Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2442
Det jeg lurer på er, hvor lenge etter du har slutta å røyke vil du slutte å savne røyken din.
Hvis du da slutter uten noe hjelpemiddler, som f.eks plaster,tyggis eller snus.
Du vil savne det for resten av livet. Men klarer du tre dager er du veldig godt på vei.
JuZt3r's Avatar
Trådstarter
du vil fortsette å føle suget resten av livet?
nei, vil ikke føle suget. er mange som ikke savner røyken i det hele tatt etter de har slutta.
plaster hjelper utrolig mye har jeg hørt. Jeg har også ei veninne som var oppe i sin 9nd mnd uten røyk, så begynte hun igjen. Hun sa det blir bare verre ettersom tiden går. Du vil alltid ha røyksuget etter du har sluttet å røyke.

Røyketelefonen - 800 40 085
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det er jo noe psykisk som som du kan regne med vil henge over deg i en lang periode, men dette er jo helt forskjellig fra person til person. Det virkelige suget er du kvitt etter ca. en uke.
Mener å huske det tok ca 8 timer før nikotinen var ute av kroppen. Og som DonT sa, de tre første dagene er nok det verste..
Dette skulle du ha tenkt på før du begynte! hehe!
Min mor begynte å røyke når hun var 14 år, og slutta når hun var 31 år (= 17 år med røyking).. I en alder av 46 år nå (15 år etter hun sluttet), sier hun at hun fremdeles kjenner suget etter en røyk etter et godt måltid..
Min morfar røykte i 55 år, og slutta for ca. 2 år siden.. DET er pokker meg supert gjort etter så lang tid med "nikotinblåser", som han kaller sigarettene..
Selv er jeg 3 gode uker inn i å ha sluttet med snus!
Bra du slutter med røyking, stå på
Hvis du vill slutte å røyke, så må du lese boken
"Endelig ikke-røyker" av Allen Carr. Mange jeg kjenner har sluttet etter de har lest denne boken. Han Allen Carr har mange klinikker som baserer seg på metoder fra denne boken, og klinikkene har en utrolig suksessrate på 95%. Ganske sykt..
Jeg sluttet å røyke for ca 2 år siden, og savner ikke røyken i det hele tatt lengre.

Og fakta er dette:

Rent medisinsk så vil du ha abstinens symtomer i ca 3 uker etter siste røyk. Det vil si at kroppen reagerer fysisk med sterkt røyksug, rastløshet, konsentrasjonsvansker, irritasjon/aggresjon, økt appetitt, og søvnløshet hos noen.

Etter tre uker så ligger alt i hodet ditt. Og dette er hvorfor:

Nikotinet stimulerer noen som på amatør språket heter belønnings sentra i hjernen. Disse finnes ikke som sentra, men nikotinet frigjør ekstra dopamin i enkelte områder av hjernen som også har med belønningsfølelsen å gjøre.

Psykologer mener at grunnen til at mennesker og dyr har denne belønnings mekanismen er for å "lure" individer til å gjøre viktige ting uten at man må forstå det man gjør på en intelektuell måte.

Slike ting er bla. å spise når man er sulten, drikke når man er tørst og ha sex, osv. Slike ting vil ikke et dyr vite er viktige, men den lærer av at den føler et velbehag ved å gjøre det.

Og det er derfor nikotinet er så vaneedannende som det et. Det oversvømmer hjernen med dopamin og du føler et velbehad og oppstemthet.

Når du slutter vil naturlighvis dette velbehaget opphøre. I allefall på en så lettvint måte som du er vant med.

Dette tapet av 'belønning' resulterer i en sorg reaksjon. Denne sorgen er faktisk å sammenligne med kjærlighetssorg. Og det er denne sorgen som gjør at folk sprekker. Man finner på de merkeligste unskyldninger for å rettferdigjøre at man sprekker og begynner å røyke igjen.

