Sitat av
einsteindragon
Nei, sier bare at jeg heller ville risikert det og at de som er lege idag var mer empatiske ovenfor oss Rusavhengige. Verden er fortsatt stappfull av folk som ser på rusavhengige som 2. Klasses borgere. Nesten like ille slik som Jødene ble ansatt som før 2. Verdenskrig.
Vi blir ikke sendt i gasskamre eller skutt. Men det mangler ikke noe når det kommer til hatfulle ytringer mot oss.
Det kan være flere grunner, ikke at de er psycho. Men kanskje de har gått gjennom hele landet og ikke funnet noe. Kanskje de er blitt for vant til jobben. Legene altså, og at resultatet er følelsesløshet.
Ofte så står det at man BØR være forsiktig ovenfor rusavhengige.
Jeg kaller det iskaldt og empatiløst visst man velger å la pasienten gå gjennom det mest smertefulle av abstinenser kun fordi legen ikke er villig til å gi eller gjøre noe som kan gi kritikk. Eller bare er upopulært. Selv om sjansen er ekstremt liten.
Hørt om narkomanens lege?
Sjekk ut:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...r-uerstattelig
Noen med tips til en som denne veldig norges beste lege? Nå dessverre død. Spesielt ute etter noen i privaten som jobber i Bergen sentrum eller ikke for langt unna togstasjonen.
Vil ikke ha en lege som tar penger under bordet, er ikke sånn lege jeg spør om. Og vil beholde min fastlege i min kommune, derfor jeg spør om privat.
Kom gjerne med tips til mer enn 1. Og spesielt litt bakgrunnsinfo er interessant
Er i Bergen jeg traff han på 4 rivotril og 100-180mg metadon som skulle skifte til morfin, og det er også inntrykket mitt av LAR; i Bergen så er de kommet MYE lengre enn på bygda.
Jeg mener ikke at mer medisiner = mer progressive, men man blir møtt som ett annet menneske der kontra andre steder i landet jeg har vært.
Ser du nevner Sverre Eika. Trist, på veldig mange måter, for veldig mange folk og familier.
Stig Asplin er Sverres høyre hånd, han har dessverre mistet lisensen sin, men jeg tror kampen for å vinne den tilbake fortsatt står på.
Hør med 24/sju om de har noen info til deg, eller arven etter Sverre, Eika klinikken.
Det med empati er jeg veldig enig i, men jeg forstår hvorfor det blir vanskelig. Nå er legene mer opptatt av å beholde jobben, enn dem er å hjelpe pasienter, særlig på dette feltet(forståelig nok, man hjelper enda mindre som eks-lege!)
Tragisk at det oppfordres til å være enda strengere med rus-pasienter, det fører bare mer elendighet med seg.
Skal rus pasienter få det bedre så må det komme mer rettigheter på banen, det må også skrives om en del retningslinjer og regler.
En fin quote fra Sverre: vi må få ta i bruk HELE felleskatalogen når vi behandler rusavhengige. Vi har lavere forventete levealder en folk med kreft, samtidig så har vi bare en brøkdel av rettighetene, kombinert med ett hav av stigmatisering og fordommer som ofte gjenspeiler seg i behandlingen som gis.
Jeg har mye følelser knyttet til denne problemstillingen, men jeg har innsett at jeg får ikke gjort noe med det på egen hånd. For min del blir det å ty til illegale metoder i påvente av at jeg enten blir rusfri/medikamentfri, eller at det kommer en sårt trengt endring.
Vi som har blitt uglesett av leger hele livet TRENGER å bli møtt på en annen måte enn sånn som i dag. Vi trenger empatien, og vi trenger forståelse. Forståelse som i dag koster legene lisensen.
Ærlighet er også viktig. Jeg mister maska hvis en lege sier at jeg ikke kan få X medikament på grunn av alder eller tidligere historie, når det egentlig handler om at han ikke orker flere pasienter på medisiner som kan koste lisensen. Ofte til tross for at man gjerne har fått slike medisiner i 10-15 år før dette.
Nå har det blitt slutt på straff for bruk for tunge brukere, hva med å utvide dette helsevesenet?! Politiet har innsett at man ikke hjelper med straff, nå er det deres tur.
Ble mye rot i denne posten min, har mye jeg vil si, men jeg sliter med å holde tankene og følelsene i sjakk.