Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  149 12705
Uten noe jegerprøve eller tillatelser, har dere forslag til lovlig selvforsvarsvåpen å ha hjemme?

Jeg har tenk på noen alternativer.

0.50cal treningsmarkør 11 joule, med alt fra pepper, stål, hard gummi kuler. Kommer isåfall også til å modifisere med et kit som gjør den litt sprekere (det er sikkert ikke helt lov tho)

Slagvåpen, men da velger jeg heller å løpe.

Eller boltepistol med krutt/powder actuated gun med noen ergonomiske modifiseringer.

Eller spikerpistol som kan skyte serier, men kort rekkevidde og dermed lite skadepotensialet

Har dere noen bedre forslag? Det bør helst ikke drepe, men det innebærer at den som treffes ikke er i stand til eller tør å dra frem sin egen ekte pistol feks. Boltepistol virker mest aktuelt atm.
Sist endret av skrpappa; 4. oktober 2023 kl. 09:00.
Med den største MAG-LITE lykten kan du slå i hjel en liten hest og den er lovlig + har nytteverdi som lykt.

(jeg ser du sier at du heller løper en å gå i nærkamp med slagvåpen, men du kan ha den i tillegg til)
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Jeg har ingen tips, men dette hørtes ut som en oppskrift på en ulykke.
Vær forsiktig!
Vis hele sitatet...
Ja, absolutt. God kommentar!

ikke hør på forslagene mine eller andre sine. Det er alltid best å løpe så fort du kan eller gi fra deg alt av eiendeler om du blir ranet. "helter" blir skutt.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Med den største MAG-LITE lykten kan du slå i hjel en liten hest og den er lovlig + har nytteverdi som lykt.

(jeg ser du sier at du heller løper en å gå i nærkamp med slagvåpen, men du kan ha den i tillegg til)
Vis hele sitatet...
Sant, i tillegg kan jeg se hvor jeg løper om jeg løper om natten.

Sitat av skrpappa Vis innlegg

Har dere noen bedre forslag? Det bør helst ikke drepe, men det bør innebære at den som treffes ikke er i stand til eller tør å dra frem sin egen ekte pistol feks. Boltepistol virker mest aktuelt atm.
Vis hele sitatet...
Rettelse
Sist endret av skrpappa; 4. oktober 2023 kl. 09:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg går med håndjern, de er laget av metall og kan til nøds brukes som slagvåpen. Har aldri trengt dem da.
Hammer i forskjellige varianter er effektivt
I Norge er det ikke lov å forsvare seg selv, selv ikke i sitt eget hjem. Om du forsvarer deg med våpen mot en ubevæpnet inntrenger å invalidiserer eller dreper vedkommende vil du bli straffet hardt. Slik er loven desverre. Når det er sagt.. så er måten å unngå dette på å ha selvforsvarsvåpen/metode planlagt på en slik måte at det fremmstår som tilfeldig; feks et lite bord i gangen med et løst ben. En sprayboks med bremserens og lighter i verktøykassen i gangen.. egentlig ganske mye egnet i en verktøykasse.. poenget er IKKE ha/bruk noe som fremstår som planlagt til formålet, d kan straffe seg!
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Flere låser/blokkeringer på døra. Som ikke sitter i døra eller dørkarmen, men i veggen.
Har du nøkkelskap? Legg inn en hengelås. Og alltid la det ligge en skitten sokk rett under.
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Ikke alltid det er tilstrekkelig, men absolutt et av de mest effektive tiltakene. Lavthengende frukter
Vis hele sitatet...
Med en slå på innsiden av døren gjør jo at døren ikke er dirkbar. Skal de gjennom døren må de sparke døren av hengslene og samtidig dra boltene til slåen ut av veggen. Om du tror det kan skje har du kanskje en god indikator på at du burde endre retning i livet. Er det uaktuelt kan du alltids fjerne dør og karm og legge inn karmer av stål som forankres til veggen slik at de må bruke hjullaster for å komme inn. På vinduene kan du legge sikkerhetsfilm. Gir deg tid nok til å stikke ut bakdør, eller finne våpen, ammunisjon og lade og bli drapsmann og fengselfugl.

