Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  678 202939
Sitat av kilroy1995 Vis innlegg
Tror det er viktig å tenke på at de aller fleste som faktisk dreper folk (drapsmenn), ikke bare er tvers gjennom onde personer som går rundt i gatene på jakt etter noen å drepe bare for moro skyld. De fleste drap skyldes lange konflikter og krangler, og det er også mange av dem som blir utført under påvirket tilstand (alkohol, narkotika og annet moro). Selvfølgelig finnes det folk som har drept andre mennesker rett og slett fordi de er syke i hodet, men disse menneskene trenger terapi, ikke dødsstraff. Når folk er for dødsstraff, kommer det vel litt av det intrykket de har av drapsmenn.
Og har noen tenkt på akkurat hvorfor det finnes dødsstraff? Er det for å hindre drapsmannen i å begå flere drap? Er det for å skremme andre folk fra å følge i hans fotspor? Eller er det rett og slett bare den "moralske" delen av oss som synes det er til pass for ham, og mener det er rettferdig?
Vis hele sitatet...


Se for det følgende scenario:

Jeg møter deg på gata, drar fram en hagle fra under jakka og skyter deg helt uten forvarsel.

Hvordan vil du klassifisere denne handlingen? Hvordan blir den fra dine pårørendes ståsted? Fra ditt? Mitt?

Sett at det var en lilla frosk som satt på skulderen min og befalte meg å gjøre det.

Hvordan vil du svare på de forrige spørsmålene da?

Er det en formildende omstendighet at jeg har blitt veldig godt kjent med Jack Daniels rett før jeg begår handlingen? Eller er det formidlende at vi er gamle kompiser som har kranglet frem og tilbake over den samme dama de siste 5 årene?
Et par ting jeg tenkte på om dødstraff er jo hvis du dreper noen, f eks stikker de ned med kniv. Har du litt "peiling" så dør personen relativt fort. Skyter du dem enda fortere. Men hvis du dreper noen med giftinnsprøytning(dødsstraff). Kan det hende at de lever i 1-2 minutter !!! Helt sykt! Det er da etter du har sittet i fengsel i 5 år (eksempel) å ventet på å dø.

Tenk deg du blir ført inn i et rom med glassruter der sitter:moren, faren, søstern og samboeren din. Du vet at om maks 10 min er du dø! (Bare tenk på det før dere skriver noe som helst her) Det er jo mye verre! enn når noen plutselig overfaller deg å skyter deg? Eller sikter en pistol i tinningen din. Du vet ikke at du skal dø. Men før en dødsstraff vet du dette helt sikkert. Hvis du da blir skutt hører du jo faen meg ikke smellet en gang.
[COLOR="Red"]Jeg er FOR dødstraff hvis tiltalte ikke angrer på det han/hun har gjort[/COLOR]
Tjodleif: Å redefinere ulike typer drap er egentlig ikke så veldig interessant. Vi har grovt sett tre typer. Uaktsomt, forsettelig og overlagt. Vil du har dødsstraff for alle tre, eller bare for overlagt?

Når det gjelder hva som skulle være passende straff for f.eks Fritzl så er det forsåvidt et interessant spørsmål, men man kan ikke lage lover for et helt samfunn basert på en mann. Hva slags forbrytelser skal vi definere som grove nok til å begrunne dødsstraff, og hvorfor?

Skal du likevel insistere på å diskutere prinsippet ut i fra en bestemt sak så bør spørsmålet heller være hva ville vi oppnådd med å henrette Fritzl istedenfor å sette ham i fengsel på livstid? (rent retorisk sett siden han har løst den aktuelle problemstillingen selv). På hvilken måte gir dødsstraff mer rettferdighet enn fengsel?
Sitat av Cikey Vis innlegg
Tjodleif: Å redefinere ulike typer drap er egentlig ikke så veldig interessant. Vi har grovt sett tre typer. Uaktsomt, forsettelig og overlagt. Vil du har dødsstraff for alle tre, eller bare for overlagt?

Når det gjelder hva som skulle være passende straff for f.eks Fritzl så er det forsåvidt et interessant spørsmål, men man kan ikke lage lover for et helt samfunn basert på en mann. Hva slags forbrytelser skal vi definere som grove nok til å begrunne dødsstraff, og hvorfor?

Skal du likevel insistere på å diskutere prinsippet ut i fra en bestemt sak så bør spørsmålet heller være hva ville vi oppnådd med å henrette Fritzl istedenfor å sette ham i fengsel på livstid? (rent retorisk sett siden han har løst den aktuelle problemstillingen selv). På hvilken måte gir dødsstraff mer rettferdighet enn fengsel?
Vis hele sitatet...
Dette er grovt nok:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10017076

Det gir rettferdighet for faren at ikke disse monstrene får leve videre mens hele familien hans er død. At disse to skulle fått leve videre er for meg en avskyelig tanke.

På hvilken måte gir livstid i fengsel for disse to mer rettferdighet enn dødsstraff? Hva oppnår vi med det?
Sist endret av Don Veto; 5. oktober 2010 kl. 23:34.
Hvorfor skal alltid disse debattene bli eksemplifisert i hjel slik at det bare blir følelser vi diskuterer? Hvem er det som ikke synes det er helt forferdelig å høre om alle disse tilfellene?

Dette handler om rett til å leve. Jeg (støttet av FN) mener at alle har rett til å leve, uansett hva de har gjort. Jeg synes det var galt å henrette Saddam Hussein og Vidkun Kvissling. Kan med hvilket som helst eksempel, og jeg vil fortsatt mene at det er galt å henrette. Jeg er imot Israels likvidering av terroristledere.

