Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5517
Har leid en leilighet i et år nå. Sa ifra til huseieren når jeg flytta inn at det er mugg under vasken og gulvet(mugg går helt fra gulvet og veggen opp til vasken) men jeg har ikke de sms jeg skrev til han i starten. Fikk heller ikke noe svar på det med muggen.

Hva skal jeg gjøre? Muggen viser ca 1-2cm utenfor vasken opp etter veggen og lurer på om jeg har noen rett til å IKKE betale husleie når muggen er slik den er. I og med jeg har sagt i fra for et år siden og enda ikke hørt noe eller blitt fikset. Muggen var her før jeg flyttet inn, til info.
Takk for råd.
Sist endret av suwoop; 4. september 2019 kl. 21:11.
Lei inn noen til å få testet muggsoppen å få dette dokumentert! Har vært igjennom samme situasjon siste året men tapte sak da vi ikke hadde annet enn "bilder" av soppen og ingen faktiske dokumentasjon fra noe firma. Huseier bare utsatte og utsatte med oppretting.. Få eier til å fikse opp og krev avslag i leien til dette er rettet opp i. Hvis ikke tar du dokumentasjon å går rett til HTU/hustvisteutvalget

Du kan bli alvorlig syk av å bo med muggsopp i hus. Kan få skader senere i livet som kommer av den perioden. Vi flytter selv da huseier ikke tok ansvar og vi begge stadig ble syke og forkjølet
Sist endret av MentalMantis; 4. september 2019 kl. 21:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan sende en vennlig sms til huseieren først, for å gi en siste sjans. Da henviser du til sms sendt tidligere, så har du i hvert fall indirekte bevis for det også.

Da skriver du som MentalMantis skriver at det er helseskadelig å bo med det der, og du vil gjerne få demontert vask og skap og få fjernet muggen. Det er ikke mange timers jobb, kanskje 3-4, skru fra hverandre, vaske bort med sopprens, og skru tilbake.

Hvis ikke du får gehør for den løsningen, så -foreslår- du å ringe et slikt firma for å dokumentere luftkvaliteten. Da sier eller skriver du noe sånt som "Hva tenker du om å ringe et firma for å dokumentere luftkvalitet, så vi kan finne ut av det her en gang for alle?" På en vennlig måte, ment for å hjelpe huseier, ikke for å loppe'n.

Det er bra du tar tak i det, det er så mye snikete utleiere rundt omkring. Gjør det til en prinsippsak, men vær vennlig og høflig hele veien, prøv å ha en innstilling om at du skal hjelpe utleier med å bli en best mulig utleier. Men hvis han/hun bare er frekk og unnvikende, så kan du si at "Ja, men da må jeg dessverre gjøre dette den rettslige veien" eller noe i den duren.

Forhør deg hos advokatvakt først. Google det. Kan være greit å få erfaring fra lignende saker først.
Sist endret av Nature Spirit; 4. september 2019 kl. 21:56.
Takk for svar.
Huseieren er, basert på erfaring, en skitten utleier. Den muggen som er her nå var her for 3-4 år siden også mens tanta mi bodde i bygget over. Var også mugg der i leiligheten over. Hun har erfart at han utleieren ikke bryr seg om bygget.

Det er 4 leiligheter her og det er 3 som er til utleie. Hun som eier leiligheten har dårlig erfaring med huseier. Så jeg har forsåvidt to mennesker som kan støtte meg i denne saken.

Jeg skylder husleie, mellom 15-18 tusen. Men det er fordi jeg ikke har hatt økonomi til det, og har forsøkt å ringt huseier for å lage en plan, uten å få svar. Så jeg tror han har byttet nummer i og med jeg ikke kommer igjennom.

Jeg liker leiligheten og er fri som jeg er her, men samtidig så føler jeg at leiligheten ikke er verdt 6500 i mnd med de skadene som er. I og med jeg har bodd her nå siden september i fjor og jeg sendte melding om dette i oktober, senest november, og allikevel ikke har fått et svar eller blitt gjort noe med, så er ikke standarden i leiligheten som den skal være.