Da får du jo noen rolige år hvor du kan tenke gjennom valget du tok da du heller valgte forsterket dør og karm pluss boltepistol enn å endre retning i livet.
Sist endret av _abc_; 4. oktober 2023 kl. 11:48.
Fiskeklubbe.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Måtte skremme en uønsket fremmed i gangen en gang med en ganske realistisk softgun en gang. Løp fort når jeg "cocket" den og den lagde en nokså realistisk lyd. Sikkert ikke lovlig å "true" en "stakkars" tyv med da.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Måtte skremme en uønsket fremmed i gangen en gang med en ganske realistisk softgun en gang. Løp fort når jeg "cocket" den og den lagde en nokså realistisk lyd. Sikkert ikke lovlig å "true" en "stakkars" tyv med da.
Vis hele sitatet...
Nei, softguns er vel i utgangspunktet ikke lovlig i Norge lengre heller? Jeg tror det skal så lite til som at det ser ut som et våpen/gir grunn til å tro at det er et ekte våpen er nok til å kunne få deg straffet.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jokke Vis innlegg
Nei, softguns er vel i utgangspunktet ikke lovlig i Norge lengre heller? Jeg tror det skal så lite til som at det ser ut som et våpen/gir grunn til å tro at det er et ekte våpen er nok til å kunne få deg straffet.
Vis hele sitatet...
Overraskende nok så er airsoft lovlig i Norge enda, så vidt jeg vet. Men det er vel bare et tidsspørsmål før det ryker også. Tror derimot at måten jeg brukte den på ikke er lovlig selv om det var en "trussel om selvforsvar"
Sitat av Pruff Vis innlegg
I Norge er det ikke lov å forsvare seg selv, selv ikke i sitt eget hjem. Om du forsvarer deg med våpen mot en ubevæpnet inntrenger å invalidiserer eller dreper vedkommende vil du bli straffet hardt. Slik er loven desverre. Når det er sagt.. så er måten å unngå dette på å ha selvforsvarsvåpen/metode planlagt på en slik måte at det fremmstår som tilfeldig; feks et lite bord i gangen med et løst ben. En sprayboks med bremserens og lighter i verktøykassen i gangen.. egentlig ganske mye egnet i en verktøykasse.. poenget er IKKE ha/bruk noe som fremstår som planlagt til formålet, d kan straffe seg!
Vis hele sitatet...
Joda, det er lov å forsvare seg selv. Men det er bare lov fram til trusselen mot deg har blitt eliminert, så fort man bruker mer makt enn man må så er det ulovlig.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spray-kanne med salmiakk. (Amoniakk-oppløsning.)

Sitat av Jokke Vis innlegg
Fiskeklubbe.
Vis hele sitatet...
En kjepp av tre med en skarp krok i enden?
Klepp. Det heter klepp.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spray-kanne med salmiakk. (Amoniakk-oppløsning.)


En kjepp av tre med en skarp krok i enden?
Klepp. Det heter klepp.
Vis hele sitatet...
`

Klepp er en kommune i Rogaland. Dette er en fiskeklubbe:

https://www.jula.no/catalog/fritid/f...klubbe-722091/
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spray-kanne med salmiakk. (Amoniakk-oppløsning.)