MNE: Jeg er for forvaring, da dette er samfunnets sikkerhet for at vi er skjermet for de værste dømte forbrytere. Til tross for et relativt lavt straffenivå i Norge vil de værste forbrytere få forvaring.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Dette er grovt nok:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10017076

Det gir rettferdighet for faren at ikke disse monstrene får leve videre mens hele familien hans er død. At disse to skulle fått leve videre er for meg en avskyelig tanke.

På hvilken måte gir livstid i fengsel for disse to mer rettferdighet enn dødsstraff? Hva oppnår vi med det?
Vis hele sitatet...
Nei, antagelig ikke mer rettferdighet, men på ingen måte noe mindre. Ergo: hva skal vi oppnå med å ta livet av gjerningsmannen? Å ta et liv er en så ekstrem handling at jeg jeg mener det skal svært mye til før det kan forsvares. Hevn er ikke et motiv jeg anser som gyldig.
Sitat av Refshal Vis innlegg
Et par ting jeg tenkte på om dødstraff er jo hvis du dreper noen, f eks stikker de ned med kniv. Har du litt "peiling" så dør personen relativt fort. Skyter du dem enda fortere. Men hvis du dreper noen med giftinnsprøytning(dødsstraff). Kan det hende at de lever i 1-2 minutter !!! Helt sykt! Det er da etter du har sittet i fengsel i 5 år (eksempel) å ventet på å dø.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å være "i live" og være ved bevissthet. Når de gis giftinnsprøytning gis de først en sprøye for å sovne inn, så en sprøyte som dreper dem. Teknisk sett er de da i live en kort stund, men vil bare føle at de sovner, så aldri noe mer. Uansett er gifstprøyte en metode som alt for ofte har involvert mye kluss og er ganske omstridt også blant tilhengere av dødstraff.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Tjodleif: Å redefinere ulike typer drap er egentlig ikke så veldig interessant. Vi har grovt sett tre typer. Uaktsomt, forsettelig og overlagt. Vil du har dødsstraff for alle tre, eller bare for overlagt?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke bedt noen om å redefinere forskjellige typer drap, jeg ba kilroy1995 argumentere for hvorfor han tydeligvis mener de forskjellige situasjonene skal gi strafferabatt. Når det gjelder min holdning mener jeg at jeg har argumentert godt for den i innleggene mine tidligere i tråden, de starter fra side 12 så det er ikke langt bak å bla.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Når det gjelder hva som skulle være passende straff for f.eks Fritzl så er det forsåvidt et interessant spørsmål, men man kan ikke lage lover for et helt samfunn basert på en mann. Hva slags forbrytelser skal vi definere som grove nok til å begrunne dødsstraff, og hvorfor?
Vis hele sitatet...
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvorfor skal alltid disse debattene bli eksemplifisert i hjel slik at det bare blir følelser vi diskuterer? Hvem er det som ikke synes det er helt forferdelig å høre om alle disse tilfellene?
Vis hele sitatet...
Se forbi navnet, tenk heller på saken, den er dessverre ikke unik. Spørsmålet mitt til Jonta, som er imot dødstraff, hva slags straff han mener er passende i en slik sak. Grunnen til at jeg har dratt fram tre forskjellige spesifikke saker er fordi det ofte er lettere å diskutere noe spesifikt og jeg ønsket å vite hvilke straffer dødsstraff motstandere av dødsstraff ville ha ilagt. Er du ute etter min holdning så igjen, les mine tidligere innlegg i tråden.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Dette handler om rett til å leve. Jeg (støttet av FN) mener at alle har rett til å leve, uansett hva de har gjort. Jeg synes det var galt å henrette Saddam Hussein og Vidkun Kvissling. Kan med hvilket som helst eksempel, og jeg vil fortsatt mene at det er galt å henrette. Jeg er imot Israels likvidering av terroristledere.
Vis hele sitatet...
Jeg er nesten enig med deg. Jeg mener også at alle mennesker har rett til å leve. Der jeg derimot er uenig er at man også har en plikt til å ikke ta liv eller utøve tortur osv. Bryter du din plikt mister du din rett.

Jeg er også imot Israels blinde likvidering av det de kaller terrorister. Likvideringene foregår ofte med høyeksplosive raketter i områder i med sivile. I tillegg, og det som kansje er verst, foregår det uten noen som helst form for rettferdig rettsak.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
MNE: Jeg er for forvaring, da dette er samfunnets sikkerhet for at vi er skjermet for de værste dømte forbrytere. Til tross for et relativt lavt straffenivå i Norge vil de værste forbrytere få forvaring.
Vis hele sitatet...
Etter at Jonta nevnte det måtte jeg sjekke opp praksisen rundt forvaring litt mer og det er en god og effektiv metode ved første straff. Nå har jeg ingen tall å vise til så kan ikke si noe om hvor ofte det forekommer men hva når personen har sluppet ut etter en gitt antall år og så begår en ny handling? Tilbake til fengsel med forvaring?

Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, antagelig ikke mer rettferdighet, men på ingen måte noe mindre. Ergo: hva skal vi oppnå med å ta livet av gjerningsmannen? Å ta et liv er en så ekstrem handling at jeg jeg mener det skal svært mye til før det kan forsvares. Hevn er ikke et motiv jeg anser som gyldig.
Vis hele sitatet...
Snu på flisa. Å ta ett liv er en så ekstrem handling at jeg mener det skal svært mye til for å forsvare den kriminelle (etter at han såklart er dømt og funnet skyldig). Viss ett liv er så hellig at man ikke engang ønsker å ta det fra de mest brutale og hensynsløse personene som finnes. Finnes det da egentlig en straff som er god nok for dem?

