Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 8594
Alvorlig talt så ser jeg faktisk ingen grunn til at tobakksvarer som foreksempel snus, og røyk skall være lovlig. Ikke bare er det lovlig, men det er veldig lett tilgjengelig også. At det er skadelig for kroppen på alle mulige måter, og faktisk er et rusmiddel er det ingen diskusjon om.

Og eventuellt ha en ordning slik at en kan få tak i røyk, eller snus via resept på apotek eller via legen slik at de som faktisk ikke klarer seg uten (de som er nikotin avhengi) får tak i det dem trenger hadde kansje vært bedre.

På denne måten ville antall folk som begynner å røyke mest sannsynligvis stupe ned. Hva synes dere? Er dette et fornuftig forslag eller er det helt på trynet? Noen synspunkter?

Denne tråden handler om hvordan vi kunne gjort tobbak ulovlig og hvorfor/hvorfor ikke vi skulle ha gjort det. Verken røyker eller snuser selv.
Sist endret av Juicekongen; 19. september 2010 kl. 02:15.
Fordi det har vært lovlig i mange år, det er "kultur".
Hvordan tror du røykere ville ha reagert hvis tobakk plutselig ble ulovlig?
do the math.
Det har vel seg slik at tobakk rett og slett er for utbredt blant det norske folk, at staten innser at å ha innført dette til å bli et ulovlig rusmiddel, hadde vært katastrofe. Jeg vil med ærlig ord påstå at dette er et valg man selv tar, og man må ta konsekvensene av det på egenhånd, så jeg ser heller at staten kutter ut gratis støtte for de som røyker, så får de heller betale for røykeslutten sin selv når de er villige til å betale for sin egen tobakk.
Sist endret av Neutralizer; 19. september 2010 kl. 02:24.
Sitat av RoadKill94 Vis innlegg
Hvordan tror du røykere ville ha reagert hvis tobakk plutselig ble ulovlig?
do the math.
Vis hele sitatet...
Gått i demonstrasjonstog og sutret en stund kanskje, men det hadde gått over. Jeg ser ingen grunn til at det skal være lovlig, det eneste det er godt for er lommeboka til de som lager det.
Du har selv valget om du vil røyke/snuse eller ikke. Gjøre tobakk ulovlig løser ingenting,
da kommer bare kriminelle til å selge det på gaten sånn som det er med cannabis.
Sist endret av plipp; 19. september 2010 kl. 02:27.
Hvorfor skal ikke det være lovlig og lett tilgjengelig når det bare går utover oss selv som bruker det?
Sitat av plipp Vis innlegg
Du har selv valget om å røyke eller ikke. Gjøre tobakk ulovlig løser ingenting,
da kommer bare kriminelle til å selge det på gaten sånn som det er med cannabis.
Vis hele sitatet...
Å gjørde tobakk ulovlig hadde drastisk redusert antall røykere, så jo det hadde løst en del unødvendig død. Og det er da bedre at kriminelle selger det på gaten som gjør det vanskeligere å få tak i enn at det selges lovlig overalt.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Gått i demonstrasjonstog og sutret en stund kanskje, men det hadde gått over. Jeg ser ingen grunn til at det skal være lovlig, det eneste det er godt for er lommeboka til de som lager det.
Vis hele sitatet...
Folk som har røyka i mange år synes sikkert det er helt uhørt, så jeg tviler på at det hadde gått over med det første.
Sist endret av CatastrophicRoadKill; 19. september 2010 kl. 02:31.
Vi kan da ikke ha et samfunn hvor myndighetene får bestemme hver minste ting vi gjør med livene våre. Vi trenger færre slike frihetsbegrensende lover, ikke flere. La de stakkars røykerne få røyke seg i hjel hvis de absolutt vil det, de betaler uansett mer i tobakksavgifter enn det koster oss å holde dem i live.

