Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 15026
I det siste har meg og noen venner tatt opp igjen brettspill, hvor settlers of catan og risk er blandt de spillene jeg liker best. Men enkelte i venneflokken synes spillene kan gå litt for tregt når folk skal sitte å tenke, planlegge og eventuelt sitte og prute på handler.

Jeg lurte derforpå om noen av dere hadde anbefalinger til spill som hadde litt høyere tempo per tur enn settlers, men fortsatt innehar litt strategi og ikke bare flaks. Gjerne overkommelig å lære bort på en kveld, siden vi ikke er en fast gjeng hver gang.

Andre spill vi liker:
Bang/Wanted
Porto Rico
Sist endret av etse; 18. januar 2015 kl. 10:36.
Dette skal visst være litt som catan. Kan jo være verdt en titt

Nå har jeg sett på et par video reviews og de sammenligner det med en bingo
Sist endret av Lamefeed; 18. januar 2015 kl. 11:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ligretto anbefales på det sterkeste. Man kan være få eller mange spillere uten problem, og alt går fort! Man må også tenke for å vinne
Escape: The Curse of the Temple hadde vært kult å prøve og Roborally vet jeg at er ganske kult.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Spill sjakk, men ha tenketid på 10 sek!
Har du spilt "Ticket to ride"?
Det tar ikke allverdens tid å få ferdig og krever ikke noe særlig tenkepause.
Hva gjelder tempo ser det ut til at denne skal kreve at det går unna: http://store.fantasyflightgames.com/...s.cfm?SKU=XC01

begrenset med tid på hver turn, mye som skal gjøres, men mulig regelsettet blir i overkant avansert i forhold til å lære det kjapt.

Og joda, jeg innser at det nok gjerne har begrenset med målgruppe, men herregud som jeg gleder meg
Sist endret av Cikey; 20. januar 2015 kl. 01:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ukjent
Trådstarter Donor
Takk for forslag. Tror jeg skal gå til innkjøp av tickets to ride, ser ut til å kunne være et spill som passer oss.
Sist endret av etse; 20. januar 2015 kl. 09:10.
Ticket to ride er et fint lite spill. Alhambra også, der bygger man borg.

Jeg har blitt veldig glad i et spill som heter Blokus. Det er et annet type spill, ser litt ut som tetris på brett. Det er et veldig enkelt lite strategispill for fire. Det går fort å spille og passer for alle, men det krever litt skills å vinne likevel.
Sitat av etse Vis innlegg
Takk for forslag. Tror jeg skal gå til innkjøp av tickets to ride, ser ut til å kunne være et spill som passer oss.
Vis hele sitatet...
Kjøp jubileums-versjonen, den er mye finere å sjå på enn den vanlige og du får den vel for 500-600spenn.
Om du skal kjøpe noe annet enn USA vær obs på at det ikke bare er forskjellige settinger, men også forskjellig design. Ticket to Ride: Nordic Countries feks. er for færre og mer aggressive spillere som liker å blokkere hverandre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Galaxytruckers har tempo, man bygger romskip samtidig og sender det opp i verdensrommet for å overleve alt fra rompirater til meteorer, sjekk Rahdo runs trough på spillet for å se om det er noe for deg og gruppen din:
https://www.youtube.com/watch?v=SFy07w-HcOs
Boardgamegeek: Galaxy Truckers

Eller kan kanskje 7 wonders anbefales. Civ-byggespill hvor man plasserer ut kort foran seg for å skape ressurser og victorypoints. Veldig enkelt spill, men alle gjør turen sin samtidig og så sender kortstokken sin videre til spilleren ved siden av, dvs lite nedetid.
https://www.youtube.com/watch?v=oyBd...E1uD4mHRDodTTz
Boardgamegeek: 7 Wonders

Liker du Bang kan jeg faktisk anbefale Bang: the dice game, samme prinsipp, men med terninger istedet og rundene går mye fortere

Sushi Go er et enkelt kortsspill, litt mer i fillervarianten men er kjapt.

Kan også anbefale Lords of waterdeep. Worker placement spill, men en av de mer simple (riktignok ikke for simpelt, men nybegynnervennelig likt som catan). Har dungeons and dragons tema, men det er for spesielt interesserte og man legger ikke merke til det med mindre man ønsker det selv. Går ut på å plassere en worker etter tur for å hente inn ressurser og fullføre quests. Går fort og hver spiller gjør ikke så alt for mye på sin tur slik at spillet får god flyt. Unnagjort på en times tid tipper jeg.
BGG Lords of waterdeep
Rahdo runs trough

