Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2785
Hei!

For en stund siden fikk jeg oppgradert hastighet fra 4400kbps til 12000kpbs. Etter dette gikk ting myye fortere, nedlastning også. Men det jeg har lagt merke til når jeg laster ned torrenter osv på Vuze, er at nedlastningshastigheten stopper på 1,37 MB/sek. Den ligger der hele tiden og går opp og ned fra 1,35-1,37 MB/sek. Dette selvom jeg har satt ubegrenset hastighet.

Hva kan forårsake dette og går det an å fikse på?
Er du sikkert på at linja leverer helt fullt da? Det er jo ikke stor forskjell det er snakk om, 2Mbit ca.. Ta en speedtest.net uten noe annet kjørende på linja.
Portforward port: 80
Og utorrent portene (feks: 29384, da tar du og forwarde 29384 both "UDP og TCP
Sist endret av justastonedhuman; 24. september 2011 kl. 16:40.
Du får ikke nedlastningshastighet på 12000kbs med 12mb/s linje.

Jeg har 18mb/s linje og maxer på 2.02mb/s nedlastning.
Sist endret av uaexed; 24. september 2011 kl. 16:39.
Én byte er 8 bit

Hvis du deler 12 på 8 så får du 1,5 til svar

så: 12 Mbps = 1,5 MB/s
Sitat av Kain Vis innlegg
Portforward port: 80
Og utorrent portene
Vis hele sitatet...
Man port forwarder ikke port 80.
Sitat av Kain Vis innlegg
Portforward port: 80
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hvorfor man bør åpne port 80 for innkommende trafikk?
torrentprogrammer bruker Bit ikke byte. en bit er åtte byte. 12/8=1.5

Så du kan laste ned med 1.5megaBIT i sekundet, som stemmer bra.

Cheers for lørdag btw!

EDIT: Doffiz ninjaed me!
EDIT2: And the other way around ofc. Surrer. det er helg!
Sist endret av McVik; 24. september 2011 kl. 16:43.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Kan du forklare hvorfor man bør åpne port 80 for innkommende trafikk?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke det.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Man port forwarder ikke port 80.
Vis hele sitatet...
80 er jo samme som 8000, da åpner du for http ? det jeg har forstått
Sitat av McVik Vis innlegg
torrentprogrammer bruker Bit ikke byte. en bit er åtte byte. 12/8=1.5

Så du kan laste ned med 1.5megaBIT i sekundet, som stemmer bra.

Cheers for lørdag btw!

EDIT: Doffiz ninjaed me!
Vis hele sitatet...
you almost did it right, son!
ArbeidsledigProletar
bit = 1/8 byte... bit = b. Byte = B.

Altså liten og stor B.
lolnubs.
Sitat av ØrjanN Vis innlegg
Hei!

For en stund siden fikk jeg oppgradert hastighet fra 4400kbps til 12000kpbs. Etter dette gikk ting myye fortere, nedlastning også. Men det jeg har lagt merke til når jeg laster ned torrenter osv på Vuze, er at nedlastningshastigheten stopper på 1,37 MB/sek. Den ligger der hele tiden og går opp og ned fra 1,35-1,37 MB/sek. Dette selvom jeg har satt ubegrenset hastighet.

Hva kan forårsake dette og går det an å fikse på?
Vis hele sitatet...
1,35mb er allerede mere enn det du betaler for, du skulle egentlig hat en hastighet på 1,2mb, så du burde være fornøyd.
Sitat av Awareness Vis innlegg
1,35mb er allerede mere enn det du betaler for, du skulle egentlig hat en hastighet på 1,2mb, så du burde være fornøyd.
Vis hele sitatet...
Nei. Forholdet er 1/8 ikke 1/10
Sist endret av Xernox; 24. september 2011 kl. 17:20.
Okei! takk for alle svar folkens, da skjønner jeg mye mer. Er godt fornøyd med nesten 1,40MB/sek! Da høres det mer logisk ut at jeg aldri kom over 600 med 4400 linjen!
Jeg har 20mbit linje fra nextgentel og får aldri mer en 1,3mb ned på torrents.
Sitat av Kain Vis innlegg
80 er jo samme som 8000, da åpner du for http ? det jeg har forstått
Vis hele sitatet...
Tosk.
http trafikk kjører på 80 ja, men kan han sitte på freak, facebook og annet er den SELVFØLGELIG åpen.

Neste gang holder du kjeft istedenfor å svare når du ikke har peiling.
Sitat av ProBook Vis innlegg
Tosk.
http trafikk kjører på 80 ja, men kan han sitte på freak, facebook og annet er den SELVFØLGELIG åpen.

