Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1271
Fant noen flotte eksemplarer av Amantia muscaria i dag.

Jeg har inntatt fleinsopp rundt 50 ganger, og noen turer på hjemmedyrket sopp (Golden teacher), i tillegg til flere turer på LSD, men denne typen sopp har jeg- og kommer jeg ikke til å røre. Tør rett og slett ikke.







Sist endret av Ixfutanica; 26. august 2023 kl. 20:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er det med den røde fluesoppen som gjør den så skremmende?
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hva er det med den røde fluesoppen som gjør den så skremmende?
Vis hele sitatet...
At man har hørt hele livet at man skal holde seg langt unna, men sannheten er at den må bare varmebehandles riktig, det må kylling også
Anonym bruker
"Trekantet Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hva er det med den røde fluesoppen som gjør den så skremmende?
Vis hele sitatet...
Det er jo den man lærer om når man er to år gammel, og blir påminnet på som skrekkeksempel, om at man kan dø av å spise random sopp. Den har også et ikonisk ekkelt navn, rød fluesopp.

Husker selv når jeg var liten og leste i soppbok, så var det oransj og rød dødningsskalle på disse.

Selv om jeg selv har plukka og tørka en rød fluesopp hjemme for to år siden, er den forsatt uspist. Rusen jeg har lest om høres middelmådig ut, og jeg klarer ikke 100% å stole på hvor godt tørka den er. Om 90% av det farlige virkestoffet har blitt konvertert så er det sikkert bra det, men hvordan kan jeg vite det med sikkerhet? Har jeg egentlig lyst på å bli glad i fluesopp og få mersmak på en sopp som er gambling på helsa å fortære? Kan hende at soppen jeg spiser denne gang har svak styrke men er godt tørka, mens neste gang får jeg en megapotent sopp som jeg har tørka feil?

(Soppen tørka jeg forresten i 1,5 time på 50 grader celsius i ovnen on jeg ikke husker feil).
Trådstarter
9 3
Det er ruseffekten jeg ikke ønsker.

Sitat fra Den store fluesoppteåden:

"Rus:

Rød fluesopp har en ganske varierende og spesiell rus, og selv om jeg skulle ønske jeg kunne beskrive den med noe annet enn de sedvanlige tekniske flosklene, klarer jeg faktisk ikke å finne ord som beskriver opplevelsen, så de får duge: Rusen kan innbefatte både stimulering og avslappelse, og det beskrives både en følelse av mye energi og rastløshet, som kan gå over i trøtthet under den samme rusen. Rusen fører generelt til ufrivillige bevegelser og skjelving i ekstremitetene samt ataksi (forstyrrelser av muskelsamarbeidet i sammensatte bevegelser. Bevegelsene blir usikre, ristende eller voldsomme). Kvalme, diaré og generelt ubehag i mage er vanlig som følge av giften ibotensyre og den tungt fordøyelige soppmassen. Den har både kolinerge, som lavt blodtrykk, svetting og spyttdannelse, og antikolinerge virkninger som delirium, urinretensjon, takykardi og dilaterte pupiller, sistnevnte spesielt ved høye doser. Kramper og anfall kan også forekomme. Erowid beskriver lave doseringer som 1-5 , medium 5-10 og sterke som 10-30 gram. De sibirske folkeslagene beskrev kraftige hallusinasjoner og visjoner først ved doser opp mot ti sopper, men vanlig dosering var på rundt fire (merk at jeg oppgir dette av historisk interesse, og jeg vil heller stolt på erowids doseringer fremfor disse). Husk at rød fluesopp er en giftigere sopp enn f.eks. fleinsopp, og store doser er ikke ufarlig."

Beklager hvis innlegget blir oppfattet som negativ omtale av rød fluesopp, det var ikke hensikten.
Det at JEG ikke ønsker innta soppen, er ikke ensbetydende med at jeg ikke anbefaler andre å innta den.
Håper det avklarer litt.
Sist endret av Ixfutanica; 26. august 2023 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er jo den man lærer om når man er to år gammel, og blir påminnet på som skrekkeksempel, om at man kan dø av å spise random sopp. Den har også et ikonisk ekkelt navn, rød fluesopp.

