Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  252 37023
Jeg tenkte å lage denne tråden for å kartlegge hvilke ord og uttrykk i det norsk språket som burde begraves eller erstattes av bedre/mer forståelige/mer dekkende ord/uttrykk; enn slik de blir brukt idag.

Kom med forslag og innspill som du tror vil være med på å bedre det norske språket!

OBS! Temaet krever at man er ganske spesifikk i sin begrunnelse og at man holder diskusjonen på et saklig nivå, hvis ikke tror jeg den fort kan flyte ut og fullstendig miste sin funksjon.

--------------------------------------------------------------------------

Mitt ord:
Nulltoleranse.

Eksempler på bruk:
Nulltoleranse mot mobbing. Nulltoleranse mot narkotikahandel. Nulltoleranse mot prostitusjon.

Begrunnelse:
Slik ordet blir brukt idag anser jeg det som et helt ubrukelig uttrykk. Dette gjelder først og fremst når det blir brukt i politikken om f. eks. narkotika. Siden narkotikahandel (og de fleste andre nevnte eksempler) er kriminelt, er det ingen grunn til å uttrykke "nulltoleranse" for det; det er ganske enkelt ikke lov. Derfor blir det bare et passivt, politisk begrep som kun lover at det ikke vil brukes ressurser på, eller diskuteres konstruktivt.

Alternativ bruk:
Dette ordet mener jeg burde begraves, da jeg ikke ser noen funksjon i det.
At noe er kriminelt betyr ikke nødvendigvis at det er nulltoleranse for det. Piratkopiering er f.eks. kriminelt, men det norske politivesenet har ikke en nulltoleranse over piratkopering av den grunn.
Mitt ord:
Liksom

Eksempel på bruk:
Jeg var hos Per, liksom, han er så kul. Vi hadde det så fett, liksom.

Begrunnelse:
Er vel ganske åpenbart. Får kreft på hjernen når jeg overhører folk på bussen som bruker dette ordet overdrevent mye. Går greit en gang. Men ikke 10 ganger iløpet av 1 minutt. Det verste er voksne som har misforsått litt og bruker dette ordet for å være kul forand kidsa (eller andre voksne for den slags skyld)


Ellers så merker jeg også at svulsten jeg har på hjernen vokser hver gang noen sier "gamlere". Vet det er småfrekt men jeg klarer ikke å unngå å rette de. Det høres helt feil ut og det er helt fei.
Sist endret av Morgul; 4. november 2009 kl. 23:05.
Er jo noen instutisjoner der nulltoleranse har en konkret mening. i militære f eksempel. nulltoleranse for rusbruk..
men i politisk sammenheng ser jeg hva du mener.

getaway drug, på norsk brukes vel en analogi. Men det ordet der har ingen seriøs mening, da slike ting er veeldg relativt.
Sitat av charz0r Vis innlegg
At noe er kriminelt betyr ikke nødvendigvis at det er nulltoleranse for det.
Vis hele sitatet...
Det er jeg jo enig i og jeg mente det heller ikke slikt.

Men jeg synes betydningen i ordet er vag, brukes merkelig og ikke fører noe godt med seg (som et politisk uttrykk). Mener derfor at det ikke burde eksistere i det norske språk.

For å utdype: Når jeg hører "det skal være nulltoleranse mot mobbing i skolen" i en politisk debatt, dreper dette mye av de konstruktive innspillene som kan bidra til en redusering av dette. For "å ikke akseptere det" (som er min forståelse av ordet), gjør da ingenting i den ene eller andre retningen. Et passiviserende uttrykk som ikke lover handling.

Er det noen sammenheng hvor man virkelig har bruk for dette uttrykket?
getaway drug? som i getaway car? skjønner ikke helt hva du mener der

Sitat av httpwhat Vis innlegg
Er det noen sammenheng hvor man virkelig har bruk for dette uttrykket?
Vis hele sitatet...
"Jeg har nulltoleranse for tomater, da jeg er allergisk." :P

hehe
Ass, ikke som i rumpe. La meg bruke det i en setning: "Betydning på ordet? Jeg har ikke peiling ass.".

