Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3517
Jeg er ingen matematiker. Kun en stakkarslig, sint T1-elev. Men jeg føler fortsatt at mine meninger angående norsk skolematematikk holder vann; jeg har de siste årene utviklet en selvstendig forståelse for matematikk - selvstendig i forhold til den norske læreplanen. Selv om den er minimal i forhold til høyere kunnskapsnivåer, føler jeg altså at jeg likevel kan uttale meg, både fordi jeg har observert læreplanens praktiske virkning i over 10 år, og fordi jeg (som sagt) delvis har vandret min egen vei en stund. Og takk gud for det.

Jeg anser matematikk som et språk; et system vi bruker for å kommunisere abstrakte, logiske ideèr - et system som er en illustrasjon av menneskelig logikk. Opplæring i dette språket er noe den norske læreplanen tydeligvis ikke duger til. Jeg er kritisk til hvordan arbeidsmetoder blir prakket på èn, og hvordan vi blir utsatt for konsepter vi ikke kan utnytte ved pur logikk; konsepter vi må pugge mekaniske fremgangsmetoder til for å utnytte. Og disse metodene gir oss ingen ytterligere bunn for videre læring, slik at vi blir avhengige av andre, nye fremgangsmetoder senere.

En enkel, i andre sammenhenger kanskje mangelfull illustrasjon: se på matematisk forståelse som en rett linje. Linja er rød, slik at den ser fancy ut:

[CENTER][COLOR="Red"]____________________________________________________________ __[/COLOR][/CENTER]


Å befinne seg langt til høyre vil bety å inneha en høy forståelse, mens å befinne seg langt til venstre vil si det motsatte. La oss si at man, med arbeid og innsats, og rett veiledning, sakte kan bevege seg gjennom stoff - fra venstre til høyre - uten store problemer. Hver millimeter, i en bevegelse fra høyre til venstre på denne linja, gir henholdsvis større og større innsikt i hvordan det matematiske systemet er bygd opp. Man må dog holde seg på en stødig, rett linje langs denne linja. Oppstår det hull, mister man innsikt.

Jeg opplever det dessverre slik at hvem som enn forfattet læreplanen (eller de som tolker den) valgte/velger å ta dramatiske hopp langs denne linja, slik at det oppstår hull. Man lærer å pugge fremgangsmetoder for bestemte problemer - sette en liten prikk relativt langt til høyre på linja - mens man egentlig kunne å fokusert på å lære bort forståelse, slik at man finner egne, individuelle fremgangsmetoder, altså gå langs linja uten noen hopp, uten noen hull. Et annet problem er at oppgaver, gjerne på prøver, avhenger av disse fremgangsmetodene; løsningen som er ønsket er lagt opp slik at man må bruke en bestemt fremgangsmetode for å komme frem til den. Å omforme uttrykk slik prøven ønsker kan derfor bli meget vanskelig, om ikke umulig, om man ikke har jobbet som alle de andre. Om noen føler misforståelse her, kan eksempler oppbringes.


Måten vi arbeider med matematikk i norske skoler i dag er trist. Gjør man slik som oss i andre land? Om ikke, er det kanskje ikke så rart at vi holder et så lavt nivå internasjonalt. Dette er ingen håpløs klage. Jeg ønsker bare en diskusjon rundt norsk skolematematikk. Har dere andre erfaringer?
Er ikke forståelse av matematikk noe en "automatisk" oppnår idet en gjennomgår en fremgangsmetode? Kanskje du kan gi noen konkrete ekesmpler på hva du mener?
Ikke nødvendigvis. Å pugge formelen for å løse annengradsligninger, gir ingen forståelse for hvordan den "fungerer". Kort er det dette jeg prater om.
Problemet med dette er at for å forstå beviset for hvordan en annengradslikning løses må matematikkunnskapene dine ligge på et langt høyere nivå enn det en vanlig elev på videregående skole har.
Jeg er enig at det er lite kontekstualisering av matematikk (annet enn: "Espen har et liv, mister det pga. AIDS, hvor mange liv har Espen?" eksemplene) og at mangelen på dette fremmedligjør matematikk for elever, men eksemplifisering, kontekstualisering og generell levendligjøring av matematikk er vanskelig å systemalisere. Det kommer ann på lærerens evne.

Kanskje det ikke er problem med grunnskolen og videregående, men lærerutdannelsen?
Jeg var en periode lærerstudent, og da måtte jeg lære barna matematikk gjennom praksisperioder. Jeg oppdaget følgende:
- Problemet ligger hos noen lærere, siden de ikke klarer å tenke ut andre måter å løse et matteproblem enn den ene måten de selv har lært seg.
- Alle klasser bør ha minst en lærer/assistent per 10 elever. Det vil si at en klasse på 11-20 bør ha en lærer + en assistent.
- Alle barn/ungdommer/mennesker lærer på forskjellige måter. Det vil si at en person lærer matematikk på en direkte måte, med formler og egen tankegang, mens andre lærer ved visuelle hjelpemidler som klosser eller tegning. Andre igjen lærer best med tekstforklaringer og konkrete situasjoner.

Konklusjonen min er at alle lærer på forskjellige måter, noe som krever flere personer til å lære dem opp, og dermed økt fokus på enkeltelevene. Problemet ligger altså i skolesystemet og ressursene gitt til hver enkelt skole.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Vet ikke om jeg forsto teksten din riktig, men om alle skulle gå sine inviduelle veier, og funnet sine egne framgangsmåter, så ville det bare blitt rot til slutt. Man kan ikke ta hensyn til at alle barna skal forstå matten på sin egen måte. Omtrent 90% av alle formlene som blir brukt i 1T boka blir også bevist tidligere i eksemplene. Bare å ta seg tid til å lese, selv om det til tider kan være ekstremt kjedlig... Det finnes forøvrig også for det meste alltd flere metoder for å løse en oppgave, gjelder bare å vri å vrenge på problemet til du finner en annen løsning. Men går som oftest kjappest med de framgangs måtene du har lært å bruke til de bestemte problemene.
Hei.

Jeg underviser 1T, og elevene mine gjør det generelt veldig bra.

Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Jeg var en periode lærerstudent, og da måtte jeg lære barna matematikk gjennom praksisperioder. Jeg oppdaget følgende:
- Problemet ligger hos noen lærere, siden de ikke klarer å tenke ut andre måter å løse et matteproblem enn den ene måten de selv har lært seg.
Vis hele sitatet...
Her har vi samme erfaring. Særlig på ungdomskolen, men også på videregående er det mange matematikk-lærere som forsåvidt er flinke til å regne, men mangler endel grunnleggende forståelse. Uten forståelse er det veldig vanskelig å sette seg inn i hvordan andre tenker.

Dette er et problem uten gode løsninger. Vi har ikke råd til å heve lønningene til alle lærerene nok til at vi som faktisk kan gå til godt betalte jobber i næringslivet velger å bli lærere. Det er heller ikke politisk akseptabelt å kun heve lønningene til realfagslærerene, særlig siden norsk-lærere beviselig har en mye tyngre arbeidsbyrde enn oss.

- Alle klasser bør ha minst en lærer/assistent per 10 elever. Det vil si at en klasse på 11-20 bør ha en lærer + en assistent.
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke. 20 er maksimum på hva jeg klarer å opprettholde individbasert læring på, andre lærere har andre grenser.

Det er kun et spørsmål om å være kreativ i å organisere undervisninga.
- Alle barn/ungdommer/mennesker lærer på forskjellige måter. Det vil si at en person lærer matematikk på en direkte måte, med formler og egen tankegang, mens andre lærer ved visuelle hjelpemidler som klosser eller tegning. Andre igjen lærer best med tekstforklaringer og konkrete situasjoner.
Vis hele sitatet...
Dette er sterkt overvurdert hysteri. Det fungerer rimelig greit på barneskolenivå, men 1T er per definisjon abstrakt.