Husker selv når jeg var liten og leste i soppbok, så var det oransj og rød dødningsskalle på disse.

Selv om jeg selv har plukka og tørka en rød fluesopp hjemme for to år siden, er den forsatt uspist. Rusen jeg har lest om høres middelmådig ut, og jeg klarer ikke 100% å stole på hvor godt tørka den er. Om 90% av det farlige virkestoffet har blitt konvertert så er det sikkert bra det, men hvordan kan jeg vite det med sikkerhet? Har jeg egentlig lyst på å bli glad i fluesopp og få mersmak på en sopp som er gambling på helsa å fortære? Kan hende at soppen jeg spiser denne gang har svak styrke men er godt tørka, mens neste gang får jeg en megapotent sopp som jeg har tørka feil?

(Soppen tørka jeg forresten i 1,5 time på 50 grader celsius i ovnen on jeg ikke husker feil).
Vis hele sitatet...
Skal den ikke helst varmebehandles i vann? Ikke kokende, men ca 90C i en halvtime, tre kvarter.

Altså, først i ovnen i en times tid, med døren åpen. Så pulverisere. Så i vann.
Sist endret av SkammeligNykter; 26. august 2023 kl. 21:46.
Oppfattet det ikke som at du var negativ til soppen, men ble nyskjerrig på hvorfor når du først nevnte at du ikke turte.
Trådstarter
9 3
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Oppfattet det ikke som at du var negativ til soppen, men ble nyskjerrig på hvorfor når du først nevnte at du ikke turte.
Vis hele sitatet...
Ok, beklager misforståelsen
Sist endret av Ixfutanica; 26. august 2023 kl. 21:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hva er det med den røde fluesoppen som gjør den så skremmende?
Vis hele sitatet...
Myndighetene sier at dette er en veldig gifting sopp. Det tok meg veldig lang tid før jeg skjønte at gift (i staten sine øyne) er rus (i mine øyne).
Trådstarter
9 3
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Myndighetene sier at dette er en veldig gifting sopp. Det tok meg veldig lang tid før jeg skjønte at gift (i staten sine øyne) er rus (i mine øyne).
Vis hele sitatet...
Ser at jeg kunne formulert meg annerledes ved opprettelse av innlegget, for nå har "jeg tør ikke", gått videre til "skremmende", og nå "giftig sopp".

Men, når vi først snakker om toksisitet- så er det ingen kjente fysiske skadevirkninger ved bruk av fleinsopp i realistiske doser. Basert på rottestudier er det estimert at man må spise omtrent 17 kg fersk sopp, tilsvarende omtrent 1,7 kg tørket sopp i løpet av kort tid.

Rød fluesopp, hvis behandlet riktig- er ikke veldig toksisk i små doser, men i forhold til fleinsopp så er den det, og ruseffekt er ganske annerledes.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vil gjøre folk oppmerksomme på at Rød fluesopp så absolutt er giftig, den er bare langt mindre giftig enn mange av sine søsken.

Rød flusesopp er en giftsopp, men en nokså mild en, og kan derfor spises i moderate mengder uten at det er farlig. Ubehag i større eller mindre grad må man derimot regne med at kan oppstå, ihvertfal om man inntar ubehandlet soppkjøtt.

Fersk Amanita muscaria inneholder mye ibotensyre, som er et av giftstoffene i soppen, og ganske lite muskimol, som er det aktive virkestoffet vi ønsker oss mer av. Når den tørkes gjennomgår ibotensyren en kjemisk prosess som kalles dekarboksylering. Det innebærer at syren omdannes til muskimol, noe som igjen gjør soppen langt mer "brukervennlig".