Det er upopulært å være for dødstraff i Norge, og det skal nok mye mer enn en debatt til for å endre noens holdning for og imot, men det er sunt å debattere og argumentere for sine holdninger.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Bryter du din plikt mister du din rett.
Vis hele sitatet...
Det prinsippet fungerer ikke uten å definere en universell moral, noe som er umulig. Gutta på skauen var like mye terrorister som frihetskjempere, de burde da henrettes etter krigen eller burde de hylles som helter?
Prinsippiellt er jeg imot dodsstraff, men hvis vi forst skal ha det ville jeg tenkt:
Kun for GROVE lovbrudd ( Ingen three strikes osv)
Raskt og effektivt ( Folk sitter jo flere aar paa death row og venter, og hvem har noe aa tape naar de venter paa aa do)
Sitat av Mith Vis innlegg
Det prinsippet fungerer ikke uten å definere en universell moral, noe som er umulig. Gutta på skauen var like mye terrorister som frihetskjempere, de burde da henrettes etter krigen eller burde de hylles som helter?
Vis hele sitatet...
Har vi ikke allerede noe slikt? Det trenger heller ikke å være en "universell moral", fungerer det ikke med ett nasjonalt lovverk?

Slik jeg ser det er forskjellen på en terrorist og en frihetskjemper at terroristen rammer sivile, frihetskjemperen anger legale mål som soldater etc. Å stemple gutta på skauen på samme måten blir kansje litt vanskelig da alle parter i krigen benyttet seg av total krig.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Har vi ikke allerede noe slikt?
Vis hele sitatet...
Jo, den er fin den, men den tar forbehold om dødsstraff basert på nettopp hver nasjons lovverk.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Det trenger heller ikke å være en "universell moral", fungerer det ikke med ett nasjonalt lovverk?
Vis hele sitatet...
Nei, med mindre du mener amerikanske liv er verdt mindre enn norske liv så fungerer ikke prinsipper slik. For eller mot dødsstraff er tross alt ett rimelig grunnleggende prinsipp om det er moralsk rett å drepe med loven i hånd.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Slik jeg ser det er forskjellen på en terrorist og en frihetskjemper at terroristen rammer sivile, frihetskjemperen anger legale mål som soldater etc. Å stemple gutta på skauen på samme måten blir kansje litt vanskelig da alle parter i krigen benyttet seg av total krig.
Vis hele sitatet...
Ja det kan du godt si, men er virkelig den massive bombingen av London og Dresden under krigen mindre terror enn de puslete rakettene Palestina sender mot Israel i dag? Eller er begge deler greit, med tanke på at alle parter sloss for egen frigjøring? Eller er det ene terror og det andre krigføring, isåfall hvordan forsvarer man tusenvis av drepte sivile hvis man kaller det krig, men forsvarer dødsstraff for ett fåtall sivile drap, så lenge man kaller det terror?
Sitat av Mith Vis innlegg
Jo, den er fin den, men den tar forbehold om dødsstraff basert på nettopp hver nasjons lovverk.
Nei, med mindre du mener amerikanske liv er verdt mindre enn norske liv så fungerer ikke prinsipper slik. For eller mot dødsstraff er tross alt ett rimelig grunnleggende prinsipp om det er moralsk rett å drepe med loven i hånd.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ganske klart at dødsstraff kan brukes med loven i hånd uten at det skulle ha noe å si på moralen eller det etiske bak det. Selvfølgelig etter rettferdig rettsak etc. som jeg har nevnt før. Jeg ser heller ikke problemet i at en kultur kan praktisere dødsstraff og synes at det er helt greit mens en annen kultur ikke synes det er greit med dødsstraff.

Sitat av Mith Vis innlegg
Ja det kan du godt si, men er virkelig den massive bombingen av London og Dresden under krigen mindre terror enn de puslete rakettene Palestina sender mot Israel i dag? Eller er begge deler greit, med tanke på at alle parter sloss for egen frigjøring? Eller er det ene terror og det andre krigføring, isåfall hvordan forsvarer man tusenvis av drepte sivile hvis man kaller det krig, men forsvarer dødsstraff for ett fåtall sivile drap, så lenge man kaller det terror?
Vis hele sitatet...
Begge deler er terror. Forskjellen er at under andre verdenskrig var terror mot sivile ett allment akseptert virkemiddel i krig som det tilogmed ble oppmuntret til. Drap på sivile kan aldri forsvares, selv ikke i en krigssituasjon.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Jeg mener ganske klart at dødsstraff kan brukes med loven i hånd.
Vis hele sitatet...
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Drap på sivile kan aldri forsvares, selv ikke i en krigssituasjon.
Vis hele sitatet...
Hæ!?!
Du er ikke særlig prinsippfast eller har du ikke tenkt særlig over hva du skriver?
Mener du at dødsstraff ikke er drap eller at forbryterer ikke er mennesker?
Sist endret av Mith; 6. oktober 2010 kl. 11:21.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hæ!?!
Du er ikke særlig prinsippfast eller har du ikke tenkt særlig over hva du skriver?
Mener du at dødsstraff ikke er drap eller at forbryterer ikke er mennesker?
Vis hele sitatet...
Har jeg ikke skrevet klart nok tidligere hva jeg mener om dette? Føler at de siste postene mine bare blir oppgulp av tidligere svar.

Jeg mener at drap på uskyldige sivile aldri kan forsvares. Jeg mener at en person som gjentatte ganger begår en slik handling mister sin rett til å være menneske og da fortjener dødsstraff. Henrettelse av denne personen er i mine øyne ikke ett drap.