Ja til et mer opplyst og kunnskapsrikt folk, nei til strengere forbudspolitikk.
Sist endret av mentalmelt; 19. september 2010 kl. 02:32.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Å gjørde tobakk ulovlig hadde drastisk redusert antall røykere, så jo det hadde løst en del unødvendig død. Og det er da bedre at kriminelle selger det på gaten som gjør det vanskeligere å få tak i enn at det selges lovlig overalt.
Vis hele sitatet...
Du har ikke forstått noe som helst, sånne typer som deg som styrer for mye i Norge.
Sist endret av plipp; 19. september 2010 kl. 02:34.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Å gjørde tobakk ulovlig hadde drastisk redusert antall røykere, så jo det hadde løst en del unødvendig død. Og det er da bedre at kriminelle selger det på gaten som gjør det vanskeligere å få tak i enn at det selges lovlig overalt.
Vis hele sitatet...
Kan vi ikke bare gjøre alt som er farlig ulovlig med en gang. Drit i frihet til å gjøre som man selv ønsker, forby alt som er farlig, enten det er røyk, alkohol eller usunn mat!
Min oppfatning er at sakte, men sikkert så blir røyking ulovlig.
Røykeloven, alle "fun facts" som står på pakkene, de nye skapene som man kan gjemme bort tobakk i osv.

Jeg vil tro at det vil bli nokså vanskelig for røykerne dersom denne utviklingen fortsetter gradvis, slik den har gjort bare på de siste 5-6 årene.
Sitat av Parkett Vis innlegg
Kan vi ikke bare gjøre alt som er farlig ulovlig med en gang. Drit i frihet til å gjøre som man selv ønsker, forby alt som er farlig, enten det er røyk, alkohol eller usunn mat!
Vis hele sitatet...
For uten røyk, alkohol og usunn mat hadde du ikke vært fri? Og jeg sier ikke at man skal forby alt, bare det farligste som for ekempel røyk som gjør deg ingenting godt.
Sitat av onoffon Vis innlegg
Fordi det har vært lovlig i mange år, det er "kultur".
Vis hele sitatet...
masse andre rusmiddler som har vært en kultur spoler du tilbake 3000 år så satt folk å røyket cannabis også og mange shamaner og prester før (ikke helt sikker på om det var shamaner) som ruset seg på div psykadelica.
Om tobakk blir ulovlig får vi anarki i norge

snus og røyk er deggbart
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Otis Vis innlegg
Hvorfor skal ikke det være lovlig og lett tilgjengelig når det bare går utover oss selv som bruker det?
Vis hele sitatet...
Kan du si det samme om heroin? (jeg prøver ikke å sammenligne tobbak med heroin nå, jeg prøver bare å få frem at begge er rusmidler som en velger selv å bruke men som alikevell skader forbrukeren)

Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Om tobakk blir ulovlig får vi anarki i norge

snus og røyk er deggbart
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på det.
Sist endret av Juicekongen; 19. september 2010 kl. 02:42.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Å gjørde tobakk ulovlig hadde drastisk redusert antall røykere, så jo det hadde løst en del unødvendig død. Og det er da bedre at kriminelle selger det på gaten som gjør det vanskeligere å få tak i enn at det selges lovlig overalt.
Vis hele sitatet...
klarer ikke du å få tak i noe å ruse deg på overalt? da blir det heller ingen aldårs grense på tobakk heller
Interessant lese stoff om røyk

Jeg røyker og snuser siden jeg liker det og det er mitt valg. Jeg er en av de personene som kan klare å slutte hvis jeg vil det, men det blir ikke med det første.

