Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 6759
BRAND ∞ STRONG
Noen menneskers utsende og måten de er portrettert har, i hvert fall i Vesten, oppnådd en ikonisk status, noe alle
kjenner igjen og som er allment akseptert som en korrekt fremstilling. Marilyn Monroe, Elvis og Coca Cola Nissen er
eksempler på mennesker (og karakterer) de fleste kjenner igjen og som folk husker omtrent likt.
En annen, og kanskje den mest ikoniske av alle er den fyren her



Men så han sånn ut og hvordan ble han slik?
Man kjenner ingen autentiske portretter av Kristus og bortsett fra ganske generelle beskrivelser av han
vet man egentlig ingenting om hans virkelige utseende.

For eksempel er det nok en letterer å selge inn ett slikt utsende en det ville vært hvis han var fremstilt med en veldig
stereotypisk Midtøsten look (nesten som en terrorist).
Kanskje virker det også inn på de som utseendemessig lettere kan identifisere seg kontra de som ikke har et "vestlig utseende".

I teksten til "Free Minds" av REKS heter det:
"Ask George Bush or Kanye
The preacher on the pulpit conned me
He said Jesus is a white man
The deceptions is frightenin'
How are we supposed to look to so-called great minds' enlightenment
When the views are skewed, the truth doctored"


Spiller det noen rolle og har det noen betydning hvordan han fremstilles?
Ikke slik folk flest tror eller har avbildet han tenker jeg..
De fleste ahr vel en egen slags oppfatning av han, men historien forandrer seg litt over 1000 år med eventyr.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Ikke slik folk flest tror eller har avbildet han tenker jeg..
Vis hele sitatet...
qué?
Jeg har ikke satt meg noe inn i temaet, men jeg vil tro at ingen kan tegne en skisse og si at «sånn» så han ut. Jeg har sett han bli malt og tegnet på flere måter, og han har nok blitt fremstilt på omtrent alle tenkelige måter.

Det er trolig at han var av samme utseende som de han kom fra, jeg tror det hadde vært en greie i Bibelen om det hvis han så helt etnisk forskjellig ut fra de som bodde hvor han oppholdte seg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg har ikke satt meg noe inn i temaet, men jeg vil tro at ingen kan tegne en skisse og si at «sånn» så han ut. Jeg har sett han bli malt og tegnet på flere måter, og han har nok blitt fremstilt på omtrent alle tenkelige måter.

Det er trolig at han var av samme utseende som de han kom fra, jeg tror det hadde vært en greie i Bibelen om det hvis han så helt etnisk forskjellig ut fra de som bodde hvor han oppholdte seg.
Vis hele sitatet...
I en verden preget så hardt av rasisme som vår, så vil jeg tro det samme.
Han ble i følge historien født i Midtøsten så hvit som en melkeplett var han hvertfall ikke hvis han var en ekte person Historien er hvitvasket som alt annet.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg har sett han bli malt og tegnet på flere måter,
og han har nok blitt fremstilt på omtrent alle tenkelige måter.
Vis hele sitatet...
Det har naturlig nok fulgt den tidstypiske kunst stilen, noe annet ville vel vært uunngåelig, men også andre faktorer har spilt inn.
For eksempel var det vanlig å fremstille folk med en høy status, konger, Keisere og religiøse figurer på en veldig opphøyd måte.

Så at man har hatt en agenda med fremstillingen virker klart.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg regner med at han ser litt ut som meg selv, ubarbert, langt hår, 30-40 år mann som prøver å fortelle deg noe men du hører ikke etter. Syns det er kjipt men har lært seg å leve med det
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
For å utdype så lurer jeg ikke på dette selv om det er formulert som et spørsmål.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men så han sånn ut og hvordan ble han slik?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker mer på hvordan denne kurerte fremstillingen har virket inn på samfunnet.
Sist endret av vindaloo; 1. juni 2022 kl. 03:16.
Denne her gikk jo sin rundgang for et par år siden.