Jeg kan ikke se meninga meg ordet, hvis det i det heletatt er et ord?
Sitat av Morgul Vis innlegg
Mitt ord:
Liksom
Vis hele sitatet...
Jeg kan langt på vei være enig i det, når man snakker om misbruken av ordet. Likevel er det vel et praktisk fyllord, som føles greit å bruke muntlig. Uten at jeg er veldig tilhenger av fyllord (heter det det?).
"Ordet" LOL kunne jeg gjerne vært foruten. Skulle også likt om kommentatorene på Viasat4 sluttet å bruke ordet "fistet" når målvakten har bokset fotballen ut av feltet.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Ass, ikke som i rumpe. La meg bruke det i en setning: "Betydning på ordet? Jeg har ikke peiling ass.".

Jeg kan ikke se meninga meg ordet, hvis det i det heletatt er et ord?
Vis hele sitatet...
Er vel en forkortning for altså, bare litt mer "kult"
Man skal ikke fjerne ord. Man bør heller legge til flere. Ja, folk misbruker stadig vekk ord, men det betyr ikke at de skal fjernes. Tenk deg hvor fattig det norske språk blir om du skal fjerne ord du misliker, som for eksempel "nulltoleranse" eller "liksom". Det norske språk er fattig nok som det er.
Hater folk som sier frasen:
"Du lever jo for å sove, holdt jeg på å si"

Skjønner ikke tingen med å si det, ettersom du faktisk nettopp har sagt det og IKKE holdt på å si det.
Irriterer meg grønn!

Kan også legge til frasen "Mat må man ha" - når man er på butikken.
Sitat av Joshiwo Vis innlegg
Man skal ikke fjerne ord. Man bør heller legge til flere. Ja, folk misbruker stadig vekk ord, men det betyr ikke at de skal fjernes. Tenk deg hvor fattig det norske språk blir om du skal fjerne ord du misliker, som for eksempel "nulltoleranse" eller "liksom". Det norske språk er fattig nok som det er.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at et språk blir rikere når det konkretiseres og man bruker språket riktig. Jeg er absolutt ikke ute etter å fjerne mange ord, men nettopp "nulltoleranse" mener jeg er så verdiløst at det burde fjernes. Etter min mening beriker ikke ordet språket, det forsøpler det.
Jeg er kanskje pirkete, men jeg merker at noe vrir seg inne i meg når noen sier "Nå må vi gi 110%". Hvordan kan noen gi 110% av seg selv?..
Sitat av Waffle Vis innlegg
Jeg er kanskje pirkete, men jeg merker at noe vrir seg inne i meg når noen sier "Nå må vi gi 110%". Hvordan kan noen gi 110% av seg selv?..
Vis hele sitatet...
Enkelt - 10% mer enn maks.
Men maks er da maks? Akuratt som mest er mest? :P
Sitat av Morgul Vis innlegg
Men maks er da maks? Akuratt som mest er mest? :P
Vis hele sitatet...
blir vel som når man bruker bedre enn best? vet ikke om det er helt korrekt heller da:P
Hva er greia med at folk sier "Hei" når man legger på telefonen?
Sitat av Morgul Vis innlegg
Men maks er da maks? Akuratt som mest er mest? :P
Vis hele sitatet...
Tenk om du har en dårlig dag og yter maks for denne dagen, mens neste dag kan du yte bedre, som tilsvarer ytteligere 10% ifra maks fra gårsdagen.
Kan jo ikke være bedre enn best, best er jo nettopp det - best! sry for deril bte, kjeder meg :P
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg mener at et språk blir rikere når det konkretiseres og man bruker språket riktig. Jeg er absolutt ikke ute etter å fjerne mange ord, men nettopp "nulltoleranse" mener jeg er så verdiløst at det burde fjernes. Etter min mening beriker ikke ordet språket, det forsøpler det.
Vis hele sitatet...
Ordet "nulltoleranse" betyr faktisk noe, men det blir stadig vekk "misbrukt". Jeg sier "misbrukt", for det er heller snakk om at de sier at de har "nulltoleranse" overfor narkotika, vold og så videre, noe som vil si at de ønsker å bekjempe det. At det ikke alltid håndheves er bare en effekt av mislykkede politiske handlinger, ikke at ordet ikke har noen verdi. Det er tanken bak som betyr noe i denne sammenhengen.
Nulltoleranse er faktisk et relevant ord. Nulltoleranse for f.eks. tagging i Oslo vil si at det til og med er ulovlig å sette opp lovlige taggevegger.