Når det er sagt, så kan jeg ikke tenke hvordan gate miljøene blir hvis det blir ulovlig med røyk, da er det bedre at de får folkemengden i Norge til å kutte litt etter litt, så de til slutt kan stoppe å selge røyk. Tall viser jo at flere røyker mindre/sluttet å røyke, ved innføring av diverse midler.
Sist endret av eskil2k; 19. september 2010 kl. 02:52.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Kan du si det samme om heroin? (jeg prøver ikke å sammenligne tobbak med heroin nå, jeg prøver bare å få frem at begge er rusmidler som en velger selv å bruke men som alikevell skader forbrukeren)



Tviler sterkt på det.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men røyk og snus har vert lovlig i flere år å det er ikke like skadelig og ødelegger samfunnet i like stor grad.
Hvis heroin og andre sterke rusmidler hadde hvert lovlig, tror jeg vi hadde fått et veldig dårlig samfunn.
At tobakk er et rusmiddel er et ganske tafatt argument. Verken snus eller røyk gjør deg spesielt ruset, og man blir ikke akkurat begrenset når man tar en snus under leppen eller tar en røyk. Det er derimot en haug med andre gyldige argumenter man kan bruke.

Sitat av Phenobix Vis innlegg
For uten røyk, alkohol og usunn mat hadde du ikke vært fri? Og jeg sier ikke at man skal forby alt, bare det farligste som for ekempel røyk som gjør deg ingenting godt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det han sier. Det handler om frihet til å velge hva man ønsker selv.
Sitat av Otis Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener, men røyk og snus har vert lovlig i flere år å det er ikke like skadelig og ødelegger samfunnet i like stor grad.
Hvis heroin og andre sterke rusmidler hadde hvert lovlig, tror jeg vi hadde fått et veldig dårlig samfunn.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det da? Ville du og venna dine begynt med heroin om det var lovlig? Man får jo kjøpt formfett å andre morsomme saker lovlig på butikken å, men det er da ikke så mange oppegående som ruser seg på det. Kan det hende at du undervurderer evnen til å tenke selv hos det Norske folk?
Sitat av flue Vis innlegg
Det er ikke det han sier. Det handler om frihet til å velge hva man ønsker selv.
Vis hele sitatet...
Og jeg ser ingen grunn til at folk skal være fri til å velge noe som koster mye, er vanskelig å slutte med og som tar liv og som det ikke kommer noe godt ut av.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Og jeg ser ingen grunn til at folk skal være fri til å velge noe som koster mye, er vanskelig å slutte med og som tar liv og som det ikke kommer noe godt ut av.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite at folk som røyker ikke får noe ut av det?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Og jeg ser ingen grunn til at folk skal være fri til å velge noe som koster mye, er vanskelig å slutte med og som tar liv og som det ikke kommer noe godt ut av.
Vis hele sitatet...
så du mener at folk ikke skal få velge selv hva de vil gjøre?
at de som lager lover og regler er de du skal følge, uansett?
Sitat av flue Vis innlegg
Det handler om frihet til å velge hva man ønsker selv.
Vis hele sitatet...
Skal egentlig ikke være nødvendig å lage en tråd for å finne svaret på dette.
Det er i bunn og grunn lovlig fordi det har eksistert i alle tider. samme med alkohol, hadde alkohol og hasj kommet i dag hadde sansynsligvis hasj vært lovlig og alkohol forbudt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvordan kan du vite at folk som røyker ikke får noe ut av det?
Vis hele sitatet...
Hva får de ut av det da? Å ikke få abstinenser? Woohoo.

Sitat av Johnny Nonsens Vis innlegg
så du mener at folk ikke skal få velge selv hva de vil gjøre?
Vis hele sitatet...
Angående visse ting som å røyke, ja.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvorfor det da? Ville du og venna dine begynt med heroin om det var lovlig? Man får jo kjøpt formfett å andre morsomme saker lovlig på butikken å, men det er da ikke så mange oppegående som ruser seg på det. Kan det hende at du undervurderer evnen til å tenke selv hos det Norske folk?
Vis hele sitatet...
Jeg kommer aldri til å prøve heroin å tviler stert på at vennene min ville ha prøvd det.
Skjønner egentli ikke hva poenget ditt er.

