Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1254
Hei, jeg skal ikke påskryte meg av å være den mest oppmerksomme trafikanten. Til tross for at jeg kun har hatt ryggeskader på bilen, så er jeg likevel en vimsete fyr. På en annen side er jeg ikke særlig opptatt av fart. Jeg holder trafikkreglene når jeg kjører bil og prøver så godt jeg kan å være en my trafikant.

Etter at jeg ble 40 har jeg selvsagt begynt å drømme om motorsykkelappen. Det skyldes og praktiske grunner som at det ikke er bomavgift, lite bensinkostnader osv. Det frister på en måte med friheten av å dra korte turer over til sverige å handle kvotene mine i en ryggsekk.

Men så hører man om alle skrekkhistoriene. Så er det ikke til å stikke under en stol at det er høy statistikk på alvorlige motorsykkeulykker.


Til dere som har motorsykkelappen, har dere klart dere gjennom flere år uten ulykker? Og kan man kjøre nesten helt trygt?
De aller fleste ulykker er selvforskyldte. Om du føler trafikkreglene og bruker sunn fornuft havner du etter all sannsynlighet ikke i noe ulykke. Den største risikoen forutenom egen dumskap er at andre trafikkanter ikke ser deg, derfor bør du alltid kjøre som om du er usynlig for alle andre traffikater. Gjør man det er ikke risikoen for ulykke så mye større enn i bil, men dersom ulykke skjer er skadeomfanget selvsagt ofte større.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Kan bare snakke for min egen del, men har aldri hatt noe slags form for ulykke, før snart for tre år siden.

Nye dekk på liter-sykkel.. Gikk fint med sykkel sånn sett, måtte ha ny slip-on endestuss og noe plast!

Men siden jeg klarte å sende sykkel mellom bil og fjellvegg, måtte jo selfølgelig jeg gå i en annen retning, som endte opp i fronten på nevnte bil..

Er fortsatt ikke helt i orden, skal ingenting til før skaden hovner opp fortsatt, så det blir noen tanker iløpet av en dag kan du si..

Kjører fortsatt, og kommer alltid til å gjøre det!

Det finnes stort sett to typer MC-førere: de som har trynt, og de som kommer til å tryne. Slik er det bare, stort sett.

Kjøp deg en type stor SM, eller streetfighter, er som å kjøre moped "feeling" messig hvertfall, tar kanskje litt lengre tid å kjøre ræva si inn på motard, men du har så syk kontroll iforhold til noe som skal gå i 300+/-km/t. Min motard går forresten rundt 230km/t..

Jeg hadde forresten ca 50km/t når sykkel skled under meg... Glad for ikke å ha gjort det samme i 250km/t+!
Sist endret av Mr.Septik; 9. mai 2023 kl. 09:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har bekka to ganger på lett-mc, men på tungsykkel (kjørte opp for ca 11 år siden) har jeg ikke hatt noen ulykker. Vært noen nære på pga idiotkjøring. Jeg sliter med bilkjøring da jeg blir lett distrahert osv men på sykkel er det noe helt annet. Vinden suser å du må kjøre mere aktivt ved å bruke hele kroppen gjør at jeg er kobla på når jeg kjører.
Jeg har utelukkende kjørt r-sykler i liters-klassen med unntak av min første som var streetfighter. Liker r-sykler for de sitter jævla godt i svinger som faktiskt er det som er morro med å kjøre sykkel. Vurderer SM eller noe i retningen BMW gs800 elns.
Har også inntrykk av at de som stryker med i trafikken er ofte av de eldre som kanskje kommer over i feil kjørefelt.

Et lite tips, ikke ta det for gitt at folk har sett deg i trafikken.
Sist endret av NokErNok; 9. mai 2023 kl. 10:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En av de farligeste tingene får du aldri gjort noe med heller, nemlig den potensielt uoppmerksomme bilføreren du møter når du kommer på sykkel. Bare husk det.
De fleste dødsulykker på mc er faktisk singelulykker, og ofte er det utforkjøring i sving. Dette skjer gjerne tidlig i sesongen, og årsakene kan være mange, men en vanlig årsak er f.eks grus eller alt for høy fart inn imot svingen, noe som igjen gjør at rustne sjåfører får panikk og "stivner" til, begynner å bremse eller ser rett ned/rett frem, noe som gjør at sykkelen dermed går rett ut av svingen istedenfor å følge fint gjennom svingen.

Ellers så er det viktig å tenke på at man er veldig lite synlig i forhold til når man kjører bil, og når farten øker må man også huske på at man skal greie å stoppe hvis man f.eks tar igjen en bil. Har brent meg på dette et par ganger, og har hatt et par episoder hvor hjertet har slått ekstra hardt i ettertid for å si det slik.

