Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 4789
den beste måten er bare å slutte å røyke! det kan være litt hardt i begynnelsen, men til slutt kjenner du ikke suget mer. det er ikke værre enn det... det kalles selvkontroll
Opprinnelig postet av PNuT
Phun Q : Har du en url til den artikkelen ? Klarte ikke finne den...
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/dinside/2004/05/26/398937.html
jeg sprakk for ca 2 uker siden... leste allen carrs 10 råd, og velger å slutte fra jeg våkner i morgen. lykke til til meg selv...

her er rådene hans:
Allen Carrs 10 beste råd
Røykfri på ei uke

1. Trapp aldri gradvis ned. Det er selvpåført tortur.
2. Tilfør aldri kroppen nikotin i form av snus, tyggis, plaster el.l.
3. Lytt aldri til såkalte eksperter som gjør det tungt å slutte. Sørgemetoden vil trekke deg ned.
4. Bruk aldri viljestyrkemetoden. Den gjør deg bare deprimert.
5. Fjern alle vanlige illusjoner om sigaretten før du stumper den siste. Eks: «De smaker godt.» Spiser du dem? «De lukter godt.» Roser lukter godt, men ingen fyrer opp 20 stykker per dag. «De hjelper mot kjedsomhet.» Hva er egentlig spennende ved å trekke inn gift? «Røyking er sosialt.» Nei, det er menneskene og samvær som er sosiale og hyggelige.
6. Få myten om «bare én sigarett» ut av hodet.
7. Husk at du røyker bare av én eneste grunn: Å få ftret nikotin-abstinensen fra forrige sigarett.
8. Når du kutter ut tilførselen av nikotin, skal du feire. Din verste fiende sulteftres!
9. Innse at den fysiske abstinensen er nesten umerkelig. Hvordan kan en røyker ellers sove 8- 10 timer uten å føle plager?
10. Ikke tvil på beslutningen. Røyking gir ingen fordeler.
Vis hele sitatet...
Kilde: Forlegger og ansvarlig for «Allen Carr's Easyway kurssenter» i Oslo, Alexander Elgurén.
snuff er svaret! sjekk din tobakks butikken i ditt nærområde
nei, svaret er heller å kutte ut helt med nikotin. bare bortkastet penger.
sluttet for 4 måneder siden etter å ha røyket i 7 år. Sluttet faktisk ikke helt momentant, røyket en-to sigaretter om dagen en uke før jeg sluttet helt. Grunnen til det var at jeg var sammen venner som røyket, og da er det utrolig vanskelig å ikke røyke. Så et råd er å ikke henge med folk som røyker i tiden etter røykeslutt.

Allan Carr:
2. Tilfør aldri kroppen nikotin i form av snus, tyggis, plaster el.l.

Jeg sluttet å røyke ved hjelp av snus, noe som jeg fortsatt bruker. Min far sluttet ved hjelp av tyggis etter å ha røyket i 15+ år . Dette er nå 20 år siden. Så jeg vet ikke om det er det beste rådet...
Røykefri på 10 dager:

Dag 1-3: Lag din egen røykelogg og skriv ned minst 15 gode grunner for å slutte å røyke. Registrer røykevanene dine. Skift til sigaretter med et lavere nikotininnhold. Vent 15 minutter etter alle måltider før du tar en sigarett. Flytt sigaretten over til «gal hånd».

Dag 4-6: Fortsett registreringen i røykeloggen. Skriv også ned antall drag per sigarett. Skift til et merke med enda mindre nikotin. Ikke røyk i halvtimen før og etter måltidene. Dropp røyken i forbindelse med pauser, og den siste halvtimen før du legger deg. Flytt sigaretten fra pekefinger til langfinger på den «gale hånden».

Dag 7-9: Fortsett registreringen. Gå over til de sigarettene som har lavest nikotininnhold. Ikke røyk de første 45 minuttene etter at du har stått opp om morgenen, og heller ikke før og etter alle måltider. Du skal ikke røyke i forbindelse med pauser eller i de siste tre kvarterene før du legger deg. Skift fra langfinger til lillefinger, og reduser antall drag per sigarett til det halve.

Dag 10: Røyken stumpes innen midnatt og gjenværende sigaretter kastes. Du tar fullstendig kontroll over tobakken.

