Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 7061
gentleman #1
ViceR's Avatar
I dag er det 1 år siden terrorhandlingene i Oslo og på Utøya. Hva skal dere i dag? Hvilke tanker sitter dere igjen med nå, etter at 1 år har gått?

Jeg skal tilbake på Utøya og håper på en god og verdig markering der. Jeg håper dagen blir fylt med mer glede enn sorg, noe jeg personlig syns er den beste måten man noen sinne kan markere (misforstå meg rett). Etter dette reiser jeg rett hjem for å spise taco med familien. Akkurat slik jeg vil ha det.
Vil egentlig ikke foreta meg noe særlig spesielt, vil ikke delta på markeringer av noe slag, men vil nok følge litt ekstra med på TV og nettaviser og se eventuelle markeringer og minnekonserter.

Sitat av ViceR Vis innlegg
I dag er det 1 år siden terrorhandlingene i Oslo og på Jeg håper dagen blir fylt med mer glede enn sorg, noe jeg personlig syns er den beste måten man noen sinne kan markere (misforstå meg rett).
Vis hele sitatet...
Sier meg enig, ofte kan det være bra å sørge i den første fasen, men det kan ikke pågå slik for alltid - man må før eller siden komme seg videre i livet.
Sist endret av Tnh; 22. juli 2012 kl. 02:40.
I dag skal jeg ha besøk av mine søsken, onkelbarn, slappe av. Helt vanlig dag. Skal sikkert se litt i avisa om Minnemarkeringa, men ikke noe stort.
Sitter ikke igjennom med så mye tanker. Har alltid hatt tanken på hvordan folk kan være så grusom. Ikke noe mere egentlig.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Blir vel å sitte hjemme på dataen som vanlig, kansje ta en tur ut i stua nå og da for å se minnesmarkeringen på TV.

Fikk egentlig ikke noen store tanker om Utøya saken, etersom at jeg satt på et fly da det skjedde.
Sist endret av 8bit; 22. juli 2012 kl. 02:38.
Vil følge litt med på TV og på nett for å se hva som skjer i norge ang. minnemarkeringen
Ikke noe spesiellt, klippe gresset, vaske bilen, spise en god middag og deretter legge meg tidlig for jobb.

Og nei, jeg er ikke særlig berørt av hendelsen, og føler dermed ikke et behov for å minne en hendelse der ingen av mine i min omgangskrets og meg selv er berørt av saken.
Sitter igjen med tanker om at rettsystemet vårt suger. Følelsesmessig finnes jeg ikke berørt.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Idag skal jeg ikke gjøre noe spesielt. Jeg er ferdig med hele 22. Juli-opplegget. Lagt det bak meg for lenge siden og har heller valgt å se fremover.

De tankene jeg har fått er de samme jeg har om musikken til Alexander Rybak (Fairytale for å være nøyaktig). Etter å ha hørt så utrolig mye om dette oftere og oftere over lengre perioder har resultert i at jeg gir helt blanke i det hele.
Blitt lei av visse ord som jeg sikkert blir flamet-på av for å nevne.
Kjente heldigvis ingen som var der så kommer ikke til å foreta meg noe spesielt.

Hvilke tanker har jeg?
Det er en sannsynlighet for at vi har slike galninger i selv lille Norge, men jeg anser sansynligheten for en slik galning skal gjøre noe mot meg eller gode bekjente for så liten at jeg slipper å være redd for de.
Liker ikke utviklingen av antall folk som ser ned på folk(og anser de som rasister) om de er imot den innvandringspolitikken vi har i Norge idag.
Jeg skal bruke hele dagen på å pakke, og ettermiddagen på å ta nattbuss til Gardermoen. Virkelig herlig altså..
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Personlig, selv om jeg forstår at det virker usympatisk, er jeg gått lei av hele saken og kommer ikke til å gjøre noe som helst utenfor det vanlige.

