Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3480
Jeg og kjæresten skal flytte inn sammen, og er for tiden på visninger i Oslo for noe vi kan leie.
Tidligere har vi aldri hatt problemer med å få leilighet da vi begge er vant med å møte eier/utleier på tomannshånd. Nå derimot, er det ikke like greit, da vi blir ett par av ofte flere som er der samtidig og som må jobbe for utleiers oppmerksomhet. Vi forsvinner gjerne litt i mengden da vi ikke er de som skriker høyest i rommet, og drar fort uten å ha å gitt noe nevneverdig inntrykk da vi sliter med å komme på ting å prate om som er relevant.
Uten om det åpenbare, hva burde vi spørre om? Hvordan bør vi oppføre oss for å bli huska, samtidig som vi gir et godt inntrykk?
Hva slags folk ville dere hatt i deres leilighet?

Vi er i tidlig trettiårene med fast jobb begge to med referanser så det burde ikke stå på det.

Hører gjerne fra både utleiers og leietagers perspektiv, takk!
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Vi forsvinner gjerne litt i mengden da vi ikke er de som skriker høyest i rommet, og drar fort uten å ha å gitt noe nevneverdig inntrykk da vi sliter med å komme på ting å prate om som er relevant.

Vi er i tidlig trettiårene med fast jobb begge to med referanser så det burde ikke stå på det.

Hører gjerne fra både utleiers og leietagers perspektiv, takk!
Vis hele sitatet...
Dere høres jo ut som en utleiers drøm. Send mail og forklar at dere ønsker å leie, og litt om hvem dere er. Hadde jeg vært utleier hadde jeg satser på dere kontra bajasene som er fullstendig på. Kan dessverre ikke gi noe bedre svar enn det.

Men lykke til!
Smile, være genuine, ikke rope høyest eller spille noe skuespill, spørre om hva strømutgiftene pleier å ligge på, spørre hvor nærmeste dagligvare butikk er og gjerne si "Vi så Rema-butikken her borte, er det det som er nærmeste butikk eller er det andre i området også?" så dere viser at dere har orientert dere i nabolaget på forhånd. Det viser seriøsitet. Spørre hvilken dato husleien skal betales og jatte litt om at det passer veldig bra, da fremstår dere ryddige. Spørre om det er lytt for så å kunne si at dere liker å ha det rolig og ikke fester eller spiller høy musikk (hvis det er sant), har dere bil så spør om hvor det er mulig å parkere, har dere ikke bil så spør hvor bussen går fra. Kle dere som et vanlig oppegående par gjør, ikke overdriv, prøv å ikke gi mulighet til at utleier ser på dere med fordommer.
Si komplimenter som at det er deilig med så mange vinduer i stua som slipper inn lyset, at det er hyggelig uteplass, at det er artig tapet hvis den er litt spesiell, fin størrelse på soverommet etc. Ikke vær slitsomme men bare drop noen sånne kommentarer mens dere spankulerer rolig rundt der å kikker. Snakk tydelig, som du ville gjort med sjefen på jobb og vær blid.
Spør når leiligheten er ledig og informer om at dere kan flytte inn da og er veldig interesserte, forsikre deg om at utleier har nummeret/epostadressen som igjen vil minne utleier på navnet deres så hen husker dere, ta eier i hånda med hyggelig øyekontakt når dere går.

Lykke til i jakten!
En ting til jeg kom på som mange er litt skeptisk til, ikke fortell at dere flytter sammen for første gang med mindre dere blir spurt. Mange utleiere syns det er en gamble siden mange par begynner å krangle fælt når de flytter sammen, og kanskje slår opp og flytter ut igjen. Det som er mest interessant for utleiere er en stabil og langvarig trygg leieinntekt og rolige folk som tar vare på leiligheten.
Sist endret av celtseus; 5. april 2022 kl. 20:33.
Takk for svar!
Det er flere som har spurt om de kan ta kredittsjekk, både utleiemeglere og private. Er dette lov/greit?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Takk for svar!
Det er flere som har spurt om de kan ta kredittsjekk, både utleiemeglere og private. Er dette lov/greit?
Vis hele sitatet...
Nei. Det skal ikke ytes kreditt sålenge det betales forskuddsvis leie, og er dermed ikke lov. Du kan likevell samtykke til det om du ønsker, da er det noe annet.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Vi er i tidlig trettiårene med fast jobb begge to med referanser så det burde ikke stå på det.

Hører gjerne fra både utleiers og leietagers perspektiv, takk!
Vis hele sitatet...
Kan ikke skjønne annet en at dere burde være attraktive for en utleier. Hvis dere har jobb og opptrer normalt kan jeg ikke se
hva som skulle være bremsen her. Kanskje med unntak av hvis dere har hund. Enkelte private utleiere kan sikkert også ha ønske om
å ikke leie ut til folk som ikke ser 100% Norske ut.

Sist jeg var på jakt etter et sted å bo holdt jeg på i nesten to år, riktig nok ikke aktivt hele tiden. Problemet mitt var at jeg
fikk pengene mine fra NAV. Utleiemeglere sa rett ut på telefon at jeg bare kunne glemme det selv om NAV stilte depositums garanti.
Mange private skrev i annonsen at NAV klienter var uønsket og de jeg prøvde meg hos hadde alltid "allerede leid ut".
Vist du ikke har økonomiske anmerkninger. Ta med kreditt sjekk på visning. Med en gang du møter utleier. Så overrekker du den til han. Og sier at her kan du se kredittsjekken og vi kan som du ser altid betale for oss. Hadde jeg hatt 10stk på visning og ett ryddig par i 30 årne hadde gitt meg dette. Så hadde jeg bare signert kontrakten på flekken
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det gikk til slutt! Takk for hjelp!
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Ekke uvanlig at huseier også driver å later som de er på utkikk de og for å få en feel av hva slags folk som er potensielle leietagere. Bedre å være rolige og reserverte da, enn kanskje fremtidige naboklager for støy osv