Noe jeg syntes er teit er frasen "Kan jeg være så snill å få en is?" Jeg vet ikke jeg.. Det er ikke du som er snill når jeg kjøper en is til deg. "Kan du være så snill å gi meg / kjøpe en is til meg?" er mye bedre.

Frabedt er også et ord der jeg heller ikke helt skjønner konteksten. Folk sier ofte "Jeg vil ha meg frabedt..." Hvis du ber om noe, så ikke si "Jeg vil.." først. "Jeg ønsker å være frabedt fra..." kan vel brukes. I tillegg til å stride imot sin egen mening, så høres det særdeles arrogant ut, og her kommer vi til 3. ord / frase jeg ikke liker.

Særdeles, Særdeeeeeles - Når jeg smaker på dette ordet smaker det hatt og monokler. Det burde være en regel om at kun folk med hatt og monokler, eller til nød stokk, kan bruke dette uttrykket.
Sist endret av nilsern; 4. november 2009 kl. 23:45.
Mitt ord:
Serriøst/serr

Brukseksempel:
"Jeg spiste HELE kebab'en faktisk!" "Serr?" "Ja, serriøst ass"

Begrunnelse:
Begrunnelsen min er vel ikke mer enn at det høres SINNSYKT stygt ut, jeg vrir meg alltid innvendig når jeg hører ord som "serriøst", "serr", "lissom" og ass. Det ødelegger språket vårt folkens, noe må gjøres!
Sist endret av Deadlock Radium; 4. november 2009 kl. 23:45.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Ord:
Besegle

Eksempel på bruk:
Pål beseglet kontrakten med Sio

Begrunnelse:
Et ord som kan byttes ut med signatur i alle omstendigheter.
Merk: Forsegle er noe annet!
Sist endret av Sio; 4. november 2009 kl. 23:45.
Sikkert litt mer diskutabelt og vanskelig å beskrive, men...

Mitt ord:
Hersketeknikk (når det blir brukt anklagende, ikke beskrivende)

Eksempler på bruk:
Anklagende bruk: Ikke bruk hersketeknikk! http://no.wikipedia.org/wiki/Hersketeknikk

Begrunnelse:
Simpelthen fordi man vel alltid benytter seg av en hersketeknikk, slik jeg tolker ordet. Å anklage noen for å bruke en hersketeknikk, blir da selvsagt også en hersketeknikk, så i en anklagende form (om man kan si det) har det liten funksjon og betydning. Dessuten er det slitsomt å bruke et ord som såpass få kan enkelt forklare hva betyr. Kan du det?

Alternativ bruk:
Jeg tror man trenger et nytt ord/uttrykk for å erstatte dette. Hvis noen fnyser demonstrativt av det du sier (f. eks.), burde man kunne kommentere dette uten å bruke ordet hersketeknikk. Finnes det alternative ord her allerede?
Mitt Ord:
-Det.

Det er virkelig det mest ødelende av alt det man burde forklare tydeligere.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=140656
står at den er lukket, mulig dere ikke får åpnet den da?

men ihvertfall, det som står der er:

"Jeg er av den typen som blir ekstremt provosert av uttrykksikon som ";D, ;o, ;p, xD, osv." hvorfor? Jo, fordi vis en person skriver med slike uttrykksikon til meg så fremstår personen for meg som en tragisk person, eller en tragisk fjortis som bruker disse for alle de andre "kule" bruker det. Et godt eksempel er jo" fy faen ass, jeg ble drita igår ;D" Vis en person han skrevet slik til meg så har jeg ignorert personen, når h*n setter ";D" til slutt så får h*n det til å virke som om dette er noe som er kult, som at det at h*n er stolt på en måte over at h*n ble så jævlig drita igår. kunne skrevet mere om hvorfor jeg ikke liker uttrykksikon som ";D, ;o, , ;p, ;b, osv." men jeg regner med at dere har fattet poenget.

over til forkortelser, ingenting på nettet gjør meg mer provosert enn folk som bruker, "lizzm, ass, lol, kis, bre, bæ3, osv." hvorfor? samme som de uttrykksikon, for meg får det personen til å virke som en idiot, eller en tragisk fjortis. Skriver en person på freakforum f.eks. " slik gjør du det lizzm" så klarer jeg rett å slett ikke å ta denne personen serriøst, jeg kommer til å se på denne personen som en idiot, ja, jeg ser på de som bruker overdrevet med utrykksikon å tragiske forkortelser som idioter."
Et norsk ord for "reload" har jeg lenge lett etter (Vet man kan si "ladde om").