Jeg klarer å se forbi dine forsøk på personangrep, men les i det minste mine tidligere poster før du prøver deg på det.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Har jeg ikke skrevet klart nok tidligere hva jeg mener om dette? Føler at de siste postene mine bare blir oppgulp av tidligere svar.

Jeg mener at drap på uskyldige sivile aldri kan forsvares. Jeg mener at en person som gjentatte ganger begår en slik handling mister sin rett til å være menneske og da fortjener dødsstraff. Henrettelse av denne personen er i mine øyne ikke ett drap.

Jeg klarer å se forbi dine forsøk på personangrep, men les i det minste mine tidligere poster før du prøver deg på det.
Vis hele sitatet...
Forsøk på personangrep? Du svarer jo på spørsmålet mitt om forbrytere ikke er å betrakte som mennesker i dine øyne. Når det er avgjort så har vi ærlig talt ikke noe mer å diskutere. Ikke står du på prinsippene dine og du har ett moralsk forkastelig syn om at man ikke lenger er å betrakte som menneske hvis man bryter loven og fortjener derfor heller ikke beskyttelse i form av lovverk.
Da er det ikke igjen mye av diskusjonen bortsett fra drittslenging.
Sist endret av Mith; 6. oktober 2010 kl. 12:11.
For. Når det gjelder mordere, pedofili og voldtekt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Forsøk på personangrep? Du svarer jo på spørsmålet mitt om forbrytere ikke er å betrakte som mennesker i dine øyne. Når det er avgjort så har vi ærlig talt ikke noe mer å diskutere. Ikke står du på prinsippene dine og du har ett moralsk forkastelig syn om at man ikke lenger er å betrakte som menneske hvis man bryter loven og fortjener derfor heller ikke beskyttelse i form av lovverk.
Da er det ikke igjen mye av diskusjonen bortsett fra drittslenging.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært moralsk forkastelig hvis han var for dødsstraff i alle mulige tilfeller, og beundrer Iran sitt system. Han har gjentatt flere ganger at han mener det kun bør være etter gjentatte grove forbrytelser. (NEI, det vil ikke si kjøre på rødt lys!)

For eksempel i saken jeg linket til på forrige side; tror ikke det er så overveldende mange som støtter deg like bastant i den saken, og det blir tynt å kalle det moralsk forkastelig å mene at dødsstraff burde vært aktuelt f.eks. i en slik ekstrem sak. Det er det da slettes ikke, hvertfall ikke etter vanlig standard. At dødsstraffen de praktiserer i Iran etter Sharialovene er moralsk forkastelig er derimot noe de aller fleste av oss kan samles om, og et sterkt uttrykk som moralsk forkastelig blir mer på sin plass. Men for all del, det er din mening.
Sist endret av Don Veto; 6. oktober 2010 kl. 15:32.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Er personen virkelig ute og kjører psykisk sett burde jo dette plukkes opp på ett mye tidligere stadium slik at personen får hjelp og behandling lenge før det går fysisk ut over en uskyldig person.
Vis hele sitatet...
"Burde" ja. I en mer perfekt verden. Jeg får med meg ganske lite av det media presterer å spy ut, men jeg har faktisk klart å få med meg at det psykiske helsevernet i Norge blir utsatt for kraftig, og etter alle indikasjoner rettmessig, kritikk. I Norge burde ikke folk blir heroinavhengige prostituerte heller, og familievold burde heller ikke forekomme, og lærere og andre voksne på skolen burde være flinkere til å fange opp mobbing. Du ser poenget mitt?

Det blir jo et spørsmål om ansvar og skyld. Om jeg legger en kniv på bordet er ikke jeg skyldig om noen andre velger å kutte sin egen strupe med kniven. Kjører sjåføren i henhold til trafikkreglene og er uheldig og treffer en person som leker i veibanen ikledd sorte klær midt på natta er det jo helt klart at sjåføren ikke er ansvarlig for resultatet. Er sjåføren ruset og kjører for fort midt på dagen blir situasjonen en annen. Du ser forskjellen her?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser forskjellen. Poenget mitt var, og er, at du mente at drap burde straffes. Du har fortsatt ikke endret utsagnet ditt i henhold til dette.

Sitat av Tjodleif
Sitat av Jonta
Hvilke andre krav vil du stille til bøddel/bødler?
Vis hele sitatet...
Full taushetsplikt og klarer å flytte liket over i en kiste og sende denne inn i ovnen for kremasjon etter at en lege har konstatert at døden har inntruffet. Gjerne etter at evt. familie og venner har tatt sine siste farvell.
Vis hele sitatet...
Og that's it? Det håper jeg da inderlig ikke. Hva med tilknytning til den dømte for eksempel?

Sitat av Tjodleif
Sitat av Jonta
Noen vil sikkert argumentere med at man ikke bør få valg i egen straff når denne er på såpass høyt nivå. Hva sier du til dét?
Vis hele sitatet...
Om du ble stilt ovenfor dillemaet, ville det ikke vært det jævligste spørsmålet du noen gang hadde måttet svare på?
Vis hele sitatet...
Så poenget er tortur?

Etter første gang bør det stå rimelig klart for personen at vedkommende har ett stort personlig problem. Om personen ikke har sørget for å ta ett skikkelig tak i problemet slik at det skjer igjen har personen fint ødelagt sin sjanse til å forbedre seg.
Vis hele sitatet...
Igjen. Bør. Allerede svart på over.

