Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 6983
Hei!

Om jeg kjøper ansvarsforsikring til enkeltpersonforetaket mitt, vil jeg da få hjelp av forsikringsselskapet om det oppstår søksmål i en kontrakt jeg har skrevet under som individ?

Siden jeg og enkeltpersonforetaket er samme juridisk subjektiv så regner jeg med at svaret er ja.

Greia er at jeg jobber som oversetter for noen amerikanske selskaper hvor man skriver under som individ, men enkeltpersonforetaket er ikke nevnt i kontrakten.
Alt blir fakturert gjennom enkeltpersonforetaket. De har ferdige kontrakter hvor man kun kan skrive under som individ.

For å drive med næring som enkeltperson må man jo ha et enkeltpersonforetak, sant?

Så om jeg blir saksøkt som individ for arbeidet jeg har gjort så vil ansvarsforsikringen på enkeltpersonforetaket kicke inn, sant?

Meninger?
ring et forsikringselskap som faktisk driver med denslags? de bør jo vite hva deres ansvarsforsikring dekker.

ansvarsforsikring høres forøvrig ut som om basic dekning,
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nei. Det er ikke sikkert ansvarsforsikringen du har på ENKet ditt hjelper dersom du personlig blir saksøkt, det avhenger av flere ting. F.eks. hva ansvarsforsikringen dekker, grunnlaget for søksmålet og så videre.

Man trenger ikke å ha et enkeltpersonforetak for å drive næring, men det er fornuftig. I noen tilfeller er det også lurere å ha et AS, men det er en annen diskusjon.

ENKet ditt kan ikke skrive under på noe som helst, det vil alltid være du som "individ" som signerer, men i noen tilfeller signerer du på vegne av deg selv, i andre tilfeller på vegne av ENKet. Siden kontrakten er inngått mellom et selskap og deg selv er jeg svært usikker på om ENKet vil være involvert, selv om du bruker det til fakturering.
Som en analogi; det skjer jevnlig at et selskap bruker et annet selskap for fakturering. F.eks. fordi fakturering er outsourcet. Det er fortsatt selskapet i kontrakten som har ansvaret, selskapet som fakturerer har intet ansvar utover håndteringen av fakturering.

Nå er jeg også svært usikker på hva du trenger ansvarsforsikring for når du jobber som oversetter. Det skal mye til for at du skal kunne havne i en situasjon der du kan holdes ansvarlig for eventuelle tap i en norsk domstol, selv om amerikanske selskaper liker å legge inn en del typiske amerikanske forhold i kontraktene sine. Spesielt når avtalen er inngått med deg som person - da vil du sannsynligvis defineres som arbeidstaker ihht norsk rett, og selskapets mulighet til å holde deg personlig ansvarlig krever i bunn og grunn at du bevist har forsøkt å skade selskapet.

Denne typen ansvarsforsikringer er også svært dyre, så de skal betale deg veldig godt for at det skal lønne seg.