En kjepp av tre med en skarp krok i enden?
Klepp. Det heter klepp.
Vis hele sitatet...
Plumbo og vann!
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bodyguard sin forsvarsspray?
Sitat av Pruff Vis innlegg
I Norge er det ikke lov å forsvare seg selv, selv ikke i sitt eget hjem. Om du forsvarer deg med våpen mot en ubevæpnet inntrenger å invalidiserer eller dreper vedkommende vil du bli straffet hardt. Slik er loven desverre. Når det er sagt.. så er måten å unngå dette på å ha selvforsvarsvåpen/metode planlagt på en slik måte at det fremmstår som tilfeldig; feks et lite bord i gangen med et løst ben. En sprayboks med bremserens og lighter i verktøykassen i gangen.. egentlig ganske mye egnet i en verktøykasse.. poenget er IKKE ha/bruk noe som fremstår som planlagt til formålet, d kan straffe seg!
Vis hele sitatet...
Meh, jeg er ikke helt enig. Jeg ble frikjent for vold uten at vedkommende slo meg engang. Han var riktignok på vei, men jeg fikk inn er par treffere først. Frikjent pga selvforsvar og at han var truende og ‘på vei mot meg for å gjøre noe’. Advokaten min moste han og hans forklaring.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg går med håndjern, de er laget av metall og kan til nøds brukes som slagvåpen. Har aldri trengt dem da.
Vis hele sitatet...
Den dagen du glemmer de er dagen noen prøver seg
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Den dagen du glemmer de er dagen noen prøver seg
Vis hele sitatet...
Den dagen noen har satt de på han så han ikke kan forsvare seg når han får fik, er den dagen han
angrer på at han gikk for cowboy/bounty hunter loocken.
Som nevnt tidligere i tråden så er det viktig at det fremstår at tingen som blir brukt er tilfeldig tilgjengelig. Du kan ikke planlegge med å bruke den. Lysestake, bordbein, treningsutstyr osv. Har du en øks/sverd/machete til pynt kan det være tilfeldig nok, men husk alltid på at inntrengeren kan bruke dette mot deg.

Det er heller ingen lov mot å gå med kniv i eget hjem. Du skar løk og hørte leven i gangen. At kjøkkenkniven ble med deg er tilfeldig. At tollekniven du rensket tåneglene med var i hånden din var tilfeldig osv.

Det var det juridiske.

Når det kommer til det taktiske så er det viktig å huske på at ett langt våpen kun er effektivt på avstand. Kommer noen inn med en kølle/machete eller lignende, gå inn tett! Prøv å kutte noen med machete mens de gir deg en klem. Eller slå de med balltre. Ha f.eks. håndjern, som nevnt tidligere, i en hånd og ett lengre verktøy i en annen hånd. Kommer de mot deg med kniv eller ubevæpnet, hold de på avstand med en lysestake. Kommer de mot deg med balltre, gå tett og bruk håndjernene som en slåsshanske. De får kanskje ett slag på vei inn, men så har du overtaket. Det er alltid en risiko med å engasjere i en kamp, så om det ikke er absolutt nødvendig å stå i det eller umulig å flykte, løp!

Husk også at det finnes ingen regler i en slåsskamp utenfor ringen. Balletak! Bit! Skall de på toppen av nesen! Albue de i trynet! Tramp på vristen! Kne i trynet eller skrittet! Alt er lov.

Aggressjon vil også i de fleste tilfeller virke bedre enn teknikk. Er du fanget i et hjørne, GÅ APESHIT! Da blir de fleste mennesker for redde til å fortsette. Gjerne bjeff som en hund eller brøl som en bjørn. Få de til å tro at du VIRKELIG er gal.

60% of the times, it works every time.
Sist endret av Jallamedalla; 4. oktober 2023 kl. 18:21.
Stå helt i ro mens du stille kler deg naken og ikke mister blikkontakt med eventuell innbruddstyv mens du sier litt lavt "dette har jeg venta lenge på"
Sist endret av NokErNok; 4. oktober 2023 kl. 18:20.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Den dagen noen har satt de på han så han ikke kan forsvare seg når han får fik, er den dagen han
angrer på at han gikk for cowboy/bounty hunter loocken.
Vis hele sitatet...
Alltid lurt på hva B'en i BDSM står for.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Den dagen du glemmer de er dagen noen prøver seg
Vis hele sitatet...
Har allerede erfart det på en unik måte, ikke at jeg ble angrepet, men jeg var i en situasjon der jeg begynte å tenke på om vilkårene for bruk av håndjern er oppfylt, eller om det må litt mer til, og da innså jeg at jeg ikke hadde dem med likevel. Situasjonen løste seg imidlertid uten at jeg trengte å blande meg inn i det hele tatt, det var nok at vi var flere som begynte å samle oss rundt, og det roet seg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Den dagen noen har satt de på han så han ikke kan forsvare seg når han får fik, er den dagen han
angrer på at han gikk for cowboy/bounty hunter loocken.
Vis hele sitatet...
Hey, jeg er frivillig fremskutt reservepoliti, ikke cowboy…
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En vanlig hammer fra garasjen er en av de mest farlige våpen vi har, potensielt på nivå med en kniv. Jeg hadde brukt en sånn og så sagt jeg drev på med hjemmesnekring når folk lurer på hvorfor du står der med Hammern i døråpningen