Nå er det rimelig klart at du er imot bruk av dødstraff Jonta, men hva mener du egentlig ville vært en bra dom for Fritzl, togoleseren eller Ted Bundy? Og viktigst av alt, hvorfor?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nok kunnskap om sakene. Jeg har dermed ikke grunnlag på å svare på dette spørsmålet. Dermed gjør jeg det ikke.
Sitat av Jonta Vis innlegg
"Burde" ja. I en mer perfekt verden. Jeg får med meg ganske lite av det media presterer å spy ut, men jeg har faktisk klart å få med meg at det psykiske helsevernet i Norge blir utsatt for kraftig, og etter alle indikasjoner rettmessig, kritikk. I Norge burde ikke folk blir heroinavhengige prostituerte heller, og familievold burde heller ikke forekomme, og lærere og andre voksne på skolen burde være flinkere til å fange opp mobbing. Du ser poenget mitt?
Vis hele sitatet...
Ser helt klart poenget ditt, og er i aller høyeste grad enig.


Sitat av Jonta Vis innlegg
Ja, jeg ser forskjellen. Poenget mitt var, og er, at du mente at drap burde straffes. Du har fortsatt ikke endret utsagnet ditt i henhold til dette.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men sjåføren er jo som nevnt ikke skyldig i drap, heller ikke uaktsomt. Han er offer for handlingene til en annen idiot.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Og that's it? Det håper jeg da inderlig ikke. Hva med tilknytning til den dømte for eksempel?
Vis hele sitatet...
Det blir vel heller opp til bøddelen selv? Såklart kan han ikke tvinges til å henrette noen, så om for eksempel det er broren som skal henrettes er det klart naturlig at bøddelen takker nei og lar en annen kollega ta jobben.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Så poenget er tortur?
Vis hele sitatet...
Nei, det var bare for å fremheve at å gi valget ikke nødvendigvis er veldig positiv ting. Men sett at du har en helt ekstrem skrekk for nåler og sprøyter, da er det greit å slippe den ekstra belastningen i din siste stund ved å kunne velge vekk det alternativet og heller sette seg i den elektriske stolen?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Igjen. Bør. Allerede svart på over.
Vis hele sitatet...
Enig, Norge kan med fordel forbedre veldig mye på hjemmebane før vi prøver å hjelpe hele resten av verden.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg har ikke nok kunnskap om sakene. Jeg har dermed ikke grunnlag på å svare på dette spørsmålet. Dermed gjør jeg det ikke.
Vis hele sitatet...
Stor respekt for det!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Sitat av Jonta
"Burde" ja. I en mer perfekt verden. Jeg får med meg ganske lite av det media presterer å spy ut, men jeg har faktisk klart å få med meg at det psykiske helsevernet i Norge blir utsatt for kraftig, og etter alle indikasjoner rettmessig, kritikk. I Norge burde ikke folk blir heroinavhengige prostituerte heller, og familievold burde heller ikke forekomme, og lærere og andre voksne på skolen burde være flinkere til å fange opp mobbing. Du ser poenget mitt?
Vis hele sitatet...
Ser helt klart poenget ditt, og er i aller høyeste grad enig.
Vis hele sitatet...
Står du fortsatt fast på det du mener om personer med psykiske lidelser?

Det stemmer, men sjåføren er jo som nevnt ikke skyldig i drap, heller ikke uaktsomt. Han er offer for handlingene til en annen idiot.
Vis hele sitatet...
Hm, stemmer. Nå hadde jeg et lite øyeblikk planer om å dra frem nødrett, men dét har du jo allerede uttrykt din mening om.

Hva med flere uaktsomme drap? Skal også føre til dødsstraff?

Det blir vel heller opp til bøddelen selv? Såklart kan han ikke tvinges til å henrette noen, så om for eksempel det er broren som skal henrettes er det klart naturlig at bøddelen takker nei og lar en annen kollega ta jobben.
Vis hele sitatet...
Tenkte mer på bøddelens eventuelle hevnmotiver/mordlyst.

Sitat av Tjodleif
Sitat av Jonta
Sitat av Tjodleif
Etter første gang bør det stå rimelig klart for personen at vedkommende har ett stort personlig problem. Om personen ikke har sørget for å ta ett skikkelig tak i problemet slik at det skjer igjen har personen fint ødelagt sin sjanse til å forbedre seg.
Vis hele sitatet...
Igjen. Bør. Allerede svart på over.
Vis hele sitatet...
Enig, Norge kan med fordel forbedre veldig mye på hjemmebane før vi prøver å hjelpe hele resten av verden.
Vis hele sitatet...
Her snakket du ikke om at staten skulle være bedre.
Om man er f.eks er seriemorder,barne overgriper osv, så syntes jeg man burde få livstid . men at man kan velge å heller ta dødsdom. når du alikevell skal sitte i fengselv resten av livet så er det mange som heller ville ønsket å dø. Så vill si at det ville være en human form for dødsdom.

Selvom mange ikke fortjener valget, og bare burde fått en kule i hue.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Står du fortsatt fast på det du mener om personer med psykiske lidelser?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener at når handlingen har funnet sted så har ikke motivasjonen til personen som utførte den noen formildende effekt.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva med flere uaktsomme drap? Skal også føre til dødsstraff?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet ja. Har du for vane å drikke på deg en god promille og forørsake dødsulykker er det etter min mening fortjent. Første gang er det jo helt klart uaktsomt. Etter andre og eller tredje gang er det noe som skurrer litt. Ikke at personen bevisst kjører over folk i trafikken, men etter første gang står det ganske klart for personen at rus og bil ikke passer fint sammen.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Tenkte mer på bøddelens eventuelle hevnmotiver/mordlyst.
Vis hele sitatet...
Habilitet er ett godt poeng ja, bøddelen bør kansje ikke være ikke være for nært tilknyttet ofre av personen som skal henrettes. Krav om god vandel (ingen voldsdommer) er også en selvfølge.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Her snakket du ikke om at staten skulle være bedre.
Vis hele sitatet...
Behandlings og oppfølgingstilbudet staten gir til trengende burde helt klart være mye bedre, men den enkelte bør, etter min mening, være ansvarlig for å oppsøke hjelpen og dra nytte av den.

