Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3041
Tok ut SSD'n fra laptopen da jeg trengte enda en 128gb i stasjonæren, men overgangen tilbake til 5400rpm var som å gå tilbake til et trangt rompehull.

Surfer kun på laptopen her og gamer WoW, så da lurte jeg på om Windows 7 og WoW (+MoP) er nok på en ny ssd på 64gb + 5-10gb tilgode?
Vil helst spare noen lapper på å kjøpe en ny 64gb istedet for en 128gb.
Sist endret av Skyfx; 25. august 2012 kl. 00:23.
Ja, det er nok. Litt usikker ang MoP, men vil ikke tro det skal bli noe problem. Nå er jo ikke 128GB så dyrt heller da, rundt tusenlappen.
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Sitat av Progyt Vis innlegg
Ja, det er nok. Litt usikker ang MoP, men vil ikke tro det skal bli noe problem. Nå er jo ikke 128GB så dyrt heller da, rundt tusenlappen.
Vis hele sitatet...
Ja, er noen hundre kroner forskjell, fant en Samsung 830 64gb til 450kr + 29kr frakt, mens 128gb lå på 729kr + 60kr frakt.

64gb = 479kr
128gb = 790kr

Blir nok 64gb regner jeg med, men som sagt, er usikker på hvor mange ekstra GB Mist of Panderia tar...
Jeg sliter med 120GB disken min, har ingen spill og få programmer på den.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Ja, er noen hundre kroner forskjell, fant en Samsung 830 64gb til 450kr + 29kr frakt, mens 128gb lå på 729kr + 60kr frakt.

64gb = 479kr
128gb = 790kr

Blir nok 64gb regner jeg med, men som sagt, er usikker på hvor mange ekstra GB Mist of Panderia tar...
Vis hele sitatet...
Mist of Pandaria preloaden er på 6gb så du kan plusse det sammen med din egen wow mappe
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Jeg sliter med 120GB disken min, har ingen spill og få programmer på den.
Vis hele sitatet...
Hva annet har du på den da? Jeg har en 75GB SSD med Win7, noen spill, litt små programmer ++ og har fortsatt 15GB til gode.
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Står at MOP kommer til å bruke 25gb, og at windows bruker 20gb, så 45gb tilsammen.
Men jeg er rimelig sikker på at WoW bruker mye mer enn 25gb, noen som har MOP beta som kan sjekke hele mappa si hvor stor den er?
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Står at MOP kommer til å bruke 25gb, og at windows bruker 20gb, så 45gb tilsammen.
Men jeg er rimelig sikker på at WoW bruker mye mer enn 25gb, noen som har MOP beta som kan sjekke hele mappa si hvor stor den er?
Vis hele sitatet...
Min er på 23,9GB, tenker at det blir rundt 30gb når mop kommer hvis man ikke sletter gamle filer
Sist endret av toxicity; 25. august 2012 kl. 01:09.
Du må regne med wow nå på ca 24-25 GB også MoP på rundt 6-12 GB mere + Windows på noen GB, også fremtidige oppdateringer av WoW og Windows.

64GB kan bli knapt med plass. Heller bedre å legge i 200-300 kroner og få større disk.
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Hva annet har du på den da? Jeg har en 75GB SSD med Win7, noen spill, litt små programmer ++ og har fortsatt 15GB til gode.
Vis hele sitatet...
Alt som hoper seg opp etter 8 måneders bruk.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Alt som hoper seg opp etter 8 måneders bruk.
Vis hele sitatet...
Det er veldig lite spesifikt. Det kan være middlertidige filer, filmer, serier, store programmer osv. Om han msn er "flink", klarer de fleste seg med 64/80 GB.
En clean WoW-installasjon ligger på rundt 15GB.

Denne mappen blir FORT mye større ettersom blizz er ekstremt glad i å lagre alle oppdateringsfiler.
Før formatering var den på 30gb, uten MoP beta

edit;
Etter 5 dagers gaming + 5 addons, ligger den på 25GB..

Jeg tror du vil slite litt med å ha noe ekstra til gode.

Har en SSD med 83GB tilgjengelig, har atm 25gb ledig..
Sist endret av MrCryptical; 25. august 2012 kl. 01:31.
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Hmmm, blir vel en 128gb da regner jeg med, blir fort noen ekstra GB når patcher med nye raids osv kommer ut.

Er det ikke sånn at selv om disken er 64gb, så får man bare 55-60gb? På Samsung diskene mine er det hvertfall ikke 256gb jeg har når de står i Raid-0, tror jeg har 230gb ellernoe, og jeg har ikke laget noen ekstra partisjon heller.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Hmmm, blir vel en 128gb da regner jeg med, blir fort noen ekstra GB når patcher med nye raids osv kommer ut.