Jeg kjenner ingen, og ingen som kjenner noen, som er rammet av verken bombe eller skudd; det har nok en del med innstillingen min å gjøre.
Jeg håper i grunn ikke det skal være noe ytterligere 'tabu' å ytre "høyreekstreme" meninger i fremtiden enn det kan ha vært for ca et år siden, og jeg håper ikke det blir vedtatt flere lov/endringer enn den som har vært i media ang. sikkerhet på psykisk sykehus (?). Jeg håper simpelthen at ingen skal utnytte hendelsene 22. juli i fjor for politisk gevinst.
Fulgte med så mye i saken at jeg som andre, har blitt lei. Følte med alle ofre og pårørende, men innser nå hvor jævlig verden kan være. Så jeg tror jeg skal fyre opp en feit en og feire at jeg har det bra
Skal ikke gjøre noe spesielt. Føler at jeg har fått nok av alt dette styret
gentleman #1
ViceR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Takub Vis innlegg
Personlig, selv om jeg forstår at det virker usympatisk, er jeg gått lei av hele saken og kommer ikke til å gjøre noe som helst utenfor det vanlige.

Jeg kjenner ingen, og ingen som kjenner noen, som er rammet av verken bombe eller skudd; det har nok en del med innstillingen min å gjøre.
Jeg håper i grunn ikke det skal være noe ytterligere 'tabu' å ytre "høyreekstreme" meninger i fremtiden enn det kan ha vært for ca et år siden, og jeg håper ikke det blir vedtatt flere lov/endringer enn den som har vært i media ang. sikkerhet på psykisk sykehus (?). Jeg håper simpelthen at ingen skal utnytte hendelsene 22. juli i fjor for politisk gevinst.
Vis hele sitatet...
Mener ikke det er usympatisk. Er fornærmet selv, og du kan tror jeg er lei av alle nyhetssendingene og avisoppslagene...
Jeg går av nattevakt klokka 08:00 i morgen, har planer om å sove helt til jeg skal i bursdag til "svigerfamilien" min.

Bor i en relativt liten by, så vet av mange som var på Utøya den dagen, og synes selvfølgelig det er forferdelig og alt det der. Ingen som står meg nært, eller som jeg kjenner ble skadd på Utøya. Så de eneste følelsene jeg sitter igjen med er vel den følelsen de aller fleste i min situasjon sitter igjen med.

Men, jeg fikk en helvetes nasjonalfølelse i det rosene begynte å dukke opp i Oslo, og ellers i landet. Også rosetoget i Oslo og andre byer, men spesielt i min egen by, der jeg selv deltok.
Sist endret av KarlsenK; 22. juli 2012 kl. 03:00. Grunn: skrivefeil
Så denne videoen på fredag https://www.youtube.com/watch?v=PezlFNTGWv4

Omhandler det med medias makt og hvordan dem fremstiller slike personer som ABB ...

Kom med en gang til å tenke på 22.7 og hvordan nå søndagen kommer til å bli ...

Kall meg gjerne pessemist og slik, men jeg tror nok at media kommer til å ta HELT AV!
Jeg hater at slike menn som ABB skal få så mye oppmerksomhet.

Don`t get me wrong! ... er helt greit at det blir minnemarkering og slik i forhold til 22.7, men desverre så føler jeg at media er litt for respektløse og lite hensynsvisende slik at dem kommer til å kjøre nesten hele greia som en sports-event der man følger minnemarkering der og der, for å så shoote videre til utøya med reporter der og full live-dekning, for videre tilbake til Oslo osv. ... Desverre er det ikke slik jeg føler at en minnemarkering skal være, og jeg frykter at det er slik den kommer til å bli ... vært nok greier i media i forkant om alt av minnemarkeringer som skal være overalt i hele landet. Vi trenger ikke noen "Tour dè 22.7" eller "Tour dè Utøya" ... det som hendte for et år siden er tragisk, og alt dette, men jeg føler at media går over noen grenser noen ganger.

Det har jo gått et år nå ... hvor mange dager det siste året har ABB ikke vært i media ?

