Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2383
Noen som har fått med seg dette ?
Wolfram|Alpha er en søkemotor på lik linje med Google, men bare mye mer avansert.

Vel, her går 13år med grunnskole i vasken... for dette erstatter jo egentlig det meste.
Det er ganske mye kunnskap og ha i lomma / mobilen.
http://www.wolframalpha.com/screenca...framalpha.html
Sist endret av OracIe; 14. mai 2009 kl. 20:26.
Du har ikke noe kunnskap i lomma, ei blir du mer intelligent av å ha en mobil med det programmet. Men jeg ser tegninga di, og selve konseptet ser veldig lovende ut.
Leste en artikkel om dette tidligere i dag, og jeg må bare si...wow!
Dette vil garantert gjøre hverdagen enklere for mange av oss. Og det er jo et stort pluss at det blir presentert på en så utrolig deilig måte.

Ser frem til den dagen 'søkemotoren' blir lansert.
- Hvis jeg ikke har lest helt feil, er det vel planlagt lansering den 18.mai?
Sist endret av s1gh; 14. mai 2009 kl. 20:57.
Gleder meg, så slepper man å gå inn på wikipedia, mathworld etc for mye av infoen.

Eneste de trenger er ett klingende navn.
Genialt. Her kommer jeg til å bruke mye tid. Gleder meg til lanseringen.
Dette blir spennende å sjekke ut! Dette kan jo være den ultimate leksehjelperen hvis den fungerer.
kommer ikke inn på siden jeg...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Med mindre de har flyttet aprilsnarr til mainarr, er dette inn i helvete imponerende, spør du meg... helt rått.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Men den funker visst ikke, jeg kan ikke søke, i hvert fall. Den er vel ikke åpen enda, og det står bare at den skal startes i mai..
selvfølgelig får du ikke søkt, det står jo at den ikke er lansert enda litt lengre opp i tråden
Sitat av Restyle Vis innlegg
Du har ikke noe kunnskap i lomma, ei blir du mer intelligent av å ha en mobil med det programmet. Men jeg ser tegninga di, og selve konseptet ser veldig lovende ut.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil ha kunnskap i lomma, så finnes det faktisk en offline versjon av wikipedia for iPod touch eller iPhone. Den engelske versjonen tar rundt 2gb og den norske versjonen tar rundt 250mb
Ser ut til at den funker nå ! Jeg får i hvert fall søkt
Funker her også, men noe så sinnsvakt tregt. Regnre med at det svært stor pågang, dette virker ekstremt lovende!<<<

Make that helt sinnsykt helt mongo imponerende! Har fått tatt et par søk nå og er mildt sagt imponert.
Sist endret av Elemental; 16. mai 2009 kl. 10:17.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Funker ikke så ofte, de bør nok få seg noen flere servere... får "too many connections" alt for ofte
I like turtles
Skyfex's Avatar
Vil nok ikke erstatte Google med det første (eller noen sinne), men har stort potensiale som en egen greie.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Vil nok ikke erstatte Google med det første (eller noen sinne), men har stort potensiale som en egen greie.
Vis hele sitatet...
Nå er jo ikke Google og Wolfram|Alpha det samme i det hele tatt. Google finner nettsider utifra hva du søker på, W|A gir deg svar på spørsmål du lurer på.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Nå er jo ikke Google og Wolfram|Alpha det samme i det hele tatt. Google finner nettsider utifra hva du søker på, W|A gir deg svar på spørsmål du lurer på.
Vis hele sitatet...
Det var jo på en måte akkurat et jeg sa.

Ellers så kan det jo hende at Google lager noe liknende og begynner å konkurere med Alpha
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Det var jo på en måte akkurat et jeg sa.

Ellers så kan det jo hende at Google lager noe liknende og begynner å konkurere med Alpha
Vis hele sitatet...
Jeg vet at google har endel ressurser, men Wolfram og gjengen har jobbet i 12 år med Alpha. Hvor mange de har vært vet jeg lite om, men det er lagt ganske mye arbeid i dette.

