Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1657
Hei, jeg er gutt på 15 år som begynner på VG1 OPG nå i August, For noen dager siden fikk jeg høre om stipend fra lånekassen, og det hørtes nesten for bra ut. Få minium 990 kroner for å fylle ut et skjema som tok 2 - 3 minutter. Så jeg satt meg ned og fylte ut skjemaet, og riktig nok sto det på slutten de forskjellige beløpene jeg kunne bli utdelt osv. Når jeg så dette fikk jeg nesten litt dårlig samvittighet. At jeg bare kunne fylle ut det skjemaet og få penger satt rett inn på kontoen min er jo sykt, bare Norge som kan finne på noe sånt. De pengene som kommer inn på kontoen min vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med en gang, alt av utgifter jeg har osv dekker mor og far. Men en ting jeg lurer på er hvor mye jeg kan få, ettersom at mor og far ikke er skilt, bor sammen, har over gjennomsnittet høy inntekt og jeg ikker bor i asyl, foster hjemme el. Det eneste som kan trekke opp er at jeg begynner på privatskole og har laaaang reise veg, noen av dere som vet litt om dette, har noen historier derfra?
Du får vel bare grunnstipend som er på 890 (?, var dette i fjor). Har venner med skilte foreldre, bor mindre enn 40% hos en forelder og har småsøsken - og får 22k i året.
Alle pengene jeg fikk fra stipendet mitt, gikk til å betale egenandelen til datamaskinen jeg fikk av PCen. Det ble alså ingen penger igjen.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Det minimumet du får er utstyrs sipend, altså noe å bruke til utstyr på skolen.

Når det gjelder det andre, ta opp fult lån og sett på en egen sparekonto. Du tjener på rentene, fordi når du studerer så får du rentefritak på det du har lånt.
Tok 10 min og jeg fikk 20 000, nesten for godt til å være sant!
Jeg får selv 22k i året, noe pga. jeg får foreldrestipend. Får 3800,- første utbetaling og 1700 i mnden. fremover. Syntes ikke det er noe galt i det, da disse pengene kommer til å komme veldig bra med.
Hvordan i alle dager kan dere få 22K i året ! Norge i et nøttekskall....
hahahah, skulle egentlig søke nå, men foreldra skal skilles. Da venter jeg til de har skilt seg, og vips så får jeg 10-20K mer enn de jeg egentlig skulle fått Haha.

Penger til ny pc i boks
Sist endret av PREDATORx; 9. august 2012 kl. 16:56.
Er det nok med skilte foreldre med gjennomsnittlig lønn for å få 20k i stipend?
Nei, ikke nødvendigvis. Det handler om inntekten til forsørger. Dersom foreldre er skilt, er det som regel inntekten til den man bor hos det går på. Tjener vedkommende godt nok, så får man ikke stipend. Dersom vedkommende har samboer telles også inntekten til samboeren med.

Poenget med stipend er at man skal klare å fullføre videregående skole selv om man har foreldre som ikke kan bidra økonomisk. For at systemet skal fungere, er det nødt til å være passe åpent slik at alle de som har behov for støtte får dette. En konsekvens av dette er selvfølgelig at enkelte som ikke nødvendigvis trenger støtten også klarer å få det, f.eks. ved å sette opp foreldren med minst inntekt som forsørger, til tross for at man får nok økonomisk støtte fra den andre. Alternativet ville dog vært å lage større byråkrati rundt ordningen som ville ført til at færre får stipend totalt sett, som kan gå hardt utover personer som er avhengig av denne støtten.

Utstyrsstipend er noe alle får, og brukes som regel til å dekke utgifter i forbindelse med skolebøker og/eller pc. At du har foreldre som dekker dette er veldig hyggelig for deg, men for mange er utstyrsstipendet nødvendig
Sist endret av danielsk; 9. august 2012 kl. 17:19.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Nei, ikke nødvendigvis. Det handler om inntekten til forsørger. Dersom foreldre er skilt, er det som regel inntekten til den man bor hos det går på. Tjener vedkommende godt nok, så får man ikke stipend. Dersom vedkommende har samboer telles også inntekten til samboeren m
Vis hele sitatet...
Mja, jeg fikk fullt stipend på videregående fordi mor og far var skilt.
Det selvom både far, stefar og stemor var i full jobb og mor var i deltidsjobb.

Ganske rart at jeg fikk stipend i det hele tatt egentlig.
Skilte foreldre er nesten autostipend det.
De ca. 900 kronene du kommer til å få i utstyrsstipend en gang i året er tilsvarende den summen du må betale i egenandel for skole-pc'n. Er ihvertfall slik på min vgs.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Mja, jeg fikk fullt stipend på videregående fordi mor og far var skilt.
Det selvom både far, stefar og stemor var i full jobb og mor var i deltidsjobb.

Ganske rart at jeg fikk stipend i det hele tatt egentlig.
Skilte foreldre er nesten autostipend det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er dessverre ikke slik det fungerer. Hvis moren din var registrert som din forsørger med deltidsjobb, så har dette endel å si. En annen faktor som også spiller inn er om forelder og stefordeler er gift/registrert samboer + hvor mange barn som er i husstanden.

Jeg kjenner flere som også trodde skilte foreldre = stipend, som ble svært skuffet da de fikk avslag. Her var det snakk om forelder og steforelder med helt vanlige heltidsjobber.
Får 20 710 kr i året. Moren min som har eneansvar for meg og hun går på trygd (har ME). Prøver å spare noe av det, men mye går til dritt :P
Sist endret av PyroMartin; 9. august 2012 kl. 19:05.
Noen som kan hjelpe meg med noe?
Har skilte foreldre og bor hos min mor som tjener rundt 300k i året, likevel får jeg ikke mer enn 890 kr i stipend??
pengene du får er foreldrene dine sine skattepenger, bare slik at du skal komme ut i jobb og gi staten mer penger
personlig hadde jeg 1700kr i måneden som gikk til sprit og junkfood
Sitat av Fluggu Vis innlegg
Er det nok med skilte foreldre med gjennomsnittlig lønn for å få 20k i stipend?
Vis hele sitatet...
Fikk ingenting jeg, har skilte foreldre og småsøsken.
Får 20-21k i året, Klasse A1 here we go