Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2068
Heisann, lurer på deres mening om noe. Blei for over 2 år siden, utredet for adhd. og konklusjonen til psykologen på dps var at jeg mest sansynlig hadde generalisert angstlidelse, og agora fobi.
Den siste tiden så har jeg hatt hyppig kontakt med fastlegen min, om økende problemer med hukommelse,konsentrasjon, tankekjør, motorisk uro, stoore søvnproblemer, sinne og flere andre ting.

Siden jeg fikk diagnosen gad, så har jeg gått på psykoterapi over en lang periode uten noen effekt, prøvd forskjellige kurs og div mindfullness teknikker og meditasjon.

Har prøvd cipralex, fluoxetin, seroxate, truxal effexor, mianserin vival og sobril.
Hadde kun bivirkninger på alle Ssri og snri ene, ganske alvorlige bivirkninger på cipralex og seroxate. Har også prøvd lyrica, men det bruker jeg egt mot nerveskader.
Saken er det at legen min har lyst til å henvise meg på nytt, til et annet sted enn der jeg først var. hun anbefaler meg å ta det privat hvis jeg har mulighet til det.

Hvor mye tror dere at det ville ha kostet meg å ta en ny utredning privat?

Jeg selv tenker at det ikke nødvendigvis trenger å bli så dyrt da de kan innhente masse informasjon fra tidligere utredninger, men skjønner at de må snakke med meg i noen timer.

og til dere som har gått på utredning for adhd og fått diagnosen, hva skjer etterpå? medisinering? Samtaleterapi/psykoterapi? eller ossen funker det egt
takker for evt svar
Du kan få privat nevropsykolog med refusjonsrett, venter i kø selv der.
Sist endret av NokErNok; 5. november 2021 kl. 01:52.
åja, det visste jeg ikke. er det kortere behandligsfrist der enn i det offentlige?
Det vet jeg ikke, men har inntrykk av at de er flinkere. Ble utreda for konsentrasjonsvansker på DPS, men til tross for at testen viste store problemer med konsentrasjon, planlegging osv så fikk jeg bare til svar at det var ikke noe problem.
Hmm, høres litt kjent ut det der. Psykologen min spørte meg om jeg var enig i diagnosen jeg fikk. Noe som jeg tildels var, men jeg visste ikke at jeg skulle være med på å avgjøre det? Jeg sa selv at jeg kjenner flere med adhd, og de mener selv at jeg også har det.
Hvis jeg får spørsmål om jeg er enig i en diagnose en gang til så svarer jeg ikke på det tror jeg. Litt derfor at man drar til sånne steder xD
De setter nok diagnose uavhengig om du er enig eller ikke :P
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det koster ca 30k å gjøre utredning privat. Rundt ca 1-2mnder ventetid. Ventetid offentlig er rundt et år (fastlegen sender remis og det er de som gjør utredning som bestemmer.)

Du kjenner flere med ADHD som mener du har diagnosen? Lol. Du sier du allerede har gjort en utredning? Utredningen gir ganske klare svar med alle testene man må i gjennom.

Hvorfor vil du få diagnosen? Medisiner? Hvis du har ADHD, er det et så stort problem at det skaper store nok problemer i hverdagen med enten jobb eller skole?
Er nettopp det det gjør, har vært borte i fra jobb nesten halve året hittil i år pga symptomer. Og er nå så sliten på en måte men samtidig ikke at jeg snart ikke orker å jobbe
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Pillepalle Vis innlegg
Heisann, lurer på deres mening om noe. Blei for over 2 år siden, utredet for adhd. og konklusjonen til psykologen på dps var at jeg mest sansynlig hadde generalisert angstlidelse, og agora fobi.
Den siste tiden så har jeg hatt hyppig kontakt med fastlegen min, om økende problemer med hukommelse,konsentrasjon, tankekjør, motorisk uro, stoore søvnproblemer, sinne og flere andre ting.

Siden jeg fikk diagnosen gad, så har jeg gått på psykoterapi over en lang periode uten noen effekt, prøvd forskjellige kurs og div mindfullness teknikker og meditasjon.

Har prøvd cipralex, fluoxetin, seroxate, truxal effexor, mianserin vival og sobril.
Hadde kun bivirkninger på alle Ssri og snri ene, ganske alvorlige bivirkninger på cipralex og seroxate. Har også prøvd lyrica, men det bruker jeg egt mot nerveskader.
Saken er det at legen min har lyst til å henvise meg på nytt, til et annet sted enn der jeg først var. hun anbefaler meg å ta det privat hvis jeg har mulighet til det.

Hvor mye tror dere at det ville ha kostet meg å ta en ny utredning privat?

Jeg selv tenker at det ikke nødvendigvis trenger å bli så dyrt da de kan innhente masse informasjon fra tidligere utredninger, men skjønner at de må snakke med meg i noen timer.

og til dere som har gått på utredning for adhd og fått diagnosen, hva skjer etterpå? medisinering? Samtaleterapi/psykoterapi? eller ossen funker det egt
takker for evt svar
Vis hele sitatet...
Skulle ønske jeg kunne gi deg et nærmere svar angående prosessen hos privat behandler og kostnadene for det, men jeg har vært litt heldigere enn deg med denne prosessen ser jeg.

Det som skjedde hos meg var at jeg fikk diagnosen ganske fort, etter omtrent 3-4 samtaler hos overlege ved DPS - i og med at det allerede var en underliggende årsak ble jeg ''hastebehandlet'' da jeg visstnok var i en manisk fase (bipolar type 1).

