Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3809
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hei.
Hva tror dere taggeren mente med "Breivik fikk rett"? Hva tror dere de mener han fikk rett i?

https://www.nrk.no/norge/minnesmerke...erk-1.15581471

Det eneste jeg får ut av artikkelen er at det har et rasistisk motiv; uten at jeg ser en sammenheng mellom drapet og taggen.
Han heter Fjotolf Hansen nå,knegg knegg
Tipper det er 14 år gamle kantherrer som har vært på ferde her.

En klokke som ikke funker viser rett en gang om dagen og.
Hva tror du? Breivik hadde et budskap som ikke er mulig å være usikker på eller spekulere i.

Taggingen er forkastelig og en trussel for landets sikkerhet.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Hei.
Hva tror dere taggeren mente med "Breivik fikk rett"? Hva tror dere de mener han fikk rett i?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at det refereres til "Eurabia", altså planlagt islamisering og «arabisering» av Europa, en konspirasjon Breivik viste til i manifestet sitt.
Holmlia er kjent for etnisk mangfold og minnesmerket av Benjamin har et klart budskap i inskripsjonen: Glem ikke 26.01.2001.

Om det viser seg at det virkelig er nynazister som står bak dette - og ikke et skakkjørt troll som bare er ute på faenskap for å provosere grenseløst så kan meningen bak taggen være et motsvar på dette med henvisning til gjengkriminalitet som har oppstått osv.
Et slags fuck you til alle de passive og tolerante menneskene som bare satt på hendene sine og lot innvandrere ta over deler av Norge uten å gjøre en dritt med det - og kanskje en appell til nazistspirer sittende hjemme i kjelleren hos mor?
Mtp. historien bak dette minnesmerket visste gjerningsperonen(e) godt at dette kom til å få stor oppmerksomhet i media.
Sist endret av Knask; 20. juli 2021 kl. 16:16. Grunn: leif
Trenger ikke å ha lest manifestet det siktes til at mørkhudede fortjener å dø. Benja var halvt norskafrikansk ikke araber. Håper personene som har gjort det her blir tatt og får 8 år bak murene!!!
Det viser støtte til nynazistene som drepte Benjamin og støtte til Breivik, piss på Benjamin stiftelsen som jobber mot rasisme og piss på alle som syns 22 juli er en tragedie! Finn dem og bur dem!!!!
Sist endret av Mk1; 20. juli 2021 kl. 16:38.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Det eneste jeg får ut av artikkelen er at det har et rasistisk motiv; uten at jeg ser en sammenheng mellom drapet og taggen.
Vis hele sitatet...
Kanskje det burde seie deg noko.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg regner med at det refereres til "Eurabia", altså planlagt islamisering og «arabisering» av Europa, en konspirasjon Breivik viste til i manifestet sitt.
Holmlia er kjent for etnisk mangfold og minnesmerket av Benjamin har et klart budskap i inskripsjonen: Glem ikke 26.01.2001.

Om det viser seg at det virkelig er nynazister som står bak dette - og ikke et skakkjørt troll som bare er ute på faenskap for å provosere grenseløst så kan meningen bak taggen være et motsvar på dette med henvisning til gjengkriminalitet som har oppstått osv.
Et slags fuck you til alle de passive og tolerante menneskene som bare satt på hendene sine og lot innvandrere ta over deler av Norge uten å gjøre en dritt med det - og kanskje en appell til nazistspirer sittende hjemme i kjelleren hos mor?
Mtp. historien bak dette minnesmerket visste gjerningsperonen(e) godt at dette kom til å få stor oppmerksomhet i media.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår resonnementet ditt, men det er umulig å ikke oppfatte taggeren som ganske dum: Benjamin Hermansen ble drept fordi han stod opp mot rasisme og han var meg bekjent hverken muslim eller spesielt opptatt av religionsdebatt. Sånn sett kunne de like gjerne ha tilsmusset Sinnataggen eller Skrik med propagandaen sin og oppnådd eksakt det samme: Det ville også laget oppsyr og koblinga til Eurabia-konspirasjonene ville vært omlag like relevante...
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg forstår resonnementet ditt, men det er umulig å ikke oppfatte taggeren som ganske dum: Benjamin Hermansen ble drept fordi han stod opp mot rasisme og han var meg bekjent hverken muslim eller spesielt opptatt av religionsdebatt. Sånn sett kunne de like gjerne ha tilsmusset Sinnataggen eller Skrik med propagandaen sin og oppnådd eksakt det samme: Det ville også laget oppsyr og koblinga til Eurabia-konspirasjonene ville vært omlag like relevante...
Vis hele sitatet...
Benjamin ble drept fordi han hadde feil hudfarge på feil sted til feil tid.
Så at denne koblingen sender et adskillig sterkere budskap enn andre random skulpturer og kunst er ikke dumt. Det er vel dessverre bare jævla smart av de som har gjort det. En skvett av en sprayboks og du har gjort et bedre dagsverk enn hele First House noensinne kommer til å gjøre hva angår publisitet.
Benjamin Hermansen ble drept fordi han stod opp mot rasisme
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om det er noen bakenforliggende detaljer jeg ikke kjenner til, men drapet skjedde vel egentlig helt uprovosert på bakgrunn ene og alene på grunn av hans hudfarge? På hvilken måte ble han drept for å ha stått opp mot rasisme?
Det ser ut til at dere har helt rett, så jeg husker visst feil. Jeg trodde han hadde vært en ganske aktiv stemme i lokalmiljøet mot rasisme og at han hadde blitt et mål på den måten, men det var visst blind vold. My bad!

