Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 7208
Game disconnected
pokemon's Avatar
Heisann folkens

Jeg har planer om å lage meg en liten flammekaster
men jeg trenger en måte å få kontinuerlig gnist når jeg skal tenne den..
selvfølgelig kunne jeg brukt en lighter eller lignende å få en flamme men det er altså gnist jeg er på utkikk etter..

noen smarte hoder der ute som kan peke meg i riktig retning?

Takker
Litt usikker på kontinuerlig gnist, men i de fleste tilfeller trenger du kun en gnist for å antenne "flammekasteren", etter den er antennt vil den "antenne seg selv". Sett at du ikke slipper opp trykket.
Du trenger ikke kontinuerlig gnist. Da ifra en lighter tenner og sett på den, så kobler du den igjen på avtrekkeren slik at den tenner når du trykker inn avtrekkeren.
Bruke en coil fra en bil, koble så opp til ett rele som som pulserer (slår seg inn og ut). Da vil du få en kontinuerlig gnist.

Kan lage koblings sjema og en video av produktet vist det er ønskelig! anyone?
Sitat av Xzip Vis innlegg
Bruke en coil fra en bil, koble så opp til ett rele som som pulserer (slår seg inn og ut). Da vil du få en kontinuerlig gnist.

Kan lage koblings sjema og en video av produktet vist det er ønskelig! anyone?
Vis hele sitatet...
Yes please
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Som andre sier kan du bare gjør sånn at den gnister en gang når du trykker inn avtrekkeren, selvfølgelig etter gassen har kommet ut. Eller bare skur på gassen, så trykke på en egen knapp for en liten gnist.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xzip Vis innlegg
Bruke en coil fra en bil, koble så opp til ett rele som som pulserer (slår seg inn og ut). Da vil du få en kontinuerlig gnist.

Kan lage koblings sjema og en video av produktet vist det er ønskelig! anyone?
Vis hele sitatet...
det hadde vært veldig greit men vil ikke en coil kreve endel fra batteriet ? hadde ikke tenkt å bruke noe større en et lite 12 V batteri..

grunnen til at jeg vil ha kontinuerlig er bare så jeg er sikker på at den ikke slukker.. da kan jeg også slå den av å på veldig fort osv.. btw så har jeg tenkt å bruke veske til fuel å ikke gass.

et spm til er det vansklig å få tak i et sånt relè ? har de det på biltema eller clas olsen fks?

takker for svar
Sist endret av pokemon; 15. mars 2010 kl. 15:41.
Bruk en gasskomfyr tenner?
De fungerer knall
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Piezo tenner? Finnes noen små i lightere, men som Blackkoz sier, knabb en fra en grill, og koble den via avtrekkeren. De krever ingen batterier, er små, og lager noen jævlig vonde gnister
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Bruk en gasskomfyr tenner?
De fungerer knall
Vis hele sitatet...
det kunne vell funket det å, men det er vell også gjerne bare en gnist per trykk ?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
En gnist per trykk ja, men så holder du inne knappen, og så kobler du slik at når du holder inne knappen spruter den ut væske, bare å trykke igjen hvis den dauer.

Edit, kan vel også lage en "lock" knapp, slik at du ikke trenger å holde på knappen hele tiden, men anndefaler en dødmanns knapp da
Sist endret av Fleff; 15. mars 2010 kl. 15:45.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
En gnist per trykk ja, men så holder du inne knappen, og så kobler du slik at når du holder inne knappen spruter den ut væske, bare å trykke igjen hvis den dauer.

Edit, kan vel også lage en "lock" knapp, slik at du ikke trenger å holde på knappen hele tiden, men anndefaler en dødmanns knapp da
Vis hele sitatet...
ja det hadde nok funket veldig bra er ikke i tvil om det, tingen er bare det at den skal ikke daue før jeg vil det :P vil ha et veldig stabilt system hvis du skjønner. hvis det blåser litt å jeg er litt hard på fuel tilførselen kan det fort slukke.. du har sikkert lekt med sprayboks å lighter? da har du erfart dette
Sist endret av pokemon; 15. mars 2010 kl. 15:50.
Mange tennere spyr ut gnister hele tiden. Varierer nok litt ifra tenner til tenner.
En kontinuerlig gnist kalles vel egentlig en lysbue?
Et relè kan kjøpes på biltema.
Ville kanskje gått for en coil fra en bil, men tror ikke 12V i seg selv er nok til å lage en bra lysbue.
Denne funker til formålet ditt tenker jeg. Skal skaffe en slik selv til potetkanon.

