Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1940
Hvilken type ingeniørstudie må jeg gå får å kunne bli oljeingeniør?
Jeg har en aning om at det er Kjemiteknikk, men er ikke helt sikker.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Dette, kanskje? Hvis du vil studere bare oljen, og ikke de industrielle aspektene er det vel organisk kjemi du er ute etter.
Geologi?
Petroleum?
Prosess?

Hvilken del av oljebransjen er du interessert i ? Og har du gode nok karakterer til å komme inn på NTNU?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg går kjemi og prosess faget. For å bli ingeniør innen olje, bør du gå 1 år på TIP, 1 år på Kjemiprosess, 2 år studiekompetanse før du går videre til ingeniørskole.

Nå vet jeg ikke om det var dette du lurte på, men antall år er jeg ikke helt sikker på.
Men jeg går som sakt selv på Kjemiprosess hvor jeg da skal gå i lære innen olje til høsten.
Trådstarter
17 0
Jeg snakker jo nå om etter videregående. Jeg ønsker å bli petroeumsingeniør og har planer om å dra til Karlstad for å studere til å bli ingeniør og bygge på studiet videre på NTNU. Jeg har ikke gode nok karakterer til å komme rett inn på NTNU fordi jeg for å være helt ærlig syns det er unødvendig å overstudere for å dra til NTNU når man kan få til akkurat det samme på et lettere vis. Live life
Ja? Hva er det de har å tilby i Karlstad da?
Trådstarter
17 0
Sivilingeniør: Kjemiteknikk
Det er det det står, så jeg lurer på om jeg kan da bare ta 3 år der for å få ingeniørstudie unnagjort og bygge på til sivil med 2 år på NTNU. Hvis det er noen som vet dette hadde jo det vært goodey
Tror du fort gjør det vanskeligere for deg selv, for det er gjerne sånn at du må ta opp en del fag for å kunne begynne på de siste to årene hvis du skifter linje. Spesielt hvis du går mellom to fagdisipliner... Er nok bedre å jobbe på videregående, du kommer til å slite uten sikkelig fagforståelse uansett studiested. Fagene på videregående er pissenkle i forhold til det meste innenfor høyere utdanning.
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Jeg går kjemi og prosess faget. For å bli ingeniør innen olje, bør du gå 1 år på TIP, 1 år på Kjemiprosess, 2 år studiekompetanse før du går videre til ingeniørskole.

Nå vet jeg ikke om det var dette du lurte på, men antall år er jeg ikke helt sikker på.
Men jeg går som sakt selv på Kjemiprosess hvor jeg da skal gå i lære innen olje til høsten.
Vis hele sitatet...
studiespesialisering med realfag er nok den vanlige veien til ingeniørstudium.
Sist endret av Bonggass; 14. april 2009 kl. 16:57.
De har bruk for det meste av ingeniører på oljeplattform og raffineri...mek, el, kjemi, bygg etc.

Men om du tenker på de som driver på med analyse og avgjørelse om hvor det skal leites etter olje? så er det nok geologer og petroliumsingeniører som driver på med det.

Er så utrolig mye og mange ledd i oljeindustrien, at om du virkelig vil jobbe i den bransjen, så er det en ganske vid vei inn, for å si det sånn.
dem kaller det vel petrokjemiker, tror du må ta organisk kjem og så vinkle det inn på olje, eller det dem prata om over her.

ellers så kan du bli ingenør i noe som har med seismikk og sånn å gjøre? eller boreteknikk?
Du får ikke "akkurat det samme" i Karlstad som på NTNU. Arbeidsgivere velger fra øverste hylle av nyutdannede først.

Hvordan ser du for deg at du skal jobbe med olje? Raffinering? Boring? Analyse? Oljeplattform?
Noen som har en liste over hvilke skoler her i nord som er rangert "best"?