Oppigjenladde?
Sitat av Ludolfn Vis innlegg
Et norsk ord for "reload" har jeg lenge lett etter (Vet man kan si "ladde om").

Oppigjenladde?
Vis hele sitatet...
Tror det holder med "Lade" og "Lade igjen/en gang til". Så har du jo oppladet og ladet.
Sist endret av nilsern; 4. november 2009 kl. 23:56.
Nei nei, du har mer en mest, etter mest. :P

Føler at det blir feil å kvitte seg med ord, det er letter å bruke ord feil eller for mye når man snakker en om man skriver.

Edit: Jesus så fort folk skriver da!
Sist endret av Lilla; 4. november 2009 kl. 23:58.
Joshiwo og nilsern:
Bruker man uttrykket "nulltoleranse" om tagging, er det en understrekning av at man er imot det. Greit nok, under tvil. Men det er også et uttrykk for at man ikke ønsker å innse at det faktisk skjer og at man burde gjøre noe med det/ikke gjøre noe med det. Ordet er så ladet med meninger man ikke får fram, at det mister sin betydning alene. Synes fortsatt at det er et u-ord.
Ord:
Kjører/Kjørte

Eksempel på bruk:
"Jeg kjørte sjokoladeboller til frokoskt" eller "Jeg kjører to liter melk i tomatsuppa mi" etc...

Begrunnelse:
Bytte ut alle mulige slags verb med kjøre/kjørte er bare tull. Høres også veldig dumt ut om man bruker det hele tiden! Begrenser bare språket.
Hater alle som sier:

Den var på tilbud, jeg [COLOR="Red"]TJENTE[/COLOR] på det... Grøsser bare av tanken.

" Kan jeg SPØRRE deg et spørsmål?" Den er heller ikke så bra..

Jeg kan vell innrømme at jeg generelt blir utrolig furten når noen sier noe feil grammatisk, og derfor lo jeg meg i hjel av denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=KOK7CfLWE-Y

Føler at den passet litt her :P
Sist endret av Jazzin; 5. november 2009 kl. 00:22.
Jeg dør litt inni meg når folk sier 'Mata'
Som ' FAEN PEDER, DEN TELEFONEN ER JO MATA '..
Nå skal ikke jeg lage noe sinnsykt stor diskusjon, men kan ikke dy meg.

Hvis det er snakk om mennesker så kan ett menneske gi mer enn egentlig er maks. La oss ta for oss ett eksempel, hvis du springer så fort du kan en vanlig dag, så vil du springe i Y antall km/t. Men hvis du er redd og springer fra noen så vil du springe fortere enn Y antall km/t som du sprang.
Utrykk :
"For å si det sånn"

Eksempel :
For å si det sånn så trodde jeg ikke jeg hadde noe å bidra med i denne tråden til jeg fikk en telefon..

Begrunnelse :
Det utrykket tilfører ingenting til setningen og er helt unødvendig å ha med. Det er dårlig norsk og jeg blir sliten i hodet når hver tredje setning begynner på den irriterende måten.
Sitat av pidget Vis innlegg
Utrykk :
"For å si det sånn"

Eksempel :
For å si det sånn så trodde jeg ikke jeg hadde noe å bidra med i denne tråden til jeg fikk en telefon..

Begrunnelse :
Det utrykket tilfører ingenting til setningen og er helt unødvendig å ha med. Det er dårlig norsk og jeg blir sliten i hodet når hver tredje setning begynner på den irriterende måten.
Vis hele sitatet...
For å si det sånn, så er det helt normalt for å si det sånn, å si for å si det sånn.
Kjenner noen som tar veldig på vei over uttrykket "Ta noen på alvor". Skjønner forsåvidt dette siden du ikke kan fysisk "TA" noen på alvor, da tar du heller noen "alvorlig".

