Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3243
Heisann ! Dette er ett tema som har opptatt meg over lang tid. Lurer på om det er noen av dere som har erfaring med dette? I form av solcellepanel/turbin i bekken eller på andre måter ?

Jeg tror dette er veien å gå om vi skal bort fra kraftselskapene. Får en dårlig smak i munnen for hver gang jeg leser om kjempestore bonuser (siste nå på 81mill) som blir ført ut av regionen/landet istedenfor å bidra til bedre infrastruktur eller bedre priser.

Så da vil jeg boikotte disse nissene og klare meg selv. Enklere sagt enn gjort.

Hvordan er deres erfaring med egen strømproduksjon?
Sitat av Jerna Vis innlegg
Heisann ! Dette er ett tema som har opptatt meg over lang tid. Lurer på om det er noen av dere som har erfaring med dette? I form av solcellepanel/turbin i bekken eller på andre måter ?

Jeg tror dette er veien å gå om vi skal bort fra kraftselskapene. Får en dårlig smak i munnen for hver gang jeg leser om kjempestore bonuser (siste nå på 81mill) som blir ført ut av regionen/landet istedenfor å bidra til bedre infrastruktur eller bedre priser.

Så da vil jeg boikotte disse nissene og klare meg selv. Enklere sagt enn gjort.

Hvordan er deres erfaring med egen strømproduksjon?
Vis hele sitatet...
Fint å gjøre om du er veldig interessert i temaet, ellers veldig mye jobb og penger for lite gevinst.

Og hvorfor er du så besatt av å boikotte kraftselskapene? Jeg vet at iallefall BKK på Vestlandet bare er eid av kommuner, så alt eventuelt utbytte går tilbake til innbyggerne i disse. Og det samme gjelder kraftselskapene Eidsivia og Lyse. Den største produsenten i Norge er jo Statskraft selv som da er statseid.
Trådstarter
Besatt av å boikotte kraftselskapene? Var det det du fikk ut av posten min?
Jeg kjenner vel mer på en overbevisning om at egenproduksjon i større målestokk er gunstig for oss og vil gi alle bedre priser(vil jeg tro) jeg er mer imot at noen få stikker av med hele profitten fra fellesskapet.

Samtidig så pusher kina på solcelleteknologi så jeg har inntrykk av at det blir både billigere og bedre der. Skal kontakte noen solcelle-kyndige folk og sjekke regnestykker.

Bergvarme er også en ting men stor usikkerhet knyttet til drift og vedlikehold der.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har en litt spesiell kjenning som bor på et småbruk som har eget kraftverk: Men han er en ordentlig Reodor-felgen og har en Master i Energi og Miljø - Elkraft. Det er ikke noe barnemat å koble opp et slikt anlegg og drifte det.

Som Jorg nevner, er det endel arbeid, men det kommer jo også an på skalaen: Så hva slags budsjett så du for deg?
Er du teknisk kompetent selv eller må noen gjøre arbeidet for deg?

Man kan se litt på NTE's solcellepakker for en indikasjon på hva det vil koste, men jeg vil påstå at om du skal være helt selvforsynt, vil kostnaden være betraktelig høyere.
Sist endret av Dodecha; 14. juli 2021 kl. 11:33.
Trådstarter
Denne kjenningen din har kanskje vannturbin? Ja det er ikke småtteri å få koblet dette.
Takk for tips om nte sine solcelle pakker. Jeg har forsøkt å orientere meg på regelverk rundt egen strømproduksjon men det var ikke lett å finne noe konkret.

Er klar over at det er en stor forskjell på å være selvforsynt og det å supplere strømmen, I første omgang tenkte jeg å supplere strømmen jeg får inn og lagre overskuddsenergi i form av en powerwall eller liknende.

Budsjett ? I skrivende stund så en plass mellom 150 og 300 000kr.
Det er som Dodecha sier store tekniske utfordringer med slike løsninger om en ikke bare skal kjøpe et ferdig solcelleanlegg. Ut fra diverse artikler de siste årene kan det se ut som om det er mulig å tjene/spare litt på slike anlegg, men der må du rett og slett gjøre regnestykket selv.

Har du noen andre lokale energikilder du kan utnytte?
Trådstarter
Hadde jeg bodd ved en bekk hadde jeg prøvd meg med en form for vannturbin først.

Men her er det best muligheter for solcellepanel.

Drømmekonseptet består av en kombinasjon av vannturbin, solceller, bergvarme og solfanger. Disse løsningene kombinert koster like mye som en bolig,bortimot.