Edit:
Så først nå at capo så vidt har nevnt det allerede.. Oh well =)
Vis hele sitatet...
For de som ikke vet det, så er det masse nyttig informasjon om rød fluesopp i "Den store fluesopptråden":

https://freak.no/forum/showthread.php?t=159653

I fare for å gjenta meg selv- jeg ønsker ikke prøve rød fluesopp, men det er ikke på grunn av giftighet, mer på grunn av ruseffekt. Smaken er som *aken, og folk har forskjellige preferanser.
Sist endret av Ixfutanica; 26. august 2023 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg leste meg opp på fluesoppen for ein god stund siden, og har hørt at den skal helst tørkes i sola, ikke i ovn (selv om det var det jeg gjorde)
men det er en plass hvor jeg leste info om den, husker ikke nå som sa hvor lenge den bør tørkes i sola. da vil du sikkert ta den inn før kvelden, og ut neste dag. tror det var snakk om 5 dager eller 2 uker.

og det er bare toppen (det tynne røde akuratt som et potetskrell (du ser litt gulaktig som smør når du skreller i den rette tykkelsen på undersiden av det røde som er mest potent, og har minst av muskapin som er det giftige stoffet (kan være jeg husker feil her med navn på stoffene. men det er rus i stammen også, men det vil jeg nok ha unngått.

det er ibotensyre og muscimol jeg mener som blir mer potent under tørkingen i sol samt muskapin forsvinner, eller omdannes til muscimol, (men også uten soltørking som ved stekeovn så er den rusgivende, men vil ikke anbefale store mengder pga muskapin tilstedeværelsen.)

jeg husker det lille jeg holdt på med det og fikk til, og mener jeg røykte det og spiste det så ga det en lett rus. som alkohol, men mer at synet bedrar deg små ting kan se store ut, og store ting kan se små ut. men jeg ble småkvalm av det.

så hvis noen prøver seg på det, så ville jeg anbefalt å prøve å tørke det i sola, ikke for lenge og ikke for lite. og anbefaler å prøve små doseringer.

har desverre hørt skrekkhistoriene som stemmer med at en hiver i seg ein rein fluesopp, og lever og nervesystemet går til pices, og en dør. så les opp mer før du hiver innpå.

'mener jeg fant en panterfluesopp som skal være mye mer potent, men turte ikke å prøve den, men kansje en dag, hehe.

også vil jeg si at fluesoppen nesten ble utryddet pga rusen den ga. men hvilket århundre dette var husker jeg ikke. å det er noe triks med den rette tilberedningen av fluesoppen som skal til plutselig ble det mer populært med alkohol tror jeg

dette er bare en spøk, men jeg tenkte for løye slyk inearthdx skriver over at kansje den hvite fluesoppen som er ekstremt dødelig er egentlig en himmelsk gobit, haha. men for all del ikke rør den, var som å se døden første gang jeg traff på en av den.

sko ønske jeg kunne bidre med mer info, men vil egentlig si at fluesopp ikke er en idell rusmiddel, men har dog ikkje prøvde ut helt skikkeligt.

og god natt til dere alle som skal sove snart
Folie à deux
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hva er det med den røde fluesoppen som gjør den så skremmende?
Vis hele sitatet...
Nei hva er det? Gjort riktig så er det like skadelig som et glass vin eller en pils. Det tror jeg få her inne kan gi et svar på
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Skal den ikke helst varmebehandles i vann? Ikke kokende, men ca 90C i en halvtime, tre kvarter.

Altså, først i ovnen i en times tid, med døren åpen. Så pulverisere. Så i vann.
Vis hele sitatet...
For full decarb av IBO til MUS så må man småkoke soppen i 3 timer og justere vannet til under 4 PH. Det sakt så er ikke Ibotensyre så krise og fargelegger rusen på sin måte. Derfor er det mange som ikke vil ha en full decarb og bestemmer seg kanskje for en 60% decarb feks. Dette gjøres lett ved å bare redusere koketiden. IBO er ikke mer nevrotoksisk enn alkohol.