SPOILER ALERT! Vis spoiler


Skissen er laget av en rettsantropolog i 2001 for en dokumentarserie i regi av BBC. Selv om den ikke er ment å skulle være Jesus, så skal den oppfylle alle faktuelle holdepunkter vi har om utseendet hans, i kontekst av geografi og samfunn på den tiden. Antakelig så han mer ut som dette, enn som en melkehvit mann med hasselnøttbrunt hår og skjegg snytt ut av en Wella/Manscaped-reklame.
Sist endret av Realist1; 26. januar 2023 kl. 21:29.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Skissen er laget av en rettsantropolog i 2001 for en dokumentarserie i regi av BBC. Selv om den ikke er ment å skulle være Jesus, så skal den oppfylle alle faktuelle holdepunkter vi har om utseendet hans, i kontekst av geografi og samfunn på den tiden. Antakelig så han mer ut som dette, enn som en melkehvit mann med hasselnøttbrunt hår og skjegg snytt ut av en Wella/Manscaped-reklame.
Vis hele sitatet...
Han fyren der slipper ikke så lett gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen.
Marilyn Manroe ble nevnt i samme setning som julenissen og Jesus. Er du en av de som mener hun var et hologram? ��
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Kikkimikki Vis innlegg
Marilyn Manroe ble nevnt i samme setning som julenissen og Jesus.
Er du en av de som mener hun var et hologram? ��
Vis hele sitatet...
Nei, hun var ekte nok hun.
Jeg betviler heller ikke at den historiske personen Jesus har eksistert.

Julenissen, Coca Cola-edition, blir nevnt som et eksempel på gjenkjennbare figurer og personer.

Jeg tipper han så litt mer sånn ut
Sitat av Spaceman Vis innlegg

Jeg tipper han så litt mer sånn ut
Vis hele sitatet...
Da ville minst et kapittel vært noter, og det hadde vært langt mindre vås og hykleri fra den mannen.
Jeg var i en katedral i enten tyskland eller italia for mangen år siden og dem hadde et bilde av koreansk Jesus.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Jeg erkjenner misvisende og dårlig tittel på tråden.
Formålet med tråden og spørsmålet jeg mente å stille er hvordan fremstillingen av Jesus (se bilde i 1 post)
har virket inn på oppfatningen vår av han.
En mer realistisk fremstilling kontra "en melkehvit mann med hasselnøttbrunt hår og skjegg snytt ut av en Wella/Manscaped-reklame" slik @Realist1 beskrev.

Jeg er også klar over at det finnes enkelte andre fremstillinger, men tør påstå at bilde i åpnings innlegget er den utgaven folk flest har i minne hvis de hadde blitt bedt om å beskrive han.
Sist endret av vindaloo; 1. juni 2022 kl. 20:01.
Teppet fra Turin er nok avist som fake etter c-14 datering, men hade vert kul om det hade stemt
https://en.wikipedia.org/wiki/Shroud_of_Turin
Bare en psykotisk kverulant som likte å ri på esler og og som lurte noen til å fortelle en god løgn etter han ble korsfestet for å være kverulant, en god manipulativ kverulant som ga jernet for å bli husket i flere tusen år etter sin død. Hadde han levd i dag så hadde han vært en konservativ youtuber som istedenfor å ri på esler hadde ridd hardt på tastaturet og all slags nonsens for å få views så han kunne misjonert galskapen sin viralt worldwide.

Apropos hvordan så ut, sikkert som howard Stern.
Sist endret av eyecandy654; 1. juni 2022 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
minner meg om en slags "vitsetegning" jeg har sett på Internett: Jesus og Buddha sitter i Himmelen / nirvana, eller what ever. Men Buddha klager over at han burde ha innført en slags "ingen får love til å lage portretter / tegninger / statuer av meg" omtrent som Muhammed og islam hadde - fordi veldig mange som tror på buddhismen, de kommer til å forestille seg Buddhaen som en veldig overvektig og lat person.