Har undersøkt bergvarme , der har jeg funnet færre suksess historier enn i solcellepanel brukere.
Prinsippet er uansett interessant. Trenger nok en del videre utvikling før det blir noe for vanlige folk antar jeg.

Har sett diverse solcellepanel pakker ment mot hyttemarked og hus.

Har hørt om tesla takstein men var primært solcellepanel som jeg kan ettermontere som var interessant.

Takk for innspill
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Jerna Vis innlegg
Denne kjenningen din har kanskje vannturbin? Ja det er ikke småtteri å få koblet dette.
Takk for tips om nte sine solcelle pakker. Jeg har forsøkt å orientere meg på regelverk rundt egen strømproduksjon men det var ikke lett å finne noe konkret.

Er klar over at det er en stor forskjell på å være selvforsynt og det å supplere strømmen, I første omgang tenkte jeg å supplere strømmen jeg får inn og lagre overskuddsenergi i form av en powerwall eller liknende.

Budsjett ? I skrivende stund så en plass mellom 150 og 300 000kr.
Vis hele sitatet...
Ja det er hovedsaklig vannturbiner han driver med, såvidt jeg begriper gikk masteren hans ut på å bruke DFIG generator system. Når man genererer strøm må generatoren kjøre i en jevn hastighet for å matche frekvensen på strømnettet, dette systemet gjør det mulig å tillate variasjoner som korrigeres av et magnetisk og mekanisk system mot generatoren. Dette gjør kraftverket mye mer effektiv men også mer komplekst, og kan kreve noe vedlikehold.

Med et slikt budsjett har du jo råd til å prøve et av disse solcellepakkene som f.eks NTE leverer.
Hadde det vært mye penger å spare hadde det vært utbredt. Å legge 150K i et solcelleanlegg er en veldig dårlig investering (tapsprosjekt) sammenlignet med å sette pengene i et fond.
Trådstarter
Spennende antar hans kraftverk får hentet ut mer kraft enn vanlig med slik teknologi. Har sett noen eksempler på hvordan folk gjør det. Ikke med så avansert teknologi riktignok.

Leker med tanken på solceller istedenfor bil, da ble det romsligere budsjett.

Jeg tror det kan lønne seg på sikt med noe strømproduksjon selv, hva som definerer det som tapsprosjekt avhenger av hvor effektivt man kan få det til.

Sett over en periode på 15-20år

Selvsagt er det lurere å putte penger på fond. Men fond genererer ikke strøm
Sist endret av Jerna; 14. juli 2021 kl. 12:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er en bekk? Du må nå starte med å hoste opp noe tall på vannføring og fall til å begynne med for å se om det er noe liv laga.
Er det ikke ofte oppvarming man bruker mest strøm på ?
Da er det kanskje mer å hente på å bedre isolasjon av huset man bor i enn å kjøpe solceller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dggr Vis innlegg
Da er det kanskje mer å hente på å bedre isolasjon av huset man bor i enn å kjøpe solceller.
Vis hele sitatet...
Og å bruke sola direkte til oppvarming. Solceller har effektfaktor på 20-30%. Termiske oppsamlingssystem kan nå 80-90%. Dvs. at 3-4 kvadratmeter solsamler kan gjere eit reelt innhogg i oppvarmingsregninga di med effekt på 2-3kW, medan solceller på samme areal vil gi under ein kilowatt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og å bruke sola direkte til oppvarming. Solceller har effektfaktor på 20-30%. Termiske oppsamlingssystem kan nå 80-90%. Dvs. at 3-4 kvadratmeter solsamler kan gjere eit reelt innhogg i oppvarmingsregninga di med effekt på 2-3kW, medan solceller på samme areal vil gi under ein kilowatt.
Vis hele sitatet...
Hva er en solsamler egentlig? Fant lite når jeg Google.

Bor du et sted det er mye overskyet så det viktig å huske på det ofte ikke er mye å hente, og på sommeren når du faktisk får inn disse effektene fra solcellene dine så har du ofte ikke bruk for de.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jorg Vis innlegg
Hva er en solsamler egentlig? Fant lite når jeg Google.