Å nei, man trenger ikke tørke dem først! Mye IBO brytes ned under tørking så for best resultat så koker man dem ferske. Soppen inneholder ca 90% vann så 10g fersk sopp er ca 1g tørket. Men pass på! Har soppen tørket inn før den ble plukket, noe som er mulig så kan 10g fersk sopp være mye mer enn 1g tørket, så for å være på den sikre siden så kan det tho være lurt å tørke dem først så man vet hvor mye man inntar.
Sist endret av Alge; 27. august 2023 kl. 02:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ixfutanica Vis innlegg
Fant noen flotte eksemplarer av Amantia muscaria i dag.

Jeg har inntatt fleinsopp rundt 50 ganger, og noen turer på hjemmedyrket sopp (Golden teacher), i tillegg til flere turer på LSD, men denne typen sopp har jeg- og kommer jeg ikke til å røre. Tør rett og slett ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde rød fluesopp for første gang i fjor sommer. Jeg angrer ikke på at testet, men la meg presisere først som sist at dette er en rus for de helt spesielt interesserte.

Etter å ha gått til anskaffelse av en sopptørker, dro jeg ut i skogen og plukket med meg ca. 10 kg rød fluesopp. Dertter børstet jeg over soppen med en soppkost, kuttet dem i biter og la bitene til tørk i sopptørkeren. Jeg lot den stå og gå på halv varme i tre dager.

Kort oppsummering av rusen:

  • Jeg drakk først en kopp med te brygget på 5 g sopp - deretter spiste jeg 5 mg
  • Etter ca. 30 minutter kom en kraftig kvalme snikende - etter ytterligere 30 minutter spøy jeg som en gris.
  • Jeg satte meg ned på baderomsgulvet og angret bittert på hva jeg hadde gjort. I tillegg til kvalmen fikk jeg kraftig hodepine.
  • Jeg bestemte meg for å hoppe til køys, men idet jeg reiste meg forsvant både kvalmen og hodepinen umiddelbart.
  • En behagelig rusaktig følelse begynte å feste seg, og jeg bestemte meg for å hive innpå resten av soppen.
  • Etter en halvtimes tid ble verden plutselig veldig flytende. Jeg følte jeg drev rundt under vann. Jeg klarte ikke å bruke telefonen eller fjernkontrollen til TV-en.
  • Ettersom det ble verre og verre å stå oppreist, skjønte jeg til slutt at senga var eneste løsningen. Jeg brukte rundt 10 minutter på å krabbe 5 m.
  • Da jeg omsider kom meg trygt under dyna, fikk jeg de underligste tanker og drømmer. Noe av det rareste var at jeg sov, men fortsatt hørte min egen snorkning og alt som skjedde rundt.
  • Jeg drømte stadig vekk at jeg ble dratt inn i røttene på trær og føyk gjennom dem i enorm hastighet.
  • Alle drømmene handlet om jord og alskens vekster.
  • Det hele varte i kanskje 10. timer.


Konklusjon

Pros
  • Rusen er noe er noe helt seg selv - jeg har i hvert fall aldri opplevd noe lignende.
  • Drømmene om naturen var veldg spennende - jeg har aldri følt meg så "tilkoblet" røtter og trær.
  • Fluesopp er gratis og lett å finne.
  • Det var morsomt å være delvis bevisst i sovende tilstand - fikk høre min egen snorking og søvnprating.
  • Under den siste tredjedelen av rusen fikk jeg en følelse av å kunne tenke mer reflektert.

Cons
  • Fluesopp smaker drritt
  • Den innledende kvalmen var grusom, og det var forferdelig ekkelt å spy opp halvfordøyd fluesopp
  • Nesten ingen eufori under rusen.
  • Jeg var tidvis veldig forvirret og slet med å samle meg.
  • Rusen er lang, og så vidt jeg vet, er det vanskelig å "drepe" den.
  • Jeg var sliten i mange dager etterpå.
I mange land brukes den som mat. Giftstoffene er vannløselige og forsvinner om man koker den og heller av vannet 3 ganger. Jeg har prøvd å tørke den og spise den for rus. I tørket tilstand både lukter og smaker den helt forferdelig. Så jeg kokte de tørkede sopp bitene og blandet buljongpulver i. Har ikke våget å ta store doser, og ble egentlig bare litt sløv.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har venta på mer tråder om rød fluesopp her inne!

