Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2481
God kveld!

Har en falsk Gibson Les Paul, som jeg kjøpte i Kina i sommer. Hva vil skje om jeg legger ut denne som "Gibson Les Paul Replika" eller noe sånt på finn eller QXL og tar 3-4000 for den? Er det lovlig så lenge jeg opplyser at det er en kopi?

Takker for svar!
Er vell forskjell på replika og "falsk". Hvor en falsk er en man har lagd for å lure kunden.
Og en replika er alltid opplyst at det er en kopi.
Med andre ord, er en replika en "lovlig" kopi, og en falsk er ulovlig.

Så om du har kjøpt den som replika, så skal det være lovlig.
Men om du har kjøpt den i kina, og senere funnet ut at den var falsk, blir det ulovlig.

Correct me if im wrong .
Har gitaren Gibson-logo og utgir seg for å være en ekte er det ikke lov.

Replika-gitarer har som regel lik form osv, men ingen Gibson logo eller ting som gjør at gitaren utgir seg for å være en Gibson.
Har den Gibson logo, blir nok folk å rapportere det. (Ofte blir annonser som det slettet før eller siden. )
Da er den nok falsk. Er Gibson logo osv. på, så da får jeg bare beholde den selv! Takk for svar
Annonsen blir ikke godkjnet i utgangspunktet hvis de aner at det er falske produkter som i denne situasjonen. Men hvis det bare er en replika som heter feks. "Libson" så tror jeg ikke de sier noe på det.
Billige kopier kan koste dyrt: http://reise.adressa.no/reise/article4219962.ece

Ved mistanke om videresalg kan du få erstatningskrav. Og det er vel vanskelig å ikke få mistanke om du annonserer på finn.no.
Vil si du har hatt "flaks" som har fått den inn i landet. Folk får bøter i 10.000 kr klassen pga forfalskede klokker.

Selg den diskret iallefall.