Så nå dår du har sett den videoen jeg linket til ... hvor mye skade tror du ikke Norske medier har gjort :/ ... tror det ligger en del i det dem sier i den, så nå som vi har "viet" ABB så mye oppmerksomhet, ja hva blir det neste :/ ... uff er litt ekkelt å tenke på at det kanskje finnes individer som lar seg inspirere og kanskje vil måle seg med ABB :/
Jeg begynner og bli lei av alt med 22 juli. Jeg kommer til og følge med litt på tv og så har jeg satt inn noen roser på de forskjellige nettsidene mine ellers kommer dagen til og bli normal
Jeg føler vi akkurat er blitt ferdig med mediestyret og å få dette trykket i trynet. Og så kommer 1års dagen og igjen kommer mediene til å skrive om dette i dagesvis framover. Når skal det ende.. Må jo være en sterk påkjenning for de som kjente noen der å lese om det 24/7

Ontopic:
Kommer neppe til å gjøre noe spesielt, sende noen meldinger til de jeg kjenner som kjente noen på Utøya.
Er ikke helt sikker på hvor jeg har hørt det, men det var noe snakk om å slokke alle lysa i huset en kort stund Søndags kveld. Jeg kommer ikke til å foreta meg noe utover dagen, og kommer neppe til å se på TV engang angående markeringa, men tenkte at det kan være fint hvis alle kan ofre en tanke og være med på lysslokkninga, så her vil jeg gjøre det. (Bare jeg finner ut tidspunktet..) Så kan dere kose dere litt med levende lys den korte stunda som mange her sikkert hadde "kastet bort" bak datamaskinen likevel.
Sist endret av Fuzzybossen; 22. juli 2012 kl. 03:11.
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Jeg går av nattevakt klokka 08:00 i morgen, har planer om å sove helt til jeg skal i bursdag til "svigerfamilien" min.
Vis hele sitatet...
Freaky, jeg går av nattevakt kl 8 imorgen, og skal sove til jeg skal i bursdag til familien min.
Jeg husker ikke
96 8
over hele verden er det krig og det dør flere folk dagligt en på utøya man er aldrig for ung til å dø. si for eksempel afganistan en blir bort ført og alt det der ingenting skjer men i norge BOOM og det er over alt det er akkut osv osv.
Sitat av rexol Vis innlegg
over hele verden er det krig og det dør flere folk dagligt en på utøya man er aldrig for ung til å dø. si for eksempel afganistan en blir bort ført og alt det der ingenting skjer men i norge BOOM og det er over alt det er akkut osv osv.
Vis hele sitatet...
Det er lettere å distansere seg når det er så langt bort som i Afghanistan. Her er det mange som kjente noen på Utøya, eller kjenner noen som kjente noen.. Det er i tillegg en vesentlig forskjell på en terrorhandling og krig.
Sitat av Navnl0s Vis innlegg
Freaky, jeg går av nattevakt kl 8 imorgen, og skal sove til jeg skal i bursdag til familien min.
Vis hele sitatet...
Du store verden, så liten den egentlig er
Jeg husker ikke
96 8
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det er lettere å distansere seg når det er så langt bort som i Afghanistan. Her er det mange som kjente noen på Utøya, eller kjenner noen som kjente noen.. Det er i tillegg en vesentlig forskjell på en terrorhandling og krig.
Vis hele sitatet...
jeg tenker vel sikkert sån siden jeg ikkje kjente noen som var inblanet i utøya
Kjente flere som var på Utøya, en bekjent ble drept der, store deler av omgangskretsen ble berørt, meg inkludert. På tross av det, er både dem og meg, drittlei av de konstante irrelevante oppslagene i media. "Breivik spise kebab timer før han dro til Oslo". Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Det var en trist periode for nasjonen og de berørte, likevel, med så mye oppmerksomhet rundt det, blir du etterhvert immun og lei. Jeg kommer til å tenne lys for å minnes de drepte, de psykiske skadene som vennene mine og hun jeg holdt kjært har pådratt seg.