Det er fortsatt en forskjell på forståelsesbasert og disiplinbasert tilnærming til matematikk (særlig i sannsynlighetsregning), men man er uansett avhengig av å lære både kreativitet og regnetekniske ferdigheter.
Konklusjonen min er at alle lærer på forskjellige måter, noe som krever flere personer til å lære dem opp, og dermed økt fokus på enkeltelevene. Problemet ligger altså i skolesystemet og ressursene gitt til hver enkelt skole.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med diagnosen din, men løsninga di er håpløs. Flere halvveis inkompetente matematikklærere er overhodet ikke det du trenger.
Sitat av potetsaus
eg opplever det dessverre slik at hvem som enn forfattet læreplanen (eller de som tolker den) valgte/velger å ta dramatiske hopp langs denne linja, slik at det oppstår hull. Man lærer å pugge fremgangsmetoder for bestemte problemer - sette en liten prikk relativt langt til høyre på linja - mens man egentlig kunne å fokusert på å lære bort forståelse, slik at man finner egne, individuelle fremgangsmetoder, altså gå langs linja uten noen hopp, uten noen hull.
Vis hele sitatet...
Det er ikke læreplanen du klager på tror, det er undervisninga.

Uansett, endel av problemene du opplever er nok også fordi dere er rett og slett har for dårlig utgangspunkt. Da blir undervisninga hoppete.
Jeg forstår hva du mener.
Men du må også forstå at matematikk er ikke enkelt språk, du har hundrevis av regler som du kan snu og vende på.
På ungdomsskolen/vidergående lærer du noen regler som er viktige men du lærer jo aldri hvorfor regelen er sånn. Forsksempel kan du spørre læreren din; Hvorfor, når man flytter feks "-6" til andre siden av " = " så blir det +6. Svarer han; fordi sånn er regelen, eller svarer han fordi du må ta "+6" på begge sider av " = " for å bli kvitt "-6".

Når jeg starta på bachelor for noen år siden hadde jeg en russer i klassa mi, og jeg merka at han var laaangt foran resten av klassen i matematikk. Jeg vet at andre land har mye strengere krav til matematikk en akuratt norge. Og det er mange utvekslingsstudenter som som faktisk ikke engang trengte å åpne matteboka før de begynnte på master.
Men alle land har vel sitt tempo.
Dersom du tar matte vidare (t.d. R1 + R2), vil du oppleve at ein lyt bevise meir og meir. Du vil såleis få ei breiare forståing for kvifor du kjem fram til, og kroleis du får dei svare du får.
Sitat av vedinhio Vis innlegg
Jeg forstår hva du mener.
Men du må også forstå at matematikk er ikke enkelt språk, du har hundrevis av regler som du kan snu og vende på.
På ungdomsskolen/vidergående lærer du noen regler som er viktige men du lærer jo aldri hvorfor regelen er sånn. Forsksempel kan du spørre læreren din; Hvorfor, når man flytter feks "-6" til andre siden av " = " så blir det +6. Svarer han; fordi sånn er regelen, eller svarer han fordi du må ta "+6" på begge sider av " = " for å bli kvitt "-6".
Vis hele sitatet...
2+4=6
4=6-2 (og 4 != 6+2)

Første gang jeg skreiv det der på ei tavle var for rundt 30 elever på almenn påbygg. Sånn c.a. samtidig var det fire stykker som utbrøt: "Aha! Det er derfor vi bytter tegn!".

Seriøst, det er ytterst få regler i matematikken som ikke er åpenbare hvis noen bare tar seg bryet til å komme med gode eksempler på dem.
Sist endret av DumDiDum; 28. februar 2010 kl. 16:23.
Jeg må si meg enig i trådstarter, norsk skolematematikk er en pedagogisk katastrofe tom. elevene som får 6 har ofte ingen eller liten forståelse for stoffet.

Det er en skikkelig gjenganger; vi pugger matteformler, historie osv. uten å forstå relevansen. Hvilken dag hitler døde eller invaderte Norge/Polen osv. betyr INGENTING og har ingen relevanse for elevene og de får ikke puttet det i noen kontekst!

Dette er kanskje litt vanskeligere å se i matte, men jeg merket forskjellen da en god venn av meg som har studert matte på et mye høyere enn meg skulle hjelpe meg med ganske simpel realfagsmatte og jeg skjønte fort ALT!
Dette var såklart i lys av at alltid hadde mislikt og kjedet meg av matte, dette også endret seg raskt.

Repetisjon og pugging er viktig, men forståelse er aller viktigst ellers er det helt ubrukelig.
Sitat av nordavind Vis innlegg
Problemet med dette er at for å forstå beviset for hvordan en annengradslikning løses må matematikkunnskapene dine ligge på et langt høyere nivå enn det en vanlig elev på videregående skole har.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig mente jeg ikke at vi skal lære å utlede formelen for en annengradsligning. Vi kunne kanskje begynt på et lavere nivå, og bevist enklere formler. Eller noe sånt.

-

Å kunne se en direkte sammenheng mellom egen logikk og matematisk notasjon kan kanskje defineres som matematisk forståelse?

Tar man en titt i 1T-læreboka, ser man egentlig fort hva jeg mener. Svar avhenger av fremgangsmetoder fra læreboka, vi blir utsatt for og tvunget til mekanisk pugging o.l, og man oppdager kun på eget initiativ en sammenheng mellom egen logikk og matematisk notasjon. Noe som er trist. Jeg opplever at individuell intelligens aldri "translates into" gode matematikk-karakterer (mange venner, som jeg vet er logiske beist, får 2 i P-matematikk).

Det med å kunne gå egne veier, tenke på egne måter, og lage egne regler, mener jeg er et bevis på matematisk forståelse. Å ha pugget til seg formelen for andregradsligninger gir ingen forståelse. Ei heller å vite at man bytter fortegn når man "flytter" tall over likhetstegnet i en ligning. Man burde kanskje heller ha en oppfatning av at en ligning skal ha like stor verdi på begge sider av likhetstegnet, siden det faktisk står et likhetstegn der.

På barneskolen ble dividering introdusert til oss ved epler, kaker o.l. Har du et eple, og skal dele det på fire personer, får du fire eplestykker, right? Men hva i alle dager får man når man har et eple, og skal dele det på en halv person? To epler? Wtf? Slike fremgangsmetoder dominerer klasserommene på ungdomsskolen og videregående i dag. Disse metodene ødelegger vår kreativitet og forståelse. De gir ingen grunn for videre læring; ser nesten ut som om noen (lærebokforfatterne, mange lærere, eller idiotene som godkjenner lærebøkene?) har valgt en meget enkel løsning for å oppfylle kravene til læreplanen.

Gode svar, forøvrig. Keep it up.

Sitat av vedinhio Vis innlegg

Når jeg starta på bachelor for noen år siden hadde jeg en russer i klassa mi, og jeg merka at han var laaangt foran resten av klassen i matematikk. Jeg vet at andre land har mye strengere krav til matematikk en akuratt norge. Og det er mange utvekslingsstudenter som som faktisk ikke engang trengte å åpne matteboka før de begynnte på master.
Men alle land har vel sitt tempo.
Vis hele sitatet...
Vet du om de hadde et annet opplegg for læring enn her i Norge? Jeg ser for meg at det nesten må være slik.
Sist endret av potetsaus; 28. februar 2010 kl. 23:47.
Sitat av potetsaus Vis innlegg

Vet du om de hadde et annet opplegg for læring enn her i Norge? Jeg ser for meg at det nesten må være slik.
Vis hele sitatet...
De har samme opplegg, de lærer jo så klart det samme som oss, men de lærer det mye tidligere. Jeg vet feks. at Matte R2, R1 og X hadde noen av de allerede i 9-,10klasse.
På TIMMS-testen er det, så vidt jeg husker, hovedsakling 5 og 8 trinn vi faller bak på. Videregående kun opprettholder de dårlige resultatene. Jeg er nok forutinntatt, men jeg mener at den videregående skolen i Norge drives generelt godt.

