Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 6575
Hei, lurer på om noen kan anbefale filmer som ikke er den typiske action,thriller etc. filmen, men med en twist. her er noen filmer jeg har sett som jeg føler er av det slaget så de er ikke vits å nevne:
Running Scared
Smoking Aces
Lucky Number Slevin
Reservoir Dogs
Sin City
Crank 1 og 2
The Spirit
Shoot Em Up
Cube, det er 3 filmer og du må se alle 3 for at det skal bli en god twist på det hele men faen slutten på 3ern er GENIAL og holder sammen med både 1ern og 2ern.

The machinist.

Eternal sunshine of the spotless mind.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ringenes Herre er jo ganske bra.

Neida bare tuller tipper du har sett hva det går utpå(Men gud jeg liker filmene).

En film du kan laste ned er jo eventuelt District 9.
Så den i overigår, og den er litt twisted.
Ikke den beste filmen jeg har sett, subjektivt sett, men for all del, sjekk den ut.

PS. Du trenger ikke ha sett District 1-8 først
pIRq's Avatar
Trådstarter
District 9 har jeg sett. likte den godt. Ny vri på alien film.
The uninvited og den sjette sans selvfølgelig.
The usual suspects er i mine øyne den ultimate twist-filmen.
pIRq's Avatar
Trådstarter
sett de 3 siste som er nevnt å
The usual suspects, noen flere filmer i den gata?
Rocknrolla
Snatch
Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av pIRq Vis innlegg
Hei, lurer på om noen kan anbefale filmer som ikke er den typiske action,thriller etc.
Vis hele sitatet...
Sympathy for Mr. Vengeance, Oldboy og Sympathy for Lady Vengeance.

Sør-Koreansk hevntrilogi. Helt fantastisk.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Vengeance_Trilogy
Memento, Death Sentence, True Romance, The Departed og Dogma.

Filmene som er listet opp her minns jeg inneholder minimum en original plott tvist, der definitivt "Memento" tar kaka! "Memento" er en psykologisk thriller som bør vies mye oppmerksomhet. Filmen er stappfull av frampek (foreshadowing) som bygger opp plottets tvist omhyggelig! Et must hvis du ikke har fått med deg den tidligere! (psykologisk thriller).

De andre filmene er som følger:

"Death Sentence", en standard thriller med en progressiv begynnelse og en uventet tvist, men en noe variabel avslutning. Grei kveldsunderholdning, men forvent ikke for mye av denne filmen. (thriller).

"True Romance", en av Quentin Tarrantinos første manuskript og en definitiv klassiker i denne sjangeren på lik linje med: "Reservoir Dogs", "Jackie Brown" og "Pulp Fiction", selvom Tarrantino ikke regisserte filmen. Noen sammenligner dog Oliver Stones "Natural Born Killer" med "True Romance". Et must hvis du er Tarrantino-fan! (krim/drama/thriller).

"The Departed" er en amerikansk versjon av en Hong Kong-thriller med samme navn på kinesisk (tror jeg) og i sjangeren politi-thriller, en blanding av krim/action/drama/thriller med bad guys vs good guys-handlingen i fokus. Filmen har en original vri med brilliant skuespill og drar politi-thriller-sjangeren opp fra B-til A-status! Et must hvis du ikke har sett den! (politi thriller).

Til slutt, for å avslutte denne variasjonen med thriller plott tvist sjangeren som er listet opp, velger jeg å plassere "Dogma" - en svart komedie/humoristisk thriller, som har et sært innhold som du enten liker eller ikke liker, med humoristisk plott tvist innflettet i en noe merkelig story. Jeg likte den ihvertfall men den er spesiell. Jeg tenker litt "I Kina Spiser De Hund"-retningen uten å nå helt den samme kvaliteten som den danske action/thrilleren. (humoristisk thriller/sort komedie).

Må nesten ta med The Talented Mr. Ripley og K-PAX også. Disse to drama/thrillerene er et must hvis du liker litt annerledes, dypere og mer engasjerende filmer enn den blasse, overdrivende hollywood-action type filmer.