Fikk et brev forrige mnd på ubetalt husleie og at husleien gikk opp 200,-. Sendte et sms svar tilbake på at jeg kan betale så og så mye i avdrag + husleia frem til det er nedbetalt. Men etter mye tenking så føler jeg at det ikke er verdt det...
Mulig jeg er helt på bærtur her, så si gjerne ifra om jeg har feil tankegang. Tusentakk for svar.
Du er nok ikke på bærtur, men du må ha en advokat som kan gi deg grunnfast svar som gjør at du kan holde tilbake husleie på grunn av en mangel, som er forsvarlig via lovverk. Det er det antageligvis ingen her som kan, så da blir det uforsvarlig å gi råd om hva du skal gjøre. Med mindre noen har vært igjennom en temmelig lik prosess da.

Det er vel på sin plass å si at hvis utleier har vært lempelig med leien, særlig så mye som 15-18 000, så er det noe en bør ha i baktankene da. Men likevel så endrer ikke det noe i forhold til mugg-saken. Det kan godt hende du har krav på å holde tilbake leie. Men hvor mange prosent vet jeg ikke.

Google advokatvakt og dra dit fortest mulig.
Anbefaler deg å ta kontakt med advokat, du blir rundlurt ved å holde på på den måten og la han hæsje med deg og helsa di! Di 15-18k kan du si at du evt holde tilbake fordi han ikke har ordnet opp etter seg. Kanskje han tilogmed må betale deg tilbake for hele leie periode hvis kontrakt ikke er gyldig og i samsvar med husleieloven. Men etter det du skriver ser jeg at du blir tømt for penger du ikke har og han setter opp leie helt ut av det blå, enda han vet bo situasjon med økonomi og leilighetens stand! Søk advokat og ta imot all hjelp du kan få i denne saken

Huseiernes landsforbund!! Ring dem
Sist endret av MentalMantis; 4. september 2019 kl. 22:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal ringe alle jeg kan imorgen som er relativt for saken her.
Får lønn imorgen. Skal jeg IKKE betale leie imorgen til jeg får svar på saken?
Jeg vil ikke bli kastet ut, og sjangsen er større for det siden jeg skylder såpass "mye" leie. Er nervøs for hele greia, vil ikke bli satt naken ut på gaten.
Nå blir det veldig på tampen da. Så jeg ville nok betalt for denne måneden, og brukt tiden mot neste måned til å materialisere og forberede saken. Ikke gamble, gjør det sikkert. Slike ting skal ta tid.
I mine ører høres det ut som du skylder 3 måneders leie, får lønn i morgen, og leter etter en grunn til å ikke bruke lønna på husleie.

Hvis du vil fortsette å bo der, ville jeg anbefalt deg å vaske det skikkelig rent og sette på en vifte/luftavfukter/ovn til det er tørt. Mugg trenger fuktighet. Når alt er borte så følger du med og fikser problemet om det oppstår igjen.

Så kan man si, det er huseiers plikt å ordne opp i dette, dette skal du ikke finne deg i. Det finnes så jævlig mange idioter og det å ta opp kampen med dem koster enormt med ressurser. Bruk ressursene din på å skape din egen fremtid. Den sikreste måten å unngå dårlige boligeiere er å eie boligen selv.

Har du problemer i boligen du leier, gjør ditt beste for å stoppe problemet. Vasking og lufting kan gjøre mye. Ta bilder og rapporter til huseier kontinuerlig. Da har du kanskje en sak til slutt.

Å skulle holde tilbake husleie når du har sagt i fra om et problem en gang, samtidig som du skylder tre måneders husleie er en dårlig ide.
Agree.

3 mnd husleie utestående på ett år er litt vel mye.

Du kan sikkert forsøke presse på huseier, men med 3 mnd husleie hengende etter deg ville jeg vært forsiktig.
Ja, jeg burde nevnt avfukter. Kjøp digital fuktmåler hos Clas Ohlson til 130 kr for å måle først. Så kan utleier kjøpe avfukter hvis det er for høye verdier. Dette skal ikke du betale strøm av.
Sist endret av Nature Spirit; 5. september 2019 kl. 11:29.