Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3071
Hei!

Jeg ble stoppa på gaten av to syklende Securitas som sa jeg hadde stjålet.
De viste bare et bilde av meg og sa at det var meg, men at jeg ikke hadde stjålet, de hadde ikke bevis.

Jeg nektet for det og sa det ikke var meg som tok noe. de spurte deretter etter ID, noe som jeg ga de. De spurte om jeg ville bli med å betale varen eller skrive under et skjema. Jeg nektet og sa det ikke var meg!

Jeg kjøpte en jakke på tilbud på 299 og en genser på tilbud til 200kr hva faen!

Men ja til poenget, får jeg bot selvom jeg blir anmeldt til politiet? Fordi jeg har stjelt før, men det er mange år siden

Og da fikk jeg aldri bot
Sist endret av yomomma; 5. november 2023 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor i alle verden ga du di id? Bra du ikke skreiv under på noe!
Nillepurk på sykkel? Hadde ledd meg fillete og gått videre.
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Hvorfor i alle verden ga du di id? Bra du ikke skreiv under på noe!
Vis hele sitatet...
De hadde jo vel ringt purken og det hadde jeg ikke orka.

Skreiv ikke under på en dritt fordi da blir det jo bare ord mot ord? De hadde et bilde av meg, så sa de at de hadde flere bilder, men rart de bare viste ett bilde, et vanlig bilde der de ikke ser jeg stjeler noe.
Siden du var samarbeidsvillig nok til å vise ID så kunne du jo tilbudt dem å se gjennom posen din, bare for å bli ferdig med det?

«Det var ikke meg» er også en litt merkelig respons fra deg, betyr dette at noen andre begikk tyveri mens du var tilstede? Hvis ja, var dette venner av deg?
Er det noe du ikke forteller som kanskje hadde belyst saken litt bedre?

Kjip situasjon da, men nei, selvsagt får du ikke bot hvis du ikke har gjort noe. Hva er beviset deres? Ett bilde av deg i butikken er ikke godt nok for å kjøre en sak mot deg.
Sist endret av DrDeath; 5. november 2023 kl. 19:30.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Siden du var samarbeidsvillig nok til å vise ID så kunne du jo tilbudt dem å se gjennom posen din, bare for å bli ferdig med det?

«Det var ikke meg» er også en litt merkelig respons fra deg, betyr dette at noen andre begikk tyveri mens du var tilstede? Hvis ja, var dette venner av deg?
Er det noe du ikke forteller som kanskje hadde belyst saken litt bedre?

Kjip situasjon da, men nei, selvsagt får du ikke bot hvis du ikke har gjort noe. Hva er beviset deres? Ett bilde av deg i butikken er ikke godt nok for å kjøre en sak mot deg.
Vis hele sitatet...

De hadde leita etter meg i to dager, og på slutten sa de: Du har stjelt før du, så sa jeg blankt nei. De har id på meg men ikke bevis kun et bilde. Jeg tok aldri noe i posen.

Det var en mann som er rusavhengig som stjal noe da jeg hadde kjøpt noe i butikken. De har to etasjer og de ansatte står bare nede. Han gikk ut og det peip i alarmen. Så kom ei dame opp etterhvert så sa jeg at han hadde stjelt. Så sa hun takk for at jeg sa fra. Fordi jeg stod i speilet ved inngangen og prøvde jakka og genseren jeg nettopp hadde kjøpt! Så da jeg gikk ut og en dag seinere så kommer Securitas på syklene sine og sier at jeg har stjelt. Jeg har faen ikke stjelt en dritt, men de ville ikke si hva jeg hadde stjelt.
Sist endret av yomomma; 6. november 2023 kl. 09:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du ikke har stjålet noe trenger du ikke bekymre deg, for da kan de umulig ha de bevisene som kreves. Det er viktig at dersom du får en bot, så må du ikke skrive under; det er det samme som å bli dømt for tyveriet.

Vektere spør ofte etter ID når de mistenker tyveri, men man trenger ikke vise IDen. Det er bare politi som har krav på å se ID, så ofte ender det med at vekterne ringer politiet som sender en patrulje. Det kjipe da er at du risikerer å måtte vente lenge.

Antagelig kunne de ikke holdt deg igjen selv om de hadde videobevis av et tyveri siden det var gått så lang tid (de kan bare pågripe dersom de tar deg på "fersk gjerning" eller har "ferske spor")
Purken har strengt tatt heller ikke krav på å se ID, det er ingen plikt til å overhodet ha på/med seg ID i Norge.
Purken har krav på navn, fødselsdato, adresse og stilling.
Du må kjøpe dyrere klær op
Sitat av yomomma Vis innlegg
De hadde leita etter meg i to dager, og på slutten sa de: Du har stjelt før du, så sa jeg blankt nei. De har id på meg men ikke bevis kun et bilde. Jeg tok aldri noe i posen.
Vis hele sitatet...
Reglene om når vektere, og alle andre som ikke er politi, har lov til å pågripe noen finnes i straffeprosessloven § 176. Der står det at enhver person kan pågripe noen "dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor." Det må også være "fare ved opphold".
Med andre ord, de har IKKE lov å komme etter deg flere dager etterpå å anklage deg, de må ringe politiet og anmelde saken.
Sist endret av Stutter; 14. november 2023 kl. 12:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Oppdatering: Vekterne veit hvem jeg er. Jeg har stjålet før men de har ikke bevis.

Men i dag tok jeg 5 alporozam (ksalol). Så gikk jeg inn og stjal noe småtteri(julepynt), loka så mye, det er ingen unnskyldning da.

Poenget er at de såg ikke at jeg stjal på den ene butikken, men da jeg gikk på en annen butikk så syns de at jeg røsket i lommene mine ganske mye.
Så ransaket han meg, jeg ga han alt.

Nå er jeg utvist fra alle kjøpesentere I hele byen i 5 måneder.
Men jeg har jo stjelt for mange år siden, men har aldri fått bot før.

De veit hva jeg heter, men jeg har ikke skrevet under noe papirer. Tror dere jeg får bot? For de skulle anmelde meg.


Tips?? Noen som har erfaring med tyveri i 2023?
Haha hva faen i følge første post har du ikke stjålet noe og så klager på at du blir anklaget for det. Så går du et par uker senere og faktisk stjeler no. Da kan du glemme at noen tror på d et første, du kan kanskje ha gjort det men så glemt det? Det har jeg gjort ofte på benzo
Sist endret av Bluesky_; 24. november 2023 kl. 12:40.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Tips??
Vis hele sitatet...
Slutt å stjele. Slutt å ta for mye benzo.