Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1193
Hei. Noe poeng i å prøve seg i flere banker da man har fått avslag på ønsket lånebeløp pga negativ likviditet på stresstest ( Renteøkning ) ?

Eller er dette noe alle banker er låst til ?
Bare å prøve flere banker. Jeg fikk avslag grunnet uten arbeid og null ek overalt, men fikk overtalt DnB grunnet jobbtilbud.
Det kommer an på.

Hvis du bare har sendt en helt standard lånesøknad på nett så kan det være litt forskjeller på hvordan bankene vektlegger elementer i økonomien din, men det har også en del å si hvor langt unna du var.

Tommelfingerreglene er jo greie;
- max total gjeld er 5x inntekt, og i total gjeld regnes også alle kredittrammer på f.eks. kredittkort.
- 15% egenkapital
- "Stresstest" renteøkning på 3% (mener jeg å huske)
- Betjeningsevne etter SIFOs standardbudsjett

Er du innenfor på disse kan det være verdt et forsøk å kontakte flere banker. Er du utenfor bør du droppe søknad på nett og be om et møte for å vise hvorfor du likevel klarer kravene.

Er du ikke innenfor på diss
Trådstarter
23 2
var på møte. negativ likviditet på stresstesten men er godt innenfor på de andre punktene.
Det er viktig å ta runden. Gå inn i banken og treff de, ikke send en søknad over internett. Da skaper du en personlig relasjon og hvis du gir et godt inntrykk så har de mulighet til å "strekke strikken" lengre.
I forbindelse med refinansiering av boliglån for å få bedre rente fikk jeg avslag i banken jeg ville bytte til. Jeg sendte inn søknad på nytt, men la da ved et excelark som viste mine månedlige utgifter og inntekter. Fikk deretter innvilget lån.