Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3824
Hei!

I 2018 ble førerkortet mitt indratt på bakgrunn av det politiet mente var «manglende edruelighet». Ble tatt for besittelse av cannabis.

Først nå, i 2021, valgte jeg å «gi opp» kampen mot politiet, og begynne med avlegging av urinprøver. Har nå gjort dette i fem måneder.

I lys av den meget interessante dommen i Høyesterett tidligere i høst, der det ble slått fast at inntak av cannabis inntil 3 ganger i måneden ikke er tilstrekkelig for å si at en person ikke er edruelig, valget jeg å sende et brev til politiet. Der refererte jeg til den aktuelle dommen, og krevde å få førerkortet tilbake siden vedtaket som gjaldt meg, heller ikke var innenfor lovens rammer.

Fikk da til svar at jeg måtte ta kontakt med fastlege for å få få helseattest, samt legge ved prøvene jeg har tatt. Dette gjorde jeg, og fikk helseattest etter fem måneder med prøver. Dette var jo gode nyheter for meg, for jeg var sikker på at legen ikke kom til å gi meg helseattest før det hadde gått seks måneder.

Sendte deretter inn helseattesten (og prøvesvarene) til politiet i forrige uke. Har ventet spent på posten hver dag den siste uken. I dag fikk jeg brev fra politiet, men jeg ble skuffet da jeg åpnet brevet og oppdaget at brevet det kun stod at de hadde mottatt og registrert helseattesten.

Det stod ingenting mer. Ingenting om videre saksgang, forventet behandlingstid eller noe slikt.

Så mitt spørsmål er, til dere som har vært i samme situasjon: hvor lang tid fra dere leverte helseattesten, til dere fikk endelig vedtak? Og stemmer det at man må søke hos Vegvesenet etter man har fått vedtaket? I så fall, hvor lang behandlingstid har Vegvesenet på dette?
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Litt i sammr bås,
Jeg har nylig levert 6mnd rene prøver, fikk helseattest idag, men sendte kun helseattesten til Politiet, leverte den også til Statens vegvesen som har registrert den inn i sine systemer.

Sendte ikke inn mine prøvesvar. Må jeg det også?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Litt i sammr bås,
Jeg har nylig levert 6mnd rene prøver, fikk helseattest idag, men sendte kun helseattesten til Politiet, leverte den også til Statens vegvesen som har registrert den inn i sine systemer.

Sendte ikke inn mine prøvesvar. Må jeg det også?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det skal være nødvendig å sende inn prøvesvarene egentlig. Det er jo legen som er sakkyndig og medisinsk kompetent, og så lenge legen har gitt deg helseattest, går han jo samtidig god for at du har god nok helse og er edruelig (ergo rene prøver).

Egentlig veldig merkelig at politiet krevde det i mitt tilfelle. Legen stusset også veldig over dette. Hvilken myndighet/hvilket grunnlag har politiet til å skulle tolke prøvesvar? De har jo egentlig ingenting med det å gjøre. Så lenge legen gir helseattest, skal det være nok.

Men politiet opererer jo ulikt fra distrikt til distrikt, så ingenting overrasker meg lenger.

Du sier du leverte inn til Vegvesenet. Gjorde du det fysisk, eller sendte du digitalt?

Og har det egentlig noe for seg å levere helseattest dit før politiet har fattet vedtak? I så fall skal jeg gjøre det samme.

Lykke til med tilbakeleveringen! Det blir stas
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av islandwind Vis innlegg
Tror ikke det skal være nødvendig å sende inn prøvesvarene egentlig. Det er jo legen som er sakkyndig og medisinsk kompetent, og så lenge legen har gitt deg helseattest, går han jo samtidig god for at du har god nok helse og er edruelig (ergo rene prøver).

Egentlig veldig merkelig at politiet krevde det i mitt tilfelle. Legen stusset også veldig over dette. Hvilken myndighet/hvilket grunnlag har politiet til å skulle tolke prøvesvar? De har jo egentlig ingenting med det å gjøre. Så lenge legen gir helseattest, skal det være nok.