0g til dette svarer Jesus at "ja, en sånn lov burde han også innført som en del av kristendommen, fordi veldig mange kristne forestiller seg Jesus som en hvit person" liksom.
Sitat av Fishface Vis innlegg
minner meg om en slags "vitsetegning" jeg har sett på Internett: Jesus og Buddha sitter i Himmelen / nirvana, eller what ever. Men Buddha klager over at han burde ha innført en slags "ingen får love til å lage portretter / tegninger / statuer av meg" omtrent som Muhammed og islam hadde - fordi veldig mange som tror på buddhismen, de kommer til å forestille seg Buddhaen som en veldig overvektig og lat person.

0g til dette svarer Jesus at "ja, en sånn lov burde han også innført som en del av kristendommen, fordi veldig mange kristne forestiller seg Jesus som en hvit person" liksom.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Thou_s...y_graven_image
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Fishface Vis innlegg
minner meg om en slags "vitsetegning" jeg har sett på Internett:
Jesus og Buddha sitter i Himmelen / nirvana, eller what ever.
Vis hele sitatet...
Mulig det kan fungere som en vits.

Når man har skapt denne illusjonen av Jesu utseende og gjort han så vestlig syns det åpenbart at det ligger en agenda bak. For eksempel hvem henvender religionen seg til, hvem er mest verdt under Gud?
Egentlig ganske grunnleggende markedsføring. Man må vel også kunne kalle det en av tidenes mest suksessrike reklamekampanjer siden "alle" har akseptert fremstillingen som riktig.

Det finnes ikke egentlig noen likheter mellom det og den problematiseringen man finner i Islamsk tradisjon om bilder av natur og mennesker. Argumentet der er knyttet til at dette er skapt av Gud og at hvis man lager bilder av det så er det et forsøk på å imitere Guds skaperevne.
Sist endret av vindaloo; 26. juni 2022 kl. 00:43.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av hollow Vis innlegg
Teppet fra Turin er nok avist som fake etter c-14 datering, men hade vert kul om det hade stemt
https://en.wikipedia.org/wiki/Shroud_of_Turin
Vis hele sitatet...
Faktisk, nyere x-ray analyser som man anser å være mer korrekt enn radiokarbondatering har datert the shroud of turin til å være 2000 år gammelt. Noe som gjør dateringen til Jesus’ tid. Ved radiokarbondatering for 30 år siden klippet de av en bit på enden av kledet, noe som kunne ha vært en nyere bit sydd på i middelalderen.

Noen kilder

https://aleteia.org/2022/04/22/new-t...years-old/amp/

https://medium.com/belover/the-shrou...d-278c2bc99461

https://www1.cbn.com/cbnnews/cwn/202...-christs-death
Sitat av Tusseleif Vis innlegg
Faktisk, nyere x-ray analyser som man anser å være mer korrekt enn radiokarbondatering har datert the shroud of turin til å være 2000 år gammelt. Noe som gjør dateringen til Jesus’ tid. Ved radiokarbondatering for 30 år siden klippet de av en bit på enden av kledet, noe som kunne ha vært en nyere bit sydd på i middelalderen.