Bor du et sted det er mye overskyet så det viktig å huske på det ofte ikke er mye å hente, og på sommeren når du faktisk får inn disse effektene fra solcellene dine så har du ofte ikke bruk for de.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_thermal_collector
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og å bruke sola direkte til oppvarming. Solceller har effektfaktor på 20-30%. Termiske oppsamlingssystem kan nå 80-90%. Dvs. at 3-4 kvadratmeter solsamler kan gjere eit reelt innhogg i oppvarmingsregninga di med effekt på 2-3kW, medan solceller på samme areal vil gi under ein kilowatt.
Vis hele sitatet...
Er det praktisk gjennomførbart å gjøre begge deler i småskala? Vannkjølte solceller! Da skulle solcellene bli mer effektive, og vannet kunne brukes som med solfangere - eller er det helt håpløst?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Er det praktisk gjennomførbart å gjøre begge deler i småskala? Vannkjølte solceller! Da skulle solcellene bli mer effektive, og vannet kunne brukes som med solfangere - eller er det helt håpløst?
Vis hele sitatet...
En bekjent har hatt 'solceller' på taket siden midten av 00-tallet, som i realiteten er oppvarmingssystem for en gigantisk isolert vanntank i kjelleren. Mener også å huske at de får varmluft fra dette pumpet ut i huset også for oppvarming. Om et slikt system kunne vært kombinert med strøm-produksjon så ville det jo vært genialt hvis man legger til en egen powerwall.
Kjenner en med solcellepanel på taket og en ekstra varmtvannsbereder. Varmer visst opp varmvannet hans og han sparer en del.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Heisann ! Dette er ett tema som har opptatt meg over lang tid. Lurer på om det er noen av dere som har erfaring med dette? I form av solcellepanel/turbin i bekken eller på andre måter ?

Jeg tror dette er veien å gå om vi skal bort fra kraftselskapene. Får en dårlig smak i munnen for hver gang jeg leser om kjempestore bonuser (siste nå på 81mill) som blir ført ut av regionen/landet istedenfor å bidra til bedre infrastruktur eller bedre priser.

Så da vil jeg boikotte disse nissene og klare meg selv. Enklere sagt enn gjort.

Hvordan er deres erfaring med egen strømproduksjon?
Vis hele sitatet...
Solceller lar seg gjøre. Turbin i bekken tror jeg krever fallrett. Fallrett er gjerne knyttet til grunneiere som eier grunnen der det er bekker, fosser, fall osv.

For noen år siden snakket jeg med et par fyrer som skulle igang med å søke om å få sette opp turbin i en bekk/liten elv med en liten foss. De eide ikke grunnen og hadde dermed ikke fallrett. Aner ikke hvor mye tid og penger de brukte på å forsøke å få det til, men sist jeg var forbi i det området så rant vannet akkurat slik det alltid har gjort og det var ingenting som tydet på at det var noen konstruksjoner eller at det skulle opp noen konstruksjoner. Det betyr vel at det er vanskelig?

Vet at noen bønder har satt opp turbiner og har egen kraftproduksjon.

Men solceller er relativt greit. Det er bare din økonomi som avgjør hvor stort anlegg du kan bygge.

Et firma i Finland skal igang med å lagre energi fra solceller i sand. Energien blir naturligvis ikke lagret som elektrisk kraft, men som varme. Og du kan magasinere varme om sommeren og tappe ned varmen om vinteren med varmevekslere. Priser og produksjonsstart aner jeg ikke. Men de har minst 1 fungerende prototype, og bygger nå en langt større en. Produksjonslinjen er også påbegynt så de mener å bli klare i løpet av året. Sand lagres i store stålsylindre i bakken eller over bakken med rundt 1 m tykk isolerende kappe rundt. Strøm til varme er jo en veldig effektiv overføring av energi så det er lite tap.

Du vil likevel trenge batteribank og muligens aggregat i den mørkeste perioden på vinteren.

Dette er mulig idag med eksisterende hyllevarer. men det vil koste endel men da får du både strøm og varme som er så grønn den kan bli. Har du gjemt unna i foret så er det bare å klinke til å bli din egen strømleverandør. Forresten tror det er noe papirarbeid for å produsere sin egen strøm. Men det skal være mulig å bo off grid, da jeg har lest om minst 2 off grid boliger i norge det siste året.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Er det praktisk gjennomførbart å gjøre begge deler i småskala? Vannkjølte solceller! Da skulle solcellene bli mer effektive, og vannet kunne brukes som med solfangere - eller er det helt håpløst?
Vis hele sitatet...
Godt mulig, men det slår meg at du vil ha dei på ulike temperaturskalaer. Du vil ha solcellene dine så kalde som mulig, og vatnet så varmt som mulig. I praksis vil eg tippe det i så fall bør brukast varmeveksler av et slag for å oppnå begge deler.

No har ikkje eg intrikat kjennskap til nokon av delene, så det er godt tenkjeleg eg bommer og...
Har egentlig tenkt samme tanken dog eier jeg NULL innsikt i strøm, vassdrag, sol eller lignende...