Det bør ikke være statens jobb å finne ut at noen trenger hjelp og så sy puter under armene på dem. Staten bør da også være mer lydhør for bekymringsmeldinger fra pårørende.

Som nevnt, i en perfekt verden har man rett på den hjelpen man trenger, men har selv plikt til å oppsøke og nyttigjøre seg av den hjelpen.
Hvilket menneske er det som har autoriteten eller retten til å si at et annet menneske skal miste livet?
Sitat av Atheos Vis innlegg
Hvilket menneske er det som har autoriteten eller retten til å si at et annet menneske skal miste livet?
Vis hele sitatet...
Eller, hvem skal gi det mennesket den autoriteten/retten?
Sitat av Atheos Vis innlegg
Hvilket menneske er det som har autoriteten eller retten til å si at et annet menneske skal miste livet?
Vis hele sitatet...
Mitt forslag blir noe så helt ekstremt som at en større gruppe mennesker som representer hele folket i landet, og er valgt av folket i landet til å sitte i denne gruppen skal gå sammen for å sette ned noen faste regler og rettningslinjer. Så kan en fullstendig saksuavhengig person (eller flere), med lang og relevant utdanning (rettsvitenskap), besitte en stilling som veier opp bevisene for og imot skyldigheten i saken. Etter dette settes så straffenivået etter gjeldende rettningslinjer fremlagt av den folkevalgte gruppen.

Alternativt kan vi velge ut en tilfeldig person fra gata som får rulle en terning. Blir det terningkast 1-3 går hodet på den kriminelle av, 4-6 blir det bare fengsel.
Sitat av Atheos Vis innlegg
Hvilket menneske er det som har autoriteten eller retten til å si at et annet menneske skal miste livet?
Vis hele sitatet...
Hvilket menneske er det som har autoriteten eller retten til å si at et annet menneske skal miste friheten sin?

Tenk deg nøye om nå.
Don Veto / Atheos

Dere er begge ute å syker. Det er ikke "ett menneske" men samfunnet som definerer slikt. Uten samfunnet ville det ikke vært galt å hverken drepe eller stjele (eller sette i fengsel for den saks skyld, men uten samfunnet ville det ikke være fengsler heller, så det blir litt langt ute...)

Dersom samfunnet definerer det som rett og gyldig å fengsle, så er det nemlig det, på samme måte som det er rett og gyldig om samfunnet bestemmer seg for å praktisere dødsstraff...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Don Veto / Atheos

Dere er begge ute å syker. Det er ikke "ett menneske" men samfunnet som definerer slikt. Uten samfunnet ville det ikke vært galt å hverken drepe eller stjele (eller sette i fengsel for den saks skyld, men uten samfunnet ville det ikke være fengsler heller, så det blir litt langt ute...)

Dersom samfunnet definerer det som rett og gyldig å fengsle, så er det nemlig det, på samme måte som det er rett og gyldig om samfunnet bestemmer seg for å praktisere dødsstraff...
Vis hele sitatet...
Det var jo akkurat det jeg prøvde å få fram. Det åpenbare svaret på spørsmålet mitt blir det åpenbare svaret på spørsmålet hans. Jeg stilte det bare like dumt.
Sist endret av Don Veto; 8. oktober 2010 kl. 01:01.
Sitat av admir23 Vis innlegg
3) Militært personell ansatt som bøddel.
Vis hele sitatet...
Skal ikke si at det andre du sier ikke er forkastelig(for jeg føler avsky bare ved tanken på dødsstraff), men dette er et litt interessant aspekt ved problemstillingen. Militært personell kan ikke bruke makt mot egen stats borgere, jfr Grunnloven § 99, annet ledd:
Regjeringen er ikke berettiget til militær Magts Anvendelse mod Statens Medlemmer, uden efter de i Lovgivningen bestemte Former, medmindre nogen Forsamling maatte forstyrre den offentlige Rolighed og den ikke øieblikkelig adskilles, efterat de Artikler i Landsloven, som angaa Oprør, ere den trende Gange lydelig forelæste af den civile Øvrighed.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Snillorg; 8. oktober 2010 kl. 20:03.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg synes dødsstraff er FORKASTELIG! Jeg synes det er helt på tryne at en person skal kunne drepe noen, og bli dømt til å selv bli drept. For meg er personen som ga straffen, utførte straffen og alle som støtter det ikke på noen måte bedre enn personen som sitter i stolen!

En annen ting er at dødsstraff jo er temmelig ulogisk hvis man tenker over det... Ved å ta livet av personen straffer man kun eventuelle personer som var glad i personen som får dødsstraffen. Joda, det er jo jævlig, unnskyld språket, å sitte på "deathrow" og vente på å dø, men dette er heller barbarisk enn noe man skulle kunne bruke som straff! Så fort man er død er man borte, og man merker ikke mer til straffen. Med mindre dødsstraff følger religiøs tankegang og sier det finnes et liv etter døden man kan ha det kjipt i. Dette vil da gjøre dødsstraff til en religons-basert lov, og det i seg selv er bullshit, siden ikke alle er religiøse.