Når elever klager over at matematikken undervisningen er for metodebasert er det to momenter de overser:
1. Undervisningen har lett for å bli for metodebasert når elevene er for svake.
2. Det forjettede utlandet som alle referer til hele tiden har mye større fokus på repetisjon og metodikk.

Jeg mener også helt ytterst seriøst at vi må se nøye på samfundet og foreldrejobben. Barna som kommer på skolen mangler i større og større grad normal folkeskikk og mangel på respekt for lærerene. Vi har igjennom lang tid overhodet ikke hatt arbeidsledighet, og unge idag føler ikke noe press for å lykkes på skolen. De får jobb/penger uansett, tror de.

De millionene av historier av folk som har droppet ut av skolen og allikevel blir sukessfyllte/rike hjelper ikke akkurat heller. Videre har faktisk ikke de best betalte (eller respekterte) jobbene på 80/90 vært akademiske. Pengene har vært i ledelse, finansakrobatikk og spekulasjon. Karriereløpene som samfundet vi har hatt har kort og godt ikke belønnet akademiske prestasjoner. Alt dette har elevene plukket opp; de blir ikke lenger fostret opp med å formaninger og press hjemmefra om at det faktisk er veldig viktig å gjøre det bra på skolen. Jeg tror pengeflytterene lenge har plyndret samfundet vårt, og at ungdommen gjennomskuer dem og gir faen i skolen er en rimelig direkte konsekvens. Hvorfor jobbe hardt når du får lite igjen for det?


Ellers kan jeg komme med følgende anekdotiske bevis mot anekdotene dere har om utenlandske studenter:
Alle jeg kjenner som har studert i USA kommer tilbake og sier at det omtrent har vært er friår fordi de ligger såpass langt foran.

Mange av de utenlandske studentene som kommer hit har også et mye større behov for å sikre fremtiden sin. Vokser du opp i Ukraina/Tsjetsjenia/andre høl får man virkelig et ønske om å benytte mulighetene her i Norge. Elever som vokser opp i land med fungerende skolesystemer, men ekstremt få karriere/jobb/fremtidsmuligheter kommer nok alltid til å overprestere når de kommer til land som Norge. Her får de muligheten til å utfolde seg i skolearbeidet, og har faktisk motivasjonen som trengs for å lykkes.

[Det sagt, jeg mener fortsatt at matematikkarbeidet som gjøres på barne/ungdomskolen er under enhver kritikk. Matematikk krever faktisk i mye større grad enn de andre fagene arbeidsro, noe som i liten grad finnes på norske skoler (case in point; man kan fint lese en historiebok på toget, men er du komfortabel med å sitte og regne matematikk der?). Dette kombinert med at de nye lærerene er av generelt særdeles slett karakter betyr at vi får store problemer. Snittet for å komme inn på lærerhøyskolen var jo lenge faktisk under 3. Dette betyr at majoriteten av elevene der etter all sannsynlighet hadde karakteren 2 i matematikk (matematikkkarakterene er jo generelt lavere enn de andre karakterene), og at disse lærerene faktisk skal undervise matematikk er jo fullstendig tragisk.] [/rant ]
Sist endret av DumDiDum; 1. mars 2010 kl. 10:26.
Sitat av potetsaus Vis innlegg
Jeg opplever at individuell intelligens aldri "translates into" gode matematikk-karakterer (mange venner, som jeg vet er logiske beist, får 2 i P-matematikk).

Det med å kunne gå egne veier, tenke på egne måter, og lage egne regler, mener jeg er et bevis på matematisk forståelse.
Vis hele sitatet...
Jeg tar i dag R2, og har i alle år vært flink i matematikk, og så lenge jeg kan huske, helt tilbake på barneskolen, har jeg fungert som hjelpelærer for både yngre og eldre elever, og jeg har dermed måttet utviklet en virkelig forståelse for stoffet. I mine øyne er det j****g vanskelig å lære stoffet til noen andre uten å virkelig forstå det selv. Selv om man klarer å løse en oppgave på "mekanisk" måte, som du sier.

Dette er noe jeg merker blant annet i kjemi. Kjemi dreier seg mye om forståelse, men i motsetning til matematikk så MÅ du åpne boka og lese og pugge for å forstå det du driver med - i alle fall i Kjemi 2. Jeg har et par venner som får ganske gode karakterer i kjemi, fordi de har øvd inn den mekaniske biten, som du sier. Jeg har en tendens til å fokusere på andre fag, slik at jeg henger etter i kjemi, og når det nærmer seg prøve så tar jeg et krafttak og lærer gjerne en måneds pensum på en kveld eller to. Ofte hvis jeg lurer på noe, så spør jeg en av kompisene mine med de gode karakterene om hvordan man tenker på en slik oppgave - og han svarer meg direkte galt. Han klarer oppgaven, men når han skal forklare hvordan han tenker blir han ordknapp, og sier som sagt ofte uriktige ting! Jeg prøver gjerne å spørre spørsmål som kan hjelpe ham på riktig spor, men han viser ofte at han ikke forstår det i det hele tatt. Da pleier jeg bare å svare "jaha... ok.", slik at han puster lettet ut og smiler fornøyd, mens jeg setter meg ned og leser på egenhånd og får den riktige forståelsen.

Jeg liker å virkelig forstå det jeg gjør, og jeg går aldri videre før jeg har forstått hva jeg driver med. Det betyr også at dersom jeg forstår hva jeg driver med, pleier jeg sjelden å lese bokas forklaring på det, og langt mindre pugge formlene forfatterne har valgt ut til å være med i boka heller. Dette resulterer i at mattelæreren stadig berømmer meg for å være kreativ, og det går sjelden en prøve uten at han har skrevet "Fin løsning!!" på minst en oppgave.

Et eksempel på at jeg vil forstå før jeg går videre, er kapittelet vi nettopp gikk gjennom i fysikk; induksjon. Vi stormet gjennom de første delkapitlene, og slukte eksempel på eksempel. Jeg, derimot, ble stående fast på en av de første eksemplene i hele kapittelet. Et tilsynelatende enkelt eksempel som tok for seg litt om strømretning, ems og fluks og slikt, og det var bare til å benytte en av de enkle formlene for å løse oppgaven, noe resten av klassen gjorde. Det kunne jeg også gjort, men jeg skjønte ikke for livet av meg hvorfor det ble som det ble. Mens resten av klassen gikk gjennom eksempelet på et minutt eller to, satt jeg og tenkte så det knaket i en hel klokketime før det gikk opp et lys for meg. Litt senere, etter å ha måttet tålt vennskapelig hån fra klassekameratene mine som da var kommet lengre enn meg i kapittelet, var det igjen min tur til å hjelpe dem. Oppgavene de trengte hjelp til hadde de LETT klart hvis de hadde forstått eksempelet i boken, men de var helt blank.

Jeg tror ikke jeg kan få sagt nok hvor viktig det er å forstå hva du driver med før du velger å gå videre og kaste deg over oppgaver, og på VGS er dette ditt eget ansvar. Læreren går gjennom alle kapitlene, og du har anledning til å stille spørsmål. Da må du selv tørre å rekke opp handa hvis det er noe du ikke forstår, og eventuelt ikke gi deg før du forstår det. Jeg har nærmest drevet egenstudium i både 1T, R1, X og hittil i R2 (Sinus-bøkene), så det er definitivt mulig. Men dårlige lærere er alltid kjipt, og er det for gale så må du ta et oppgjør med ledelsen.

