Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 602
Heisann!

Har akkurat oppgradert en laptop til Ubuntu 6.10. Denne laptopen har et ATI-kort av typen mobility radeon 9700. Kortet er forsåvidt støttet out of the box, med en driverpakke som heter xserver-xorg-video-ati. Men etter å ha lest litt, har jeg nå funnet ut at det er flere drivere å velge mellom. Man kan f.eks. laste ned originaldriver fra ATI. I tillegg har man en driver som heter fglrx, som så vidt meg bekjent er en open source versjon av originaldriveren.

Det jeg lurer på, er hvilke erfaringer dere har med de ulike driverne. Er det stor forskjell på disse? Jeg kommer ikke til å kjøre mye eye-candy, som Beryl eller compiz. Kommer bare til å sette opp gnome med noen enkle metacity-themes eller lignende.
Fglrx er ati sin driver. Greit å legge den inn uansett vil nå jeg si, har blitt rimelig bra i det siste.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
hei!

jeg har et x800gt å det vil ikke ha di drivere som er å få!! så det er best å vente!! ellers får du prob!!

har prøvd både opensuse 10.2 å Fedora 7 begge i 32 å 64 bit!!

velg fedora for å få noe 3d!
Greaper99 : Du har omtrent like mye peiling som et bananskall ser jeg.

Over til saken, som goophy sier er fglrx driverne blitt VELDIG gode i det siste (siste par årene) og fungerer helt utmerket til spilling iallefall, eneste spillet jeg har hatt problemer med i Linux (og ATI) er det første Hitmanspillet, eller fungerer det utmerket (dog ikke 100% som windows).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dog har jo ATI lempa på bordet 900 sider dokumentasjon på chipane sine, og meir er undervegs, så ATI kan virkelig bli konge i framtida. Gi X.org folka en måned på å få til skikkelige ting, så...
Jeg leste nettopp om dette, kan du føye en link inn i saken for relevans?

Jeg har også stor tro på ATI @ Linux (da jeg alltid har brukt det og har sett utviklingen) i motsetning til kompiser av meg som kjører Nvidia og sier de får ikke til til noe som helst. (dog har jeg ikke prøvd selv).