"The Talented Mr. Ripley" er kanskje noe dryg med masse konverseringer som drar filmen over til et ganske "intellektuelt" nivå, som for mange kan fortone seg som kjedelig eller lang (hvis jeg ikke husker feil), men summa sumarum så er det absolutt en film som fortjener å bli sett! Matt Damon er som vanlig glimrende. (drama/thriller).

"K-PAX" er en drama/thriller med en anelse sci-fi preg i en helt annen sjanger enn "The Talented Mr. Ripley" og i en helt egen klasse for seg, spør du meg! Man får en sense av drama-filmen "A.I. Artificial Intelligence" uten å skulle påstå at de kan sammenlignes. "K-PAX" er original og uventet med en herlig avslutning som setter en aldeles nydelig finish på en vel gjennomført film! Et must hvis du ikke har sett den! (drama/komedie/thriller med et sci-fi preg).

I tillegg kan jeg nevne klassikere som:

Broken Arrow (action)

Face-Off (action/thriller)

8 mm (snuff thriller) / ("Hovedoppgaven", som er i samme stil som "8 mm" men på spansk og en litt annerledes story med mer plott tvist, anbefales mer enn "8 mm"!) / (snuff thriller)

Basic Instinct (erotisk thriller)

The Hitcher (originalt med Rutger Hauer var herlig, men REMAKE 2007 skulle visstnok være severdig den også) / (grøsser/thriller)

Past Midnight (dengang en B-thriller med potensiell A-faktor og Quentin Tarrantino som assisterende produsent som bidrar med sine senere kjente varemerker - de delikate replikkene / konversasjonene; med Rutger Hauer i hans tidlige roller) / (skrekk/thriller)

48 hours (med Nick Nolte og Eddie Murphy, en av hans første filmer) / (action/politi thriller/komedie)

.. og til slutt tar jeg med en kjent thriller som fortjener en æresplass:

The Silence Of The Lamb, også kjent i Norge som "Nattsvermeren" med Jodie Foster (thriller).

Skikkelig respekt får du ikke før du tar et maraton med alle filmene jeg har nevnt i denne posten uten stans og en forsyning med potetgull, ganja for brownies og ganja for puffs, egen piperenser og brussjenker (kalles også besøkende), en kasse med 1,5 liter assortert sprudlevann uten alkohol, en god pute bak hodet i stresslessen og 1 kg smågodt - helst bløte gummiting med bringebær- eller sitron/champagnesmak, og et lass med pizza - som er den eneste lovlige pausen i tillegg til mekking og pissing under hele maratonet! En til tyve linjer med snow er lov først etter den fjerde filmen! Eller var det i Fredag den 13-maratonet? Husker ikke - men du får ihvertfall kose deg! Håper ikke du har sett alle filmene jeg ramsa opp da (De fleste er ansett som gamle i dag, men kvaliteten i handlingen er fortsatt den samme! Hvis du ikke er av den typen som liker overfladisk hollywood action og overdreven special effects, skulle kvaliteten i handlingene til nevnte filmer være nok til å gi deg en god filmopplevelse på bekostning av det effektmessige).
Sist endret av paranoy; 21. oktober 2009 kl. 08:17. Grunn: skriveleif
Sitat av Apu Vis innlegg
Rocknrolla
Snatch
Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Vis hele sitatet...
Lock, Stock var blant de første filmene jeg tenkte på da OP nevnte eksemplene sine og jeg er enig i Snatch også. Men Rocknrolla syns jeg var veldig svak.

paranoy: Tror den engelske tittelen for HK orginalen av The Departed er Internal Affairs og selv om jeg ikke har sett den tror jeg at jeg ville gått for den da The Departed slett ikke var spesielt imponerende.

Ellers kan jo Hawaii Oslo, Amores Perros og Pulp Fiction nevnes
Ah, du har helt rett! internal affairs stands correct in my mind! Men jeg må nok si meg uenig. HK versjonen er nærmest en tro kopi (rettelse: Departed er nærmest en tro kopi) av Departed, bare at de snakker kinesisk. Og versjonen avslutter litt annerledes. Men ellers er ikke mye forandret fra departed til internal affairs. Synes departed var mer enn tøff nok jeg, absolutt en plott tvist som er verdt å gruble over. Eller klarte du å gjette tvisten midt i filmen? Det som kommer frem på slutten?