Noen kilder

https://aleteia.org/2022/04/22/new-t...years-old/amp/

https://medium.com/belover/the-shrou...d-278c2bc99461

https://www1.cbn.com/cbnnews/cwn/202...-christs-death
Vis hele sitatet...
Her har du feilet stygt! Altså du kommer med og bruker bl.a. CBN-news (the christian perspective), for å liksom tilbakevise 14C, som er brukt vitenskapelig siden 50-tallet. Det blir 60–70 år det. Denne metoden er velprøvd, grundig sjekket, og har en feilmargin på ±50 år. Altså når vitenskapen har fastslått, at dette kledet er 700 ±50 år, ja så er den det. Du feiler totalt med kildekritikken din, når du kommer med en religiøs kilde, for å tilbakevise en vitenskapelig en. Jeg blir omtrent flau på dine vegne...
Sist endret av Veggen; 14. september 2022 kl. 22:51. Grunn: Rettet opp kode
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Mooz11 Vis innlegg
har en knapp på dette utseendet
https://www.pinterest.es/pin/533817362058705125/
Vis hele sitatet...
Det kan da ikke stemme vel?
Jeg sitter riktig nok litt langt fra skjermen, men for meg ser dette mer ut som en ung jente, ikke Jesus.
Sitat av Mooz11 Vis innlegg
har en knapp på dette utseendet
https://www.pinterest.es/pin/533817362058705125/
Vis hele sitatet...
Med blå øyne, og kommer fra Midtøsten?..
Ikke akkurat sannsynlig.


Dette er et godt bilde på Jesus i aksjon...

«La alle barna komme til meg!»


Et mønster som en del prester o.l. dessverre har holdt ved like...
Sist endret av aluminiumfluorid; 15. september 2022 kl. 02:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Dette er et godt bilde på Jesus i aksjon...

«La alle barna komme til meg!»
Vis hele sitatet...
Tror ikke han var pedo.

Lavalderen var vel litt annerledes før bla. fordi folk ble tidligere voksne og ikke alltid har levd så lenge.
Veldig unge voksne var nok innenfor, men ellers tror jeg ikke det har hvert noen tradisjon for å knulle barn
verken i Midtøsten eller andre steder.

Med unntak av enkelte steder i Asia og Afrika hvor man, gjerne som følge av fattigdom, giftet bort barn
(og fortsatt gjør det)
Sist endret av vindaloo; 15. september 2022 kl. 08:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tusseleif Vis innlegg
Faktisk, nyere x-ray analyser som man anser å være mer korrekt enn radiokarbondatering har datert the shroud of turin til å være 2000 år gammelt. Noe som gjør dateringen til Jesus’ tid. Ved radiokarbondatering for 30 år siden klippet de av en bit på enden av kledet, noe som kunne ha vært en nyere bit sydd på i middelalderen.
Vis hele sitatet...
Gjør deg selv i det minste tjenesten med å sitere korrekt. Fra CBN
A new scientific method revealed that the Shroud of Turin may truly originate from the 1st Century, around the time of the death and resurrection of Jesus Christ.
Vis hele sitatet...
Merk uthevet del.

Hele studien finner man her. Der kan man lese at de har tatt en rekke forbehold, bl. a. Om stabil romtemperatur og luftfuktighet. Det er et poeng at karbondatering kan kontamineres - men det er også et problem for WAXS at for å gjøre analysen og få dataene til å passe, må de gjør en hel haug antagelser om miljø, oppbevaring og forflytning. Forskningen avslutter basically med «mer forskning må gjøres for å si noe konkret», ikke at det er opplest og vedtatt at det er 2000 år gammelt.
Tror de typiske bildene av såkalte stereotypiske Jesus med langt hår, tynn og skjegg. Jeg tror ikke Jesus var en person, men mer enn kraft basert ut i fra en person.
Interessant tema. Så en times lang dokumentar jeg ikke finner igjen nå som tok for seg dette.

https://youtu.be/6d2rpgQ-8DE

Gitt hvor han bodde kan vi jo tenke oss han faktisk var mer i retning mørkhudet.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Her har du feilet stygt! Altså du kommer med og bruker bl.a. CBN-news (the christian perspective), for å liksom tilbakevise 14C, som er brukt vitenskapelig siden 50-tallet. Det blir 60–70 år det. Denne metoden er velprøvd, grundig sjekket, og har en feilmargin på ±50 år. Altså når vitenskapen har fastslått, at dette kledet er 700 ±50 år, ja så er den det. Du feiler totalt med kildekritikken din, når du kommer med en religiøs kilde, for å tilbakevise en vitenskapelig en. Jeg blir omtrent flau på dine vegne...
Vis hele sitatet...
Nå kommenterer du bare CBN-kilden når jeg ga 3 kilder.

