Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1926
Var på sesjon for en stund siden og ble kalt inn til førstegangstjeneste. Fikk spørsmål om jeg er motivert, og svarte da ja. Fikk beskjed om at de har behov for min kompetanse (fagbrev) og kunne velge om jeg ville inn i april eller juni (neste år) Ble egentlig bare så satt ut av at jeg faktisk kom inn, at jeg ikke tenkte over hvor jeg skal, og spurte derfor ikke om andre muligheter. Fikk forsåvidt heller aldri noen mulighet til å snakke om hva JEG ønsker, da det var plass til meg i luftforsvaret. Jo mer jeg tenker på det merker jeg at motivasjonen virkelig går nedover. Får kun de to månedene i rekrutten før jeg skal rett inn på kjøkkenet og bli der resten av tiden. Merket allerede ila lærlingtiden at interessen for faget har gått nedover, og tenkte at forsvaret kunne være en fin måte å få gjøre noe annet en stund, få litt nye opplevelser og utfordringer. Nå føles det derimot helt håpløst ut, og det frister mest å bare gjennomføre rekrutten og finne en grunn til å dra hjem, da kjøkken ikke frister litt engang. På sesjonen bestod jeg det teoretiske og legeundersøkelse bra, men på fysisk bestod jeg såvidt på styrke, og strøk egentlig på kondisjon (men kom fortsatt inn), men vet at jeg egentlig kan veldig mye bedre, men var på et dårlig sted når jeg var på sesjonen, hvor motivasjonen egentlig var helt på bånn uansett, så formen kommer nok greit tilbake igjen.
Det jeg lurte mest på er egentlig om det er noen mulighet for å bytte førstegangstjeneste? Har god tid til å forbedre det fysiske som manglet på sesjon (allerede på god vei) og hadde gjort MYE for å slippe å stå på kjøkken én dag mer enn jeg må. Vil heller tjenestegjøre innen vakt og sikring, eller hva som helst annet enn å stå på det kjøkkenet, evt om det er noen andre muligheter?
Ble litt langt innlegg men følte jeg måtte få luftet det til noen. Alle rundt meg syns det er så bra og fantastisk at jeg skal inn, men for meg føles det bare helt feil, så redd for hva alle tenker hvis jeg ikke klarer/takler det..
Ring inn til Forsvaret. Du har også mulighet til å snakke med troppssjef angående anbefaling til annen tjeneste om du ila rekrutten viser at du egner deg godt for militærfaglig tjeneste som f.eks. infanteritjeneste og lignende. Hvis du ser etter denne type tjeneste så må du først få byttet gren. Vakt og sikring har nok en del øvelser som er grønne, men mindre enn f.eks hæren har. Luft har en form for turnus om jeg ikke husker helt feil, innen for vakt og sikring. 2-4 uker vakttjeneste, 1 uke utdanning og 1 uke perm f.eks. Utdanning består ofte av alt ifra arrestasjonsteknikk, skyting til feltøvelser. Det er også mulig å bytte gren ila rekrutten, men dette gjøres sjeldent.
Sist endret av IW2022; 15. juni 2022 kl. 17:53.