Formfett ja, det går utåver dem selv.

Naturlige planter som weed å salvia kunne ha vert lovlig under resept på apoteket til de som har bruk for det.

Jeg er ikke serlig flink til å argumentere, men jeg prøver.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Hva får de ut av det da? Å ikke få abstinenser? Woohoo.
Vis hele sitatet...
Deilig å slappe av med en røyk etter noen stressende timer feks.
Kan jeg spørre deg hvorfor du er så ute etter å kontrollere mennesker?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Deilig å slappe av med en røyk etter noen stressende timer feks.
Kan jeg spørre deg hvorfor du er så ute etter å kontrollere mennesker?
Vis hele sitatet...
Eneste grunnen til at det er deilig er fordi du allerede er avhengig.
Og hva er så grusomt med å "kontrollere mennesker" fra å gjøre noe som skader dem?
Sitat av Otis Vis innlegg
Jeg kommer aldri til å prøve heroin å tviler stert på at vennene min ville ha prøvd det.
Skjønner egentli ikke hva poenget ditt er.

Formfett ja, det går utåver dem selv.

Naturlige planter som weed å salvia kunne ha vert lovlig under resept på apoteket til de som har bruk for det.

Jeg er ikke serlig flink til å argumentere, men jeg prøver.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skriver du "Hvis heroin og andre sterke rusmidler hadde hvert lovlig, tror jeg vi hadde fått et veldig dårlig samfunn. " da?

Stoffet heroin har ingen magiske egenskaper som gjør at det ødelegger et samfunn, men det er ikke særlig bra for mennesker da det er sterkt vanedannende. Det eneste poenget jeg kan se fra det du skriver da, er at du frykter at en hel masse folk skal begynne med det om det blir lovlig. Eller tror du de fleste ville holdt seg unna selv om det var lov?

Sitat av Phenobix Vis innlegg
Eneste grunnen til at det er deilig er fordi du allerede er avhengig.
Og hva er så grusomt med å "kontrollere mennesker" fra å gjøre noe som skader dem?
Vis hele sitatet...
Nja, det er en grunn til at man ikke flere tusen år har brukt tobakk som et rusmiddel, ikke kun pga avhengigheten vil jeg si. Men de fleste ciggene som blir fyrt opp idag blir nok fyrt opp fordi folk er avhengig ja.

Vel hva er det som ikke skader oss da? Alt vi gjør er omtrent skadelig. Den eneste forskjellen er hva vi er villige til å risikere helsa vår for.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvorfor skriver du "Hvis heroin og andre sterke rusmidler hadde hvert lovlig, tror jeg vi hadde fått et veldig dårlig samfunn. " da?

Stoffet heroin har ingen magiske egenskaper som gjør at det ødelegger et samfunn, men det er ikke særlig bra for mennesker da det er sterkt vanedannende. Det eneste poenget jeg kan se fra det du skriver da, er at du frykter at en hel masse folk skal begynne med det om det blir lovlig. Eller tror du de fleste ville holdt seg unna selv om det var lov?
Vis hele sitatet...
Tror egentli det ville ha hvert flere som har begynt med det ja, på grunn av problemer de har eller har hatt. (Som mange andre som bruker det nå idag)
Eller jeg er egentli usikker, fordi det er jo lett å få tak i ellers. Men det spørs hvordan det hadde blitt solgt hvis det var lovlig
enkel løsning

istedet for å slutte å selge tobakk hva med å høyne aldersgrensen?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel hva er det som ikke skader oss da? Alt vi gjør er omtrent skadelig. Den eneste forskjellen er hva vi er villige til å risikere helsa vår for.
Vis hele sitatet...
Visse ting er skadeligere enn andre, og røyking er høyt på listen over det mest skadelige vil jeg tro. Og hva ER det egentlig du er villig til å risikere helsa di for? Jeg ser ingenting positivt med røyking. Hvorfor røyker du?
Sitat av mathsterk Vis innlegg
enkel løsning