Jeg fylte først ut noen skjema, så ble informasjonen ettergått i tidligere journaler som strekker seg så langt tilbake som 10 år - når det her ble gjort så understreket det på en måte vanskene jeg opplevde og det gjorde at det var et sterkere faglig grunnlag for å sette diagnosen. - Det fordi en kunne dokumentere at jeg har opplevd mye uro siden jeg var ganske ung.

De henter også inn informasjon fra tredjeparter (lærere, foreldre) i denne prosessen, så vær forberedt på at du blir bedt om å oppgi noen som kan komme i kontakt med behandleren din for å høre om de kan bekrefte at du har konsentrasjonsvansker. Det er en ganske standard del av prosessen, selv om det skal nevnes at det ikke finnes noen standarisert måte å utrede noen for ADHD.

I tillegg til det fikk jeg med meg to-tre skjemaer hjem som jeg skulle fylle ut før de ble levert inn. Etter at de ble levert inn tok det omtrent to uker før jeg ble satt på medisiner etter blodanalyse.

Det er mye som skal utelukkes før en får diagnosen for ADHD, fordi det lett kan forveksles med mye annet. Det kan ligne på enkelte personlighetsforstyrrelser samt. stemningslidelser. Forelder eller lærer må også fylle ut et eget rapporteringsskjema som de skal sende inn til din behandler.

Jeg tror nok at jeg har vært veldig heldig med behandler her, i tillegg finnes det nok dokumentasjon på at det har vært mange symptomer på ADHD inn i bildet.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Utredningen gir ganske klare svar med alle testene man må i gjennom.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, det kan være mange grunner til at det ikke plukkes opp i prosessen. For eksempel kan det være at en har blitt utredet for noe annet slik at behandleren din allerede har gjort seg et inntrykk av at en har en annen årsak som kan forårsake konsentrasjonsvansker. Som er så og si alle psykiske lidelser.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor vil du få diagnosen?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at man trygt kan anta at det er fordi at en ubehandlet ADHD diagnose virkelig påvirker livskvaliteten til den det gjelder. Det er ikke uvanlig at folk med en ubehandlet ADHD diagnose utvikler flere andre psykiske lidelser og faller ut av arbeid.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Medisiner? Hvis du har ADHD, er det et så stort problem at det skaper store nok problemer i hverdagen med enten jobb eller skole?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil man ha medisiner hvis man mener at det er et alternativ som kan funke for en selv. Det kan godt hende at det er mye stigmatisering rundt det her temaet, fordi det behandles med stimulanter og som vi alle vet så er det mange grunner til at folk vil ha stimulanter av legen sin.

Her handler det om å møte rett behandler, det kan hende man har fått første utredning fra noen som ikke nødvendigvis er spesialist på ADHD slik at denne lidelsen fort kan bli oversett. Jeg har blitt utredet flere ganger, men en plukket ikke opp ADHD før jeg møtte spesialist/overlege som også har lov til å skrive ut medisiner for denne lidelsen. Det handler rett og slett om å bli møtt med forståelse, men det krever at man er transparent.

Jeg vil også legge til at det er jo ikke så rart at en nesten føler en må forberede seg på et sånt møte for å gi et helhetlig bilde av hvordan en opplever hverdagen. ADHD påvirker deg på så mange områder at det blir vanskelig for noen som lever med denne lidelsen og vite hva som er en del av lidelsen og ikke. En kan jo rett og slett ikke vite hvordan en ''skal ha det'' og hva som ''ikke er normalt''.

Spiseforstyrrelser er for eksempel ikke uvanlig ved ADHD, noe som var helt nytt for meg. Og i og med at ADHD i all hovedsak kjennetegnes ved konsentrasjonsvansker, så er det ikke så rart at en kan være usikker på egne symptomer og eget sykdomsforløp nettopp fordi det er vanskelig å fokusere slik at du kan sette symptomer i sammenheng med lidelsen.

Angst og depresjoner er heller ikke uvanlig, og det er mange som blir feildiagnostisert før de får diagnosen ADHD. Så mye som 20% av de som har ADHD har også en stemningslidelse for eksempel. Disse to kan det være veldig vanskelig å skille mellom fordi de har mange likhetstrekk, men hvis du lever med begge lidelsene så er det ikke sånn at du klarer å sette depresjonene og angsten din i sammenheng med at livskvaliteten din er redusert fordi du rett og slett faller utenfor.
Tusen takk for utfyllende svar, var virkelig bra
Når jeg var på første utredning så hadde jeg med mor og samboer.
Vil ikke ha diagnose grunnet medisiner, men vil bare få ett opplegg som funker noe fet ikke gjorde forrige gang.

Har også begynt på skole vedsiden av jobb, som jeg kommer til å avbryte siden jeg ikke evner å lese mer enn 15 sekunder å får ikke med meg noenting. Roter bort alt som nøkler, lommebøker telefon osv. Holder ikke på med noen form for rus per dags dato.
Venter på svar på henvisning nå.
Takker alle sammen fine innspill
Sjekk først om du har helseforsikring via jobben din. Hvis ikke sjekk mulighetene for å ordne en privat. Vertikal helse feks dekker 10 timer i året som burde være mer en nåkk for en utredning hos privat klinikk. Bor du nært Oslo kan jeg gi deg en anbefaling på PM
▼ ... noen uker senere ... ▼
Oppdatering, er nå ferdig utredet. Og prisen blei 14k
Starter med medisiner i morgen.
Sitat av Pillepalle Vis innlegg
Oppdatering, er nå ferdig utredet. Og prisen blei 14k
Starter med medisiner i morgen.
Vis hele sitatet...
Takl for oppdatering! Kan jeg spørre hvor du tok utredning? Hvordan var prosessen i det private i forhold til DPS?