Edit: forresten gir ikke den noen lysbue, bare "tick-tick-tick-tick". Men det bør være mer enn nok.
Sist endret av hedningen; 15. mars 2010 kl. 15:58.
Normalt brukes pilotflamme på flammekastere. Da tenner du på en gang, bruker den til du har flammekastet ferdig og stenger ventilen så den slokker.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dwerg Vis innlegg
En kontinuerlig gnist kalles vel egentlig en lysbue?
Et relè kan kjøpes på biltema.
Ville kanskje gått for en coil fra en bil, men tror ikke 12V i seg selv er nok til å lage en bra lysbue.
Vis hele sitatet...
vell trenger ikke lysbue, gnist anenvert sekund eller noe ser jeg for meg.

en bil bruker jo 12V alikevell så ser ikke for meg at det skal bli noe problem.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
En flammekaster er noe kraftigere enn sprayboks og lighter Pluss at ikke hele innholdet i sprayboksen er brannfarlig på alle spraybokser.

12V og ett godt batteri er nok, men da skal du ha ett med mange ampere Bare pakke ett gelebatteri i en nokså brannsikker ryggsekk med tank bakpå til drivstoff, da er du good to go
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
Sitat av hedningen Vis innlegg
Denne funker til formålet ditt tenker jeg. Skal skaffe en slik selv til potetkanon.

Edit: forresten gir ikke den noen lysbue, bare "tick-tick-tick-tick". Men det bør være mer enn nok.
Vis hele sitatet...
å denn gir ikke en gnist per trykk er du sikker på ?
Sitat av pokemon Vis innlegg
å denn gir ikke en gnist per trykk er du sikker på ?
Vis hele sitatet...
Jepp. Står indirekte i teksten på ebay, og det er derfor den har batterier.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
hvis du går for den på ebay, så åpne batteriluka og lag en custom batteripakke med flere parallellkoblede batteier Da varer den enda lengere
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
ja jeg må nok gå for den det er ikke andre steder, kanskje norske? å få tak i en sånnen? men den er ivertfall midt i blinken
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tror faktisk FellesKjøpet hadde slike før.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lag en pilotflamme. En gnist vil ikkje greie å tenne ei væske godt, ettersom du er avhengig av å fordampe litt av væska. Skal du ha en kontinuerlig gnist med stor nok energi til det så vil det ufravikelig bruke mykje batterier. Og batterier veg vanvittig mykje meir enn drivstoffet du bruker på en pilotflamme.
Kan du ikke teipe fast et langt stjerneskudd?
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Lag en pilotflamme. En gnist vil ikkje greie å tenne ei væske godt, ettersom du er avhengig av å fordampe litt av væska. Skal du ha en kontinuerlig gnist med stor nok energi til det så vil det ufravikelig bruke mykje batterier. Og batterier veg vanvittig mykje meir enn drivstoffet du bruker på en pilotflamme.
Vis hele sitatet...

vesken skal gjennom ei dyse først så den blir passelig forstøvet, jeg har vurdert pilot flamme, men vil prøve å lage et godt system med gnist først. og hvis ikke det funker noe greit får det bli pilot flamme.

uansett dette ser ut til å være rett ?

http://produkter.fk-butikken.no/trad...3301&Shop=fkov
HøyRisiko Psykopat
En tilng du kan gjøre er å bruke en fluesmekker til strømmforsyning til Coil sånne til biler, husker ikkje hvordan det skal kobles akkuratt nå. du får en fin gnist på ca 5-6 cm med det.
Bruker det selv til potetkanonen'e min
Sist endret av OlaWaagen; 15. mars 2010 kl. 17:36.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Personlig synes jeg en pilotflamme ser mye stiligere ut, men jeg er våpensamler, så jeg er vel bare ute etter noe som ser mest autentisk ut...
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Personlig synes jeg en pilotflamme ser mye stiligere ut, men jeg er våpensamler, så jeg er vel bare ute etter noe som ser mest autentisk ut...
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke min flammekaster være så veldig stor, det er mest derfor jeg ikke vil ha pilot flamme.. du kommer sikkert til å se hvorfor når jeg legger ut resultatet.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Gleder meg
Føler du for å røpe hvordan væsken skal drives ut, eller er det en hemmelighet inntil videre?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Spylerpumpe til bil xD, tror det hadde funka...
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Spylerpumpe til bil xD, tror det hadde funka...
Vis hele sitatet...
jepp var det som var planen tenker å bruke 2 stykk ut til et T-rør så ut til løpet
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Spennende... Legg ut en film, da vel! Gleder meg!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det jeg trodde Må bare finne noen dyser av stål, de som medfølger er gjerne av plastikk, men dyser kan du finne fra så mangt

Hvis noen andre trenger spylerpumpe: http://www.biltema.no/Sok1/Alle/?qui...ry=spylerpumpe

Har brukt noen pumper derfra, den universalpumpa fungerer egentlig ikke så bra som hvis de skulle vært til merkebil.
Sist endret av Fleff; 15. mars 2010 kl. 22:14.
Vil ikke en spylerpumpe bli for svakt, du bør vel ha litt trykk.
Og en spylerpumpe tåler ikke all verden av kjemikalier.
Bensinpumpe til turbomotor må vel være bedre.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
For det første er man jo ute etter pris... For det andre trengs det overraskende lite kraft for å sende væske avgårde, bare man har en dyse... Dette virker egetnlig veldig interessant... Kanskje jeg skal prøve meg på en selv... Tror nok jeg går for en jetlighter fra dealextreme som tenner... De er billige...
Hvilken væske tenker du å bruke? Tror du tennvæske ville være aktuelt?