Poenget mitt står like fullt, og hvis noe er det styrket: Holmliadrapet hadde jack shit med islam å gjøre. Hvis man mener at Breivik fikk rett i eurabiakonspirasjonene sine så fremstår man enda mer uinformert enn meg om man prøver å hekte det på Benjamin Hermansen. Provokasjonen er sikkert taktisk, men budskapet den formidler er etter mitt syn ikke noe som kan tas til inntekt for intelligens.
Illusjonene og psykosene til Breivik er da mye mer enn islamisering. Han har holdt på med en masse svada om den ariske rase, derav navnet Fjotolf. Han viste hitlerhilsen i retten og Benjamin ble drept av nynazister. Så her er det nok å ta av.
Sist endret av Dough; 21. juli 2021 kl. 00:48.
Sitat av Dough Vis innlegg
Illusjonene og psykosene til Breivik er da mye mer enn islamisering. Han har holdt på med en masse svada om den ariske rase, derav navnet Fjotolf. Han viste hitlerhilsen i retten og Benjamin ble drept av nynazister. Så her er det nok å ta av.
Vis hele sitatet...
Joda. Men folk som drar linja om at Breivik fikk rett pleier gjerne å referere til en eller annen hendelse der de hvite nordmenn blir utsatt for noe drit begått av noen med mørkere hud. Voldtekt begått av mørk mann? Breivik fikk rett! Innvandrerungdom danner gjenger? Breivik fikk rett! Slike ting. Holmliadrapet handlet imidlertid om en dønn uskyldig og harmløs femtenåring som ble uprovosert myrdet av nazister. I tillegg skjedde drapet ti år *før* Utøya. I mitt hode fremstår taggeren som en historieløs og kunnskapsløs tosk som ikke klarer å trekke linjer mellom historiske hendelser om det så stod om livet, og hvis mest reflekterte standpunkt antakelig er "innvandring dårlig". Altså en komplett idiot, hvilket er ganske betegnende for nazister generelt. De er flinke til å provosere, men det er ikke et tegn på intelligens.
Ideologien til disse fascistene er ikke at det bare er mørkhudede som har gjort noe galt som er et problem. De mener at alle med hudfarge fra utenfor Europa ikke hører hjemme i Europa og at det er så viktig for de at såkalt arisk rase holdes ren og ikke blander seg genetisk med andre at de støtter drap på alle "uvelkomne" inn på "hvites terretorie".
Ideologien til nynazistene som drepte Benjamin Hermansen er akuratt den samme som Breivik har, Manshaus har og deres støttespillere har. Brennpunkt slapp nylig en tre-delers dokumentar om Manshaus og i siste episoden der han for første gang får intervjues bruker han tiden til å spre dette tankegodset og bruker det som begrunnelse til hvorfor han tok livet av søsteren sin, som jo også var en helt uskyldig jente men var et mål pga hudfargen. Anbefaler å se den for å forstå at dette handler egentlig om alt annet pur hat enn bare religion eller dårlig oppførsel hos innvandrere.

Statuen er ikke tilfeldig valgt og det ville ikke vært i nærheten av det samme om det var Sinnataggen dette ble tagget på. Taggingen viser en direkte støtte til at nynazister dreper og er nok et bevis på at det finnes støttespillere av Breivik i samfunnet. En av de fremtredende skikkelsene i SIAN har tidligere postet at hun heller ønsker flere Breiviker enn innvandrere. Dette er ikke tenåringspøbler, det er fascister som følger hardbarka nazistisk ideologi og som har et tankegods som støtter, oppfordrer til og begår drap og terror. Det er også kjernen i handlingen å tagge nettopp Benjamin Hermansen minnestatue, fordi drapet ble begått av nettopp nynazister med samme tankegods som nettopp Breivik.

Den høyreekstreme terrortrusselen har økt de siste årene og det har skjedd flere ganger siste par åra at høyreekstreme nazister har blitt tatt for å oppbevare eller forsøke å smugle store mengder våpen og ammunisjon inn i landet vårt. Senest i går, to dager før 10-års markeringen for 22 juli ble tre menn fra høyreekstremt miljø pågrepet med 6 maskingevær, 10 rifler, 5 pistoler, 31 maskingeværbelter, 18 magasiner og 8000 skarpe skudd i tillegg til en rekke andre våpengjenstander.