For å være helt ærlig er jeg mer misfornøyd med skolesystemet når det gjelder fellesfag på videregående. Men det er en annen debatt, så den tar vi ikke her.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
2+4=6
4=6-2 (og 4 != 6+2)

Første gang jeg skreiv det der på ei tavle var for rundt 30 elever på almenn påbygg. Sånn c.a. samtidig var det fire stykker som utbrøt: "Aha! Det er derfor vi bytter tegn!".

Seriøst, det er ytterst få regler i matematikken som ikke er åpenbare hvis noen bare tar seg bryet til å komme med gode eksempler på dem.
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid lurt på hvorfor nesten alle lærer på barneskolen at "man flytter over ledd og skifter fortegn på det"! Det gir jo ved første øyekast ikke mening, og ettersom mange fremmer pugging fremfor forståelse, så blir dette gjerne første feilskjær i henhold til å forstå, og like, matematikk. Hvorfor kan ikke lærerne heller si det som det er: man må alltid gjøre det samme på begge sider av likhetstegnet for å bevare likheten. En intuitiv og lettfattelig påstand. Vil du trekke fra 6 på den ene siden, så må du trekke fra 6 på den andre siden.

Litt mer generelt vil jeg tørre å påstå at elevenes sviktende evner i realfag som matematikk, og realfagenes rykte som vanskelige og tunge, stort sett skyldes lærernes manglende forståelse av pensum. I realfagene har de, etter min erfaring, en tendens til å kunne presis det som står i læreboka, og ikke et knepp mer. Dermed har de ikke en større forståelse av pensum enn det som er innbefattet i pensum selv, noe som igjen fører til at de kun kan forklare et konsept på én bestemt måte. De mangler det helhetlige bildet av hvordan ting henger sammen, og vi vet vel alle hvor vanskelig det er å forklare noe du bare så vidt skjønner selv. Hadde lærerne kunnet realfagene sine på en del trinn høyere enn de skal lære bort, så hadde de helt sikkert kunne forklare ting på en mye bedre måte. Jeg grøsser av tanken på hvordan ting ble fremstilt og forklart både på barneskolen, ungdomsskolen og videregående, hvor vanskelig det fremsto og hvor enkelt det egentlig er.

Den mest nærliggende løsningen på dette problemet er høyere nivå på realfagene i lærerutdanningen og etterkursing, samt testing, av eksisterende lærere.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har alltid lurt på hvorfor nesten alle lærer på barneskolen at "man flytter over ledd og skifter fortegn på det"! Det gir jo ved første øyekast ikke mening, og ettersom mange fremmer pugging fremfor forståelse, så blir dette gjerne første feilskjær i henhold til å forstå, og like, matematikk. Hvorfor kan ikke lærerne heller si det som det er: man må alltid gjøre det samme på begge sider av likhetstegnet for å bevare likheten. En intuitiv og lettfattelig påstand. Vil du trekke fra 6 på den ene siden, så må du trekke fra 6 på den andre siden.
Vis hele sitatet...
Jeg kan si at jeg forsøkte denne forklaringa på videregående på oppegående elever, og det var en dundrenes katastrofe. Halvparten blei forvirra fordi jeg sa noe annet enn det de hadde lært før, og den andre halvparten begynte å bruke det.. og introduserte en massiv feilkilde pga den ekstra føringa.

Det er mye som er enkelt når du kan det, og det er ofte vanskelig å huske tilbake til hvor fremmed alt var når du begynte med det. Matematikk er et meget godt eksempel på dette.


Litt mer generelt vil jeg tørre å påstå at elevenes sviktende evner i realfag som matematikk, og realfagenes rykte som vanskelige og tunge, stort sett skyldes lærernes manglende forståelse av pensum. I realfagene har de, etter min erfaring, en tendens til å kunne presis det som står i læreboka, og ikke et knepp mer. Dermed har de ikke en større forståelse av pensum enn det som er innbefattet i pensum selv, noe som igjen fører til at de kun kan forklare et konsept på én bestemt måte. De mangler det helhetlige bildet av hvordan ting henger sammen, og vi vet vel alle hvor vanskelig det er å forklare noe du bare så vidt skjønner selv. Hadde lærerne kunnet realfagene sine på en del trinn høyere enn de skal lære bort, så hadde de helt sikkert kunne forklare ting på en mye bedre måte. Jeg grøsser av tanken på hvordan ting ble fremstilt og forklart både på barneskolen, ungdomsskolen og videregående, hvor vanskelig det fremsto og hvor enkelt det egentlig er.

Den mest nærliggende løsningen på dette problemet er høyere nivå på realfagene i lærerutdanningen og etterkursing, samt testing, av eksisterende lærere.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg er siv.ing datateknikk og har A i alle mattefagene mine utenom Matte 1 (eksamensangst, hadde ikke sovi på 3 dager). Jeg er også veldig flink foran en klasse.

Men, det er faktisk ikke så lett som man skulle tru. Matematikk-undervisning dreier seg mer om veiledning enn undervisning ofte, men problemene du møter er ofte ikke direkte knyttet opp til selve matta.

Omtrent alt av pedagogisk personale, administrasjon og departement har ingen forståelse for realfag. (Satt på spissen: Vi klarer fint å undervise norsk/sosiologi/svada ved å la elevene gå tur i skogen, hvorfor er dere mattelærere så bakstreverske?). Elevene er veldig ofte ikke kondisjonert til å sitte stille på samme plass og konstrere seg over lengre tidsperioder enn to minutter (lenge leve internett- og mobiltelefongenerasjonen.

Jeg tror kort og godt problemene vi ser i realfagene er like mye symptomer på større samfunnsproblem/samfunnsendringer som genuine problem med selve realfagene i seg selv. Bedre realfagslærere, særlig på ungdomskolen, er nok en del av løsningen, men det er overhodet ikke hele.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg kan si at jeg forsøkte denne forklaringa på videregående på oppegående elever, og det var en dundrenes katastrofe. Halvparten blei forvirra fordi jeg sa noe annet enn det de hadde lært før, og den andre halvparten begynte å bruke det.. og introduserte en massiv feilkilde pga den ekstra føringa.
Vis hele sitatet...
Det er i grunn noe av poenget mitt. Hvis et slikt utsagn fører til forvirring så tyder det på at de ikke forstår matematikken, og det på et svært grunnleggende nivå. Hvis de første gang blir introdusert for den egentlige operasjonen med å gjøre samme ting på begge sider, i stedet for bare konsekvensen med fortegnsskifte, så bidrar man til forståelse fremfor husk alene. De forstår jo konseptet helt fint når man introduserer multiplikasjon på begge sider, så hvorfor skulle de ikke forstå det med addisjon? Poenget mitt er altså å fokusere mer på forståelse enn det ble gjort når jeg gikk på grunnskolen og videregående, og som det virker som at fortsatt blir gjort.

Sitat av DumDiDum
Det er mye som er enkelt når du kan det, og det er ofte vanskelig å huske tilbake til hvor fremmed alt var når du begynte med det. Matematikk er et meget godt eksempel på dette.
Vis hele sitatet...
Neida, jeg husker godt hvor fremmed det var. Derfor kan jeg sammenlikne med hvordan undervisningen foregår på høyere nivå hvor foreleserne gjerne har et vesentlig høyere kunnskapsnivå enn det som inngår i pensum. Jeg mener fremmedfølelsen skyldes nettopp mangel på forståelse av de mer grunnleggende konsepter, noe som hemmer forståelse av mer avanserte ting, og slik jeg ser det fokuseres det altså lite på dette, muligens fordi lærernes egne forståelse ofte er mangelfull. "Pugg og aksepter" later til å være ledende konsensus - en strategi som fungerer fint for humanistiske fag, men dårlig for realfag.

