Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 597
Er spylei fiberleverandøren min, som bare hver jul kommer med en gave i form av prisøke. Prisen jeg nå betaler er over 1000-lappen for en 500/500 linje, og infrastrukturen er eid av leverandør så her er det monopol på leveranse.

Vurderer derfor å kjøpe meg en 5G router og kjøpe meg et eller annet "mobil bredbånd". Prisene ligger på ca.450kr for 50 gb - til 7-800kr for 100 gb. Litt forskjellig hvilke fart de leverer osv.

Til mitt bruk tenker jeg at jeg vil trenge mer. Kanskje bort i mot 250-300 gb pr mnd, da det er en del streaming av 4K innhold.
Har ennå til gode å finne et mobilabonnement uten struping av hastighet etter brukte (ca 100gb). Finnes dette? Noen som har noen gode løsninger og tips når det kommer til 5G?
Har du prøvd å faktisk ringe og true med oppsigelse/nedgradering?

Jeg har spart 400-500 kr i mnd i 7 år (betalte full pris 1080 kr i mnd første året når jeg hadde binding) nå.. Siste årene har jeg ikke ringt en gang, bare truet winback-folka per epost om nedgradering til 100 Mbps og si opp TV, og vipps går jeg fra 1200 til 799 kr i mnd de neste 12 mnd).. Selv venner og kollegaer som ikke har samme ISP som meg har spart 4000-6000 kr i året ved å gjøre det samme etter jeg bad de prøve..

Fiber og 5G er som Audi og sparkesykkel..
Jeg prøvde dette ja, men snakket ikke med rett avdeling antar jeg. Må jeg faktisk eventuelt si opp og vente på winback-telefonen?

Latterlig. Ringte og sa opp. De argumenterte med hvor dårlig 5G er. Det har de rett i. Stod på mitt i 30 sekunder, så ble jeg satt over og fikk 300 kr avslag pr mnd med 1 år binding.

Takk for tips: Case closed.
Sist endret av reklame; 30. november 2023 kl. 09:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
5G er helt supert det om det er satt opp fornuftig. Men ikke noen stor økonomisk gevinst.
Det du så etter er mobilt hjemmebredbånd på fast adresse. Da får du tilbud uten begrensning på datamengde.

500 Mbps - 1249,-/md. Ny pris 1099,-/md.

300 Mbps - 999,-/md. Ny pris 1099,-/md.

200 Mbps - 849,-/md. Ny pris 899,-/md.

100 Mbps - 749,-/md. Ny pris 779,-/md.

30 Mbps - 729,-/md. Ny pris 749,-/md.

10 Mbps - 649,-/md. Ny pris 749,-/md.

https://www.telenor.no/privat/intern...lost-bredband/
Hei, jeg bytter fra 150/150 fiber fra Altibox til Ice 5G m/ ekstra pakke (1000GB/mnd) til 348,-/mnd. Hastigheten holder for meg til streaming og vanlig bruk. Sparer 430,-/mnd på byttet. Etter en tid ringer de og tilbyr billigere pris som regel 6 mnd gratis og bindingstid på 12 mnd.
Tanken min var å kjøpe en 5G router og bruke et ordinært mobilabonnement. Chillimobil pusher jo prisen ned til 350kr mnd.

Men når samtlige abonnement med såkalt “fri data” har begrensninger på fart etter ca.100 gb til 3mbps, får man et problem etter noen dager.
"Samtlige" er relativt Ice sperrer ikke hastighet etter 10GB (inkl i mob.abo), men 1000GB pakka forutsetter at Ice' eget nett er tilgjengelig. Siden de ikke har bindingstid er det billig å teste siden lokale forhold spiller inn osv.

Streaming tar <5Mbps båndbredde. Jeg har TVen stående på mer eller mindre hele tiden når jeg er hjemme, og behøver ~500GB/mnd. Merker ikke forskjell fra 4/5G eller fiber - men ble "lurt" tilbake til fiber og har glemt å bytte tilbake til Ice før nå. Oppsigelses-/etableringsdato 1.1
Sist endret av timtowtdi; 30. november 2023 kl. 10:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.