Neste gang holder du kjeft istedenfor å svare når du ikke har peiling.
Vis hele sitatet...
Kanskje du skal sjekke påstandende dine før du kommer med så bombastiske uttalelser.
Man trenger ikke ha port 80 åpen for å surfe. Porter man åpner på routeren er INNGÅENDE, som vil si at trafikk UTENIFRA kommer igjennom.
Man trenger ikke en eneste portåpning på routeren for å kunne surfe, msn whatever. Dette er UTGÅENDE trafikk.
Sist endret av Sjanten; 24. september 2011 kl. 18:26.
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Kanskje du skal sjekke påstandende dine før du kommer med så bombastiske uttalelser.
Man trenger ikke ha port 80 åpen for å surfe. Porter man åpner på routeren er INNGÅENDE, som vil si at trafikk UTENIFRA kommer igjennom.
Man trenger ikke en eneste portåpning på routeren for å kunne surfe, spille, msn whatever. Dette er UTGÅENDE trafikk.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du da at facebook vises i din nettleser? Det "hopper" rundt port 80 da eller?
Vær så snill og fjern den "dataproffen" fra signaturen din hvis du ikke engang vet forskjell på inngående og utgående trafikk.
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Vær så snill og fjern den "dataproffen" fra signaturen din hvis du ikke engang vet forskjell på inngående og utgående trafikk.
Vis hele sitatet...
Det er jo ganske så logisk at du må ha åpnet for inngående trafikk for å få data sendt fra facebook til din nettleser.
Sitat av ProBook Vis innlegg
Hvordan mener du da at facebook vises i din nettleser? Det "hopper" rundt port 80 da eller?
Vis hele sitatet...
Ja. Her er hvordan det ser ut; 69.171.242.54:80 <- 192.168.1.51:55092

Maskinen på 192.168.1.51 bruker port 55092 for å kontakte webserveren på 69.171.242.54 port 80. Hvilken port maskinen bruker for å kontakte webserveren varierer.
Og siden det er maskinen din som da har åpnet kommunikasjonen, trenger ikke webserveren i andre enden tenke på at den ikke slipper igjennom routeren din, da den sender data tilbake på den allerede åpne kommunikasjonsporten (som i meitemark sitt eksempel er 55092)
Sist endret av Sjanten; 24. september 2011 kl. 18:44.
De fleste har fått med seg at 1 byte er 8 bit, og at megabyte er stor B og megabit er liten b. altså en 8 megabit linje tilsvarer 1mB/s, altså en megabyte i sekundet ned. Teoretisk.

Men noe som forundrer meg gang på gang, er at hvor enn jeg er, og om linja jeg er på er alt fra 10 til 20 megabit ned, så er som regel alltid nedlastingshastigheten på 1,3 mB/s. Noen som kan forklare det? Ikke bare min pc det er snakk om. Syns dette er veldig rart, akkurat som det en common sperre på 1,3mB/s hos alle leverandører..?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ProBook Vis innlegg
Det er jo ganske så logisk at du må ha åpnet for inngående trafikk for å få data sendt fra facebook til din nettleser.
Vis hele sitatet...
Les deg opp på GRUNNLEGGANDE TCP/IP.

Nettleseren oppretter en port som den lytter på. Den sender en request til port 80 hos facebook. Ruteren, som sannsynligvis NATer, og ikkje ruter, ser at port x hos host y vil ha kontakt med facebook på port 80, og lagrer det, slik at data fra facebook til port x hos y blir viaresendt.

Det er NAT 101, og at du ikkje veit det er ein ting. Noko heilt anna er at du vel å komme med så bastante påstander.
Sitat av twixtor Vis innlegg
De fleste har fått med seg at 1 byte er 8 bit, og at megabyte er stor B og megabit er liten b. altså en 8 megabit linje tilsvarer 1mB/s, altså en megabyte i sekundet ned. Teoretisk.

Men noe som forundrer meg gang på gang, er at hvor enn jeg er, og om linja jeg er på er alt fra 10 til 20 megabit ned, så er som regel alltid nedlastingshastigheten på 1,3 mB/s. Noen som kan forklare det? Ikke bare min pc det er snakk om. Syns dette er veldig rart, akkurat som det en common sperre på 1,3mB/s hos alle leverandører..?
Vis hele sitatet...
Har Nextgentel vdsl 40/20, får ca.4,7 MB/s ned.
Så nei, det finnes ingen common sperre på 1,37 MB/s hos alle leverandører
Sitat av twixtor Vis innlegg
De fleste har fått med seg at 1 byte er 8 bit, og at megabyte er stor B og megabit er liten b. altså en 8 megabit linje tilsvarer 1mB/s, altså en megabyte i sekundet ned. Teoretisk.

