Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5785
Hei.
Er dette en begynnelse på en ny revolusjon med rusmidler? da mener jeg generelt cannabis som andre land & stater har tatt i bruk som et legemiddel.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...is/a/23948459/
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...in/a/23952863/
Det er vel ikke første gang dette er i media, så noen revolusjon er det nok ikke.
Men jo mer dette kommer frem jo fler vil se at det faktisk er på tide å gjøre noe.
Det er helt klart på tide at narkotikapolitikken blir endret, politiet bruker alt for mye ressurser på ta brukere og klager i ettertid på at de ikke har ressurser nok til både det ene og det andre som hadde vært langt viktigere en å feks ta naboen din som tar seg en joint hver lørdag.

Synes dog det blir litt feil av VG å skrive følgende
SV vil la ungdom – og gamle – bruke kokain, hasj, ecstasy og heroin.
Vis hele sitatet...
Istedenfor å skrive at de vil ha aldersgrenser og lignende på det.
Banned
Cloor's Avatar
Trådstarter
Vis cannabis kan brukes som et legemiddel hadde det vært bra.
Det er en god start, men hvor stor er sjansen for at det skal skje om de kommer til makten?
Blir spennende å se hvordan de skal takle situasjonen samtidig som at politiet skal lære seg å forholde seg til nye regler.
Vi nordmenn har en helt annen kultur når det kommer til rus og narkotika så det kan bli spennende og se om vi greier en slags form for Amsterdam med trygge omgivelser, ikke at det blir "kjør på" kulturen som det er med alkoholen og det kommer til å gå til helvette.
Banned
Cloor's Avatar
Trådstarter
Syns folk som drikker alkohol hver helg er værre å mer skadelig en å ta seg et par joints til dagen.

Har altid hvert noen elever siden 8ene klasse som drakk hver helg. og det begynner å bli en god del år siden. Skadelig er det også. Dyrt er det hvertfall.

Å ha noe lignende Amsterdam hadde vært kjempe kult.
Sitat av Albinots Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av Bjørn Haugan og Oda Leraan Skjetne, VG
– Dere åpner nå for bruk av kokain, som er utbredt i mange vestkantmiljøer?
Vis hele sitatet...
Herregud for et stigmatiserende og ignorant spørsmål. Hva er det egentlig journalisten (e) insinuerer? At de "rike" skal få bruke dopet sitt uten å havne på cella, at dette er motivet for forslaget? Jeg synes VG fremmer det så jævlig banalt. Journalistene er jo helt blottlagt for kunnskap og beviser det så fantastisk bra når de stiller uvitende spørsmål som dette:

Sitat av Bjørn Haugan og Oda Leraan Skjetne, VG
– Hva er forskjellen på nedkriminalisering og avkriminalisering?
Vis hele sitatet...
Nok om det og back2topic:
Prat og diskusjoner om ned - og avkriminallisering har alltid resirkulert seg i forskjellige partier. Det er ikke lett å få støtte enten blant folk, media eller andre politikere da det er så mange stigmatiserende konotasjoner tilknyttet rusmidler. Ingen vil være skyldige i å ødelegge et annet menneske sitt liv. Mye av det som taes opp i media som er tilknyttet rusmidler er gjerne overdoser, tragiske historier om liv som gikk til helvete og rett og slett skremselspropaganda i full måfå.

Jeg mener den riktige veien å gå er å satse på opplysning og informasjon rundt rusmidler, og ja, avkriminalisere det (etterhvert). Vi må begynne å innse at mange mennesker vil gjøre det de vil gjøre uavhengige av hva et lovverk sier. Vi må tilrettelegge for at innhenting av kunnskap om de rusmidler er lett tilgjengelig, og utdanne befolkningen til å ta beviste valg om de ønskere å ruse seg eller prøve et dop. Mentalt tror jeg Norge har mange mange steg igjen før vi er klar for total avkriminalisering, men jeg tror vi fint kan innføre avkriminalisering av brukerdoser på opptil 5g av softdrugs, slik de har det i Nederland. Politiet skal ikke trenge å kaste bort nødvendige ressurser på slike tulleting.

Jeg er dog usikker på om jeg mener at alle typer stoffer opp til 5g bør være greit. Har selv prøvd det meste som er, og stoffer som meth og heroin er stoffer jeg ser ødelegger mer enn det gir, og jeg ville kanskje vært strengere med disse typer rusmidler. Samtidig tror jeg at dersom man åpner for mildere stoffer, og er strengere med hardere droger vil nok man få mer tillitt og bli tatt mer seriøst som politiker, enn om man bare "åpner for alt" helt sånn plutselig. Tenker man kunne hatt en annen form for regulering for de som ønsker å ta sterkere stoffer.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Synes dog det blir litt feil av VG å skrive følgende
SV vil la ungdom – og gamle – bruke kokain, hasj, ecstasy og heroin.
Vis hele sitatet...
Istedenfor å skrive at de vil ha aldersgrenser og lignende på det.
Vis hele sitatet...
Hjelp. De trenger hjelp i redaksjonen hos VG. Hva har skjedd med inntakskravene på journalistikk?
Sist endret av kn^tte; 20. mars 2017 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Banned
Cloor's Avatar
Trådstarter
Eg helt enig med deg Kn^tte. Men alle typer opp til 5g i uken er jo helt absurt da 5g kokain er mye og 5G MDMA i uken så er du død.
Jeg snakker ikke om at det bør være 5g i uka. Bare 5g du har lov å gå rundt med in public uten å skulle risikere bot. Sier ikke at politiet skal notere ned i blokka hver gang de møter på noen med 5g av hva som helst. Har du 5g eller mindre er det greit, null bot og ingen bokføring. Er vel heller ikke alle som går rundt med brukerdoser bare til seg selv, kanskje skal du på fest og tar med 5g cola som alle kan dele på etc. Driter vel jeg i, og det burde politiet drite i også.

Dø av 5g mdma? Nei, det kan du ikke..
Banned
Cloor's Avatar
Trådstarter
Skal kjøpe 5g mdma krystaller vis du tar alt.
Sitat av Albinots Vis innlegg
Skal kjøpe 5g mdma krystaller vis du tar alt.
Vis hele sitatet...
De er rimelig uvitende om du propper i deg 5g mdma. Du beviser veldig godt at vi trenger mer kunnskap blant befolkningen om rusmidler og det diverse.

Jeg synes ikke man skal ha noe skille på 5g hasj eller 5g cola. Ett fett. En brukerdose hasj er heller ikke 5g. Så argumentet ditt blir litt poengløst.
Sist endret av kn^tte; 24. mars 2017 kl. 14:43.