Sitat av DumDiDum
Tja, jeg er siv.ing datateknikk og har A i alle mattefagene mine utenom Matte 1 (eksamensangst, hadde ikke sovi på 3 dager). Jeg er også veldig flink foran en klasse.
Vis hele sitatet...
Jeg håper ikke du tok det som personlig kritikk. Jeg mener selvfølgelig ikke at manglende kunnskap gjelder alle lærere, men det gjelder de aller fleste jeg har hatt. Det er vel heller ikke mange grunnskolelærere som har siv-ing-utdannelse.

Sitat av DumDiDum
Jeg tror kort og godt problemene vi ser i realfagene er like mye symptomer på større samfunnsproblem/samfunnsendringer som genuine problem med selve realfagene i seg selv. Bedre realfagslærere, særlig på ungdomskolen, er nok en del av løsningen, men det er overhodet ikke hele.
Vis hele sitatet...
Hvis det var generelle samfunnsproblem som lå til grunn, ville vi ikke da sett en generell og jevn nedgang i alle fag? Slik jeg forstår det sliter vi nordmenn med dårlige skoleresultater i realfag spesielt.
Jeg tar mattestykker som andre burker kalkutalor på, i hodet. Har mye"Ram-minne" jeg deler opp stykket i flere deler og lagrer svaren får å så sette de sammen på slutten. Men dette har ikke vært en fordel for meg fordi jeg må skrive opp allt osv. Har blitt rådet av læreren å bare bruke kalkis og vanelig måte som alle de andre fordi han ikke vet hvordan jeg regner ut dette, synes det er litt snaudent å få trekk fordi på en måte jeg greier å ta 78% av 350 i hodet, jaja it's learning:/

Merker også at de med best karakter i fag ikke er de som mestrer det best, det er de som pugger minimum en uke før en prøve.
Sist endret av omba; 1. mars 2010 kl. 21:44.
Sitat av omba Vis innlegg
Jeg tar mattestykker som andre burker kalkutalor på, i hodet. Har mye"Ram-minne" jeg deler opp stykket i flere deler og lagrer svaren får å så sette de sammen på slutten. Men dette har ikke vært en fordel for meg fordi jeg må skrive opp allt osv. Har blitt rådet av læreren å bare bruke kalkis og vanelig måte som alle de andre fordi han ikke vet hvordan jeg regner ut dette, synes det er litt snaudent å få trekk fordi på en måte jeg greier å ta 78% av 350 i hodet, jaja it's learning:/
Vis hele sitatet...
Du kan vel skrive ned delutregningene selv om du tar de i hodet?
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er i grunn noe av poenget mitt. Hvis et slikt utsagn fører til forvirring så tyder det på at de ikke forstår matematikken, og det på et svært grunnleggende nivå. Hvis de første gang blir introdusert for den egentlige operasjonen med å gjøre samme ting på begge sider, i stedet for bare konsekvensen med fortegnsskifte, så bidrar man til forståelse fremfor husk alene. De forstår jo konseptet helt fint når man introduserer multiplikasjon på begge sider, så hvorfor skulle de ikke forstå det med addisjon? Poenget mitt er altså å fokusere mer på forståelse enn det ble gjort når jeg gikk på grunnskolen og videregående, og som det virker som at fortsatt blir gjort.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg er jo forsåvidt enig med deg, men argumenter egentlig imot for å forsøke å nyansere det jeg føler er en for enkel diagnose. Karakterene i klassene mine går nemlig generelt opp, så jeg vet jeg gjør mye riktig. I år får 1T elevene mine i snitt minst en karakter høyere enn hva de fikk på ungdomskolen.

Matematikkforståelse kommer delvis igjennom repetisjon. Inntil man er trent til at f.eks. 4-(-5)+2*3 er et enkelt mattestykke, er det nemlig veldig mange regler man å holde styr på samtidig. Alle klasser jeg har driller jeg i hoderegning, og jeg tvinger dem til å løse veldig mange oppgaver. Jeg lager alle oppgaver selv, og gir dem veldig ofte en bitteliten vri som gjør at de hele tiden må ha hodet med seg. Jeg gir også lureoppgaver som ser ut som de har en vri, men ikke har det.

Poenget mitt er at jeg opplever det er repetisjonen og mengdetreningen, kombinert med en oppegående lærer, som gir resultatene. Forståelse for reglene og den faktiske erkjennelsen av at noe er som det er må faktisk komme fra personen selv. Elevene trenger ikke bedre forklaringer, de trenger mer og bedre oppgaveløsning. Nå er det riktignok læreren som bestemmer hvordan klassen skal jobbe, men vi trenger ikke bare lærere med bedre matteforståelse, vi trenger lærere som får elevene til å jobbe riktig.

Jeg er flink til å forsøke forskjellige forklaringer og sette meg inn i hvordan andre tenker. Får jeg eldre elever som har regnet mye matte uten å skjønne hvorfor opplever jeg at jeg får en god læringseffekt av forklaringene, men på nye elever hvor alt er fremmed og nytt så har det mindre effekt hva jeg sier på tavla. Det er hva de selv gjør som i særdeles stor grad bestemmer hva de lærer og skjønner.

Neida, jeg husker godt hvor fremmed det var. Derfor kan jeg sammenlikne med hvordan undervisningen foregår på høyere nivå hvor foreleserne gjerne har et vesentlig høyere kunnskapsnivå enn det som inngår i pensum. Jeg mener fremmedfølelsen skyldes nettopp mangel på forståelse av de mer grunnleggende konsepter, noe som hemmer forståelse av mer avanserte ting, og slik jeg ser det fokuseres det altså lite på dette, muligens fordi lærernes egne forståelse ofte er mangelfull. "Pugg og aksepter" later til å være ledende konsensus - en strategi som fungerer fint for humanistiske fag, men dårlig for realfag.
Vis hele sitatet...
Tja, nå har jeg bare erfaring fra videregående, men dette er ikke sånn jeg opplever det. Det er riktignok endel lærere som ikke burde vært lærere, og administrasjonen er i det aller fleste tilfeller fullstendig smertelig klar over det, men de er tvunget til å ta det de får. Ikke generaliser utifra de sorte fårene, på videregående er fortsatt mange veldig flink matematikklærere (og det finnes noen rundt omkring på ungdomskolene også).

Jeg håper ikke du tok det som personlig kritikk. Jeg mener selvfølgelig ikke at manglende kunnskap gjelder alle lærere, men det gjelder de aller fleste jeg har hatt. Det er vel heller ikke mange grunnskolelærere som har siv-ing-utdannelse.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg har helt seriøst enda ikke møtt en annen kompetent IT-lærer, så det har du nok særdeles rett i.

Hvis det var generelle samfunnsproblem som lå til grunn, ville vi ikke da sett en generell og jevn nedgang i alle fag? Slik jeg forstår det sliter vi nordmenn med dårlige skoleresultater i realfag spesielt.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg henviser igjen til tog-analogien. Et sedvanlig klasserom i de fleste skoler har nå støynivå på lik med en togvogn. Jeg kan fint lese romaner, populærvitenskap etc på toget, men å regne matematikk fordrer mer arbeidsro og fravær av distraksjoner. Veldig mange elever er faktisk tvunget til å sette på mp3-spillere for å filtrere ut praten; og å drepe støy med mer støy er ingen god langvarig løsning.