Men noe som forundrer meg gang på gang, er at hvor enn jeg er, og om linja jeg er på er alt fra 10 til 20 megabit ned, så er som regel alltid nedlastingshastigheten på 1,3 mB/s. Noen som kan forklare det? Ikke bare min pc det er snakk om. Syns dette er veldig rart, akkurat som det en common sperre på 1,3mB/s hos alle leverandører..?
Vis hele sitatet...
Ikke [COLOR=Red]mB[/COLOR], men [COLOR=DarkGreen]MB[/COLOR].

[COLOR=DarkGreen]b = bit
B = byte[/COLOR]
[COLOR=Red]m = milli[/COLOR] (10^-3) (brukes aldri når det er snakk om hastigheter i dataverdenen)
[COLOR=DarkGreen]M = mega[/COLOR] (10^6)
[COLOR=DarkGreen]k = kilo[/COLOR]
[COLOR=Red]K = Kelvin[/COLOR]

10000[COLOR=Red]kb[/COLOR]ps (kan også skrives kb/s) ([COLOR=Red]k[/COLOR]ilo[COLOR=Red]b[/COLOR]its per second) = 10[COLOR=Red]Mb[/COLOR]ps ([COLOR=Red]m[/COLOR]ega[COLOR=Red]b[/COLOR]its per second)
i realiteten er det ikke så simpelt heller, ettersom datamaskiner regner i det binære tallsystemet (2^x), altså:
10240[COLOR=Red]kib[/COLOR]ps ([COLOR=Red]k[/COLOR]ib[COLOR=Red]ib[/COLOR]it per second) = (10240/1024=) 10[COLOR=Red]Mib[/COLOR]ps ([COLOR=Red]m[/COLOR]eb[COLOR=Red]ib[/COLOR]it per second) = 1280[COLOR=Red]kiB[/COLOR]/s ([COLOR=Red]k[/COLOR]ib[COLOR=Red]ib[/COLOR]yte per second) = (1280/1024=) 1.25[COLOR=Red]MiB[/COLOR]/s ([COLOR=Red]m[/COLOR]eb[COLOR=Red]ib[/COLOR]yte per second)

«Folk flest» tror at [COLOR=DarkGreen]kb[/COLOR], [COLOR=DarkGreen]kB[/COLOR], [COLOR=Red]Kb[/COLOR] og [COLOR=Red]KB[/COLOR] er samme tingen, og likedan med [COLOR=Red]mb[/COLOR]/[COLOR=Red]mB[/COLOR]/[COLOR=DarkGreen]Mb[/COLOR]/[COLOR=DarkGreen]MB[/COLOR], dette skaper både forvirring for de selv og de som de forsøker å forklare seg for.

For å gjøre det enda mer forvirrende har enkelte internettleverandører operert med tall som 1500/300kbps (Telenor ADSL), som antyder at det er regnet med kilobit, mens andre internettleverandører (som Lyse/Altibox m/underselskaper) har pleid å ha hastigheter som 2048/2048kbps (som tyder på kibibit).

Det gjelder å holde tunga i rett munn

http://en.wikipedia.org/wiki/Kibibyte
http://en.wikipedia.org/wiki/Kibibit

Glemte å sette inn et regnestykke: 1280kiB/s kommer selvsagt av at 10240kbps / 8 = 1280kiB/s, fordi 1B (byte) = 8b (bit).
Sist endret av ex0n; 24. september 2011 kl. 22:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
ex0n: og for å komplisere det ytterlegare er 10 megabit 10*10^6 bits, mens 10 megabyte er 10*2^20 byte...
Njaaa, 10 mebibyte er 10*2^20, og 10 megabyte er 10*10^6. Det er jo det som er hele greia med «hvorfor kan jeg bare bruke 465GB av den eksterne harddisken på 500GB?!?!?!?!?».
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ex0n Vis innlegg
Njaaa, 10 mebibyte er 10*2^20, og 10 megabyte er 10*10^6. Det er jo det som er hele greia med «hvorfor kan jeg bare bruke 465GB av den eksterne harddisken på 500GB?!?!?!?!?».
Vis hele sitatet...
Joda, men konvensjonen er at 10Mb er 10^6 bits. Eit 100Mb/s nettverkskort drar gjennom hundre millioner bits i sekundet...