Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4336
Hvor lovlig er det med hunder i framsete av bilen?
Vet det er en lov som sier at all last skal sikrest forsvarlig, men hvordan er det med hunder?
Har selv en Berner Sennen på litt under 60 kg. Er det forsvarli å la den sitte i framsetet på bilen?
Bor på bygda btw, så er ikke noe særli trafikk der hunden føller med.
Forskriften gjelder ikke for:
a. transport av selskapsdyr som foregår i personbil,
ledsaget av person som har ansvaret for dyret
under transporten.
Veldig uansvarlig å ikke sikre feks hunder i bur i en bil.
Skjer det en ulykke vil hunden få store skader.
Så etter mitt syn burde det vært ulovlig og bli bøtelagt om hunden ikke er sikret få forsvarlig måte !!
Se for deg hunden møte airbagen, evt dashbordet om den ikke har sele på seg.. Kanskje bedre med et sikret bur bak...
Fordi du har sett trailersjåfører i Amerikansk film gjøre det, så betyr det ikke at det er en god idé.

Dersom du er glad i hunden din, så ville jeg sikret den i et bur baki bilen. Det er tross alt bedre at den har det litt kjipt i et bur i et par timer enn at den blir hardt skadet og/eller dør i en eventuell ulykke.
Sitat av perish Vis innlegg
Bor på bygda btw, så er ikke noe særli trafikk der hunden føller med.
Vis hele sitatet...
Noe som gjør det enda viktigere å sikre hunden da du helt sikkert vil ha høyere hastighet ute på bygda.
... mens vi venter på ett EU direktiv for sikkerhetsseler for husdyr...
Jeg er sikker på at Roffe setter pris på å sitte i kupeen med utsyn
i stedet for å være innelåst i en kasse i deformasjonssonen.
Gode venner skal man behandle pent.



Jeg ble minnet på hvorfor jeg ikke stemte ved det amerikanske valget:
http://www.youtube.com/watch?v=Vu-pxBlAPeU
Vær obs på om hunden sitter løst og du bråbremser så kan du få dog på ruten
Tja, om du tenker over at en hund på 30kg ville plutselig blitt 7260kg ved et kræsj i 80km/t, om du regner litt, så kan du også tenke over at da finnes det fint lite igjen av hunden din. (Og forsåvidt deg. http://www.autofil.no/907971/tyngre-enn-du-tror)
Hunder må sikres med belte som passer hunden din. Ble stoppet med hund i baksetet for noen måneder siden og fikk streng beskjed om å putte hunden bak i bur eller sikre hunden med belte.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
... mens vi venter på ett EU direktiv for sikkerhetsseler for husdyr...
Jeg er sikker på at Roffe setter pris på å sitte i kupeen med utsyn
i stedet for å være innelåst i en kasse i deformasjonssonen.
Gode venner skal man behandle pent.
Vis hele sitatet...
Dette er utrolig naivt. Hvis du kræsjer med hunden i forsete er det så utrolig mye mer sjangse for at hunden dør, i tillegg ender du da opp med en 40 kg tung kropp som flyr fritt.
Det finnes bilbelter for hund som egentlig er en veldig bred og sterk sele som klipses ned der du pleier å feste beltet. Da er hunden "bundet" så du plutselig ikke sitter med 60 kg i fanget og den blir ikke måkt rett i ruta om du bråstopper. Det er ikke den sikreste måten å sikre en hund på, men den er godkjent og for min del grei å bruke. Bikkja kan jo bli skadet uansett hva slags måte du sikrer den på.
Sitat av cbwollestad Vis innlegg
Vær obs på om hunden sitter løst og du bråbremser så kan du få dog på ruten
Vis hele sitatet...
beste jeg har hørt på lenge.
Bare så det er sagt,så har jeg aldri latt hunden sitte i framsete av bilen, men tenkte på noe i retning av det brisingr sa, å kjøpe et sikkerhetsbelte tilpasset for hunder, så også hunden kan nyte bilturer, isteden for å bli sperret inne bakerst i bilen i flere timer i veka.
Du får kjøpt det fra 200 kr. og oppover. De få kronene vil jeg tro at din firbente venn setter pris på at du sponser han med.

F.eks.