Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2705
I disse corona tider har jeg mistet jobben, er kokk, og har jobbet i resturantbransjen i utlandet lengre tid.
Er vansklig å finne jobb, men jeg ser at det finnes jobber på sykehus/intustisjoner som assistenter, nattevakter på psyk. avdelinger.

Jeg har lyst å søke på dem men er i tvil om jeg bør, eller får lov.

På midten av nittitallet var jeg ute 4 kontigenter i sør Libanon og Bosnia med forsvaret, endte opp med en heftig PTS, ble tvangsinnlagt og repatriert etter et selvmordsforsøk. Var under behandling ved stressmestring team på Gaustad, ble overført til sivil helsetjeneste som var en vits, det var å bli medisinert med sterke sovepiller og 'lykkepiller', samt sitte en gang i uka med en 'søvnig' lege som det var umulig å prate med.

Fikk så mye bivirkniger av medisinene at jeg sluttet med dem, oppdaget cannabis, speed, mdma, osv, fikk merklig nok jobb i resurantbransjen og jeg funka sånn nogenlunde.
Fra 1998 til 2004 var jeg tungt inni rave/rus opplegget, hadde 2 selvmords forsøk i den tiden, skjønner ikke hvordan jeg overlevde dette men skylder amk en stor takk for dette.

Så kom dagen hvor jeg bestemte meg for å kutte ut galskapen, jeg søkte nav om omskolering, søkte meg inn på helse/sosial linja. Fikk gode karakterer. Kom inn på ambulansefag, fikk læreplass, var lærling et år men de ville ikke ha meg pga jeg var 'følelseskald' på 'grisete' oppdrag, jeg greide ikke telle puls og resp samtidig, og jeg greide ikke å stoppe å røyke tobakk. Min veileder tok selvmord et par uker etter de ga meg sparken..
Fikk jobb i hjemmesykepleien etter dette, men sluttet etter et halvt år, var rett og slett jævlig å jobbe med konstant underbemanning, bryte regler ved å gi medisiner jeg ikke hadde lov til å gi, ikke ha tid til å sitte ned å prate med pasientene..

Min motivasjon ved å jobbe i helsevesenet er å redde liv eller å gjøre noens liv litt bedre ved at jeg bryr meg.

Kan jeg jobbe i denne bransjen selv om jeg har PTS, eks narkoman og dårlige erfaringer?
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
I disse corona tider har jeg mistet jobben, er kokk, og har jobbet i resturantbransjen i utlandet lengre tid.
Er vansklig å finne jobb, men jeg ser at det finnes jobber på sykehus/intustisjoner som assistenter, nattevakter på psyk. avdelinger.

Jeg har lyst å søke på dem men er i tvil om jeg bør, eller får lov.

På midten av nittitallet var jeg ute 4 kontigenter i sør Libanon og Bosnia med forsvaret, endte opp med en heftig PTS, ble tvangsinnlagt og repatriert etter et selvmordsforsøk. Var under behandling ved stressmestring team på Gaustad, ble overført til sivil helsetjeneste som var en vits, det var å bli medisinert med sterke sovepiller og 'lykkepiller', samt sitte en gang i uka med en 'søvnig' lege som det var umulig å prate med.

Fikk så mye bivirkniger av medisinene at jeg sluttet med dem, oppdaget cannabis, speed, mdma, osv, fikk merklig nok jobb i resurantbransjen og jeg funka sånn nogenlunde.
Fra 1998 til 2004 var jeg tungt inni rave/rus opplegget, hadde 2 selvmords forsøk i den tiden, skjønner ikke hvordan jeg overlevde dette men skylder amk en stor takk for dette.

Så kom dagen hvor jeg bestemte meg for å kutte ut galskapen, jeg søkte nav om omskolering, søkte meg inn på helse/sosial linja. Fikk gode karakterer. Kom inn på ambulansefag, fikk læreplass, var lærling et år men de ville ikke ha meg pga jeg var 'følelseskald' på 'grisete' oppdrag, jeg greide ikke telle puls og resp samtidig, og jeg greide ikke å stoppe å røyke tobakk. Min veileder tok selvmord et par uker etter de ga meg sparken..
Fikk jobb i hjemmesykepleien etter dette, men sluttet etter et halvt år, var rett og slett jævlig å jobbe med konstant underbemanning, bryte regler ved å gi medisiner jeg ikke hadde lov til å gi, ikke ha tid til å sitte ned å prate med pasientene..

Min motivasjon ved å jobbe i helsevesenet er å redde liv eller å gjøre noens liv litt bedre ved at jeg bryr meg.

Kan jeg jobbe i denne bransjen selv om jeg har PTS, eks narkoman og dårlige erfaringer?
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen reguleringer som sier at du ikke kan jobbe i helsevesenet med denne typen diagnose, dette er noe arbeidsgiver vil ta til vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Etter min forståelse (basert på erfaring) er det faktorer som type stilling, antall søkere, og press på arbeidsmarkedet som spiller inn. - Det er også gitt at du er personlig egnet i mange tilfeller, men langt ifra alle, da enkelte steder vil ansette så og si hvem som helst som kan oppfattes som 'egnet' ut i fra relevant arbeidserfaring. Dette har mye å gjøre med at det i helsevesenet er mangel på folk, så det er ikke slik at man kan velge og vrake blant søkere i de aller fleste tilfellene.

I helsevesenet er det stort sett personlig egnethet som blir vektlagt (gitt at du har relevant erfaring), eller press på arbeidsmarkedet etter behov. Er du en mann så vil du stille litt bedre i mange stillinger enn det kvinner gjør, fordi 'de' ønsker å verve menn inn i helsetjenesten.

Jeg ville anbefalt deg og på nytt oppsøke hjelp i f.eks dps slik at du kan dokumentere at du regelmessig går i terapi nettopp fordi du ønsker å opprettholde din stabilitet og kunne bidra/yte en tjeneste der det trengs!

Dette i seg selv vil vise til din karakter som menneske, skulle de da finne ut at du ikke er egnet pga din PTSD-diagnose så søker du en annen plass.

Stå på, det er rom og ikke minst behov for deg også!
Sist endret av Jokke; 13. mai 2020 kl. 23:09. Grunn: Grammatikk.