Foruten det, skal jeg se på leilighet. Største irritasjonsmomentet er likevel på de sosiale mediene som facebook. Har dukket opp utallige statuser som "Ett år siden Utøya, RIP" fra personer som ikke var berørt i det hele tatt. Oppmerksomhetshoring av fremste rang, som også er det som påvirker meg mest denne dagen. Trist, hvordan media kan få i stand dette. Det jeg kunne ønsket meg, var egentlig en dag uten noen oppslag i det hele tatt. Bare en periode som viser samhold og oppfordring til å ha de nærmeste hos seg. Vi dytter det så ofte til side, og plutselig, er de ikke der lengre. Minnekonsertene er en god idè, enorme intervjuer og fokus på Breivik, er ikke det.
Sist endret av Wolflord; 22. juli 2012 kl. 03:34.
Har ingen andre planer enn å spise middag. Jeg har fulgt så mye med på saken at jeg er dritlei.
Jeg har en bekjent som var på Utøya, hun kom seg derifra uten fysiske skader. Hun står meg ikke nært så jeg føler ikke noe spesielt annet enn at landet ble rammet av et terrorangrep.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Er ikke helt sikker på hvor jeg har hørt det, men det var noe snakk om å slokke alle lysa i huset en kort stund Søndags kveld. Jeg kommer ikke til å foreta meg noe utover dagen, og kommer neppe til å se på TV engang angående markeringa, men tenkte at det kan være fint hvis alle kan ofre en tanke og være med på lysslokkninga, så her vil jeg gjøre det. (Bare jeg finner ut tidspunktet..) Så kan dere kose dere litt med levende lys den korte stunda som mange her sikkert hadde "kastet bort" bak datamaskinen likevel.
Vis hele sitatet...
Når man snakker om ubrukelige "markeringer" tar dette vinnerplassen.
Hele dagen kommer til og bli et oppmerksomhetsjag av alt fra politikere til tilfeldige folk som selvfølgelig synes 'barn av regnbuen' er den mest fantastiske sangen som er, og blomsterbutikker/kiosker som garantert har åpent med utvidet betjening for og kunne dra inn ekstra med cash.

Nei, jeg skjønner virkelig ikke at alle skal ha så massivt behov for og gå i gatene for og ikke tape ansikt ved og vise at man gjør det avisene vil.
La de berørte ha minnestunden på Utøya, skal dit selv, og hold det med det.

Er på nattvakt og skriver med iphone, så enkelte feil får bare beklages til det almenne politi her inne.
Sist endret av Razorama; 22. juli 2012 kl. 03:50.
Som andre her, kjente jeg flere som var der og har bekjente som ble drept. Det å ikke høre fra noen av vennene mine på en plass uten internett og tv var ganske jævlig. Derfor er jeg dritlei av alt oppstyret rundt, da det er belastende for mange. Både de som er pårørende og ikke.
men, jeg skal fortsatt ta turen innom sentrum, da det er godt å minnes de døde på en verdig og fin måte
Sist endret av Saarloos; 22. juli 2012 kl. 04:23.
Jeg kommer ikke til og gjøre så mye i dag.

Jeg har mest lyst til og legge alt det som skjedde for 1 år siden bak meg, for jeg synes det var det mest triste som har skjedd noen sinne her i norge.

Og jeg synes det er greit at alle familier som var gjennom dette i fjor, kan få litt puste rom.