Dødstraff og livstid må jo selvfølgelig gå hånd i hånd(utfor en klippe), fordi livstid er like teit. Fengsel er en ordning man har funnet på for å gi kriminelle mulighet til å tenke over hva de har gjort og forbedre seg, men dette har man jo ikke mulighet til med livstid.

Kort sagt: Jeg er IMOT dødsstraff!
Jeg vil nå si at vi har for liten erfaring til å bestemme om dødsstraff er bra eller ikke.
Syns nå vi bør forske mer på forskjellige straffer som f. eks rehabilitering.

Svar på thread: Vet rett og slett ikke, for lite "forskning" da det gjelder temaet, ingen forskning bare praksis har vi drevet med.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
For meg er personen som ga straffen, utførte straffen og alle som støtter det ikke på noen måte bedre enn personen som sitter i stolen!
Vis hele sitatet...
Person 1: Dreper og voldtar en familie. Dreper og voldtar enda en familie.

Person 2: Synes denne personen fortjener dødsstraff.

Konklusjon: Begge to er like ille.


For en latterlig logikk.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Person 1: Dreper og voldtar en familie. Dreper og voldtar enda en familie.

Person 2: Synes denne personen fortjener dødsstraff.

Konklusjon: Begge to er like ille.


For en latterlig logikk.
Vis hele sitatet...
Jeg mener forsåvidt at et liv er et liv, samme hva, men du må gjerne ha dine meninger, og ja, du står helt fritt til å dele dem med andre, så lenge andre ikke trenger å være enige
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg mener forsåvidt at et liv er et liv, samme hva, men du må gjerne ha dine meninger, og ja, du står helt fritt til å dele dem med andre, så lenge andre ikke trenger å være enige
Vis hele sitatet...
Er vel en såpass ekstrem mening at det er helt legitimt å kalle det for fullstendig latterlig, å si at person 2 her er like ille. Person 1 som faktisk utfører disse grusomme handlingene er ikke verre?
Jo, det er ingen som er uenige i at det er verre å voldta og drepe, enn å ikke gjøre det, MEN det er jo ikke noen grunn til å gjøre det samme mot de som voldtar og dreper.
Det er fullstendig latterlig å være for dødsstraff, enkelt og greit. Ett drap er ett drap, om det er lovlig eller ikke gjør jo ingen forskjell.
Sist endret av Mith; 9. oktober 2010 kl. 20:55.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
^ What he said
|


Sitat av Don Veto Vis innlegg
Er vel en såpass ekstrem mening at det er helt legitimt å kalle det for fullstendig latterlig, å si at person 2 her er like ille. Person 1 som faktisk utfører disse grusomme handlingene er ikke verre?
Vis hele sitatet...
Sist endret av Ffojt; 9. oktober 2010 kl. 21:02.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er fullstendig latterlig å være for dødsstraff, enkelt og greit. Ett drap er ett drap, om det er lovlig eller ikke gjør jo ingen forskjell.
Vis hele sitatet...
Om du skal fungere i dagens samfunn så er det en fordel at man klarer å skille mellom hva som er lov og ikke lov og hva for og hvorfor det er en forskjell.

Og nei, et drap er ikke et drap.

Vi har uaktsomt, nødverge, overlagt, forsettelig og til og med barmhjertighetsdrap.

Så har vi drap begått av disse sprø norske motstandsfolkene under WW2. Disse unge tullingene sendte norske sivile i døden for så å bli hyllet som helter av så og si hele landet.

Verden er ikke så svart og hvit. Eller greit, kanskje det er sånn for deg, men for meg under de rette omstendigheter hadde jeg hatt null problemer med å lukke øynene og fyrt av et skudd med den hensikt å drepe.
Sist endret av toeless; 11. oktober 2010 kl. 19:41.
Sitat av toeless Vis innlegg
Om du skal fungere i dagens samfunn så er det en fordel at man klarer å skille mellom hva som er lov og ikke lov og hva for og hvorfor det er en forskjell.

Og nei, et drap er ikke et drap.

Vi har uaktsomt, nødverge, overlagt, forsettelig og til og med barmhjertighetsdrap.

Så har vi drap begått av disse sprø norske motstandsfolkene under WW2. Disse unge tullingene sendte norske sivile i døden for så å bli hyllet som helter av så og si hele landet.

Verden er ikke så svart og hvit. Eller greit, kanskje det er sånn for deg, men for meg under de rette omstendigheter hadde jeg hatt null problemer med å lukke øynene og fyrt av et skudd med den hensikt å drepe.
Vis hele sitatet...
Helt enig i at et drap er ikke et drap, samme hva. Omstendigheter har alt å si.
Kanskje man kan si at ikke et drap er et drap(mtp. ulykker, osv), men dødsstraff vil jo uansett være et planlagt drap man kunne ungått..
Selvsagt korrekt det du sier Alfonzor, men det store sporsmalet er jo om man onsker a unnga det. Denne traden viser jo at det er uenighet rundt nettopp dette. Noe som er bra, siden enighet sjelden gir diskusjon
Jeg er for dødsstraff fordi, når en person har for eksempel voldtatt 300 unger (lommemannen)
da burde han bli drept, fordi når han kommer ut kan han bare gå og gjøre det igjen, jeg mener også det at sån som hvis de finner osama bin laden en gang, at han ikke da burde få en kule i annsiktet å dø, men at han burde bli pint, for alle de livene han har ødelagget hjelper det ikke med en kule i trynet.
Sitat av Motor-Nicco Vis innlegg
Jeg er for dødsstraff fordi, når en person har for eksempel voldtatt 300 unger (lommemannen)
da burde han bli drept, fordi når han kommer ut kan han bare gå og gjøre det igjen, jeg mener også det at sån som hvis de finner osama bin laden en gang, at han ikke da burde få en kule i annsiktet å dø, men at han burde bli pint, for alle de livene han har ødelagget hjelper det ikke med en kule i trynet.
Vis hele sitatet...
Tror du bør lese deg litt mer opp på lommemannsaken før du hevder at han har voldtatt 300 unger. Det til side; på hvilke måte vil det hjelpe noen som helst å pine Osama Bin Laden? Mener du virkelig at vi bør sette opp et rettsystem som straffer folk etter hva et enkeltmenneske mener h*n fortjener?
Sist endret av Restyle; 12. oktober 2010 kl. 16:52.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Tror du bør lese deg litt mer opp på lommemannsaken før du hevder at han har voldtatt 300 unger. Det til side; på hvilke måte vil det hjelpe noen som helst å pine Osama Bin Laden? Mener du virkelig at vi bør sette opp et rettsystem som straffer folk etter hva et enkeltmenneske mener h*n fortjener?
Vis hele sitatet...
vell, altså lommemannen ahr voldttatt mange barn da-.-, det systemet har vi allerede, det heter dommeren.