Jeg sa også at det ikke trenger å være korrekt siden deler ble sydd på og reparert hundrevis av år etterpå. Det er ikke vist om det ble gjort korrekt, men siden de tok en bit på enden er det sannsynlig.

Denne nye metoden er Wide-Angle X-ray Scattering (WAXS), som er like pålitelig om ikke mer enn 30 år gammel kritikkverdig radiokarbondatering siden de feilet på dateringen så mye. Med denne metoden tok de en bit og analyserte og fant ut at det daterte til 55-74 e.kr. Prøver du å antyde at en nyere og moderne måte å datere på er feil?

The degree of natural aging of the cellulose that constitutes the linen of the investigated sample, obtained by X-ray analysis, showed that the TS fabric is much older than the seven centuries proposed by the 1988 radiocarbon dating.


Her er en mer pålitelig kilde, backet med forskning.

https://www.mdpi.com/2571-9408/5/2/47
Sist endret av Tusseleif; 16. september 2022 kl. 10:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Abstracted er artig:
The experimental results are compatible with the hypothesis that the TS is a 2000-year-old relic, as supposed by Christian tradition, under the condition that it was kept at suitable levels of average secular temperature—20.0–22.5 °C—and correlated relative humidity—75–55%—for 13 centuries of unknown history, in addition to the seven centuries of known history in Europe. To make the present result compatible with that of the 1988 radiocarbon test, the TS should have been conserved during its hypothetical seven centuries of life at a secular room temperature very close to the maximum values registered on the earth.
Vis hele sitatet...
Så dei har ein haug forutsetninger som ligg til grunn, åpenbart på grunn av måten dateringsmetoden fungerer på.

Det som er litt interessant her er at C14-datering ikkje har forutsetninger som liknar. Temperatur, luftfuktigheit og alt slikt påverkar ikkje kjernefysiske reaksjoner; halveringstida for C14 er halveringstida for C14. Den er konstant. Så kvifor skal vi tru meir på eit resultat som er avhengig av fleire forutsetninger?

I tillegg så stemmer ikkje stoffet med det vi kan forvente frå tidsperioden du hevdar det er frå; det er for komplekst.
Sist endret av vidarlo; 16. september 2022 kl. 10:48.
Sitat av Tusseleif Vis innlegg
Denne nye metoden er Wide-Angle X-ray Scattering (WAXS), som er like pålitelig om ikke mer
Vis hele sitatet...
Er den virkelig så pålitelig? Et kjapt søk tyder på at metoden ble introdusert i 2019, så erfaringsgrunnlaget er minimalt. Jeg finner faktisk ikke andre artikler om WAXS-datering enn denne.

30 år gammel kritikkverdig radiokarbondatering siden de feilet på dateringen så mye.
Vis hele sitatet...
Her avslører du at du ikke er objektiv. Du kan ikke forkaste velprøvd og grundig dokumentert vitenskap kun fordi du får et nytt tall du liker bedre.

Forutsetningen for WAXS er prøver som har ligget urørt, noe som overhode ikke er tilfelle for likkledet:
Our work showed that when the ancient fabrics are preserved by environmental contamination-i.e., when they were kept in the tombs where they were found-X-ray and 14 C dating agree well
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Forutsetningen for WAXS er prøver som har ligget urørt, noe som overhode ikke er tilfelle for likkledet:
Vis hele sitatet...
Dei har prøvd å kompensere for det ved å gjette oppbevaringa av kledet. Dei har m.a gjetta på luftfuktighet og temperatur, og om du endrar dei betingelsane så vil du endre dateringa.

Eit interessant spørsmål i så måte er jo rekkefølgen dei har gjort ting i. Har dei gjort målinga, og deretter rekna ut betingelser som gir ønska svar, eller har dei antatt betingelser først og så utført målinga? Det er metodikk som er ekstremt åpen for juks.