Anbefaler videoene til Rahdo, han forklarer bra og det er ikke så jævla kjedelig som mye av de andre videoene av brettspill som ligger ute. Man får et vist innblikk av hvordan spillet fungerer siden han filmer seg selv spille med kona og forklarer underveis.
Sist endret av RayMonk; 18. mars 2015 kl. 14:12.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ludo, kinasjakk, yatzy og stigespill... ^^
Memoir 44 kan være ganske hektisk til tider.
"Ryktet Går" har 0 nedetid og er et fantastisk partyspill som alle kan være med på. Det er tegneversjonen av "hviskreleken".
"5 second rule" er også bra tempo på, der du må si 3 ting i en kategori (eksempelvis "si 3 hovedstader i europa") på 5 sekunder.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Settlers of Catan er jo enkelt, hurtig og krever litt taktikk. Ellers kan jeg anbefale Airlines Europe om du liker Ticket to Ride. Veldig lik feeling, men krever litt nye utfordringer og tenkemåter. Jeg synes det er minst like kjekt.

Edit: Bohnanza er også okei.
Sist endret av Olympic; 5. april 2015 kl. 21:31.
▼ ... over et år senere ... ▼
Lynsjakk med 1 0 eller 5 0 betenkningstid er alltid moro.
Anbefaler virkelig forgotten dessert og forbidden island, der kan du spille på lag med de rundt brettet, mot spillet selv. Ting går raskt og en må diskutere og spille taktisk for å klare det. I samme kategori må også pandemic nevnes. sammarbeidsspill med greit tempo
BOHNANZA er gøy. Kortspill med passe tempo og taktikk.

http://www.brettspill.no/spill.aspx?spillId=59
Lynsjakk 3:2
▼ ... noen uker senere ... ▼
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Ser det har blitt nevnt noen gode kandidater tidligere i tråden, så jeg unngår å liste de opp igjen. Brettspillene nedenfor har samme vanskelighetsgrad som Puerto Rico, man kan lett lære de ved å lese reglene eller se en roundtrough på YouTube. Dette er spill uten terninger, her er det kun ferdigheter som gjelder.

Kortspillene som blir nevnt er enda enklere og passer godt til vorse. Smash Up, Dominion og Munchin har elementer av flaks i seg siden man er avhengig av å trekke kort.

Brettspill:

Le Havre
Suburbia
Power Grid

Kortspill:
Sheriff of Nothingham
Codenames
Smash Up
Dominion
Munchkin
Sist endret av Cappy; 26. desember 2016 kl. 01:18.
Ikke i sjangeren, men vi har hatt noen gode stunder med Alias! (Vi har party-alias)
Mange oppgitte øyeblikk og mange morsomme. Der går det relativt fort, gjerne når man tar et par øl på siden.
Ukjent
Trådstarter Donor
Lenge siden jeg opprettet tråden nå, og kan vel komme med det som har blitt mindre favorittspiller siden.

Dominion når vi er 2-4 spillere, og vil ha noe hvor hver runde går litt fort. Når alle kan regler og litt strategi går spillet ganske fort.

Ticket to ride når vi vil spille noe som er lett å lære bort til andre.

Agricola når vi er 3-4 og ønsker et bra men litt mer avansert brettspill. Selv veldig fan av worker-placement spill.

Game of thrones når vi er 6stk og vil bruke en helaften.

Power grid om vi er 4, og vil ha noe med litt mer interaksjon enn ticket-to-ride.

Ellers misliker jeg alt av såkalte partyspill. Tror ikke jeg er kreativ nok.
Sist endret av etse; 26. desember 2016 kl. 11:20.
Har aldri prøvd dette selv, men ut fra testen så virker det ganske underholdende.

http://www.gamer.no/artikler/anmelde...-legacy/346944
Carcassonne er i Settlers-gata, et relativt enkelt strategispill som ikke tar hele kvelden. Ingen bytting og handling, så turene går nok litt kjappere. Kan selvsagt utvides med expansions hvis man har lyst på flere elementer.

Ser Agricola er nevnt her, det er et kjempespill men tar laaaang tid å sette folk inn i. The village er i samme gata. Veldig bra spill, men man må være motivert til å bruke hele kvelden.
Sist endret av entropi; 26. desember 2016 kl. 16:01.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Har aldri prøvd dette selv, men ut fra testen så virker det ganske underholdende.

http://www.gamer.no/artikler/anmelde...-legacy/346944
Vis hele sitatet...
Dette spillet har fått mye god kritikk, men man må være obs på at man bør spille med samme gruppe mennesker hver gang da dette er et kampanjebasert spill. Dvs spillet utvikler seg over tid og kan ikke resettes, men må isåfall da kjøpes på nytt.
Dette spillet er det mye fart i. http://www.univers.no/spill-og-leker...fqSm3lIZtP5nA=
Fra utsiden kan det se "barnslig" ut men det står kun på de spiller!

Det heter fem sekundersregelen. Det som er bra at når det ikke er din tur, så kan du fortsatt få poeng og være delaktiv.
Prøv det! Da blir ikke folk sittende lengre enn 30-sekund på sidelinjen!