Fordi strømmen i seg selv er jo "grisebillig" men så kommer den forbaska nettleia oppå der og suuuuger ut penger som toppene tar ut i utbytte, det er jeg drittlei.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Fordi strømmen i seg selv er jo "grisebillig" men så kommer den forbaska nettleia oppå der og suuuuger ut penger som toppene tar ut i utbytte, det er jeg drittlei.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at nettleiga er regulert av NVE?
Sure, men jeg kan da være lei nettleie selv om?


300-400kr i strøm så 700-900kr i nettleie <3 lov å være litt sur da.
Trådstarter
Takk for innspill alle sammen, det er ingen fasit svar og liker ideene som kommer frem. En solfanger som vidarlo nevner høres mer hensiktsmessig ut enn solcellepanel om oppvarming tar mesteparten av strømmen. Noe det gjør her i Norge.

Av de off grid løsningene jeg har sett i Norge har de hadd en god del utfordringer og vært nødt til å supplere oppå sin egen produksjon.


Veldig interessant tema det også, men akkurat i tråden her ønsket jeg å utforske solcellepanel / solfangere for privat bruk og var nysgjerrig på andres erfaringer rundt dette.

Høy nettleie var faktisk en av triggerne til å sjekke ut disse mulighetene. 1000kr pluss i nettleie med ett forbruk på 3-500 kr er surt.
Er dessverre meget stor kostnad i forhold til nytte med mindre du er særs interessert eller har kunnskap til å gjøre en del selv.
Det blir dog mer og mer vanlig med mindre (og større på nybygg) solcelleanlegg. Fordelen med å bli med og bidra til vekst og interesse er at det på sikt kan bli mer og mer effektivt både med tanke på produktutvalg og kostnad, spesielt for privatpersoner.
Legger forresten med en knallfin solcellekonstruksjon - som etter hva jeg har blitt opplyst av de involverte faktisk er kostnadseffektivt over tid. (Det skal dog bemerkes at bedrifter og nybygg for utleie ofte kan fokusere på grønn symbolikk)


Fra Brattørkaia i Trondheim.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hadde jeg bodd ved en bekk hadde jeg prøvd meg med en form for vannturbin først.

Men her er det best muligheter for solcellepanel.

Drømmekonseptet består av en kombinasjon av vannturbin, solceller, bergvarme og solfanger. Disse løsningene kombinert koster like mye som en bolig,bortimot.

Har undersøkt bergvarme , der har jeg funnet færre suksess historier enn i solcellepanel brukere.
Prinsippet er uansett interessant. Trenger nok en del videre utvikling før det blir noe for vanlige folk antar jeg.

Har sett diverse solcellepanel pakker ment mot hyttemarked og hus.

Har hørt om tesla takstein men var primært solcellepanel som jeg kan ettermontere som var interessant.

Takk for innspill
Vis hele sitatet...
Solcelle paneler har i utgangspunktet dårlig virkningsgrad i forhold til pris. Så har du problemer med å holde de reine om vinteren. Men har du tilstrekklig mange og en stor batteripark + en eller flere invertere (230vac)kan det gå en stund. Husk varme etc er det som tar flest Kilowatt. jeg har ei hytte hvor jeg har prøvd det meste, enden på visa blei et 10kw diesel aggregat. Lite solpanel for å holde 12v batriene oppe ved fravær. Dette går så det suser...men kwprisen blir jo betydelig høyere en den du har fra leverandøren i dag på nett. Eneste som kan lønne seg er en egen turbin derom du bor nær en foss etc..
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Godt mulig, men det slår meg at du vil ha dei på ulike temperaturskalaer. Du vil ha solcellene dine så kalde som mulig, og vatnet så varmt som mulig. I praksis vil eg tippe det i så fall bør brukast varmeveksler av et slag for å oppnå begge deler.

No har ikkje eg intrikat kjennskap til nokon av delene, så det er godt tenkjeleg eg bommer og...
Vis hele sitatet...
gjør de ikke noe slikt allerede i landene rundt middelhavet? Tror jeg har sett noen kombinert anlegg både i Italia og Hellas og i Barcelona i Spania.