Men politiet opererer jo ulikt fra distrikt til distrikt, så ingenting overrasker meg lenger.

Du sier du leverte inn til Vegvesenet. Gjorde du det fysisk, eller sendte du digitalt?

Og har det egentlig noe for seg å levere helseattest dit før politiet har fattet vedtak? I så fall skal jeg gjøre det samme.

Lykke til med tilbakeleveringen! Det blir stas
Vis hele sitatet...
Leverte inn fysisk. Fikk denne SMS litt etter:

"Hei XXXXXXXXX. Vi har mottatt og registrert et helsedokument vedrørende førerkort. Gå inn på www.vegvesen.no/forerkort-tjenester for mer informasjon om videre saksgang. Du kan ikke svare på denne meldingen. Hilsen Statens vegvesen"
Sitat av islandwind Vis innlegg
Tror ikke det skal være nødvendig å sende inn prøvesvarene egentlig. Det er jo legen som er sakkyndig og medisinsk kompetent, og så lenge legen har gitt deg helseattest, går han jo samtidig god for at du har god nok helse og er edruelig (ergo rene prøver).

Egentlig veldig merkelig at politiet krevde det i mitt tilfelle. Legen stusset også veldig over dette. Hvilken myndighet/hvilket grunnlag har politiet til å skulle tolke prøvesvar? De har jo egentlig ingenting med det å gjøre. Så lenge legen gir helseattest, skal det være nok.

Men politiet opererer jo ulikt fra distrikt til distrikt, så ingenting overrasker meg lenger.

Du sier du leverte inn til Vegvesenet. Gjorde du det fysisk, eller sendte du digitalt?

Og har det egentlig noe for seg å levere helseattest dit før politiet har fattet vedtak? I så fall skal jeg gjøre det samme.

Lykke til med tilbakeleveringen! Det blir stas
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om noen som har sendt inn prøvesvar, en helseattest skal jo egentlig være nok for det er jo beviset på at du oppfyller helsekravene.
Politiet klarer jo knapt å tolke lovverket så hvordan i huleste skal de klare å tolke prøvesvar?
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble fratatt da jeg søkte hjelp grunnet alkoholmisbruk. Leverte peth blodprøver i 6 mnd og dro til legen deretter. Hun skrev et brev der hun bekreftet at jeg hadde levert 6 måneder rene prøver og at jeg ellers fremsto som forskning oppegående. Sendte det inn sammen med vanlig søknad om førerkort.
Første gang fikk jeg det i retur av to årsaker: den ene var at legen hadde krysset av for at hun anbefalte vanlig varighet på førerkortet (skal gis for ett år av gangen) og det andre var at det ikke fremgikk av hennes skriv at hun hadde lest vedtaket om inndragning av førerretten. Ny legetime og fikset dette, så kom det positivt svar i posten.
Tok med førerkortsøknaden og politiets svarbrev til vegvesenet, og gikk ut døra igjen med førerkort.

Jeg fikk altså aldri noe brev med beskjed om at det var registrert, jeg fikk heller et svarbrev om at det var greit og at jeg slapp ny oppkjøring.

Men det kan jo ha blitt noe annerledes siden den gang.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ble fratatt da jeg søkte hjelp grunnet alkoholmisbruk. Leverte peth blodprøver i 6 mnd og dro til legen deretter. Hun skrev et brev der hun bekreftet at jeg hadde levert 6 måneder rene prøver og at jeg ellers fremsto som forskning oppegående. Sendte det inn sammen med vanlig søknad om førerkort.
Første gang fikk jeg det i retur av to årsaker: den ene var at legen hadde krysset av for at hun anbefalte vanlig varighet på førerkortet (skal gis for ett år av gangen) og det andre var at det ikke fremgikk av hennes skriv at hun hadde lest vedtaket om inndragning av førerretten. Ny legetime og fikset dette, så kom det positivt svar i posten.
Tok med førerkortsøknaden og politiets svarbrev til vegvesenet, og gikk ut døra igjen med førerkort.