Google må isåfall starte å lage et bedre produkt eller like godt, og starte den prossesen nå, med mindre de har fått vite om hva Wolfram holdt på med og er allerede igang med arbeidet.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Jeg vet at google har endel ressurser, men Wolfram og gjengen har jobbet i 12 år med Alpha.
Vis hele sitatet...
Arbeidstid sier ikke så mye. Duke Nukem Forever? =)
I like turtles
Skyfex's Avatar
I tillegg så har Google et litt bedre utgangspunkt enn det Wolfram hadde når de begynte. Det er vel to biter av arbeidet i Alpha: Utregningsmotoren (Mathematica) og Datasamlingen. Datasamling er Googles ekspertise, de har kanskje ikke en utregningsmotor, men de kan jo bruke Mage eller et annet open-source prosjekt.

Men jeg tror heller det blir slik at Googles og Wolframs løsning konvergerer over tid. Google har startet med mye data og lite utregning, Alpha har startet med mye utregning og mindre data. Etterhvert som Google behandler mer og mer av informasjonen, og blir smartere med søkene sine (de lanserte jo nettopp en oppdatering i den retningen) vil det likne mer og mer på Alpha. Etter hvert som Alpha får mer data vil det kanskje likne mer på Google.

Men klart: I mange år framover vil de være så differensiert at de har sine egne bruksområder. Det blir kanskje litt som med grafikkort-industrien. CPU og GPU startet som nesten helt forskjellige ting men har over tid konvergert (spesielt i det siste). GPU har blitt mer generelle (Nye geforce kort kan kjøre fysikksimulering og kode/dekode video) mens CPU'er har blitt mer parallelle (fått fler kjerner).
merker meg hvor hendig det er med WA til matte, fysikk og lignende(i og med at alt er samlet på samme plass, i stedet for å bruke 5 forskjellige sider/apps)...må bare prøve å ikke bli for lat :-|
Her er en hendig add-on til Firefox, som viser wolfram søkene i google.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/12006
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
http://www65.wolframalpha.com/input/...=*MC.~-_*Unit-

males and females are not compatible units, so cannot be compared
Vis hele sitatet...
Wolfram Alpha vet summen av 2000 år med vitenskaplig forskning.
Sitat av Stormen Vis innlegg
http://www65.wolframalpha.com/input/...=*MC.~-_*Unit-



Wolfram Alpha vet summen av 2000 år med vitenskaplig forskning.
Vis hele sitatet...
det må da være lengere en 2000 år da? eller er du en av dem tror du jesus oppfant vitenskapen også?
Sjekk itavisens artikkel om dette :P

Itavisen er tydeligvis en by i sør korea. Og det mest brukte norske språk er nordsamisk.
Hvis du skriver itavisen så tolker WolframAlpha det som 'taisen' - en by i Sør-Korea. Men skriver du 'itavisen.no' derimot, da får du opp relevant informasjon
Jeg satt og lekte meg med den flere timer, og var rett og slett dødsimponert, men da jeg satt i kjemitimen og den ikke kunne fortelle meg en dritt om sulfonsyre, da ble jeg så skuffet at jeg ikke har besøkt siden siden da.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg satt og lekte meg med den flere timer, og var rett og slett dødsimponert, men da jeg satt i kjemitimen og den ikke kunne fortelle meg en dritt om sulfonsyre, da ble jeg så skuffet at jeg ikke har besøkt siden siden da.
Vis hele sitatet...

http://www60.wolframalpha.com/input/?i=O3H2S ?

Forresten:
http://www60.wolframalpha.com/input/...ethamphetamine
http://www60.wolframalpha.com/input/?i=mdma

Merkelig at den gir forskjellig data på noe som er synonymt.
Sist endret av Skyfex; 22. mai 2009 kl. 16:53.
Sulfonsyre har kjemisk formel R-S(=O)2-OH der R er en hydrokarbonkjede. Evt bare H-S(=O)2-OH.
Forresten ser du at på "mdma" får du valget melom "chemical compound" og "drug chemical". Velger du drug chemical blir du geleidet inn på førstnevnte side om metamfetaminen.