istedet for å slutte å selge tobakk hva med å høyne aldersgrensen?
Vis hele sitatet...
å høyne aldersgrensen vil aldri funke. Det er jo bare å få noen til å kjøpe for deg, eller lage fake id.
Kan vi ikke egentlig bare lage en sunn diett som alle i Norge skal gå på. Snus og røyk og alkohol bør selvfølgelig være ulovlig. Risikosport og bilkjøring er forbudt, men alle skal på ha en times joggetur hver dag da dette er sunt. Følger vi disse enkle reglene vil alle i Norge bli mye sunnere, og mye mindre fri. Forøvrig bør man iallefall ikke sitte mer enn 1,5 timer foran en skjerm hver dag. Høres det awesome ut, for det virker på meg som det er dette du argumenterer for. (Et sunt samfunn der alt usunt er forbudt that is).
Sitat av Conders Vis innlegg
Kan vi ikke egentlig bare lage en sunn diett som alle i Norge skal gå på. Snus og røyk og alkohol bør selvfølgelig være ulovlig. Risikosport og bilkjøring er forbudt, men alle skal på ha en times joggetur hver dag da dette er sunt. Følger vi disse enkle reglene vil alle i Norge bli mye sunnere, og mye mindre fri. Forøvrig bør man iallefall ikke sitte mer enn 1,5 timer foran en skjerm hver dag. Høres det awesome ut, for det virker på meg som det er dette du argumenterer for. (Et sunt samfunn der alt usunt er forbudt that is).
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig tror usunn mat, snus, alkohol, risikosport, bilkjøring, å ikke jogge og å sitte foran PCen mer enn 1,5 timer hver dag er i nærheten så skadelig som røyk har jeg en webside kalt google til deg. Det er ikke like skadelig til sammen en gang.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Hvis du virkelig tror usunn mat, snus, alkohol, risikosport, bilkjøring, å ikke jogge og å sitte foran PCen mer enn 1,5 timer hver dag er i nærheten så skadelig som røyk har jeg en webside kalt google til deg. Det er ikke like skadelig til sammen en gang.
Vis hele sitatet...
Håper du tuller nå. Har selv et fedme problem og det sliter 10x mer på kroppen min. en kompisen min som er tynn og røyker 40 om dagen.
Røyker ikke selv lenger men bruker snus en gang i blandt.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Hvis du virkelig tror usunn mat, snus, alkohol, risikosport, bilkjøring, å ikke jogge og å sitte foran PCen mer enn 1,5 timer hver dag er i nærheten så skadelig som røyk har jeg en webside kalt google til deg. Det er ikke like skadelig til sammen en gang.
Vis hele sitatet...
Sorry, men hva prater du om her egentlig?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Hvis du virkelig tror usunn mat, snus, alkohol, risikosport, bilkjøring, å ikke jogge og å sitte foran PCen mer enn 1,5 timer hver dag er i nærheten så skadelig som røyk har jeg en webside kalt google til deg. Det er ikke like skadelig til sammen en gang.
Vis hele sitatet...
Kanskje du kan selv gå inn på den fantastiske siden din, så hadde du kanskje funnet fram til dette og forstått hva vedkommende du quotet til faktisk mente med svaret sitt..