Er det ikke sånn at selv om disken er 64gb, så får man bare 55-60gb? På Samsung diskene mine er det hvertfall ikke 256gb jeg har når de står i Raid-0, tror jeg har 230gb ellernoe, og jeg har ikke laget noen ekstra partisjon heller.
Vis hele sitatet...
Det skal være 125GB tilgjengelig på en 128Gb SSD.

128000 Megabit / 1024 = 125GigaByte

Mulig jeg gjorde feil, men er trøtt..
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det er veldig lite spesifikt. Det kan være middlertidige filer, filmer, serier, store programmer osv. Om han msn er "flink", klarer de fleste seg med 64/80 GB.
Vis hele sitatet...
Serier selvfølgelig, hva ellers skal du bruke en SSD til?

Bruker den til små programmer jeg bruker ofte, OS og diverse crap.
Jeg sliter enormt med min 80gb SSD. Må bytte ut spill og programmer hele tiden etter hva jeg ønsker å drive med. Eventuelt "ofre" til HDD.

Ikke å anbefale.
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
Jeg sliter enormt med min 80gb SSD. Må bytte ut spill og programmer hele tiden etter hva jeg ønsker å drive med. Eventuelt "ofre" til HDD.

Ikke å anbefale.
Vis hele sitatet...
80gb rekker ikke stort til flere spill, på stasjonæren ble 128gb litt lite til mitt behov, så derfor jeg tok ut SSD'n i laptopen og satte de i raid-0.

Men i mitt tilfelle som kun skal bruke laptopen til WoW og surfing så er 64gb egentlig helt ok, men tror det blir en 128gb for å være på den sikre siden mtp. plass til oppdateringer og patcher.
Windows i seg selv tar 18GB, så har du swapfil som er 1,5x mengden ram du har og hibernate filen som er på 1x ram. Det ligger også noe småfjams i Programfiler, så pluss på 1GB der.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Det skal være 125GB tilgjengelig på en 128Gb SSD.

128000 Megabit / 1024 = 125GigaByte

Mulig jeg gjorde feil, men er trøtt..
Vis hele sitatet...
har bare 111gb på min.
Sitat av Source Vis innlegg
Jeg sliter enormt med min 80gb SSD. Må bytte ut spill og programmer hele tiden etter hva jeg ønsker å drive med. Eventuelt "ofre" til HDD.

Ikke å anbefale.
Vis hele sitatet...
Hva er problemet med å "ofre" til HDD? Eller er det veldig viktigt at det øoader 0,18 sekunder raskere?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hva er problemet med å "ofre" til HDD? Eller er det veldig viktigt at det øoader 0,18 sekunder raskere?
Vis hele sitatet...
Du svarer riktig på ditt eget spørsmål. I spill med mye filer og addons kan jeg spare opptil 20 sekunder i loading.

Hvorfor har man rask internettlinje? Hvorfor vil man ha stor motor i bilen? Hvorfor missliker man å stå i kø på flyplassen?

Jeg finner spørsmålet ditt unødvendig.
Sitat av Source Vis innlegg
Du svarer riktig på ditt eget spørsmål. I spill med mye filer og addons kan jeg spare opptil 20 sekunder i loading.

Hvorfor har man rask internettlinje? Hvorfor vil man ha stor motor i bilen? Hvorfor missliker man å stå i kø på flyplassen?

Jeg finner spørsmålet ditt unødvendig.
Vis hele sitatet...
Ikke en gang wow brukte mer enn 5 sekunder på laptoppen min fra 2010, med en 5400 rpm HDD.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hva er problemet med å "ofre" til HDD? Eller er det veldig viktigt at det øoader 0,18 sekunder raskere?
Vis hele sitatet...
Fordi det tar tid å overføre, lengre tid å laste på tyngre ting, og plagsomt generelt.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Ikke en gang wow brukte mer enn 5 sekunder på laptoppen min fra 2010, med en 5400 rpm HDD.
Vis hele sitatet...
nå er jo ikke wow verdens mest krevende spill heller. Han spurte om ssd til wow og windows, ikke bare windows. dessuten kommer det stadig nye spill/programmer som vil være mer krevende.
Sist endret av pinkman; 25. august 2012 kl. 19:46.
Sitat av pinkman Vis innlegg
Fordi det tar tid å overføre, lengre tid å laste på tyngre ting, og plagsomt generelt.


nå er jo ikke wow verdens mest krevende spill heller. Han spurte om ssd til wow og windows, ikke bare windows. dessuten kommer det stadig nye spill/programmer som vil være mer krevende.
Vis hele sitatet...
Nå skrev jo Source "spill med mye filer og addons", og WOW har rikelig av begge. Har aldri opplevd problemer med spill på HDD heller.
Har selv kun Win7 og Wow og har "plenty" med plass igjen.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Det skal være 125GB tilgjengelig på en 128Gb SSD.