Sitat av Masi Vis innlegg
Nå skal ikke jeg lage noe sinnsykt stor diskusjon, men kan ikke dy meg.

Hvis det er snakk om mennesker så kan ett menneske gi mer enn egentlig er maks. La oss ta for oss ett eksempel, hvis du springer så fort du kan en vanlig dag, så vil du springe i Y antall km/t. Men hvis du er redd og springer fra noen så vil du springe fortere enn Y antall km/t som du sprang.
Vis hele sitatet...
Jeg liker store diskusjoner.

Tror man tenker på hvor fort man sprang i øyeblikket. Det er også tildels ett overdrivningsuttrykk hvor man sjelden faktisk har "løpt så fort man kan" når man bruker det uttrykket.
Sitat av Masi Vis innlegg
Nå skal ikke jeg lage noe sinnsykt stor diskusjon, men kan ikke dy meg.

Hvis det er snakk om mennesker så kan ett menneske gi mer enn egentlig er maks. La oss ta for oss ett eksempel, hvis du springer så fort du kan en vanlig dag, så vil du springe i Y antall km/t. Men hvis du er redd og springer fra noen så vil du springe fortere enn Y antall km/t som du sprang.
Vis hele sitatet...
Og jeg kan ikke la være å svare deg. Da blir vel maks strengt tatt den dagen mennesket er redd? Man kan aldri gi mer enn maks. Man kan øke maks fra en annen gang. Det er derfor f.eks folk ikke klarer å rape alfabetet den aller første gangen de prøver, men likevel gir de maks. Neste gang de prøver gir de også maks, men klarer kanskje en bokstav mer. Med andre ord har maksnivået til personen økt.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Og jeg kan ikke la være å svare deg. Da blir vel maks strengt tatt den dagen mennesket er redd? Man kan aldri gi mer enn maks. Man kan øke maks fra en annen gang. Det er derfor f.eks folk ikke klarer å rape alfabetet den aller første gangen de prøver, men likevel gir de maks. Neste gang de prøver gir de også maks, men klarer kanskje en bokstav mer. Med andre ord har maksnivået til personen økt.
Vis hele sitatet...
Det er vel relativt? Man må jo forholde seg til forholdene og situasjonen man er i? Om jeg løper 60 meter´n så fort jeg kan så vil jeg si at jeg holdt maks hastighet, selv om jeg muligens kunne løpe fortere om jeg hadde et par rabiesbikkjer i helene og adrenalinslusene på vidt gap.

For å sette det du sier på spissen: Bilen din kan ikke kjøre max hastighet, fordi du alltid kan tweake den og sette inn nye deler etc. som fører til at den går fortere.. Catch my drift?
Her var det mange småligheter ute gikk. Om du synes ordene er så forferdelige; ta på deg et headset hver gang du er på en offentlig plass, eller skift omgangskrets. Makan til flisespikkeri og selvhøytidlig pisspreik skal en lete lenge etter!

"Jeg tåler ikke å høre det ordet, jeg med mitt pene vokabular og vakre artikulasjon er altfor god til å assosiere meg med slikt".


Gringo plx
Når folk sier "jallefall" som i ihvertfall.
Sitat av DannyFugl Vis innlegg
Når folk sier "jallefall" som i ihvertfall.
Vis hele sitatet...
De sier de nok snarere for "i alle fall". Det kan kanskje høres ut som "jallefall" for deg, men det er helt korrekt norsk.
Sitat av Kreft Vis innlegg
Her var det mange småligheter ute gikk. Om du synes ordene er så forferdelige; ta på deg et headset hver gang du er på en offentlig plass, eller skift omgangskrets. Makan til flisespikkeri og selvhøytidlig pisspreik skal en lete lenge etter!

"Jeg tåler ikke å høre det ordet, jeg med mitt pene vokabular og vakre artikulasjon er altfor god til å assosiere meg med slikt".


Gringo plx
Vis hele sitatet...
Hva med at vi tar på oss headsettet, og så driter du i å lese tråder for å hisse opp deg selv? Makan til hykleri!
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Mitt uttrykk (kanskje et lokalt problem):
Å fyre opp noe (som ikke har med ild o.l. å gjøre).