Det fungerer helt fint for gruppearbeid, historielesing og mykere fag (jeg har ikke hatt noen problemer med dette i IT, geografi eller naturfag), men er helt håpløst for matematikk og fysikk. Kommer du på S/R matte (2.klasse vgs) så har problemet i stor grad løst seg fordi de som er der er genuint interesserte i matematikk dog.
Sist endret av DumDiDum; 1. mars 2010 kl. 22:00.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hva. Hvordan. Hvorfor. Tre svært viktige ord som dukker opp overalt, og slett ikke minst i matematikk. Igjen, hvis vi tar eksempelet flytt-og-bytt, har dette antakelig dukket opp som en "alternativ tenkemåte" som folk så har latt ta over helt. Derfor er det lærerne i 8.? 9.? (Når begynner man egentlig med enkle likninger?) klasse som har ansvaret for å sørge for at dette ikke blir det eneste som synker inn, men forklare HVA man skal gjøre, HVORDAN man gjør det og HVORFOR.

Noe av problemet her er at i løpet av 13 år med skole (i tilfellet vanlig studieforberedende VgS-løp) bytter elever skole minst en gang, antakelig to eller flere ganger. Man bytter også ofte lærere på hver skole, hver lærer har sin metode og sine ferdigheter.

Det finnes superlærere som alle liker og alle lærer av, og det finnes lærere som i elevenes øyne er "Verre enn Hitler (tm)" og som på tross av kunnskap ikke klarer å lære bort noe fordi "kamper" mellom lærer og elev(er) oppstår for ofte. (Hvorvidt dette er lærer eller elevers feil velger jeg å se bort fra i akkurat dette tilfellet - resultatet og konsekvensene blir de samme.) Så har vi lærerne som er greie nok men som ikke "kan nok" eller er påpasselige nok til å lære bort riktig stoff på riktig måte. (For eksempel ved å ta "den enkle veien" i tilfellet flytt-og-bytt, i stedet for å forklare hvordan det egentlig skjer og hvorfor.)

Poenget mitt er at det stadig læres noe nytt, og hvis én av tretten lærere "svikter" kan dette føre til en manglende forståelse av ting som dukker opp ofte senere. Skjønner du ikke brøk kan du få problemer med enkelte typer formler og likninger, skjønner du ikke multiplikasjon kan du egentlig drite i potensregning. Skjønner du ikke geometri kan du få store problemer med trigonometri. Som en skikkelig geek kan jeg dra inn en analogi fra dataverdenen: eleven kan ikke "installere" ny kunnskap fordi denne avhenger av en annen bit kunnskap som skulle ha blitt installert for lenge siden.
Sist endret av robhol; 1. mars 2010 kl. 22:07.
Sitat av robhol Vis innlegg
og det finnes lærere som i elevenes øyne er "Verre enn Hitler (tm)" og som på tross av kunnskap ikke klarer å lære bort noe fordi "kamper" mellom lærer og elev(er) oppstår for ofte.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg velger i stor grad å legge skylden på elevene (og forsåvidt omgivelsene som har gjort at de har blitt sånn) her, og det har faktisk si noe å si. Hvem sin skyld det er har nemlig veldig mye å si for hvilken løsning man velger.

Om man som lærer er i stand til å skape entusiasme for faget er dette selvfølgelig kult, men det er helt fuckings krise at det med de småtrolla som vokser opp nå er er blitt en nødvendighet.

Gode lærere klarer alltid å lære bort, men med litt selvdisiplin er det faktisk helt mulig å lære noe av dårlige/middelmådige lærere også.. og mangler man selvdisiplin trenger man ekstern disiplin. Jeg registrerer nemlig gang på gang at når foreldrene følger opp ungene tett gjør de ungene det særdeles mye bedre på skolen. Foreldrene har nemlig represalier som svir, så man trenger ikke forhandle med ungene alltid for å få dem til å gjøre som man vil. Som lærer har man knapt sanksjonsmuligheter eller represalier som svir. Skammekrok er jo ikke lov, du kan ikke en gang ta på elevene og du kan ikke nekte elever undervisning. Sier en elev "Nei!", så er det eneste effektive våpenet "Da sladrer vi til mammaen din!". I de tilfellene foreldrene ikke backer opp er man maktesløs.
Sist endret av DumDiDum; 1. mars 2010 kl. 22:21.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Enig i at man trenger lærere som er like flinke i matten, som de er i å lære den bort. Hjelper ingenting om h*n er et geni innenfor faget, om h*n ikke klarer å få elevene til å jobbe riktig. Men så kan du heller ikke legge hele ansvaret på læreren. Du er 15+ år, og man må kunne forvente at du tar saken i egne hender om du ikke skjønner hva som blir sagt på tavla. Noe veldig få elever gjør innenfor matematikk, de fleste bare gir opp og stempler det som et dritt fag.

Er forøvrig ganske skuffet over hvor lite støtte realfags linjene her i landet får av staten. Linja jeg går på nå er en er en test linje som er spesialisert på ing. utdannelse. Det betyr at vi har et sammarbeid med en høgskole i området, og har 3 ing. på linja som underviser i diverse realfag. Ettersom at det er en linje som sikter til realfag, så er vi veldig få i klassen ( 8-10), og vi har fått informasjon om at i vg2 er det ikke lenger sikkert at skolen vil ha ressurser nok til å drive en så liten klasse, og vi blir derfor "tvangs" flyttet over til en annen skole med allmenn linjer hvor det allerede er 30 elever i hver klasse. Veldig fornøyd med linja hittil, utenom den ene russiske ing. som underviser i matematik som nå har blitt gravid etter første året. Likt som 5 andre kvinnelige lærere jeg har hatt gjenom min tid på skolebenken. Men det får være en annen sak..

Ville bare si at jeg er veldig skuffet over statens innsats til å støtte de elevene som faktisk velger å gå realfags veien, noe landet her trenger.
Sist endret av Johnny B; 1. mars 2010 kl. 22:29.
Sitat av omba Vis innlegg
Jeg tar mattestykker som andre burker kalkutalor på, i hodet. Har mye"Ram-minne" jeg deler opp stykket i flere deler og lagrer svaren får å så sette de sammen på slutten. Men dette har ikke vært en fordel for meg fordi jeg må skrive opp allt osv. Har blitt rådet av læreren å bare bruke kalkis og vanelig måte som alle de andre fordi han ikke vet hvordan jeg regner ut dette, synes det er litt snaudent å få trekk fordi på en måte jeg greier å ta 78% av 350 i hodet, jaja it's learning:/

Merker også at de med best karakter i fag ikke er de som mestrer det best, det er de som pugger minimum en uke før en prøve.
Vis hele sitatet...
Greia er at når du ikke viser HVORDAN du gjør det, så har de ingen mulighet til å se at du faktisk kan det, og ikke bare kopierer svaret fra noen andre, eller bruker kalkulator.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
Greia er at når du ikke viser HVORDAN du gjør det, så har de ingen mulighet til å se at du faktisk kan det, og ikke bare kopierer svaret fra noen andre, eller bruker kalkulator.
Vis hele sitatet...
De kan heller ikke gi deg "halve" poeng, for riktig utregning, selv om du fikk feil svar. Noe som er greit å få på prøver.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg går studiespesialisering hvor jeg tar 1P. Til og med her merker jeg at lærerinnen ikke har mye kunnskap annet en hvordan man setter opp formelen. Hvis jeg eller noen andre i klassen kommer med en teori om andre måter å gjøre det på må hun bruke masse tid på å skjønne hvordan vi tenker. 1P er omtrent som ungdomskolematten bare en lite steg videre.
Hm...har ikke sammenlignet læreplanene til Norge og andre land, men jeg vet at noen ungdomskoler i f.eks USA tilbyr en "utvannet" kalkulus 1 klasse, så fort gjennom innholdet, og er mye som går igjen i matte 1 her.