http://no.wikipedia.org/wiki/Ironi


Usannsynlig irriterende tråd, er så lei av alle som er etter å kontrollere og bestemme over alle og en hver. Nå tar jeg røyken min, og drar på jobb
Sitat av RoadKill94 Vis innlegg
Hvordan tror du røykere ville ha reagert hvis tobakk plutselig ble ulovlig?
do the math.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ærlig talt at de fleste røykere og snusere ønsker å slutte.
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Jeg tror ærlig talt at de fleste røykere og snusere ønsker å slutte.
Vis hele sitatet...
Ikke ved at det plutselig blir tatt fra dem, det tviler jeg på.
Sitat av onoffon Vis innlegg
Håper du tuller nå. Har selv et fedme problem og det sliter 10x mer på kroppen min. en kompisen min som er tynn og røyker 40 om dagen.
Røyker ikke selv lenger men bruker snus en gang i blandt.
Vis hele sitatet...
Bare fordi du sliter med fedme og kjenner en som røyker som ikke gjør det betyr ikke det at usunn mat er farligere enn røyk. Du kan begynne å spise sunt (med mindre det er en sykdom) og dermed bli frisk som en fisk. Å røyke er mye vanskeligere å slutte med. Og det er mange flere som røyker enn som er overvektige vil jeg tro.

Sitat av flue Vis innlegg
Sorry, men hva prater du om her egentlig?
Vis hele sitatet...
At han sammenligner ting som ikke er i nærheten så farlig som røyk med røyk. Røyk skader mye mer enn de tingene han nevnte til sammen. Jeg sier ikke vi skal overdrive å være sunn, bare fjerne røyk for det er ikke annet enn dritt.

Sitat av 0bs Vis innlegg
Kanskje du kan selv gå inn på den fantastiske siden din, så hadde du kanskje funnet fram til dette og forstått hva vedkommende du quotet til faktisk mente med svaret sitt..

http://no.wikipedia.org/wiki/Ironi
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke dum, og greit, jeg skal følge rådet ditt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Smoking...cts_of_tobacco

"Tobacco-related diseases are some of the biggest killers in the world today and are cited as one of the biggest causes of premature death in industrialized countries."

"Male and female smokers lose an average of 13.2 and 14.5 years of life, respectively."

"At least half of all lifelong smokers die earlier as a result of smoking".

Sitat av RoadKill94 Vis innlegg
Ikke ved at det plutselig blir tatt fra dem, det tviler jeg på.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?
Sitat av Otis Vis innlegg
Hvorfor skal ikke det være lovlig og lett tilgjengelig når det bare går utover oss selv som bruker det?
Vis hele sitatet...
Feil. Hva med passiv røyking?
Du sitter på freakforum som florerer av rustopicer hundre ganger værre en tobakk for å fortelle om at du skulle ønske røyking var ulovlig?

Du har jo tapt før du har starta.
Sitat av Source Vis innlegg
Du sitter på freakforum som florerer av rustopicer hundre ganger værre en tobakk for å fortelle om at du skulle ønske røyking var ulovlig?

Du har jo tapt før du har starta.
Vis hele sitatet...
Jeg pleier ikke lese de rusrelaterte trådene, men cannabis og det der er vel ikke like farlig som røyk, trodde jeg?
Og uansett handler det om røyk nå og ikke narkotiske stoffer. Det er mange flere som røyker og dermed er det farligere uansett om narkotiske stoffer skulle vært fysisk farligere.
Jeg hørte at lakrispipa, marsipanpølser og hockeypulver skulle taes av markedet. Er det noen som har hørt noe mer om det eller?
Ser mange som kommenterer at folk må få gjøre hva de vil, og at de gjerne bare må røyke seg i hjel hvis de vil... Men det går faktisk ikke bare utover dem, det går utover hele samfunnet. For eksempel koster røykere massevis når de må må legges inn på akkutten, tar all plass og koster sykehusene massevis av penger som egentlig er ganske unødvendig. Kan ikke de nøyaktige statistikkene på dette, men du kan sikkert google det.
Sitat av xfc-nate Vis innlegg
Jeg hørte at lakrispipa, marsipanpølser og hockeypulver skulle taes av markedet. Er det noen som har hørt noe mer om det eller?
Vis hele sitatet...
Det er klart det må vekk. Hvor mange er det ikke som tenker "Å sjekk den lakrispipa da, nå fikk jeg lyst til å begynne å røyke."

[/sarkasme]