Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2631
Anonym bruker
"Rask Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selvmord er hoveddødsårsaken i Norske fengsler. På 17 år tok 62 personer livet sitt mens de satt i fengsel og 749 etter løslatelse!

Hvorfor hører vi ikke om disse selvmordene når det er knyttet til grov systemsvikt? Ikke noen endringer og forbedringer blir gjort internt.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du satt deg inn i saken og lest hva kriminalomsorgen, stat og andre aktører gjør for å forhindre selvmord?

Eller har du lest din første sak om selvmord i fengsel med mye tall og fikk engasjement?
Sikker på at hyppigheten økte langs fremstillinger. Det er utenfor fengselsansvarlige ansvar om du begår selvmord, er mer type overbevisning ifra idiotiske ting som: skjebne verre enn døden dogmatisk i henhold til underholdning. Det er ikke noe på denne kloden som er verre en døden så om det ikke var snik overdoser involvert, er jeg mer nysgjerrig på hva som var populært i den tiden
Anonym bruker
"Rask Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du satt deg inn i saken og lest hva kriminalomsorgen, stat og andre aktører gjør for å forhindre selvmord?

Eller har du lest din første sak om selvmord i fengsel med mye tall og fikk engasjement?
Vis hele sitatet...
Tenk deg litt om før du svarer så spydig! Nei jeg spør fordi jeg ble suicidal mens jeg sona og har vært innlagt 6 ganger i etterkant av det. Har skrevet her før om innleggelse.. Føler meg nemlig ikke gæren men sinnsykt nedbrutt pga soning og manglende psykisk helsehjelp i fengsel! Mange som slet som f...! når jeg satt inne og jeg blir sint av systemsvikten mildt sagt. Snakka m en fengselsbetjent som sa de hadde varsla høyere opp i 20 år men ikke noe ble gjort
Psykisk helse prioriteres ikke, så at innsatte kommer bakerst i en veldig lang kø bør ikke overraske noen. Man kan selvfølgelig si at de har seg selv å takke, men det løser ingenting. Og ved å frata noen kontrollen over eget liv overtar man også ansvaret for dette mennesket.
En del dødsfall har å gjøre med rusavhengige som etter soning ikke har den samme toleransen for feks heroin når de kommer ut. Så hvis de faller tilbake i samme mønster som beklageligvis mange gjør så dør det en del der og noen av de dødsfallene kan nok ende opp å bli tolket som selvmord.
Bergens tidende hadde en pågående sak om manglende psykisk helsetilbud og overdreven bruk av isolasjon og tvang i fengsel. Det er et reelt problem, og i stor et ressursspørsmål. Når man ikke kan tilby hjelp så ender man lett i situasjoner som krever tvang, og det blir jo en ond sirkel mtp psykisk helse.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
En del dødsfall har å gjøre med rusavhengige som etter soning ikke har den samme toleransen for feks heroin når de kommer ut. Så hvis de faller tilbake i samme mønster som beklageligvis mange gjør så dør det en del der og noen av de dødsfallene kan nok ende opp å bli tolket som selvmord.
Vis hele sitatet...
Det er sant, men det inngår ikke i statistikken over død i fengsel.

Ellers er det som *pi skriver. Lite ressurser og mye isolasjon. Norge har fått kritikk for dette fra blandt andre NIM som mener norske fengsler bryter menneskerettigheter ved å isolere innsatte.

Det er forøvrig også en økning i vold og trusler mot ansatte som også kan ses i sammenheng med samme problematikk.
Går man på medisin mot psyke blir jo den seponert umiddelbart når du kommer i fengsel da psykiske sykdommer ikke er noe man får medisin for i fengsel. Medisiner mot smerte er generelt vanskeligere å ta ifra noen da det fort handler om menneskerettigheter.

Husker når jeg satt inne hadde vi en som var rimelig trippy i hjernen. Vi pleide å gå sammen å gi ham serequel i høye doser for å få roet huet Hans og for bedre trivsel på avdelingen.
Sitat av reklame Vis innlegg
Det er sant, men det inngår ikke i statistikken over død i fengsel.

Ellers er det som *pi skriver. Lite ressurser og mye isolasjon. Norge har fått kritikk for dette fra blandt andre NIM som mener norske fengsler bryter menneskerettigheter ved å isolere innsatte.

Det er forøvrig også en økning i vold og trusler mot ansatte som også kan ses i sammenheng med samme problematikk.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo strengt tatt ikke i fengsel nei. Bare husker å ha lest mye om sammenhengen.

Ja vi skakke tru vi er no særlig mye bedre enn mange land når det gjelder isolasjon. Burde se brennpunkt sin episode om isolasjon i fengsel. Noen har vært der i årevis med 23/1.

Forskning viser jo at det ikke skal mange dagene før veldig mange allerede da viser tegn på betydelige psykiske problemer. Grøsser av tanken på hva som skjer Ved isolasjon i flere år