Tvisten i internal affairs er litt annerledes minns jeg, men ikke mye..

KP til deg for å huske tittelen! Jeg har grubla i hele natt på hva den #@%& tittelen var for noe
Hva med Psycho og Rear Window?
Regissert av Alfred Hitchcock - The Master of Suspense !
Jeg syns Inglorious Basterds hadde mange plot-turns, og var genial, sjekk den ut!
The illusionist.

Secret window.

Cruel intensions.

The others.
pIRq's Avatar
Trådstarter
så en flott film med surprise twist nå nettopp: The Perfect Getaway. Litt Taking Lives stil over den. Anbefales
At ingen har nevnt Fight Club er for meg merkelig, dette er helt klart en film med "twist".
Secret Window og Hide & Seek er to filmer som må nevnes i plot-twist kategorien. Gode filmer begge to!
pIRq's Avatar
Trådstarter
så Secret Window nå, super film. Men skjønte tidlig at Depp hadde splitta personlighet. Lært av Fight Club
resurection of the little match girl
fulltime killer
hero
Pulp Fiction
Boondock saints
Revolver
Hitman

Og, http://www.youtube.com/watch?v=LKjfNc3DndI
Sist endret av Gamgee; 25. oktober 2009 kl. 13:49.
En undervurdert britisk film alle bør få med seg:

Dead Man's Shoes, regissert av Shane Meadows, med dønn solide rolletolkninger av Paddy Considine og Toby Kebbell.

Føler ikke den offisielle traileren er representativ for hvordan filmen egentlig er, så det er like greit å hoppe rett i det.
Sist endret av vaskemask; 31. oktober 2009 kl. 02:45.
merklig at ingen har nevnt wild things enda, en av de filmene jeg har sett med mest twister =)
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Boondock saints
Vis hele sitatet...
DET er en smooth film det.... utrulig bra, fikk lyst å dra den fram nå. Takker!
Revolver! Enda et mesterverk fra mesterressigør Guy Ritchie, tragisk nok er filmen blitt slaktet og glemt, men det gjør den ikke noe dårligere av den grunn. Anbefales.

Ego - Revolver
Sitat av pIRq Vis innlegg
Hei, lurer på om noen kan anbefale filmer som ikke er den typiske action,thriller etc. filmen, men med en twist. her er noen filmer jeg har sett som jeg føler er av det slaget så de er ikke vits å nevne:
Running Scared
Smoking Aces
Lucky Number Slevin
Reservoir Dogs
Sin City
Crank 1 og 2
The Spirit
Shoot Em Up
Vis hele sitatet...
Snatch

Den er veldig i "din" sjanger, og en av de beste filmene jeg har sett ALL TIME.
Snatch er bra ja, og 'forgjengeren'; Lock, stock and Two Smoking Barrels.
Vet ikke helt om en kan kalle det for en twist, men filmen Cloverfield er jo kanonfet

Det at den skal forestille at den er filmet med et håndkamera gjør den litt stilig da, om jeg husker rett, var [REC] også en slik film.
Oldboy. Fytti helvete. Det er mer en thriller dog. Men handlingen? Awesome
jeg vil anbefale memento, donnie darko, identity, the i inside, v for vendetta og parfymen.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av pIRq Vis innlegg
Hei, lurer på om noen kan anbefale filmer som ikke er den typiske action,thriller etc. filmen, men med en twist. her er noen filmer jeg har sett som jeg føler er av det slaget så de er ikke vits å nevne:
Running Scared
Smoking Aces
Lucky Number Slevin
Reservoir Dogs
Sin City
Crank 1 og 2
The Spirit
Shoot Em Up
Vis hele sitatet...
Hei, jeg heter pIRq og liker Quentin Tarantino.