Det jeg mener det hjelper ikke med 1 kule, da er han død, han kjenner ingen smerte, eller noe, si han har drept og skadd 40 stk, så synes jeg at han burde få 40 skudd i beinet også blitt drept hvis han fikk dødstraff
Sitat av Motor-Nicco Vis innlegg
vell, altså lommemannen ahr voldttatt mange barn da-.-, det systemet har vi allerede, det heter dommeren.

Det jeg mener det hjelper ikke med 1 kule, da er han død, han kjenner ingen smerte, eller noe, si han har drept og skadd 40 stk, så synes jeg at han burde få 40 skudd i beinet også blitt drept hvis han fikk dødstraff
Vis hele sitatet...
Med andre ord bør vi ikke forhindre at slike ting skjer igjen - men sette opp et straffesystem med hevn som intensjon? Hvem er det du tenker deg skal ta seg av slike oppgaver? Ingen oppegående mennesker vil ansette seg selv til «torturerer», som tydeligvis er et yrke du ønsker skal komme på banen.

For å senke meg ned til din tankegang: har du lyst til å voldta lommemannen? Jeg mener, skal vi først straffe drap med drap; så skal vi vel straffe voldtekt med voldtekt også? Kanskje du har lyst til å stille deg til disposisjon? Du ser vel selv at det ikke fungerer? Tror du virkelig at barna som har blitt sjikanert seksuelt får en stor tilfredsstillende av å se at mannen blir skutt 40 ganger i benet?

Jeg syntes igrunn litt synd på deg også. Tankegangen din er utenfor min komfortsone, er det ikke da rettferdig at jeg banker litt vett i deg? Jeg mener, siden subjektive følelser og alt skal definere et rettsystem.
Sist endret av Restyle; 12. oktober 2010 kl. 17:21.
vell, jeg kan virkelig se at du er imot dødsstraff , noe ikke jeg er fordi sånne mennesker trenger mann ikke her i verden.
nei jeg har ikke lyst til og voldta lommemannen.
Altså si han fritzel duden som hold dattra(?) si fanget i kjelleren, han skulle jeg ha puttet bindt naken i ett rom med 30 kåte bikjer som kunne jokka livet ut av han
Sitat av Restyle Vis innlegg
Tror du virkelig at barna som har blitt sjikanert seksuelt får en stor tilfredsstillende av å se at mannen blir skutt 40 ganger i benet?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke bagatellisere lommemannens handlinger. Eller hva legger du i ordet sjikane?
Overgrep og voldtekt er bl.a. det han ble siktet for. Eller er det bare "peanuts" som våre kjære Staff uttalte?

Forøvrig tror jeg ikke de ville blitt lei seg nei.
Sist endret av Don Veto; 12. oktober 2010 kl. 17:52.
hvorfor ikke la de som har drept noen sitte på en celle med en høl i gulvet til å gjøre fra seg, en madrass og få akkurat nok mat til å overleve, de fortjener ikke dø, da er det mye lettere for dem, hvorfor selv synke til dems nivå og drepe?!
kan de ikke bare råtne sakte i fengsel uten noen eller noe! det er min mening da ;P kanskje andre ting jeg ikke har tenkt på
Sitat av noobhead Vis innlegg
hvorfor ikke la de som har drept noen sitte på en celle med en høl i gulvet til å gjøre fra seg, en madrass og få akkurat nok mat til å overleve, de fortjener ikke dø, da er det mye lettere for dem, hvorfor selv synke til dems nivå og drepe?!
kan de ikke bare råtne sakte i fengsel uten noen eller noe! det er min mening da ;P kanskje andre ting jeg ikke har tenkt på
Vis hele sitatet...
Du mener altså at dreping (henrettelse) er feil men at tortur av fanger er helt greit?
"La oss drepe for å gjøre opp for mord!"

Nei, om det er begått mord e.l. som i mange land kvalifiserer til dødsstraff, så la dem heller sitte inn på livstid istedet for å la dem "slippe billig unna".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Motor-Nicco Vis innlegg
Jeg er for dødsstraff fordi, når en person har for eksempel voldtatt 300 unger (lommemannen)
da burde han bli drept, fordi når han kommer ut kan han bare gå og gjøre det igjen, jeg mener også det at sån som hvis de finner osama bin laden en gang, at han ikke da burde få en kule i annsiktet å dø, men at han burde bli pint, for alle de livene han har ødelagget hjelper det ikke med en kule i trynet.
Vis hele sitatet...
Difor har vi forvaring. Lommemannen vart idømt forvaring.