Tenkte jeg skulle dele det jeg har lært.

Jeg har funnet ut at rød fluesopp kan god smertelindring, sedaterende og søvndyssende effekt. Ca en spiseskje i te.

Plukk for all del ikke noe annet enn den røde fluesoppen, da de andre kan være dødelige.
Panterfluesopp har jeg ikke prøvd enda, men den antas å være minst 8 ganger så potent.

Det går også ann å røyke den, men da anbefales det å bruke vannpipe/bong.

Prøvde dette en gang, og røyken er ikke spesielt god egentlig, men heller ikke så vond å trekke ned egentlig. Smaker harskt men minner litt om cannabis rus. Fikk faktisk litt lættis når jeg prøvde å røyke den, definitivt en rus. Litt kjip ettersmak kanskje. Det anbefales å kun bruke det røde på soppen, tørk den først knusktørr og skrap bort det under. Bruk saks eller grinder og bland med tobakk så man får fyr på det.

Har Når jeg har lagd te så har jeg prøvd meg på 60% konvertering av Ibotensyren til muscimol. Det er kun under perfekte forhold man får full konvertering har jeg lest på amanita-dreamer.

De første 30% gjøres i stekovnen på 70-80c, til den blir knusktørr. Det anbefales å ikke bruke for våt sopp, da mye virkestoff kan renne ut på papiret. Jeg tar alltid av stilken og snur den opp ned, som en kopp. Denne prosessen tar hele natten som regel. Den skal bli tørr som kjeks.
Neste 30% gjøres ved å knuse den opp, la den trekke/simre med en god del sitron. Man må over en viss PH verdi som jeg ikke husker i farten, man får slike PH sticks på apoteket. Jeg har bare kjørt på med masse sitron.

Det er ikke så mye kunnskap å oppdrive om denne soppen utenom at vikinger foret damer og reinsdyr før de drakk pisset, fordi de trodde den var så giftig. Amanita dreamer nettsiden er den eneste plassen jeg har fått karvet til meg info, der finnes det linker til litt forskning også.
Det er ikke farlig å spise den rå, men man burde ta noen forhåndsregler. Rusen er ikke for alle, og det er vist mest behagelig med muscimol rusen kontra ibotensyre rus.

Den kan virke angsdempende for mange, den er vistnok bra for immunforsvaret og huden også.

Denne Ibotensyren er ikke så farlig som muscimol siden høyere inntak av muscimol gjør at du kan i værste fall havne i koma, gjerne i kombinasjon av andre stoffer. For mye ibotensyre blir man kvalm av, kan få magekrampe og kaster opp av.
Aldri kombiner med benzo, lyrica eller alkohol. Aldri gjør det! Siden de også påvirker GABA senteret i hjernen og kan være farlig.

Ikke alle som vet så mye om denne soppen.

Drikker man kullsyre kan man risikere at muscimol blir rekonvertert i magesekken til ibotensyre igjen.

Jeg har aldri hivd meg ut på tur med denne soppen, selvom man kan bli ganske rusa så har jeg ikke villa utsatt meg for kvalme og mageproblemer. Jeg har magesår.
Første gangen jeg prøvde den så tok jeg litt mye, fikk en grei buzz men havna i en kjip søvnparalyse og fikk noen absurde drømmer.

Dette har faktisk funket mye som en bra nattings medisin for meg, nesten som cannabis. Har gått av mye pillere og opiater også. Fluesopp gir en litt rar rus imotsetning men jeg har begynt å like den mye. Tror jeg skal ut å plukke meg litt mer igjen snart.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har venta på mer tråder om rød fluesopp her inne!

Tenkte jeg skulle dele det jeg har lært.

Jeg har funnet ut at rød fluesopp kan god smertelindring, sedaterende og søvndyssende effekt. Ca en spiseskje i te.