Uansett, jeg mener at man absolutt kan kjøre relativt trygt med mc, det kommer helt ann på hva man gjør det til selv. Kjører man som en idiot så er det klart at konsekvensene kan bli deretter også. For det er ikke til å legge under en stol at skjer det en ulykke, så er det motorsyklisten det går hardest utover, uansett hvem sin feil ulykken faktisk er.

Har kjørt sykkel siden jeg var 16 år, og har hatt et par smeller med lett mc, dog ingen med alvorlige personskader heldigvis. Etter dette har jeg kjørt tung mc i mange år, og aldri hatt noen ulykker. Men pass på førerkortet, det kan fort være fristende å gi litt ekstra gass, spesielt når man kjører mc.

Hvis mc kjøring er noe du har lyst til, så mener jeg at du absolutt skal gå for det, for det er helt fantastisk på fine sommerdager å kunne ta seg en tur på sykkelen, det er en helt annen følelse en å sette seg i bilen å kjøre avgårde.
Kjør med utstyr. Kjør med utstyr. Kjør med utstyr.

Det er egentlig det viktigste. Ville og anbefalt på det høyeste å kjøpe en sykkel som har ABS. Iværtfall på fronthjulet.

Har sklidd noe så jævlig et par ganger og det som har 'redda' meg var skikkelig utstyr (kjørte hele året i flere år).

Den ene gangen jeg skulle ned til butikken droppet jeg jakke og bukse. Da skle jeg i en rundkjøring og kantret sykkelen da bakdekket tok grep igjen. Jeg fløy en god meter opp og landet rett på kneet. Flere brudd samt en menisk skade som IKKE er borte.
Sist endret av IW2022; 9. mai 2023 kl. 15:53.
Joda motorsykkel ER livsfarlig om du kolliderer, kjører av veien, inn i autovern eller i "eggedeler". Du kan redusere risikoen både ved hjelp av sikkerhetsutstyr, hjelm, hansker, sko, bukse og jakke samt kne/hofte/albue beskyttelse og ryggskinne samt airbag. Det viktigste er å kjøre med det som er inni hjelmen. Kjører du som om alle andre er idioter i trafikken vil alltid være klar til å foreta nødmanøver, nødbremsing osv. Enkle triks som å alltid ha en finger eller to på bremsehendelen, bruke blikket aktivt og ha alternative sporvalg. Og naturligvis øving. Ta gjerne banekjøring i starten av hver sesong for å friske opp. Tren på bremseteknikk, trailbraking, og nedlegg. Mange kjører motorsykkel hele sitt voksen liv uten å bli skadet, de benytter seg gjerne av disse triksene. Og de sparer idiotkjøringa til lukket bane.
Sist endret av _abc_; 9. mai 2023 kl. 15:57.
Blir min 7 sesong nå, og hittil heldigvis bare vært snakk om stillestående velter Som flere påpeker her - er det veldig mye hva du gjør det til selv. Det å gå over veien, kan være ekstremt farlig, men dersom du ser deg godt rundt og på hver side før du krysser veien - går det stortsett fint. Mye av det samme gjelder motorsykkelkjøring.

Kjør som om du er usynlig, selv krysser jeg aldri rundkjøringen eller vegkrysset dersom jeg ikke ser tydelig signaler på at motsatt bil har sett meg. På motorvegen unngår jeg å havne i dødvinklen til andre trafikanter. Forsøker å kjøre etter evne, ikke ha for høy fart inn i svinger, spesielt på landeveger du ikke har kjørt før. Sørg for å ha god sikt ut svinger (legg inn marginer til å bremse i tilfelle noe er i vegbanen) - man lærer seg å bli obs. på grus, oljesøl etc.

Delta på kurs for å bli en bedre motorsyklist, er også anbefalt. Så har jeg fått mye igjen for å lære meg teknikker som trail breaking og etc (som ikke undervises på vanlig trafikkskole).

Angående din oppmerksomhet som jeg ser du bekymrer deg for, så tror jeg ikke dette kommer til å bli ett problem. Jeg har selv ADHD og tar meg stadig i og "zone ut" når jeg kjører bil - dette har jeg tilgode å oppleve på MC - Man blir på en måte tvunget til å være mer oppmerksom uten at jeg klarer å forklare det helt, kanskje fordi man bruker hele kroppen mens man kjører, eller fordi at man føler seg mer utsatt?

Uansett, det er fin hobby, som veldig mange (inkludert meg) får mye nytte av. Det er selvsagt ikke uten risiko. Men om du praktiserer trygge og gode kjøreteknikker samt har på deg kvalitets sikkerhetsutstyr, er du på god vei til å ha eliminert de fleste risikofaktorene