Politiet ruster opp beredskapen til 22 juli, men kampen og ansvaret er like mye vår som politiets. Hver dag hele året må vi stå opp mot rasistiske og nazistiske holdninger, ikke feie det vekk som troll eller idioter, ikke tenke at naboen vår er en grei mann selvom han klager hatefullt på innvandrerne i bygården hver gang man slår av en prat, ikke dysse ned kompisen vår sine "jokes" fordi "han ikke mener det sånn", stå opp mot kollegaer og fremmede på gata og aktivt vise at vi ikke aksepterer det. Det er et ordtak som lyder "Det holder ikke å ikke være rasist, du må være antirasist!"
Sist endret av celtseus; 21. juli 2021 kl. 19:38.
celtceus: Jeg vet hva nazister er og jeg påstår at de stort sett har en bedriten samfunnsfagsforståelse og er ganske svidd mellom øra. Det at de skrev "Breivik fikk rett" er indikativt i så måte: Preteritumsforma av verbet å få tilsier at taggeren henviser til noe som skjedde etter at Breivik begikk terroranslaget sitt. Du vet, Breivik mente at muslimene kommer og overtar, og se! Her har vi et eksempel på at de gjør det, oh no! Hvis det er tankerekka man prøver å få frem med aksjonen sin, så er det jævla lite gjennomtenkt å ta minnestatuen til en fyr som ble myrda ti år før. Det er sånt som avslører et forvirret sinn. Tilsvarende avslører de seg selv som ganske blåst når de forsøker å rettferdiggjøre Breiviks korstog ved å bruke et offer for blind vold.

Sett at disse taggerne hadde vært hakket mindre tilbakestående, men like ondskapsfulle, hensynsløse, oppmerksomhetskåte og rasistiske. Da kunne de i steden ha tagget noe slikt som "Alle negere skal dø!"
Det ville vært enda mer provoserende, det ville ha vært koherent, det ville vært et forståelig budskap. Avsender hadde ikke fremstått som psykotisk og/eller evneveik, og trusselen ville fremstått som mer troverdig. Toppen av kaka er at en drapstrussel på minnesmerket til et drapsoffer gir en svært ubehagelig kontinuitet. Ser dere hva jeg prøver å få frem? Disse taggerne er ikke PR-genier som har gått i lære hos First House, de er inkoherente, usammenhengende og bablende idioter som knapt forstår sin egen posisjon!
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av celtseus Vis innlegg
Ideologien til nynazistene som drepte Benjamin Hermansen er akuratt den samme som Breivik har, Manshaus har og deres støttespillere har.
Vis hele sitatet...
Dei som drap BH var ikkje ideologisk skolerte, men innvandringsmotstandarar. Til sjuande og sist handlar også dei om sårbar ungdom som plutseleg fekk tilhøyrsle og kjensle av eigenverdi. Diverre hende det i eit destruktivt og valdeleg miljø, og med fatale konsekvensar.

Når det gjeld ideologi har eg møtt langt fleire innvandrarar enn nordmenn som, når ein blir kjent med dei, hatar jødar og liker Hitler. Har du tenkt til å gjere noko med dette også, eller har dei feil hudfarge?

Anbefaler å se den for å forstå at dette handler egentlig om alt annet pur hat enn bare religion eller dårlig oppførsel hos innvandrere.
Vis hele sitatet...
Viss hudfarge var den viktigaste markøren i nazistisk ideologi, kvifor var det slik at svarte vart behandla betre enn lyshuda jødar i Nazi-Tyskland?

Dette er ikke tenåringspøbler, det er fascister som følger hardbarka nazistisk ideologi og som har et tankegods som støtter, oppfordrer til og begår drap og terror.
Vis hele sitatet...
Så du veit kven det var? Eller er du klarsynt?

Den høyreekstreme terrortrusselen har økt de siste årene og det har skjedd flere ganger siste par åra at høyreekstreme nazister har blitt tatt for å oppbevare eller forsøke å smugle store mengder våpen og ammunisjon inn i landet vårt.
Vis hele sitatet...
Det er umogeleg å vite om dette er illegale våpensamlarar eller om dei har meir tvilsame motiv. Ein treng ikkje alltid å henge alt på ideologi (eller hudfarge).

Hver dag hele året må vi stå opp mot rasistiske og nazistiske holdninger, ikke feie det vekk som troll eller idioter, ikke tenke at naboen vår er en grei mann selvom han klager hatefullt på innvandrerne i bygården hver gang man slår av en prat, ikke dysse ned kompisen vår sine "jokes" fordi "han ikke mener det sånn", stå opp mot kollegaer og fremmede på gata og aktivt vise at vi ikke aksepterer det.
Vis hele sitatet...
Du gjer heilt sikkert ein fantastisk antirasistisk jobb, men polarisering og intoleranse er ei direkte årsak til at folk kan søke andre fellesskap der dei blir aksepterte som dei er.