Soundtrack: Maxwell silver hammer, Beatles
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Ninjastjerne
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig.
Startpistol. Par skudd over hodet på deg, så er du hjertelig velkommen til å komme nærmere for å finne ut om den er ekte eller ei.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Alltid lurt på hva B'en i BDSM står for.
Vis hele sitatet...
Bodil.
Hun er bare så drøy.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
En vanlig hammer fra garasjen er en av de mest farlige våpen vi har, potensielt på nivå med en kniv. Jeg hadde brukt en sånn og så sagt jeg drev på med hjemmesnekring når folk lurer på hvorfor du står der med Hammern i døråpningen

Soundtrack: Maxwell silver hammer, Beatles
Vis hele sitatet...
Alternativt soundtrack: Bloody Hammer med Roky Erickson.
Anonym bruker
"Villig Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Startpistol. Par skudd over hodet på deg, så er du hjertelig velkommen til å komme nærmere for å finne ut om den er ekte eller ei.
Vis hele sitatet...
Er det enkelt å få tak i?
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Knivsikker/skuddsikkker vest, knivsikre hansker med innebygd knokejern, stor aggressiv hund, og tre skarpe kniver. En kniv festet til foten, og en i hver hånd. I tilegg til en slags pepperspray som kan være hjemmelaget. Skuddsikker/knivsikker vest + hansker er helt lovelig og kan kjøpes på nett. Har du på deg den i tillegg til å bære to kniver, vil det være stor risiko ved og angripe deg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Knivsikker/skuddsikkker vest, knivsikre hansker med innebygd knokejern, stor aggressiv hund, og tre skarpe kniver. En kniv festet til foten, og en i hver hånd. I tilegg til en slags pepperspray som kan være hjemmelaget. Skuddsikker/knivsikker vest + hansker er helt lovelig og kan kjøpes på nett. Har du på deg den i tillegg til å bære to kniver, vil det være stor risiko ved og angripe deg.
Vis hele sitatet...
De hanskene hørtes kjekke ut. Hvor er de?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
De hanskene hørtes kjekke ut. Hvor er de?
Vis hele sitatet...
går dere virkelig på byen utkledd som Rambo/Chuck Norris?

Er jo ellers upraktisk og måtte be han som raner deg vente litt fordi du må ta på hansker
Sist endret av Bønnemann1; 5. oktober 2023 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
går dere virkelig på byen utkledd som Rambo/Chuck Norris?

Er jo ellers upraktisk og måtte be han som raner deg vente litt fordi du må ta på hansker
Vis hele sitatet...
Det høres litt ut som et bensinstasjon i Kongsberg scenario
Leser ts vil ha det til home defence. Men det er jo bare verre ..

Fikser ikke en skikkelig kamprifle i 5,56 kaliber da? Bare pass på naboen.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det høres litt ut som et bensinstasjon i Kongsberg scenario
Vis hele sitatet...
Høres mer ut som en mann med bil og bue på tokt i Kongsberg

Det du trenger er et fullauto pcp/trykklufts luftgevær i 4,5mm med de tyngste kulene. Og 30 joule.

Hatsan Blitz

En salve i kjeven på noen så blir det en dyr tur til tannlegen
Sist endret av Bønnemann1; 5. oktober 2023 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare ha ei stor rørtang stående lett tilgjengelig feks
Sitat av 420master Vis innlegg
Plumbo og vann!
Vis hele sitatet...
Ja, aceton/klor + noe som etser i en aerosol trykkflaske.

Sitat av Opponent Vis innlegg
Bare ha ei stor rørtang stående lett tilgjengelig feks
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke har jeg erfart for en god stund siden når jeg var noen hakk yngre og dummere.