Altså, når kjæresten slår opp, så føles det som slutten på verden og ting kommer aldri til å bli bra igjen, og livet er generelt et EVIG helvete med selvmedlidenhet, og man er villig til å krype som en hund bare for å få dama tilbake. (overdrevet, javel, men dere skjønner tegninga)

Men som de fleste erfarer, så går dette over til slutt, og det går fortere over når man innser at man aldri får tilbake kjæresten.

Det samme er det med røyking. Straks du har infunnet deg med at du ALDRI skal røyke mer, så vil det gå fortere å bli kvitt det psykiske røyksuget.

Derfor er jeg også litt negativ til røykeplaster og tyggegummi. De greiene dær vil egentig bare utsette det som egentlig er vanskelig med og slutte å røyke, nemlig avenning av nikotineffekten.

Så til JuZt3r. Stå på! Det føles bare som et EVIGVARENDE helvete en liten stund. Iallefall i forhold til alle de årene du kommer til å være ikke røyker (resten av livet ditt).
Nix:
Takk, nå slapp jeg å skrive en dritt
Det er bare en ting som gjelder:
Ikke røyk!
Gjører du det burde du klare deg fint
Det nix skrev. Og så er det jævlig deilig å ha slått seg selv å røyken
Hva med å bare prøve? Kanskje man klarer det, kanskje man feiler.. Men er bare å prøve. Hvis man ikke klarer å slutte helt, så er det bare å kutte ned på røyken. Røyke kanskje en sigg om dagen. Jeg har bare sug etter en røyk, kanskje to, om dagen.

Det er ikke noe som heter usunnt, er heller mengden det er snakk om. Som oftest.

Men men. Gå over til snus, funker fett det. Også er det ikke halvparten så skadelig.
Jeg sluttet og røyke og holdt meg uten i 6mnd.
Men så begynte jeg å snus og nå snuser jeg og festrøyker en gang i blandt.
Det var værst den 1ste uka.
Har prøvd å slutte å snuse 2 ganger nå. men det funket heller dårlig. 3 dager var det lengste.
Opprinnelig postet av Nix

Derfor er jeg også litt negativ til røykeplaster og tyggegummi. De greiene dær vil egentig bare utsette det som egentlig er vanskelig med og slutte å røyke, nemlig avenning av nikotineffekten.
Vis hele sitatet...
Nikotinplaster og lignende kan posetivt med tanken att røyking er en ekstrem vanesak. Det vil hjelpe deg bli kvitt rutinen med røyking, som igjen gir en belønning i form av dopamin.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Savner det spess i fylla...
Du har helt rett RoadKill. Jeg trekker tilbake det jeg sa om røyke plaster.

Det er sunnere og røyke 20 om dagen enn 30.
Det er sunnere og snuse enn å røyke.
Det er sunnere og bruke nikotinplaster enn å snuse.

Ergo, så er det bedre med røykeplaster enn røyk
QED.
jeg har holdt meg rundt 3-10 om dagen i over et år nå,
er det ikke på tide at jeg trapper opp snart?
- jeg mener, hvis jeg trives med røyken..

jeg sier ikke at jeg vil røyke mer, men pleier
ikkke behovet å øke ettersom man har røykt
lenger?
Egentlig ikke. Det som avgjør er ditt behov for å stimulere belønningssentra i hjernen.
Nikotin har ikke den toleranse øknings effekten som feks heroin har.
Opprinnelig postet av Fase^
Men men. Gå over til snus, funker fett det. Også er det ikke halvparten så skadelig.
Vis hele sitatet...
Men 316 ganger så delikat og damemagnetisk
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
jeg får ikke snuse av dama.. da syns hun det mye er bedre att jeg røyker:P
Opprinnelig postet av z10an
jeg får ikke snuse av dama.. da syns hun det mye er bedre att jeg røyker:P
Vis hele sitatet...
pussy whipped.

Opprinnelig postet av Bobben
Men 316 ganger så delikat og damemagnetisk
Vis hele sitatet...
Man bestemmer selv hvor ofte man vil ha seg en pris. Er ikke vits å trøkke kjeften full av snus før man skal gå å sjekke opp ei jenta, det skjønner vel alle. Dweeb.