Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 36131
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Les også:
[Dreambox FAQ av Glenn]

Hva er LNB og har det noe å si hvilken type jeg bruker?
Hva er CI og CAM?
Hva er et smartcard?
Hvilket smartcard bør jeg velge?
Hvilken brenner/programmerer bør jeg velge?
Hvilken tuner bør jeg velge?
Har det noe å si hvilken størrelse jeg har på parabol tallerkenen?

Q: Hva er LNB og har det noe å si hvilken type jeg bruker?

A: LNB, også kjent som parabolhode,fanger signalet som blir samlet i tallerkenen. Det finnes flere typer LNB på markedet, men i de fleste tilfeller vil det holde med en universal LNB. Det normale arbeidsområdet ligger mellom 9,75 - 10, 6 GHz, og er laget for å ta frekvensene fra hovedparten av satelittene.

Q: Hva er CI og CAM?

A: En CAM er en PMCIA modul (samme type som sitter i en laptop), mens CI er plassen der et CAM skal sitte. Ofte er CAMet innebygget i tuneren (embedded CAM). For å motta et kodet signal må man alltid ha et CAM.
Noen kodingssystemer som er brukt innenfor satelittv er:
Conax, viaccess og Seca

Q: Hva er et smartcard?

A: Å dekode basis kodingssystemet alene gir deg ikke alltid muligheten til å se tvkanalene, da må du ha de korrekte kodene. Dette skyldes at f.eks Canal digital bruker basiskodingssystemet conax, som er et system der også flere kan sende i. For at kun CDs betalende kunder skal kunne dekode sendigene har de et privat kodingssystem. Smartcardet inneholder de kodene som er nødvendige for å dekode disse signalene.
Et smartcard er i virkeligheten en liten prosessor og hukomelse (EEProm). Prosessoren inneholder et softwareprogram som kjører kontinuerlig når det får spenning gjennom CAM modulet. Dataene som er nødvendige hentes fra kortets hukommelse. Programmet som ligger i smartcardet endres ikke, men det gjør hukommelsen, som må oppdateres jevnlig. Dette foregår enten gjennom staelitten eller manuelt. Hvis du har et orginalkort eller et kort som virker som et orginalkortvil kortet selv regne ut nye koder, dette kalles autoupdate. Hvis ditt kort ikke kan regne ut disse kodene selv må du gjøre det manuelt via en fileditor og en PC.

Q: Hvilket smartcard bør jeg velge?

A: De fleste typer smartcard kan brukes, da de er utviklet enorme mengder filset til de forskjellige korttypene. Det er naturligvis både ulemper og fordeler med de forskjellige korttypene, men rent generellt er alle velegnede. De beste er vel å starte med et Goldcard eller Funcard, om man ikke skal brenne Canal Digital kort. Skal du brenne CD-kort er et MII-kort den beste investeringen.

Q: Hvilken brenner/programmerer bør jeg velge?

A: Som så mye annet kommer også dette ann på hvilke behov du har, men det desidert beste kjøpet vil nok være en multiprogrammerer. ( mp 3.5/3.6 ) Skal du kun brenne CD kort kan du investere i en ren phoenix-brenner.

Q: Hvilken tuner bør jeg velge?

A: Hvilken tuner du trenger kommer ann på hva du skal bruke den til. Det finnes mange forskjellige tunere på markedet. Den enkleste tuneren er en såkalt FTA-tuner (Free To Air), denne kan ta kun signaler som ikke er kodet. Satelitten Astra sender mange tyske ukodete kanaler. I de fleste tilfeller er programmene kodet og da må du ha en tuner med kortleser eller en CAM.
Er du over middels interessert i parabol og pirat tv, burde du ta deg en titt på en tuner med software CAMs f.eks dreambox.

Q: Har det noe å si hvilken størrelse jeg har på parabol tallerkenen?

A: Størrelsen på parabolen bør være optimalisert til de satelittene du ønsker å mota signal fra. Den skal altså ikke være for liten, men heller ikke for stor. Med en tallerken som er for liten vil du få et signal som kan være for svakt, og med en tallerken som er for stor kan du få et for kraftig signal. For to satelittposisjoner vil størrelsen på tallerkenen være rundt 80-90 cm.


For en komplett liste over tv kanaler: www.lyngsat.com

Les også:
[Dreambox FAQ av Glenn]
Super FAQ for de nybegynnere! Flott intiativ z0p! Sticky
▼ ... over en måned senere ... ▼
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Vet det er en del som henger her som har en god del mer peiling på emnet enn meg, og jeg tror det er til glede for alle om dere kommer med flere innspill til denne lille faqen. Om du føler du har noe å bidra med kan du enten poste det i denne tråden eller sende det til meg via pm.
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som vet om hvem som selger billig parabol for å se BBC 2 osv i Oslo området. Må visstnok være 180cm