Edit: Denne er vel fin?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1320
Den har jo en vinkel, så man kan montere den på utløpsrør og ha knappen stående fram... Evt. Har den lås for å ha flammen på...
Sist endret av Ffojt; 15. mars 2010 kl. 22:45.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
Vell, siden jeg tenker å bruke to pumper ut til en line vil jeg tør å påstå at det blir nok av trykk. tenker å kjøpe meg ei dyse alla de du finner i forgasseren på en moped, finne ei grei løsning til tenning å jobbe utifra det. men blir enda ei uke til før jeg kommer igang tho har tenkt å prøve litt forskjellige væsker, tenker på bensin, eller bensin til nitro biler ? tennvæske vil nok ikke funke etter som det må ha en del temperatur for å antenne. men skal nok få det til å fungere fint
ikke kjøp lighter fra dx, de spiser butan!
Vanlig bensin vil vel ødlegge pumpen?
Er vel ofte mye plast som ikke tåler bensin på en sånn pumpe beregnet på spylerveske.
har brukt de til olje, det går bra.
Vanlige spylerdyser i fra bil er vel metall når du tar vekk plastikk huset.
Sist endret av PyroMann; 15. mars 2010 kl. 23:21.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
tja vet nå ikke jeg det vil jo vise seg fort :P uansett så er jo spylervæske litt sterkt det å, kanskje man kan bruke rødsprit eller noe? blir nok endel eksperimentering før et godt resultat kan vises frem, men har god tro på dette

Sitat av Xzip Vis innlegg
Bruke en coil fra en bil, koble så opp til ett rele som som pulserer (slår seg inn og ut). Da vil du få en kontinuerlig gnist.

Kan lage koblings sjema og en video av produktet vist det er ønskelig! anyone?
Vis hele sitatet...
Er også veldig gira på et koblingsskjema av dette høres ganske lurt ut.
Her!!! Hadde litt dårlig tid, så både film oppsett og coil oppsett ble litt dårlig.
http://www.youtube.com/watch?v=7wYYJ9SctpM
Koblinsjema legger jeg ut etter skolen.
Sist endret av Xzip; 16. mars 2010 kl. 07:47.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
det der så veldig bra ut! vet du om det trekker mye strøm?
Sitat av pokemon Vis innlegg
det der så veldig bra ut! vet du om det trekker mye strøm?
Vis hele sitatet...
Under 1A for å si det sånn:P
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xzip Vis innlegg
Under 1A for å si det sånn:P
Vis hele sitatet...
da er jo dette lovende tror jeg må gå for dette ja er det du som har laget den filmen? isåfall hvor får jeg tak i relè?

EDIT: leste posten engang til å skjønte det var du som hadde laget den :P
Sist endret av pokemon; 16. mars 2010 kl. 11:54.
Sitat av pokemon Vis innlegg
da er jo dette lovende tror jeg må gå for dette ja er det du som har laget den filmen? isåfall hvor får jeg tak i relè?

EDIT: leste posten engang til å skjønte det var du som hadde laget den :P
Vis hele sitatet...
Hehe, rele kjøper du på bensinstasjoner eller på biltema for ca. 30 kr.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Ovrig/Rele/
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trådstarter
og foresten så skjønte jeg ikke hvor kondensatoren kom in i bildet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg lurer også på hvordan man bestemmer størrelse på kondensatoren når den skal brukes til et slikt formål?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Coil er ut. Pinglete greier.

Jeg bruker xenon-ballast, dvs, slike som driver xenon-lamper på biler. Anyways, du er sikret 1 sekund med kontinuerlig pulsende 1.5cm lysbue mellom lederene. Optimal effekt ligger vel rundt 1cm avstand mellom lederene (ja, du kan ta strømmen med en gang, og sette den på igjen, slik at den fortsetter et nytt sekund)

Bare et forslag

Eksempel fra ebay

PS: tenkte kanskje du kunne linke denne tenneren med triggeren til drivstoff/gass-ventilen
Sist endret av willosof; 27. mai 2010 kl. 00:51.
Dette så interessant ut! Kan jeg bare spørre hvordan denne xenon-ballast greia funker? Er det så enkelt at du bare kobler på strøm? Trenger du noen rele?

Btw, Søkte litt på gåggle, men fant heller lite om denne typen bruk :P