Eksempler på bruk:
(Virkelig sitat, overhørt på Bunnpris ved en ungdomsskole)
"Hei, Anders! Fyr opp en krembolle til meg!"

(Her mener altså person X at denne Anders skal gi X en krembolle, slik at vedkommende slipper å hente den sjøl).


Begrunnelse:

Først og fremst høres det jo helt latterlig ut. Ikke gir det mening heller.

Andre ting som irriterer generelt:
Orddelingsfeil.
Folk som har fullført grunnskolen uten å lære seg forskjell på å/og.
Journalister i feks Dagbladet som ikke kan forskjellen på å/og.
Intresangt og intrisert.


Noen av postene i denne tråden (inkludert denne) er litt arrogante, og elitiske, og går vel mer på den enkeltes egen og vennekretsen sin "språksmak" og dialekt, enn på om ord faktisk er nyttige (f.eks. nulltoleranse).

*Folk med lese og skrivevansker er naturligvis "unnskyldt".
Jeg hater når mennesker sier, "Jaffall" istedet for, "I alle fall" like høgt som de som sier, "Jaffall" istedet for, "I hvert fall".
Liker ikke når folk legger til ''u'' i slutten av ordet.

Eksempel: '' Kommeru Geir? Når Bliru med Gudrunn? Erru der Sigrid?

Det er kanskje ikke ord, men synes det høres helt forferdelig ut, men alle er forkjellig så.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg

*Folk med lese og skrivevansker er naturligvis "unnskyldt".
Vis hele sitatet...
Finnes det noen skrivefeil eller andre skriftlige, lingvistiske ubehageligheter som ikke er resultat av 'skrive-vansker'?
Sist endret av Frankper; 5. november 2009 kl. 01:34.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Hater alle som sier:

Den var på tilbud, jeg [COLOR="Red"]TJENTE[/COLOR] på det... Grøsser bare av tanken.
Vis hele sitatet...
Penger spart er penger tjent.
Sio skal kjøpe 10 meter tau, tauet er på tilbud. Tauet koster 1krone per meter men du får 30% avslag på summen totalt.
Sio tjener(penger spart er penger tjent) 3 kroner på kjøpet.

Men det du ville frem til var nok mer som følgende:

Sio skal kjøpe 10 meter tau. I butikken ser han en spade som er på tilbud, 60% avslag, Sio kjøper spaden også. Når har ikke Sio tjent en dritt, har han vel? Sett, om Sio visste i fremtiden at han skulle kjøpe en spade, da har han jo spart 60% av den fremtidige utgiften.

Sitat av ObeOneKanobe Vis innlegg
Liker ikke når folk legger til ''u'' i slutten av ordet.

Eksempel: '' Kommeru Geir? Når Bliru med Gudrunn? Erru der Sigrid?

Det er kanskje ikke ord, men synes det høres helt forferdelig ut, men alle er forkjellig så.
Vis hele sitatet...
Priser meg lykkelig for at jeg bor på vestlandet^^
Sitat av Svartepetter Vis innlegg
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=140656
står at den er lukket, mulig dere ikke får åpnet den da?

men ihvertfall, det som står der er:

"Jeg er av den typen som blir ekstremt provosert av uttrykksikon som ";D, ;o, ;p, xD, osv." hvorfor? Jo, fordi vis en person skriver med slike uttrykksikon til meg så fremstår personen for meg som en tragisk person, eller en tragisk fjortis som bruker disse for alle de andre "kule" bruker det.

over til forkortelser, ingenting på nettet gjør meg mer provosert enn folk som bruker, "lizzm, ass, lol, kis, bre, bæ3, osv." hvorfor? samme som de uttrykksikon, for meg får det personen til å virke som en idiot, eller en tragisk fjortis.
Vis hele sitatet...
Personlig liker jeg smileys, så lenge de ikke brukes for mye. På internett er det ofte vanskelig å forstå når noen spøker om noe, fordi vi ikke har kroppspråk å støtte oss til. Da er en smiley redningen.

Ang. forkortelser er jeg helt enig.
Ord som "lizzm" og "ass" har fint lite på internett og gjøre, de bidrar bare til mer skrivefeil blant befolkningen. Det er bare trist.