Personlig mener jeg at problemet ofte ligger hos lærerne(joda, alle har forskjellige metoder for å lære bort, i samme grad som alle lærer/oppfatter ting annerledes), og det hjelper vell heller ikke at det er rimelig hard mangel på lærere innen realfag.

Husker godt fra 1 år vgs hvor vi hadde en lærer med Siv.Ing bakgrunn (og ett år pedagogisk påbygning) som absolutt ikke kunne lære bort matte, da han forventet at ALT fra ungdomskolen skulle sitte 120% og at man generelt skulle kunne se logikken i ting umiddelbart. Var det noe man ikke forstod, så ble man ofte svart med "du får lese igjennom noen eksempler i boka da".

Har gått igjennom ca. 6 mattelærere, fra ungdomskolen til universitetet hvor jeg er nå...og det viktigste for min del er at læreren/foreleseren har lyst til å lære bort, og forstå hvordan å lære bort til en mengde forskjellige folk. Pedagogikk er veldig viktig.

Men tilbake til selve materialet, så er jeg ikke helt sikker på hvordan det er sammenlignet med andre land, har dog lest at de fleste land i skandinavia ligger høyere i realfagene enn oss her i Norge.
Jeg er helt og holdent enig med trådstarter. Jeg har hatt samme problemet selv, siden 5. klasse.

Helt opp til 5. klasse, var de ikke så nøye med hvordan vi gjorde ting, så lenge vi kom frem til rett svar (Uten å jukse, selvsagt). Men etter 5. klasse, så skulle vi plutselig gjøre ting på én bestemt måte. Og det var her det skar seg grusomt for min del. Det var ikke lenger nok å komme frem til rett svar på den måten som passet en best, man måtte bruke én bestemt formel, og én bestem utregning. Selv om det samme stykket kunne ha blitt løst på gudveit hvor mange andre måter, like effektivt. Hvis ikke mer effektivt i noen tilfeller.

Dette fortsatte helt opp til VGS, og jeg forstår den dag i dag ikke en DRITT av matematikk. Du kan skylde på latskap, dårlig læreevne, gallopperende flakk eller hva faen du vil, men jeg vil hardnakket påstå at hovedgrunnen til at jeg feilet miserabelt innenfor det matematiske, er fordi jeg ble påtvunget læremåter / regnemåter som rett og slett ikke passet meg.


Jeg har utallige eksempler hvor jeg fikk feil på en utregning fordi jeg brukte feil regnemåte / ikke skrev regnemåten min. Selv om svaret var 100% korrekt. Hjernen min fungerer ikke slik. Jeg kan regne et stykke i hodet, og komme frem til rett svar. Men jeg kan ikke forklare hvordan jeg har fått det til.. Det var bare LOGISK at xx var rett svar. Men den gang ei. De forbannede Gestappoene av noen "Lærere" skulle ha det på sin måte. Alle andres måter var irrelevante.


Det Norske skolesystem, eller mer spesifikt; Lære-planen innen matematikk minner meg kun om en ufattelig ondsinnet diktator. Enten følger du meg, eller så ødelegger jeg fremtiden din.

BRENN.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Det var ikke lenger nok å komme frem til rett svar på den måten som passet en best, man måtte bruke én bestemt formel, og én bestem utregning. Selv om det samme stykket kunne ha blitt løst på gudveit hvor mange andre måter, like effektivt. Hvis ikke mer effektivt i noen tilfeller.
Vis hele sitatet...
Men det har sin naturlige årsak. Det er enkelt og greit fordi du skal lære flere matematiske metoder. Formålet med matematikkundervisningen er ikke å finne svaret på alle oppgavene i boka, men å lære hvordan man gjør forskjellige matematiske utregninger.

Sitat av Lille Nikotin
Dette fortsatte helt opp til VGS, og jeg forstår den dag i dag ikke en DRITT av matematikk. Du kan skylde på latskap, dårlig læreevne, gallopperende flakk eller hva faen du vil, men jeg vil hardnakket påstå at hovedgrunnen til at jeg feilet miserabelt innenfor det matematiske, er fordi jeg ble påtvunget læremåter / regnemåter som rett og slett ikke passet meg.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men det er en grunn til at man lærer de metodene man gjør. Man kan jo si det samme om norsk-faget. "Det passer meg ikke å lære om diktanalyse, da jeg heller liker å lese diktene for grammatikkens skyld".


Sitat av Lille Nikotin
Jeg har utallige eksempler hvor jeg fikk feil på en utregning fordi jeg brukte feil regnemåte / ikke skrev regnemåten min. Selv om svaret var 100% korrekt. Hjernen min fungerer ikke slik. Jeg kan regne et stykke i hodet, og komme frem til rett svar. Men jeg kan ikke forklare hvordan jeg har fått det til.. Det var bare LOGISK at xx var rett svar. Men den gang ei. De forbannede Gestappoene av noen "Lærere" skulle ha det på sin måte. Alle andres måter var irrelevante.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa så har det med læring av metoder å gjøre. Hovedpoenget er å lære metoden, og prøven lages for at du skal vise at du kan metoden. Hvis du skal vise at du kan å derivere, og du bare skriver ned svaret, hvordan vet læreren at du faktisk kan å derivere? Kanskje metoden din var helt feil, men du endte tilfeldigvis opp med riktig svar?

Selv om en oppgave kan løses på to måter, så betyr ikke det at de to måtene er ekvivalente, og at i enhver oppgave hvor den ene metoden kan brukes, så kan den andre også brukes. La oss si du har en funksjon du skal finne maksimalpunktet til. Det er da kanskje lagt opp til at du skal derivere funksjonen og sette den lik null, men hvis du bare skriver opp svaret, hvordan vet læreren at du ikke bare har plottet den på kalkulator eller papir og lest av? Og det er ikke sånn at grafisk avlesning alltid kan erstatte derivasjon. Og ikke minst, når du skal lære å integrere så bør du virkelig kunne å derivere, men når du på det tidspunktet ikke kan mer enn å plotte en graf, så vil integrasjon være veldig vanskelig å lære.

Kanskje skal du lære å løse likninger, og du skjønner i en oppgave at x må være det og det for at det skal gå opp, men hvis du ikke viser at du kan å løse likninger, så har ikke læreren noe å gi deg poeng for. Det er jo ikke sånn at læreren har et sett oppgaver han bare trenger hjelp for å finne svarene på.

Så problemet er nok ikke at man må lære flere metoder og ikke får bruke sine egne fremgangsmåter, men kanskje det er et problem at noen lærere ikke forklarer akkurat dette? Det kan virke som det er problemet i ditt tilfelle, i hvert fall.
Det er mye rett i det du sier, Provo. Spesielt i den siste paragrafen.

Jeg har ingen problemer med å måtte lære en alternativ måte å løse et stykke på, såfremt den ikke blir påtvunget uten forklaring. Jeg forstod helt opp til 1. VGS ikke et dugg av prosentregning. Det var fordi jeg ble påtvunget en (i mine øyne) veldig tungvinn måte å regne det ut på, og ble aldri fortalt hvorfor vi skulle gjøre det på akkurat denne måten. Akkurat dette gjelder ikke bare i matematikk; Jeg kan godt gjøre ting på en alternativ måte, men da vil jeg vite grunnen til at jeg skal gjøre det akkurat slik. Og hvorfor det er så mye mer effektivt enn det jeg bruker.

Det tok min stefar 10 minutter å lære meg basisk prosentregning, og 10 minutter til før jeg fikk en grei forståelse for hvordan prosenter (kan) regnes ut. Dette klarte ikke skolene å få til i løpet av 10 år. Antakelig som du sier, fordi jeg aldri fikk forklart hvorfor det er sånn, og hvorfor jeg må bruke akkurat den metoden de liker, i motsetning til den måten JEG ser prosentregning. Så lenge den måten jeg bruker / forstår er like effektiv og korrekt, selvsagt.