Ikke at jeg er i fare eller noe som helst. Jeg har bare noe jeg trenger å passe på(ikke noe ulovlig, haha). Dette handler kun om krisemaksimering, jeg skal ha muligheten til forsvare meg og mine.
Sist endret av skrpappa; 5. oktober 2023 kl. 02:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei! Beklager virkelig og bryte inn i tråden her, men er nettopp registrert meg på forumet og ønsker og opprette en tråd. Men skjønner ikke hvordan jeg gjør det, om noen kunne gitt meg en liten guide hadde det vært helt supert! Og igjen sorry om jeg bryter noen regler eller ødelegger noe ved og stille dette spørsmålet på en tråd med ett helt annet tema. Men skjønner virkelig ikke noe og jeg skal skrive en tråd jeg tror kan være viktig for flere, takk på forhånd!
Sitat av Cocainelover123 Vis innlegg
Hei! Beklager virkelig og bryte inn i tråden her, men er nettopp registrert meg på forumet og ønsker og opprette en tråd. Men skjønner ikke hvordan jeg gjør det, om noen kunne gitt meg en liten guide hadde det vært helt supert! Og igjen sorry om jeg bryter noen regler eller ødelegger noe ved og stille dette spørsmålet på en tråd med ett helt annet tema. Men skjønner virkelig ikke noe og jeg skal skrive en tråd jeg tror kan være viktig for flere, takk på forhånd!
Vis hele sitatet...
Forumliste/forum/Lag ny diskusjonstråd
Gi den et navn og et innhold (helst med mening)
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Leser ts vil ha det til home defence. Men det er jo bare verre ..

Fikser ikke en skikkelig kamprifle i 5,56 kaliber da? Bare pass på naboen.



Høres mer ut som en mann med bil og bue på tokt i Kongsberg

Det du trenger er et fullauto pcp/trykklufts luftgevær i 4,5mm med de tyngste kulene. Og 30 joule.

Hatsan Blitz

En salve i kjeven på noen så blir det en dyr tur til tannlegen
Vis hele sitatet...
Men må man ikke ha noe godkjennelse/skytelisens/eller hva faen det heter for det? Har vurdert det.

Liker også HDR 50 med noe harde og spisse kuler. Og selvfølgelig noe annet på lur om fremtidig nemesis har noe som sier skikkelig bang.

Jeg skal ikke på tokt altså. Har både pil og bue, og et par salongrifler. Og neida, home defence er vel ikke akkurat formålet, men vi kan late som det. Tampen brenner veldig. Jeg kjøper meg ikke en airsoft i håp om at det skal gå bra
Sist endret av skrpappa; 5. oktober 2023 kl. 02:35.
Ikke for 4,5 mm
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Ninjastjerne
Vis hele sitatet...
Beste forslaget om det var lovlig.. Men de selger kastekniver på game-on eller hva det heter. Hadde jo vært litt kult helt til jeg hadde kasta alle i taket, gulvet og veggen, og får juling.
Lagde en som kid av ett sykkel drev jeg filte skarpt.
Sist endret av vindaloo; 5. oktober 2023 kl. 02:47.
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Ikke for 4,5 mm
Vis hele sitatet...
Sliter med å finne 4.5mm med full auto og 30 joule. Med 4.5 så er 30 et must, men de er jo så jævla svære.. Skulle hatt en som var litt portabel.

Og har da blitt skutt med 4.5mm med tykke klær på, og jeg vil vel si noen runder med vanlig paintballmarkører med maks trykk er verre.

Skulle hatt noe med høy joule, så spisse man kan få tak i.. også synes jeg 4.5mm blir litt pinglete. Har du noen gode forslag som kan overbevise meg? Vurderer sterkt en markør og noen veldig spisse kuler jeg ikke kan skjønne er lov.
Ikke uvanlig å ha samekniv hengende på veggen i gangen. Kan man klaske til noen over neserota eller stæbbe dem i lårhalsen
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Ikke uvanlig å ha samekniv hengende på veggen i gangen. Kan man klaske til noen over neserota eller stæbbe dem i lårhalsen
Vis hele sitatet...
Er ikke dette uvanlig voldelig fra deg?
Samekniv og greier, machetens norske fetter.
Sist endret av vindaloo; 5. oktober 2023 kl. 05:42.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøpte meg teleskopbatong,veldig fornøyd.