Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7712
Hei! Har i det siste merket økt smerte under hæl og "knekkelyder" i knær (når jeg bøyer meg på huk)/ankel(når jeg gjør sirkler med foten eller strekker frem og tilbake). (Ang knekkelydene har jeg hatt dette siden jeg var liten, ikke veldig plagsomt, men om noen har en løsning så spytt ut!

Jobber mye og går ofte 10+ timers strekk i vernestøvler(bra og dyre disse, med innleggsåle) har prøvd flere varianter og kommet frem til en støvel med snøring og glidelås langs ankel/legg som funker helt supert, men jeg går somregel kun på hardt underlag, stål/betong/asfalt. og nå har dette begynt å ta på beina mine forståelig nok..

Utenom jobb går jeg i "tynne" lave sko og skulle gjerne hatt anbefalinger til et par gode "joggesko" /"hverdagssko" /"bli frisk for faen sko" som er myke og tar vare på hælen..

Er i god form og aktiv på jobb. 185 cm høy og 74kg. Bruker størrelse 44,5/45.

Smertene i hælen er verst og trenger tips til et par bra og "pene" sko! Ikke sånne "terapisko" som ingen tør å vise seg i..

Takk for alle innspill!!
Smertene i hælen hørtes veldig kjent ut, er selv i anleggs-/service-bransjen og har slitt med mye hardt underlag og dårlig sko.
Usikker på hvordan du står, men dette var første steg hos meg for å bli bedre, jeg hadde nesten hele kroppsvekten på hælene og måtte lære meg å balansere vekten over hele foten(slitsomt til leggmusklene første tiden). Fysioterapauten anbefalte meg å stå, med litt bøy i knærne, slik at skuldre, hofter og knær var "i linje" sett fra siden, dette med skulderbredde mellom fotene. I tillegg anbefaler jeg gåturer i skog og mark, da ujevnt underlag er med å bygge opp muskler blant annet i rygg og knær, og så er det jo behagelig og mykt å gå på.

Når det gjelder sko har jeg blitt stor tilhenger av Salomon:

http://www.xxl.no/sko/herresko/tursk...106695_1_style

http://www.xxl.no/sko/herresko/tursk...102405_1_style

Jeg har selv de i nederste link og har så langt brukt de ca 10-12 mil, uten noen smerter i føttene, om jeg går på asfalt eller i skog.
monoxide's Avatar
Trådstarter
Jeg er friluftsmenneske og er i skogen veldig ofte(så jeg har bra utvalg av fjellsko, både høye og lave. Er somregel etter lengre arbeidsøkter/skift jeg kjenner det i hælene.

Burde tatt meg en tur til fysioterapaut absolutt om ikke smertene forsvinner med nye sko.
Tusen takk for svar! Håper andre også kommer med innspill!
God bless America
65360's Avatar
4 0
Hei! Jeg anbefaler New Balance sko! De er lette, sportslige, fine og urbane. prisen er heller ikke skyhøy! Er veldig fornøyd med mine 420's

Lykke til!
Sist endret av 65360; 24. mai 2015 kl. 20:46.
Har vært svært fornøyd med samtlige modeller fra Nike free serien.
New Balance er jo ikke akkurat dette han er ute etter. Mine joggesko er mye mer behagelig å gå i enn New Balance.

Sjekk ut MBT shoe? Har ikke noe peiling på det selv, men jeg har en venn som bruker det. Og han er toppidrettsutøver og superfornuftig/smart, så jeg tror han gjør det fordi det virkelig er bra for beina.
Sist endret av Chronic420; 24. mai 2015 kl. 21:34.
monoxide's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, er på jakt etter et par myke, lette joggesko som er snille mot foten og ser tøffe ut. MBT sko er akkuratt sånne jeg mente jeg aldri ville vist meg ute i. Ser helt fjerne ut..

Takk for svar, kom gjerne med flere anbefalinger !

Så vondt har jeg ikke at jeg kjøper et par MBT.. hehe
Sist endret av monoxide; 24. mai 2015 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har også slitt mye med vonde knær til tider fordi jeg løper veldig mye. Men det har ordnet seg etter jeg begynte å trene støttemuskulaturen rundt kneet. Altså mye tunge knebøy og litt utfall en gang i uken har gjort underverker for knærne mine og det er kanskje overførbart til dine problemer også...
Jeg vil anbefale at du går til en sportsbutikk, der de har mye salg av joggesko. Der kan de hjelpe deg med å finne den rette skoen, det har veldig mye å si om du har over eller under pronasjon. Om du velger en av de store kjedene så har de uansett den billigste prisen på markedet. Det hjelper lite å kjøpe dyre sko som er helt feil for foten din.
Har ikke så mye å bidra med på normale sko, fronten.
Men, om du vil ha helt fantastiske værnesko å gå i, så vil jeg på det sterkeste anbefale merket Sievi !

Har hatt mine titalls sko og merker, men aldri hatt noen sko jeg ikke har blitt sliten av, eller fått ett og annet gnagsår av.

Men etter jeg gikk over til Sievi, så har jeg aldri hatt et eneste problem. Blir mindre sliten i beinan av å gå med de, enn med joggesko.

Verd å prøve ut!
Sitat av monoxide Vis innlegg
Hei! Har i det siste merket økt smerte under hæl

Smertene i hælen er verst

Takk for alle innspill!!
Vis hele sitatet...
Jeg tenker du skal lese litt i linken jeg ga deg. Du kan få hjelp av lege med videre henvisning hos en ortoped, med spesial lagde såler. I mellomtiden anbefaler jeg deg å gå til innkjøp av såler, de kan være dyre, men verdt det.
I sportsbutikker har de et apparat du skal stå på for å måle hvordan du står og går.
Bare fortell at du sliter med smerter i hælen og de vil hjelpe deg med såler og gode sko, tilpasset deg
At du har vondt i knærne kan ha startet med smertene dine i hælen. Det starter et sted og forplanter seg videre.
Ønsker deg lykke til .