Bare å svi av en del hundretusen å ta utdanningen din ved MiT eller Berkeley, så suser du forbi alle nyutdanna Ingeniører her i Norge ;-)
Sitat av Tracker54 Vis innlegg
Noen som har en liste over hvilke skoler her i nord som er rangert "best"?

Bare å svi av en del hundretusen å ta utdanningen din ved MiT eller Berkeley, så suser du forbi alle nyutdanna Ingeniører her i Norge ;-)
Vis hele sitatet...
Ikke petroleumsingeniører og de skolene krever fremdeles mye av deg før du kan tas opp som student.
Du må ha spesiel studie kompetanse (almenn) eller påbygg for å bli petroleums ingeniør. UiS har også petroleumsingeniør studiet. Hvet ikke helt hva snittet er der...
Uansett så er dette et 5 årig studie(master) (3 år for bachler)

Edit: er det sivilingeniør: kjemiteknikk eller petroleumsingeniør du skal ta? Blir litt confused da du skriver begge deler og bruker dem om en annen.
Dette er to forskjellige ting/studier
Sist endret av QwertyC; 14. april 2009 kl. 23:29.
Sitat av Studenten Vis innlegg
Sivilingeniør: Kjemiteknikk
Det er det det står, så jeg lurer på om jeg kan da bare ta 3 år der for å få ingeniørstudie unnagjort og bygge på til sivil med 2 år på NTNU. Hvis det er noen som vet dette hadde jo det vært goodey
Vis hele sitatet...
Sjekk om ntnu godkjenner bacheloren for opptak til masterprogramet du er interessert i. Det skader ikke å ta en telefon hvis du ikke finner noe på hjemmesidene. Forøvrig kan jeg anbefale å starte med en bachelor, fem år er lenge, og det er godt å ha muligheten til å stoppe/ta pause med gode arbeidsmuligheter etter tre, særlig hvis motivasjonen forsvinner.
Hvis du er interesert i teknologien og ikke bare geologi/olje/geofysikk; Få studiekompetanse, gå automasjon ing / siv.ing. Gjør det meget bra i studiet og ha rak rygg. Da ligger alle tekniske bransjer for dine føtter, olje & gass industrien også.

Tillegg; Husk at de som setter seg inn i fagfeltet utenom pensumbøkene gjerne er de som stiller sterkest for de beste jobbene.

Lykke til

@Forum admin; 5minutter edit grense. wtf?
Sist endret av Wierd1; 15. april 2009 kl. 09:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
17 0
Jeg har ikke tro på at jeg kommer inn på NTNU fordi jeg ikke har nok disiplin til å jobbe så mye på skolen. Dette er fordi fagene på allmenn er så nøyaktig på felt jeg vet jeg aldri får bruk for og derfor mister jeg interessen. Jeg vil bare få det hele unnagjort så fort som mulig så jeg kan begynne å studere til noe jeg er interrestert i. Sikkert noen som skjønner hva jeg snakker om. Og jeg er litt usikker på hvordan studiepoengsystemet fungerer. Hvor høyt snitt må jeg ha for å få 60 studiepoeng (etter et år i militæret)?

Jeg lurer også på om jeg ikke kan ta full siv.ing utdanning i Sverige, for så å få jobb i Norge? For det høres jo ganske logisk ut at det skal være lettere å få utdanningen i Sverige fordi ingeniør ikke er et like sentrert yrke der som det er i Norge. Må jo nesten være lettere å komme inn der da. Og hvordan finner jeg ut fjorårets inntakskrav til en skole?
Sist endret av Studenten; 15. april 2009 kl. 11:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://www.samordnaopptak.no/info/po...ing/index.html

Slik beregner du poeng. STUDIEPOENG er noe helt annet.

Vi gidder ikke legge oss opp i hvilke karakterer du har i fagene på vgs, og legge sammen poeng for deg. Det får du gjøre selv.