Jeg fikk altså aldri noe brev med beskjed om at det var registrert, jeg fikk heller et svarbrev om at det var greit og at jeg slapp ny oppkjøring.

Men det kan jo ha blitt noe annerledes siden den gang.
Vis hele sitatet...
Hvilket årstall snakker vi her?

Merkelig at politiet krevde prøvesvarene ja. Men politiet er ikke fremmede for å ta på seg mange hatter samtidig…
▼ ... over en uke senere ... ▼
En kjapp oppdatering i denne saken. Tre uker etter å ha sendt inn helseattest til poiitiet, fikk jeg i dag svar. Ble bedt om å sende ytterligere dokumentasjon og fortsette å sende politiet resultatet på prøvene.

Jeg er så oppgitt at jeg ikke har ord.
Anonym bruker
"Definert Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av islandwind Vis innlegg
En kjapp oppdatering i denne saken. Tre uker etter å ha sendt inn helseattest til poiitiet, fikk jeg i dag svar. Ble bedt om å sende ytterligere dokumentasjon og fortsette å sende politiet resultatet på prøvene.

Jeg er så oppgitt at jeg ikke har ord.
Vis hele sitatet...
Hva forklarte du om din cannabis-bruk? Hvis du sa du røyker ukentlig eller oftere, betyr ikke denne dommen noen endring.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av islandwind Vis innlegg
En kjapp oppdatering i denne saken. Tre uker etter å ha sendt inn helseattest til poiitiet, fikk jeg i dag svar. Ble bedt om å sende ytterligere dokumentasjon og fortsette å sende politiet resultatet på prøvene.

Jeg er så oppgitt at jeg ikke har ord.
Vis hele sitatet...
Står det noe om du evt. kan anke, hvor du anker til og hvem som behandler anke? Om ikke så er det kanskje på tide å kontakte advokat?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva forklarte du om din cannabis-bruk? Hvis du sa du røyker ukentlig eller oftere, betyr ikke denne dommen noen endring.
Vis hele sitatet...
At jeg røyket noen ganger i helgene, men ikke hver helg.
Aouch. Du er en skikkelig narkis ifølge boka og må følges opp tett med prøver.
Anonym bruker
"Mekanisk Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor lenge må du fortsette og levere prøver?
Det er faktisk sånn at vis det har gått 2 år siden sist gang du ble tatt med en joint, kan de ikke kreve urinprøver. Men da skal du ikke ha blitt tatt noe som helst på 2 år!’ Sjekk det ut, er sånn jeg slapp unna. Fikk legen til å skrive at jg er health å oppegående, ingen spesielle meds jg går på heller.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av islandwind Vis innlegg
Hvilket årstall snakker vi her?

Merkelig at politiet krevde prøvesvarene ja. Men politiet er ikke fremmede for å ta på seg mange hatter samtidig…
Vis hele sitatet...
Hei igjen, så ikke før nå at du hadde svart med spørsmål tilbake til meg.
Ble fratatt kort 2019 med tilbakelevering 2020 så det er relativt ferskt, tror ikke det har vært vesentlige regelendringer siden den gang.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Rød Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Er i samme situasjon. Har kjørt vanlig bil en stund, men skal nå ha tilbake førerretten for tyngre klasser.

Daniel sendte inn for bil fikk jeg bare svar med en gang at OK, vandel var vurdert og jeg slapp ny oppkjøring osv.
nå leverte jeg helseattest pga tyngre klasser, og da fikk jeg samme svar som deg.
Bare et kort brev om at helseattesten er registrert, punktum.

Så, hvis jeg skjønte den første posten riktig så kommer det ytterligere et brev til seinere der de faktisk har kikket på saken? Eller?