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdom...iitt-2731.html
Jeg mener at Vibram Fivefingers/"tåsko" har gjort seg godt for meg. Byttet over fra joggesko med mye demping i hælen til ingenting for et par år siden, og angrer ikke.

Om du løper/jogger kan det være aktuelt å bytte over?

Men dette er et omdiskutert tema, noen skyr "terapisko" og andre støtte-sko som pesten, og mener vi skal løpe på forføttene, andre mener vi bør støtte opp fotsålene for at de skal fungere optimalt.
Nike joggesko generelt bør funke, altså free runs eller roshe run. De er veldig romslige.Ta og kjøp en sånn ergonomisk såle også til alle skoa du bruker også.

Brukte noe som lignet disse da jeg kjøpte meg noen adidas sko fritidssko en tid tilbake. Fiska ut den originale innersålen og satte på de ergonomiske. Man merke klart forskjell, framfor å gå i noe flatt og papp-aktig, er det som å gå på hard, fast, men myk gummi.
Sist endret av Nraw; 25. mai 2015 kl. 02:15.
https://www.zalando.no/nike-sportswe...1a05y-q13.html

se på linken :-)
jeg har slitt selv med store smerter under føttene. å gå ned 23 kg hjalp meg mye. Det var så smertefullt at jeg ikke klarte å stå eller mer, men måtte sette meg ned. Å reise seg opp etter hvile var også smertefullt.
Klikker du på linken får du opp skoen jeg synes ble best å gå med. En ortoped jeg var hos sa at skoen jeg burde gå med skulle ha en liten hæl. Sålen på skoen i linken er veldig god å gå med og gir en god støt demping. Litt dyr i prisen, men ser du på sålen og leter etter tilsvarende så finner du billigere.
Hør etter en såle med demping i hælen, jeg har sett såler for smerter i hæl.
Håper du finner ut av det :-))
Adidas Gazelle!
ikke hør på halvparten av tipsene her, nike er noe av den verste dritten du ka ha på beina dine. billig og dårlig sko som nesten bare går på merke og design

skal du ha ordentlige bli frisk etter to uker med bruk-sko, så anbefaler jeg asics kayano skoene, de får du fort billig hos forskjellige outletter og gmaxbutikker

eller mizuno sko, mange gode sko og ikke alle modelle er så joggeskoete som asics sine

mene hold unna all annen dritt
Når det gjelder knæra så er det kun en ting som gjelder: Trene kjerne og uttøyingsøvelser/Bevegelighet som går på de sener og muskler som strekker seg ned til knær.
Fotblad: Skaff deg ei god såle med demping som og krummer seg etter foten din, slik at den støtter opp foten selv om du er f.eks plattfot.
Hei!

Eraser er nok den her med det mest fornuftige svaret, da han foreslår Asics Kayano. Vil anbefale deg å dra innom din nærmeste sportsbutikk for å få målt fotbuen din, for å finne ut om du over- eller underpronerer, først da vil du finne ut om oppbygde sko som Asics Kayano er noe for deg. Hvis du har en helt normal fotbue vil jeg heller anbefale Asics Nimbus, da den ikke er like mye bygd opp.

Skal også nevnes at Nike(styr unna Nike Free, da disse kun vil gjøre vondt verre), Adidas, Mizuno og alle de andre merkene som er nevnt i tråden har modeller som fungerer helt likt som Asics skoene jeg nevnte, og at du nesten må prøve sko for å finne ut hvordan som passer deg best, da alle har forskjellige føtter.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Dra til ortoped/få time.

Alle joggesko som er tilpasset din type pronasjon vil hjelpe. Over/under/normal pronering. Få det sjekket. Kjøp sko tilpasset proneringen. (Dette kan sjekkes på sportsbutikk med utstyr for det, når du først vet hvilken type fot så trenger du ikke å sjekke det flere ganger)

MEN jeg vil anbefale at du får time hos ortoped så du får spesialsko/såler og slikt.

Knekking i knær, hvis det ikke er gåen menisk så er det gjerne dårlig med smøremidler for ledd o.l. Skaff deg omega 3/fiskeolje for det.
Uvaksinert 👍
Jeg har brukt MBT sko i snart 10 år, helt utrolige sko. De har blitt penere også. Kjøper dem billig på outletnorge.no Nå sliter ikke jeg med vondt i beina, men sliter med rygg og isjas plager og de skoa gjør underverker. Man må venne seg til dem, så man kan ikke teste dem på en dag.
Har hatt problemer med fotsmerter/kramper hele livet (kronisk) og løsningen for meg har vært å kjøpe ekstra såler fra XXL. Har i veldig mange år før fått spesialtilpassede såler fra ortoped, men i de siste årene bare kjøpt fra XXL og klippet til og det har fungert like bra (og koster veeeldig mye mindre). Sjekk her!
Sist endret av Huztle; 26. mai 2015 kl. 12:36.
Adidas gazelle.. Nei! Kjøp deg et par nike airmax med geléinnlegg. Har skata i 15 år og hadd ett par heelbruises oppigjenom åra.
▼ ... noen uker senere ... ▼
monoxide's Avatar
Trådstarter
Hei her kommer en siste update! Har sett på dette med feil vektlegging i beina, dette var jeg faktisk ikke klar over kunne gjøre så stor skade, nå har jeg dette i bakhodet hver dag og med et par nye joggesko og litt øvelser (knebøy etc) så har både smerter og knekkelyder gått bort.

Tusen takk for alle svar mine kjære freaks og ha en fin dag!