Litt mer seriøst så er det hans "måte" og lage film på som blir den røde tråden i listen av filmer der. Syntes jeg.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
enig med de fleste som er nevnt hittil, spesielt de av guy ritchie.
ellers har jeg klart å skrape sammen noen jeg også, men er veldig usikker på om du vil like dem; american psycho, in brudges, leon, og lady killers.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Ah, du har helt rett! internal affairs stands correct in my mind! Men jeg må nok si meg uenig. HK versjonen er nærmest en tro kopi (rettelse: Departed er nærmest en tro kopi) av Departed, bare at de snakker kinesisk. Og versjonen avslutter litt annerledes. Men ellers er ikke mye forandret fra departed til internal affairs. Synes departed var mer enn tøff nok jeg, absolutt en plott tvist som er verdt å gruble over. Eller klarte du å gjette tvisten midt i filmen? Det som kommer frem på slutten?

Tvisten i internal affairs er litt annerledes minns jeg, men ikke mye..

KP til deg for å huske tittelen! Jeg har grubla i hele natt på hva den #@%& tittelen var for noe
Vis hele sitatet...
Kan ikke huske om jeg gjetta tvisten eller ikke om jeg rett og slett hadde begynt å miste interessen på det tidspunktet. Har en tendens til å glemme detaljene i filmer jeg ser og i stedet sitte igjen med en mer generell følelse om jeg likte filmen eller ikke. Skal få sett Internal Affairs når The Departed er helt ute av systemet.

Bare hyggelig å gi deg tittelen iallefall.
Jeg finner det uhyre merkelig og samtidig kanskje litt skremmende at ingen har nevnt "Lost Highway" her.

Donnie Darko var vel nevnt, men jeg må stille meg bak den også, siden den er fet!
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Jeg finner det uhyre merkelig og samtidig kanskje litt skremmende at ingen har nevnt "Lost Highway" her.

Donnie Darko var vel nevnt, men jeg må stille meg bak den også, siden den er fet!
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke egentlig det trådstarter mente med "twist" er filmer du kan gruble deg ihjæl på, men filmer som har et uventa utfall og en sammenvikla historie (multiplot). Filmer som Lock, Stock... og Hawaii, Oslo. Selv om de nok kan oppleves forvirrende så oppklares det meste til slutt.

Kan forøvrig legge til Once upon a time in the west (C'era una volta il West). Storslått spaghetti western fra mesteren Sergio Leone. Et legendarisk soundtrack, strålende skuespillere og scener, kulisser og kameraføring som tar pusten fra deg. OG ikke minst en twist eller to.

http://www.imdb.com/title/tt0064116/ 8.8 på imdb
Hannibal filmene er TWISTED , å har flere twists iløpet av filmene.
Anbefaler på det sterkeste å se de tre første . . Hannibal Rising er ikke fullt så bra , rett å slett fordi Anthony Hopkins ikke er med>.< å blir av den grunn ingen hannibal film etter min mening :b
enjoy


The Silence of the Lambs (1991)
http://www.imdb.com/title/tt0102926/

Hannibal (2001)
http://www.imdb.com/title/tt0212985/

Red Dragon (2002)
http://www.imdb.com/title/tt0289765/

Hannibal Rising (2007)
http://www.imdb.com/title/tt0367959/
Death note 1 og 2. 2 Fortsetter rett etter enern så få tak i begge to og se de etter hverandre. Det var en heftig katt og mus lek det.
Kan ikke se at Ink er blitt nevnt her.

Ink has been hailed as the new "it" movie and compared to cult classics Brazil, Donnie Darko, The Matrix, Dark City and Pan's Labyrinth. - IMDB

Trailer#1 | Trailer#2
pIRq's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sio Vis innlegg
Hei, jeg heter pIRq og liker Quentin Tarantino.
Vis hele sitatet...

hehe. true that
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Mitt forslag er:

Shutter Island
hard candy er en genial film
The Mist. Ingen over, ingen ved siden.

Kos deg!
Hangover har jo også en hel haug av fete twister =P

og siden Boondock saints er nevnt, nevner jeg Boondock saints 2: all saints Night, ikke like fet som forgjengeren,
men fet nokk!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Seven. (Evt Se7en)