Jeg kan gjøre som det blir sagt, at man skal slukke alt av lys og tenne ett stearinlys i minne om utøya 22 juli 2011.
Men mer enn det ønsker jeg ikke gjøre. For det har gått så mye om det i det siste.
Blir en helt vanlig dag for min del.
Tilbringe tid med kjæresten min. Mistet en venn ute på øya, men jeg velger å puste ut og ikke bruke en dag til å sørge når man heller kan minnes, tenne et lys etc. Er så lei av hele 22. juli at jeg står lett over avis/facebook etc i dag også.
Kommer til å følge med på minnemarkeringen/konserten på tv, hvis jeg ikke drar bort personlig da. Skal prøve å ha en så mye som mulig normal dag, men det kommer nok mye minner opp etter tragedien som rammet landet for et år siden. Har ingen bekjente som ble drept, men kjenner en del som var der, og må si at hendelsene fortsatt går inn på meg. Jeg forstår ikke helt de her som overhode ikke er følelsesmessig berørt - for meg så går det inn på meg det å tenke på hvilket helvete de etterlatte har gått igjennom, og sannsynligvis fortsatt går igjennom. For mannen i gata, så er dette noe som selvfølgelig går over, men det gjør det nok aldri for de foreldre, søsken, døtre/sønner som har mistet sine kjære.
Skal se avsluttningen av Tour De France, deretter fotball hele kvelden.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av homoludens Vis innlegg
Blir en helt vanlig dag for min del.
Vis hele sitatet...
This, kunne nesten ikke brydd meg mindre.

Sikkert en tulling som kommer til å gjøre noe i dag.
Loner Deluxe
Hver dag siden hendelsen har jo vært en minnemarkering, er personlig blitt ekstremt lei av saken. Nei, blir nok en helt vanlig dag.
Blir hunderfossen på meg idag
Naked Snake
Big Boss's Avatar
Skal fyre en jonas for min utvidede familie som var på Utøya og så klart ofre en tanke til de som var, og de som sitter igjen.
Sist endret av Big Boss; 22. juli 2012 kl. 11:41.
skal minnes ofrene med tanker
Sist endret av Debattkveleren; 22. juli 2012 kl. 11:43.
Jeg håper de som har behov for det får en flott markering.

Selv er jeg kanskje barnslig / feig, men jeg prøver så langt det går an å holde meg unna depping og å oppsøke stemninger som gjør meg deppa, og hjernen min har også jobbet konstant med å late som 22/7 ikke egentlig skjedde (selvfølgelig er det ikke helt sånn, men at jeg prøver å legge det langt bak meg er i alle fall sant). Dette fører til at jeg blir frustrert når jeg ikke klarer å unngå saken, som f.eks. under rettssaken eller nå i disse dager. Jeg dro ikke på utøya ifjor selv, men kjenner en hel haug av mennesker som var der og har selvfølgelig et personlig forhold til øya.

Skal se på film og lese tegneserier frem til tippeligastart, se fotball og spise noe digg mat, dra hjem og surfe litt på nett. Mine venner er såklart med meg i bakhodet, men jeg føler ikke at jeg skylder noen å ha en kjip og trist dag.
Batshit insane
Quadraxis's Avatar
Skal ofre en tanke til mine bekjente som mista familie og venner der, hadde heldigvis så flaks at ingen jeg kjente selv ble drept. Ellers skal jeg i selskap til søskenbarnet mitt, altså ingenting relatert.
Blir nok en tur på kirkegården, ellers skal dagen gå som vanlig.
Jeg skal se på Tour De France
Irriterer meg over at alle nyhetene er om Utøya.
En "vag" bekjent døde på utøya. Jeg føler likevel at dette som er med rettsaken og 1-års markeringen er litt for mye. Kommer nok til å sitte inne på pcen, evt henge litt med venner. Kommer også til å prøve å ikke se på nyheter. (Føler det er litt 17-mai tilstander på TV, noe som er ubeskrivelig kjedelig)
Har lest nok om saken det siste året, så blir nok å se på Tour De France i dag.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Sitter igjen med tanker om at rettsystemet vårt suger. Følelsesmessig finnes jeg ikke berørt.
Vis hele sitatet...
Så jævlig enig.
I dag tenker jeg på alle som ble skutt. Jeg skulle vært en av dem, slik at de kunne levd deres verdifulle liv. Sier ikke nå at mitt liv er mindre eller mer verdt enn andres.
For min del så har ikke dagen noen spesiell betydning, og skal tilbringes i bakrus og hodepine.
Skal se på Tour de France i dag. Er lei av å høre om 22 juli.