Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1312
Har dere noen go-to's av merker og forhandlere for innkjøp av klær som passer iskald norsk vinter?

Har også vært på utkikk etter en 400g/m2 balaklava i 100% ull, noen som har en anbefaling? De fleste jeg finner er dessverre en blanding av ull og plastikk.
Fjellsport har ekspedisjonsklær og balaklavaer, dyrt og deilig.

HellyHansen og Bergans har også ekspdisjonslinjer.

Sikkert mange flere og. Ajungilak e.l. husker jeg hadde ekstra varme soveposer.

God tur! Eller går du inn for å fyre minimalt i vinter, slik strømprisene ser ut?

NorskUniform har de balaklavaene du leter etter, likner på de vi fikk i militæret på 2000-tallet, veldig varm.
Sist endret av fransjeger; 27. november 2023 kl. 01:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forsvarsbrukt/ andre utsalg av militær. Fant en god gammel jakke er med saueskinn på innsiden og tykk canvas, nesten litt for varm de fleste dager for min del, så er det jo viktig å kle seg i lag, glad i min tjekkiske m85, ebay å har en del sånn set hvis man vet hva man skal søke på
Personlig veldig fornøyd med Brynje sin teknologi med netting på innsiden, både ved aktivitet og mer stillesittende. Spørst jo litt hvor i landet du bor, stor forskjell på norsk vinter ifht hvor du er og hva formålet ditt med klerne er :-)
Klær og sko til isfiske

Balaklava i 100% ull

Invester i noen lag ullundertøy. Kjøp islandsgenser! Saueulla på Island er mye varmere enn saueull fra andre steder.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Klær og sko til isfiske

Balaklava i 100% ull

Invester i noen lag ullundertøy. Kjøp islandsgenser! Saueulla på Island er mye varmere enn saueull fra andre steder.
Vis hele sitatet...

Greit å få med at spesielt sko & dress til isfiske er ubrukelig om du skal bevege deg noe særlig
Hva er budsjettet per plagg?
Når det gjelder sko, så er det kun et merke som gjelder, og det er baffin. Er mye på fjellet vinterstid, og har prøvd flere forskjellige merker oppigjennom, men ingen er i nærheten når det kommer til komfor og det å holde på varmen. Har brukt mine i ned til -40 minusgrader uten noen som helst problemer.
Kan du utdype hva iskald vinter er for deg? Helly Hansen har aldri sviktet når det gjelder yttertøy. Eneste klesmerket fra Norge som har greid å dominere globalt så vidt jeg vet? Det sier litt.
Jeg har et par mendel sko jeg er jævlig fornøyd med. de er nok ikke optimale for bybruk, men helt innafor om det er mye snø imo.

Jeg skal def. sjekke ut baffin for hverdags
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Jeg har et par mendel sko jeg er jævlig fornøyd med. de er nok ikke optimale for bybruk, men helt innafor om det er mye snø imo.

Jeg skal def. sjekke ut baffin for hverdags
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaringer med de mindre skoene de har, som kanskje egner seg bedre til hverdagsbruk vinterstid, men har prøvd to forskjellige skotyper fra baffin og begge imponerte stort, så jeg tror nok de fleste typene fra dette merket er gode.

Jeg har disse: https://www.fjellsport.no/merker/baf...E&gclsrc=aw.ds

Og siden trådstarter spør etter klær etc til ekstreme forhold så kan jeg varmt anbefale disse, det er de absolutt beste skoene jeg har hatt. Det er store sko, men merker ikke noe særlig til det, utrolig lette og behagelige å ha på føttene. De koster litt, men du får kvalitet, som varer lenge.
Sist endret av JohnnyNonsens; 28. november 2023 kl. 11:51.