Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4277
Hei!

Jeg har gått på AAP i flere år, men fikk da IKKE støtte til å studere selv om det var det jeg ønsket - da NAV sa at jeg "har en utdannelse fra før" som de ønsket meg tilbake til, men dette var bare ikke realistisk.
Dette endte med at jeg desverre har blitt ung ufør;
...en situasjon som ironisk nok gir meg friheten til å endelig kunne studere for å kanskje komme meg tilbake i jobb på sikt

problemet er at jeg begynner å bli "gammel" (30) - og én ting hadde vært å bare starte på universitet/høyskole, men jeg mistenker at jeg mangler fag fra vgs.
Jeg hadde 4.6 i snitt, men tok samfunnsfag, engelsk- og fransk fordypning som valgfag (som jeg ikke har hatt NOE nytte av i ettertid). tror det også var nmoe psykologi og historie/religion andre året, men om det var valgt eller ikke er jeg usikker på. uansett ikke brukandes til annet enn egen interesse der og da.

Jeg kunne NÅ tenke meg å studert enten noe med biologi (har fra før en helseutdanning, kunne vært spennende å gå HELT ned på celle og molekylnivå og forstå sammenhengende der, for nå forstår jeg bare på organ nivå). Vet ikke om det "bare" er ren biologi eller typ biokjemi, nano biologi el.l

Det andre jeg kunne tenke meg er type fysikk, helst astrofysikk. Syns det er SUPERSPENNENDE. Men der VET jeg at det -iallfall på de universitet jeg sjekket- krever matte og fysikk fordypning (evt også mer) fra vgs.

Det jeg lurer på da er:
- vet noen om noen SERIØS linje/studie innen/relatert til noe av det ovennevnte, som IKKE krever så mye forkunnskaper (dvs at det er repetisjon av nødvendig naturfag/matte/fysikk I UTDANNINGEN?)
- hvis ikke: Fins det noe rimeligere alternativ enn type Sonans osv? Vil ikke betale mange titusener for en karakter, for et studie jeg bare TROR jeg kanskje vil (man blir ikke RIK av å være ufør...). Jeg kan ikke ta matte som nettstudie, da vil jeg ikke forstå. Engelsk og sånne fag hadde vært noe annet.
- noen som har erfaring med å ta opp fag med andre elever som er halvparten av din alder (eller rettere sagt, være "gamlisen" i klassen)? hvordan var det? Er det levelig? :-P

Håper noen svarer. Og heller berømmer at jeg VIL jobbe mot å på sikt komme tilbake i arbeid, fremfor å kritisere at jeg "lever på staten". for det er virkelig ikke det livet jeg drømte om som ung... sukk.
men slik er livet nå - og jeg gjør det jeg kan for å endre det.

ps. Hvis alt det ovennevnte er fullstendig urealistisk safer jeg den og tar bare kurs i pedagogikk eller noe. eller ender som erfaringskonsulent på sikt, det er jo så i vinden for tida... det fins muligheter uansett. men skulle likt å gått på skole så lenge.
Ingeniør forkurs vil gi deg den nødvendige matte/fysikk kunnskapen du trenger for biokjemi og astrofysikk. https://utdanning.no/studiebeskrivelse/forkurs
Sitat av SplAna Vis innlegg
Det jeg lurer på da er:
- vet noen om noen SERIØS linje/studie innen/relatert til noe av det ovennevnte, som IKKE krever så mye forkunnskaper (dvs at det er repetisjon av nødvendig naturfag/matte/fysikk I UTDANNINGEN?)
- hvis ikke: Fins det noe rimeligere alternativ enn type Sonans osv? Vil ikke betale mange titusener for en karakter, for et studie jeg bare TROR jeg kanskje vil (man blir ikke RIK av å være ufør...). Jeg kan ikke ta matte som nettstudie, da vil jeg ikke forstå. Engelsk og sånne fag hadde vært noe annet.
- noen som har erfaring med å ta opp fag med andre elever som er halvparten av din alder (eller rettere sagt, være "gamlisen" i klassen)? hvordan var det? Er det levelig? :-P
Vis hele sitatet...
-Nei (vet ikke), og jeg synes ikke du skal la forkunskaper styre valget ditt.

-Voksenopplæringen der du bor er nok det rimeligste alternativet. Fylkeskommunalt tilbud. Uten undervisning er det å melde seg opp som privatist.

-Jeg har gjort dette med +10 på din alder. Da er du litt gamliss uten at det trenger være noe problem. 30 er ikke noe, da er du bare i øvre del av snittet. Når jeg gikk ingeniørfag så var snittet langt oppi tjueåra. De færreste er 18 rett fra vgs. På Voksenopplæringa er bredden enda større. Det er det gamlisser.
Sist endret av Dough; 24. februar 2020 kl. 02:50.
Du er ikke gammel enda! Du burde itillegg til å finne ut hva du liker, se på hva slags jobbmuligheter det kanskje gir deg. Det er iallefall et tips jeg hadde gitt meg selv for 5 år siden. Noen utdanninger leder bare til jobbprospekter om du blir ekstremt kompetent innenfor feltet.
Biologi er kanskje det du trenger færrest nye fag for å komme inn på, og man kan velge fag utover i studiet basert på hva man er interessert i. Noen forkunnskaper innen matte og kjemi kan anbefales (Typ S1+S2/R1 og Kjemi 1), men er virkelig ikke nødvendig om man legger i en "forventet" mengde innsats det første året.

Sammenliknet med f.eks biokjemi vil starten av studiet være veldig bredt og grunnleggende, men seinere i studiet kan man velge mange av de samme fagene, og man står veldig fritt til å velge hva man ønsker å skrive en master-oppgave om.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du er aldri for gammel for å begynne noe nytt, synes jeg. Jeg har blitt utdannet som ingeniør i oljebransjen, men begynte å studere og etterpå jobbe i it-bransjen da jeg var 31 år gammel. Aldri for sent!