Plukk for all del ikke noe annet enn den røde fluesoppen, da de andre kan være dødelige.
Panterfluesopp har jeg ikke prøvd enda, men den antas å være minst 8 ganger så potent.

Det går også ann å røyke den, men da anbefales det å bruke vannpipe/bong.

Prøvde dette en gang, og røyken er ikke spesielt god egentlig, men heller ikke så vond å trekke ned egentlig. Smaker harskt men minner litt om cannabis rus. Fikk faktisk litt lættis når jeg prøvde å røyke den, definitivt en rus. Litt kjip ettersmak kanskje. Det anbefales å kun bruke det røde på soppen, tørk den først knusktørr og skrap bort det under. Bruk saks eller grinder og bland med tobakk så man får fyr på det.

Har Når jeg har lagd te så har jeg prøvd meg på 60% konvertering av Ibotensyren til muscimol. Det er kun under perfekte forhold man får full konvertering har jeg lest på amanita-dreamer.

De første 30% gjøres i stekovnen på 70-80c, til den blir knusktørr. Det anbefales å ikke bruke for våt sopp, da mye virkestoff kan renne ut på papiret. Jeg tar alltid av stilken og snur den opp ned, som en kopp. Denne prosessen tar hele natten som regel. Den skal bli tørr som kjeks.
Neste 30% gjøres ved å knuse den opp, la den trekke/simre med en god del sitron. Man må over en viss PH verdi som jeg ikke husker i farten, man får slike PH sticks på apoteket. Jeg har bare kjørt på med masse sitron.

Det er ikke så mye kunnskap å oppdrive om denne soppen utenom at vikinger foret damer og reinsdyr før de drakk pisset, fordi de trodde den var så giftig. Amanita dreamer nettsiden er den eneste plassen jeg har fått karvet til meg info, der finnes det linker til litt forskning også.
Det er ikke farlig å spise den rå, men man burde ta noen forhåndsregler. Rusen er ikke for alle, og det er vist mest behagelig med muscimol rusen kontra ibotensyre rus.

Den kan virke angsdempende for mange, den er vistnok bra for immunforsvaret og huden også.

Denne Ibotensyren er ikke så farlig som muscimol siden høyere inntak av muscimol gjør at du kan i værste fall havne i koma, gjerne i kombinasjon av andre stoffer. For mye ibotensyre blir man kvalm av, kan få magekrampe og kaster opp av.
Aldri kombiner med benzo, lyrica eller alkohol. Aldri gjør det! Siden de også påvirker GABA senteret i hjernen og kan være farlig.

Ikke alle som vet så mye om denne soppen.

Drikker man kullsyre kan man risikere at muscimol blir rekonvertert i magesekken til ibotensyre igjen.

Jeg har aldri hivd meg ut på tur med denne soppen, selvom man kan bli ganske rusa så har jeg ikke villa utsatt meg for kvalme og mageproblemer. Jeg har magesår.
Første gangen jeg prøvde den så tok jeg litt mye, fikk en grei buzz men havna i en kjip søvnparalyse og fikk noen absurde drømmer.

Dette har faktisk funket mye som en bra nattings medisin for meg, nesten som cannabis. Har gått av mye pillere og opiater også. Fluesopp gir en litt rar rus imotsetning men jeg har begynt å like den mye. Tror jeg skal ut å plukke meg litt mer igjen snart.
Vis hele sitatet...
amanita-dreamer er en scam! Hun kommer med mye feilinformasjon som hun påstår at hun kan backe opp med forskning som enten ikke finnes eller forskning som hun har tolket feil. Jeg har med egne øyne sett hun bli eid inne på sitt eget forum og det kommer tydelig frem at hun ikke vet helt hva hun snakker om. Har du lagt merke til at hun nesten aldri kommer med noe som backer opp det hun sier i videoene sine, enda hun sier at dette skal hun forklarer i dybden i en annen video, men som aldri kommer ut?

Og det med at kullsyre konverterer MUS tilbake til IBO i kroppen er en myte. Dette er ikke tilfelle.

Jeg kan komme med kilder senere, men nå er det natta for min del