Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3312
De fleste som står på sosialstønad blir bedt om å sende inn kontoutskrift for siste 3 måneder med alle transaksjoner hver gang de må sende inn ny søknad for sosialstønad fra NAV. jeg har måttet gjøre dette i 3 år nå og blir nektet utbetaling hvis jeg ikke gjør det. Jeg er arbeidssøker, har ingen formue eller inntekt.


Flere steder hevder dette er ulovlig, hva er egentlig korrekt?
Jeg har også en kompis som hevder man kan stryke ut enkelte kjøp (f.eks. hvis det er "pinlig") så lenge man beholder prisen for kjøpet.
Noen som kan gi meg litt klarhet i hva som faktisk er tilfellet?


"Kontoutskrift kan ikke kreves fremlagt rutinemessig. Dette fordi en kontoutskrift som viser alle bevegelser på kontoen i et bestemt tidsrom, inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av dette er ikke relevant for NAV-kontorets behandling av saken."


https://radikalportal.no/2016/09/25/...lstonadssaker/
Sitat av user22 Vis innlegg
Jeg har også en kompis som hevder man kan stryke ut enkelte kjøp (f.eks. hvis det er "pinlig") så lenge man beholder prisen for kjøpet. Noen som kan gi meg litt klarhet i hva som faktisk er tilfellet?
Vis hele sitatet...
Du kan stryke ut alt som går ut fra konto.
Det eneste de skal ha oversikt over er innskudd og hvor mye du har på konto når du søker.

Om de har lov vet jeg ikke, men NAV har tradisjon på å vri å vende på regelverk slik det passer dem.
Nekter du å levere vil de mest sannsynlig gi deg avslag på søknaden. Klager tar evigheter å behandle og etter
min erfaring fører de sjeldent frem.
Sitat av user22 Vis innlegg
De fleste som står på sosialstønad blir bedt om å sende inn kontoutskrift for siste 3 måneder med alle transaksjoner hver gang de må sende inn ny søknad for sosialstønad fra NAV. jeg har måttet gjøre dette i 3 år nå og blir nektet utbetaling hvis jeg ikke gjør det. Jeg er arbeidssøker, har ingen formue eller inntekt.


Flere steder hevder dette er ulovlig, hva er egentlig korrekt?
Jeg har også en kompis som hevder man kan stryke ut enkelte kjøp (f.eks. hvis det er "pinlig") så lenge man beholder prisen for kjøpet.
Noen som kan gi meg litt klarhet i hva som faktisk er tilfellet?


"Kontoutskrift kan ikke kreves fremlagt rutinemessig. Dette fordi en kontoutskrift som viser alle bevegelser på kontoen i et bestemt tidsrom, inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av dette er ikke relevant for NAV-kontorets behandling av saken."


https://radikalportal.no/2016/09/25/...lstonadssaker/
Vis hele sitatet...

Nav kan spør om hva dem vil, noen ganger går dem lengre om dem mistenker noe . Men det er stor forskjell på hva nav kan spør om og hva dem kan kreve . Selv om dem spør deg om full konto utskrift så betyr ikke dette at dem krever det . Da sender du kontoutskrift av innbetalingene og fjerner alt annet , saldo er også viktig at kommer med .

Dem kan ikke gi deg avslag på grunn av dette så lenge du har dokumentert utgiftene dine .
Du stryker over alt som er utgifter. De skal bare se du ikke har fått inn 100k fra din bestemor samme mnd du søker om penger. Og selvfølgeliig se at du er blakk. Bare å stryke over.
Hvor sikkert er det egentlig å stole på en kontoutskrift ? Hvordan kan de vite at man ikke har fullstendig redigert vekk noen linjer liksom?
Den kontoutskriften man kan laste ned fra nettbanken kommer i PDF format.
Det er mulig å redigere den, men blir du tatt for å svindle ligger du dårlig an.
Sist endret av vindaloo; 14. september 2021 kl. 22:25.
Egentlig har de ikke lov til å regelmessig be om kontoutskrifter pga personvernloven, men de driter litt i det som med alt annet av regler og lover de egentlig skal følge men later som de aldri har hørt om.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Den kontoutskriften man kan laste ned fra nettbanken kommer i PDF format.
Det er mulig å redigere den, men blir du tatt for å svindle ligger du dårlig an.
Vis hele sitatet...
Jeg måtte gi NAV fullmakt til å hente kontoutskriften selv fra banken får å beholde AAP. Så det er lett å bli tatt i fusk hvis dem får mistanke om noe.
Har alltid måttet sende inn kontoutskrift for å få noe men man har rett på å stryke over hva man bruker penger på.
Husker i mine gamle dager som snylter.

Skjermbilde og Paint til å fjerne inntekt.