(http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=228810)
Opprinnelig postet av Phun Q
nei, svaret er heller å kutte ut helt med nikotin. bare bortkastet penger.
Vis hele sitatet...
er ikke så lett å bare slutte da
du kan vist du vil som det så fint sies.
Opprinnelig postet av Magnus
du kan vist du vil som det så fint sies.
Vis hele sitatet...
tja..det er det, men hvor mange klarer?
Opprinnelig postet av robz
tja..det er det, men hvor mange klarer?
Vis hele sitatet...
De som virkelig vil
Not Penny's boat
argh's Avatar
Har hørt hvis du merker røyksuget kommer, så bare ta deg en joggetur. Høy puls skulle vist nok gjøre slik at en del av røyksuget forsvinner akkurat da.
funker dess greiere med vanlig tyggis enn niko-tyggis. har omtrent samme effekt, pluss at det smaker bedre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hm, hva med å spise ting som gjør at røyk smaker vondt hver gang man får røyksuuget? Er endel godteri o.l. som ihvertfall jeg aldri røyker etter å ha spist, røyken smaker liksom dritt etterpå :S
▼ ... over en uke senere ... ▼
Faren min hadde holdt på med røyking i et par tiår. Han slutta på dagen, hadde ikke tenkt over det engang, så fant han ut at det var for dumt. (Huden begynte å lukte bæsj etter et par dager)Det jeg tror er at når fokuset hele tiden er på "at det er vanskelig å slutte" så blir det vanskeligere, for en syns på en måte tingene blir verre, etter av at andre sier det er så vanskelig. Hvis en kan på en måte få dreid om det fokuset, og bare prøvd å få tankene på HELT andre ting, så tror jeg det skulle vært en mulighet for å slutte, men går jo mye på viljestyrke og da.

Good luck til dere som prøver å slutte iallefall! =)

""offtopic""Hehe benson, når du nevner det minner det meg på dette: ALDRI puss tenner om morgenen før du har spist! Juice og alt annet smaker så piss pga tannkremen..*blærk*
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som egentlig har greid å slutte?

/me greide ikke mer enn 1 dag. *skamme seg*

For se igjen i slutten av sommeren om jeg greier å slutte. Det er liksom sommer nå, så det er jo litt deilig å røyke.. men JEG skal slutte!!! stay tuned!
gå alltid rundt med vann, når du føler for et dragg, drikk som faen. funker.
[offtopic] satt å diskuterte med en kamerat i går. si at man byttet ut sigarettene med øl. hvordan ville det endt opp eller? hmm.. skal bare ha morgen ølen.. må bare ha en øl for nå er jeg stressa, må ha en øl etter maten, må ha en øl i 5min pause, osv.. er det da man kan kalle seg selv alkoholiker ? hehe.. *syke tanker* [/offtopic]
Husker dere deres aller første røyk trekk? Hvorfor forstsatte man?

Uansett. Som sagt mange ganger tidligere er viljestyrke tingen.
Men man må være 100% imot røyken....Kan ikke være en sånn jeg-digger-å-røyke-men-får-vel-prøve-å-slutte sak.
Man skal ikke prøve å slutte, man SKAL slutte...

Dere røykere som synes røyk lukter vondt (spes. på klær).
bare vent til dere kan lukte og smake normalt, da skjønner du hvor ille røyken egentlig lukter.

(røyker ikke selv, men begge foreldrene mine har røyka i 10-15 år. Begge har nå vært røykfrie i 2 år.)
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av yeah00
sluttet for 4 måneder siden etter å ha røyket i 7 år. Sluttet faktisk ikke helt momentant, røyket en-to sigaretter om dagen en uke før jeg sluttet helt. Grunnen til det var at jeg var sammen venner som røyket, og da er det utrolig vanskelig å ikke røyke. Så et råd er å ikke henge med folk som røyker i tiden etter røykeslutt.

Allan Carr:
2. Tilfør aldri kroppen nikotin i form av snus, tyggis, plaster el.l.

Jeg sluttet å røyke ved hjelp av snus, noe som jeg fortsatt bruker. Min far sluttet ved hjelp av tyggis etter å ha røyket i 15+ år . Dette er nå 20 år siden. Så jeg vet ikke om det er det beste rådet...
Vis hele sitatet...
slutta
Ifølge diverse undersøkelser, så er den beste måten å slutte å røyke på, å begynne med noe annet. Om det er den beste måten vet jeg ikke, men det er den mest effektive. :P Sniffe bensin eller lightergass kan da være et alternativ...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Helvetes tullinger, fatter ikke hvordan dere får dette til.