128000 Megabit / 1024 = 125GigaByte

Mulig jeg gjorde feil, men er trøtt..
Vis hele sitatet...
Det er iallefall feil. Megabit?
The Nerdrager
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hva er problemet med å "ofre" til HDD? Eller er det veldig viktigt at det øoader 0,18 sekunder raskere?
Vis hele sitatet...
Vil da si at det er flere fordeler med en SSD disk.
Dette er det jeg la merke til når jeg byttet fra 7200RPM disk til SSD (Kingston HyperX).

- Kjappere boot. (Mellom 1-2 minutter spart)
- Kjappere loading screens in game. (Eksempel er; LoL, WoW, Diablo, Fallout III, Oblivion, Skyrim, osv.)
- Det er ikke snakk om 1 skund, men opptil 10-30 sekunder mindre loading times +-
- Raskere filoverføring mellom disk og USB.
- Raskere responstid generelt på operativsystemet.
- En liten performance boost når det kommer til FPS, da den henter inn filene og hikk i systemet skjer nærme aldri.
- Den lager ikke støy, i det hele tatt.
- Støtsikker, om den før ett par støkk så gir den seg ikke.
- Lengre levetid enn en vanlig HDD.

Sier ikke at alle har dårlige erfaringer med vanlig HDD, men dette er noen fordeler med SSD som jeg har lagt merke til.
Til topic, så ville jeg gått for en 120gb+ HDD. Da du fort har lyst på ett spill / noen filmer på maskinen. Det blir da ergelig å måtte rydde opp på maskinen hver gang du skal gjøre noe nytt.
Personlig så kjører jeg 2 harddisker, men det går ikke på de fleste bærbare, så good luck
- Kjappere boot. (Mellom 1-2 minutter spart): Dette er OSet. Snakker om spill, filmer osv.

- Kjappere loading screens in game. (Eksempel er; LoL, WoW, Diablo, Fallout III, Oblivion, Skyrim, osv.) Skyrim ligger på HDDen min, og merket ikke forskjell i det hele tatt fra den tiden jeg hadde den på SSDen.

- Det er ikke snakk om 1 skund, men opptil 10-30 sekunder mindre loading times +- Igjen, noe jeg ikke har merket i det hele tatt.

- Raskere filoverføring mellom disk og USB.Nå har jeg det veldig sjeldent travelt, og for de fleste kan de bare sette overføring på om natten om det er store filer. Om filene ikke er så store, tar det ikke mange sekundene mer.

- Raskere responstid generelt på operativsystemet. Igjen, dette er OSet.

- En liten performance boost når det kommer til FPS, da den henter inn filene og hikk i systemet skjer nærme aldri. Om HDDen din er flaskehalsen, kan du nesten like gjerne kaste PCen.

- Den lager ikke støy, i det hele tatt. På de aller fleste PCer er dette nada problem, og viften lager som oftest høyere lyd.

- Støtsikker, om den før ett par støkk så gir den seg ikke. Som jeg har sagt mange ganger før, en PC skal ikke brukes til å spille basketball med.

- Lengre levetid enn en vanlig HDD. I de aller fleste tilfeller blir PCen/HDDen utdatert lenge før den tar kvelden.
Hørte for ikke så lenge siden at WoW inkl. MoP kan komme opp i 70gb så jeg er litt usikker på om du har nok plass, ville nok hatt den som går på 128gb da vil du ha nok til alt (Win7 og WoW)
Sitat av Kizzaa Vis innlegg
Hørte for ikke så lenge siden at WoW inkl. MoP kan komme opp i 70gb så jeg er litt usikker på om du har nok plass, ville nok hatt den som går på 128gb da vil du ha nok til alt (Win7 og WoW)
Vis hele sitatet...
WoW-mappa mi med MoP er på 19gb...
Er du kjapp får du en 180 GB Intel SSD til 800 kr. Se her!
Jeg vill nok heller anbefale deg å spare litt i stede for å kjøpe deg en harddisk på bare 64GB. Maskinen din kommer bare til å bli treg å kommer til å slite med alt mulig. + at du kommer ikke til å få plass til en dritt på maskinen din
Feltlege
Skyfx's Avatar
Trådstarter
Sitat av ptrrr Vis innlegg
Er du kjapp får du en 180 GB Intel SSD til 800 kr. Se her!
Vis hele sitatet...
Rakk å slå til på timestilbudet i går og fikk den til 799kr, så den er på vei i posten as we speak!