Jeg forstår selvsagt at selv om en oppgave kan løses på flere måter, så betyr ikke det at alle andre oppgaver går under det samme. Det jeg virkelig reagerer på, er at vi aldri blir fortalt dette. Så lenge den regnemåten jeg liker fungerer på den oppgaven jeg har for øyeblikket, så vil jeg bruke den. Om jeg får en oppgave som ikke kan løses med den metoden jeg er vant med, vil jeg se etter en alternativ måte å gjøre det på.

Det jeg mente med "en metode som ikke passet meg", var ikke at jeg ikke ville lære det. Det jeg mente var at selve metoden ikke passet for mitt hode, av mangel på bedre forklaring.

Slik jeg ser det, så burde det ringe en bjelle i skallen til læreren(e) når jeg gang på gang kommer frem til rett svar uten å skrive ned noen formel, og det ikke er tillatt å ha noe annet penn og papir i nærheten. (Alle sekker i ett hjørne, sitte 1 meter fra hverandre etc. etc.).
Sist endret av Lille Nikotin; 12. mars 2010 kl. 17:29.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Jeg kan godt gjøre ting på en alternativ måte, men da vil jeg vite grunnen til at jeg skal gjøre det akkurat slik. Og hvorfor det er så mye mer effektivt enn det jeg bruker.
Vis hele sitatet...
Det kan rett og slett være så enkelt som at du må kunne den metoden for å bygge videre på den for neste ting du må lære. Men jeg har også den erfaring fra grunnskolen at lærerne kunne vært flinkere til å forklare hva ting brukes til, ettersom det i de fleste tilfeller ikke er vanskelig å komme på eksempler.

Sitat av Lille Nikotin
Så lenge den regnemåten jeg liker fungerer på den oppgaven jeg har for øyeblikket, så vil jeg bruke den. Om jeg får en oppgave som ikke kan løses med den metoden jeg er vant med, vil jeg se etter en alternativ måte å gjøre det på.
Vis hele sitatet...
Men hva hvis selve hensikten er at du skal lære nettopp den metoden fordi den trengs til noe annet senere, eller fordi den i andre sammenhenger, som involverer ting du enda ikke kan, gjør utregningen vesentlig lettere?

Sitat av Lille Nikotin
Slik jeg ser det, så burde det ringe en bjelle i skallen til læreren(e) når jeg gang på gang kommer frem til rett svar uten å skrive ned noen formel, og det ikke er tillatt å ha noe annet penn og papir i nærheten. (Alle sekker i ett hjørne, sitte 1 meter fra hverandre etc. etc.).
Vis hele sitatet...
Men saken er at det spiller fint liten rolle om du har riktig svar når du ikke viser at du kan metodene du skal kunne. Prøven er der fordi du skal vise at du kan metoden, ikke at du kan finne svarene. Det er ikke mistanken for juks jeg tenker på.

Ta for eksempel trigonometri. Si du har en trekant med de og de vinklene og du skal finne en ukjent katetlengde ut i fra lengden på hypotenusen og bruk av sinus/cosinus. Å kunne bruke sinus og cosinus er totalt essensielt for senere matematikk, men hvis du kun skriver ned svaret så kan det for alt læreren vet hende du har brukt gradskive og linjal for å tegne opp trekanten og deretter måle kateten. Noe du ikke hadde fortjent poeng for, fordi du ikke i viser at du kan å bruke sinus og cosinus. Nå sier ikke jeg at det er slik det foregår, og kanskje dere ikke får ha linjal for alt jeg vet, men poenget er at læreren trenger å se hvordan du regner, for det er det hele mattefaget går ut på, og det er det du skal bedømmes på. Og hvis du klarer hele stykket i hodet, så er det ikke verre enn å skrive ned prosessen - for det er jo uansett en prosess og en metode i sving, selv om du gjør utregningen i hodet.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Det er mye rett i det du sier, Provo. Spesielt i den siste paragrafen.

Jeg har ingen problemer med å måtte lære en alternativ måte å løse et stykke på, såfremt den ikke blir påtvunget uten forklaring. Jeg forstod helt opp til 1. VGS ikke et dugg av prosentregning. Det var fordi jeg ble påtvunget en (i mine øyne) veldig tungvinn måte å regne det ut på, og ble aldri fortalt hvorfor vi skulle gjøre det på akkurat denne måten. Akkurat dette gjelder ikke bare i matematikk; Jeg kan godt gjøre ting på en alternativ måte, men da vil jeg vite grunnen til at jeg skal gjøre det akkurat slik. Og hvorfor det er så mye mer effektivt enn det jeg bruker.

Det tok min stefar 10 minutter å lære meg basisk prosentregning, og 10 minutter til før jeg fikk en grei forståelse for hvordan prosenter (kan) regnes ut. Dette klarte ikke skolene å få til i løpet av 10 år. Antakelig som du sier, fordi jeg aldri fikk forklart hvorfor det er sånn, og hvorfor jeg må bruke akkurat den metoden de liker, i motsetning til den måten JEG ser prosentregning. Så lenge den måten jeg bruker / forstår er like effektiv og korrekt, selvsagt.


Jeg forstår selvsagt at selv om en oppgave kan løses på flere måter, så betyr ikke det at alle andre oppgaver går under det samme. Det jeg virkelig reagerer på, er at vi aldri blir fortalt dette. Så lenge den regnemåten jeg liker fungerer på den oppgaven jeg har for øyeblikket, så vil jeg bruke den. Om jeg får en oppgave som ikke kan løses med den metoden jeg er vant med, vil jeg se etter en alternativ måte å gjøre det på.

Det jeg mente med "en metode som ikke passet meg", var ikke at jeg ikke ville lære det. Det jeg mente var at selve metoden ikke passet for mitt hode, av mangel på bedre forklaring.

Slik jeg ser det, så burde det ringe en bjelle i skallen til læreren(e) når jeg gang på gang kommer frem til rett svar uten å skrive ned noen formel, og det ikke er tillatt å ha noe annet penn og papir i nærheten. (Alle sekker i ett hjørne, sitte 1 meter fra hverandre etc. etc.).
Vis hele sitatet...
Er enig med at lærere burde gi poeng for riktig svar, ikke riktig utregning. Men dette er mest sannsynlig fordi sensor ikke vil gi deg riktig poeng i denne situasjonen ( om du har droppet å skrive utregning ). Har selv aldri hatt problemer med å miste poeng for feil utregning, får bare en notat i margen hvor det står at jeg må forklare hva jeg har gjort, og hvorfor. Noe som alltid pleier å gå fint.

Men du kan ikke seriøst mene at alle lærere skal ta hensyn til hver eneste elev, fordi formelen "ikke passer for hodet hans/hennes" ?
Du kan da for guds skyld ta initiativ selv til å forstå formelen. Alt står flott forklart i boka, du kan ikke legge all vekten på lærerne.

Forøvrig vil du aldri kunne forvente å forstå alle de grunnleggende prinsippene i algoritmene som blir brukt i matematikken innenfor 1t, før du eventuelt får en høyere utdanning. Noen er rett og slett for kompliserte. Tviler også sterkt på at du selv klarer å finne ut en alternativ metode for å regne ut logaritmer uten å bruke formlene skolen har "påtvunget" deg.

Unskylder meg om jeg mistolket hva du prøvde å si, så vennligst korriger meg om svaret mitt muligens er litt på jordet.
Sist endret av Johnny B; 12. mars 2010 kl. 18:29.