Jeg anbefaler deg å ta en bachelorgrad på en høyskole i hvilket som helst ingeniørfelt. Har du gode nok karakterer (et snitt over C) vil du nok kunne komme deg inn på en MSc på NTNU etter fullført bachelorgrad.
Sist endret av Matthiesen; 15. april 2009 kl. 11:32.
Trådstarter
17 0
Så når jeg skal søke meg inn på en skole er det konkurransepoengene som teller? Ikke skolepoengene (for de er jo en del an konkurransepoengene).

Men det var jo akkurat dette jeg tenkte på Er det da ikke mulig at jeg tar Bachelorgrad i Karlstad, Sverige? For det må jo være lettere å kunne fullføre med en mastergrad på NTNU med de ekstra poengene jeg tar med meg fra Karlstad.
Sist endret av Studenten; 15. april 2009 kl. 11:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jo det er fult mulig=)men som matthiesen sier at du må ha C i snitt for å ta master og B i snitt for Ph.D
Sitat av Studenten Vis innlegg
Så når jeg skal søke meg inn på en skole er det konkurransepoengene som teller? Ikke skolepoengene (for de er jo en del an konkurransepoengene).

Men det var jo akkurat dette jeg tenkte på Er det da ikke mulig at jeg tar Bachelorgrad i Karlstad, Sverige? For det må jo være lettere å kunne fullføre med en mastergrad på NTNU med de ekstra poengene jeg tar med meg fra Karlstad.
Vis hele sitatet...
JODA, ta den graden i Karlstad du. Men du må ha C i snitt for å kunne ta en MSc på NTNU. Samtidig må du nok ha matematiske metoder III for å komme inn, men det har de sikkert som et valgfag på Karlstad.

Du får ikke kombinert de to gradene til ÉN mastergrad. Du får da en bachelor i et eller annet, og en master i et annet felt.

Skolepoengene søker man med om man kommer direkte fra VGS til videre utdanning. Disse søkerne konkurrerer med et lavere snitt enn de som søker seg inn med konkurransepoeng. Dette er de nye ordene for Primær og Ordinær.
Trådstarter
17 0
Høres greit ut, C i snitt er en lett sak ;p Takk for all hjelpen
Sitat av Studenten Vis innlegg
Høres greit ut, C i snitt er en lett sak ;p Takk for all hjelpen
Vis hele sitatet...
Store ord fra en som ikke har fullført videregående...
Trådstarter
17 0
Mulig det, men jeg har lett for å sette meg inn i noe når jeg har interesse for det. Var ikke for å være bråkjekk ;P
Sitat av Studenten Vis innlegg
Mulig det, men jeg har lett for å sette meg inn i noe når jeg har interesse for det. Var ikke for å være bråkjekk ;P
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at absolutt alle fag du får på ingeniørstudiet kommer til å interessere deg. Hva skjer når du får et fag du har 0 interesse for? Dropper du ut?

Du undervurderer vanskelighetsgraden ved ingeniørstudier til de grader . Ingen har lett for å sette seg inn i alle fagene på et ingeniørstudie, uansett hvor stor interesse man har. Det krever MASSE arbeid, og det virker det ikke som du er klar for når du ikke klarer å jobbe nok med VGS-fagene dine engang.

Lykke til med ingeniørstudiene. Tviler på at det går bra med mindre du endrer holdning drastisk.
Sist endret av danielsk; 15. april 2009 kl. 12:54.
danielsk har helt rett. Du må ut av primadonnarollen og få litt baller. Hvis "det intereserer meg ikke" er svaret ditt på krav som stilles kan du søke klippekort hos NAV med en gang

Har du et ønske om å bli noe spesiellt må du skille mellom interesse og nødvendigheter.
Sitat av Studenten Vis innlegg
Høres greit ut, C i snitt er en lett sak ;p Takk for all hjelpen
Vis hele sitatet...
sånn tenkte jeg å da jeg begynte på NTNU, men skal lov deg at nesten alle går på en smell her...