Dog må jeg legge til at jeg aldri tok meg tid til å undersøke åssen de virket i praksis men jeg tenkte hver gang jeg så slike at det var en smart måte både å få litt gratis strøm og varmt vann.
Det er to (tre) generelle retninger fra TS opprinnelige forespørsel.
- Man er helt selvforsynt og uten offentlig strømnettverk ..
Det betyr cellepanel som gjør strøm av lyset, og gjerne både
lokal småskala vind og vanndrevne generatorer, med noen 24v batteri
var en del av den livlinjen man var ganske avhengig av, men må kunne
klare seg uten.
Hvis man må koble seg på nettet for å gi eller få, husk
på den viktige FaseForskyvningen, når nettverk blir koblet sammen ...
Det beste av to ( alle ) verdener, der livet bare lever

- leverer :- )
Sist endret av radion; 7. august 2021 kl. 01:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forresten, kanskje er de solanleggene jeg har sett ved middelhavet kun varmt vann? Tok et kjapt søk istad men så ringte det på døra og da glemte eg å undersøke mer. Fant ingen kombo anlegg på google søket, så det kan tenkes at det kun var varmt vann de fikk. Om noen har kjennskap til en komboløsning så er det fint om dere kan skrive noe om det.
Sitat av radion Vis innlegg
Det er to (tre) generelle retninger fra TS opprinnelige forespørsel.
- Man er helt selvforsynt og uten offentlig strømnettverk ..
Det betyr cellepanel som gjør strøm av lyset, og gjerne både
lokal småskala vind og vanndrevne generatorer, med noen 24v batteri
var en del av den livlinjen man var ganske avhengig av, men må kunne
klare seg uten.
Hvis man må koble seg på nettet for å gi eller få, husk
på den viktige FaseForskyvningen, når nettverk blir koblet sammen ...
Det beste av to ( alle ) verdener, der livet bare lever

- leverer :- )
Vis hele sitatet...
Ja småskala vindturbiner kanske er noe-har vært ganske vanlig i USA i jordbruksområder i midtvesten tror jeg. Men det blåser kanskje mer kontinuerlig der da.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Forresten, kanskje er de solanleggene jeg har sett ved middelhavet kun varmt vann? Tok et kjapt søk istad men så ringte det på døra og da glemte eg å undersøke mer. Fant ingen kombo anlegg på google søket, så det kan tenkes at det kun var varmt vann de fikk. Om noen har kjennskap til en komboløsning så er det fint om dere kan skrive noe om det.
Vis hele sitatet...
Hybrid solcelle og solfanger. PVT
Photovoltaic thermal hybrid solar collector


Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Er dessverre meget stor kostnad i forhold til nytte med mindre du er særs interessert eller har kunnskap til å gjøre en del selv.
Det blir dog mer og mer vanlig med mindre (og større på nybygg) solcelleanlegg. Fordelen med å bli med og bidra til vekst og interesse er at det på sikt kan bli mer og mer effektivt både med tanke på produktutvalg og kostnad, spesielt for privatpersoner.
Legger forresten med en knallfin solcellekonstruksjon - som etter hva jeg har blitt opplyst av de involverte faktisk er kostnadseffektivt over tid. (Det skal dog bemerkes at bedrifter og nybygg for utleie ofte kan fokusere på grønn symbolikk)


Fra Brattørkaia i Trondheim.
Vis hele sitatet...

Powerhouse
i Telemark er et lignende prosjekt som aldri ville vært realitet uten statsstøtte.

Industri i dag er mye mer enn grønn symbolikk. Det bygges noe helt vilt med industrielle solcelleanlegg i dag. På nybygg er det krav om fornybar grønn energi. Men dette er nå kostnadsefftivt og innspart typisk over en 10-årsperiode så det blir også montert på eksisterende tak. I hvoedsak flate tak men også skråtak som låver.
Det er like mye tullete myter rundt dette som med vindkraft. Norge er veldig godt egnet til solenergi. Som nevnt er en lavere temperatur bare positivt. Og selv med perioder med snø så veier lange sommerdager opp for det.
Det kommer også paneler som kan varmes opp for å smelte snøen, da må inverteren kunne sende strøm tilbake i anlegget.
Bakkeanlegg kommer i Norge.
Det er forsket på gode resultater på bakkeanlegg med doble paneler som øker effektiviteten med refleksjonene fra snøen.
Skjer så mye på dette området, men det blir en avsporing fra tråden. Det er vel spådd at sol kan bli den største energikilden.
I løpet av de siste ti årene har solkraftkapasiteten økt 27 ganger, og, ifølge Statkrafts Lavutslippsscenario, er det ventet at solkraft vil overgå andre fornybarkilder og bli verdens største elektrisitetskilde fra 2035. I 2050 forventer en at solkraft vil utgjøre 38 prosent av verdens kraftproduksjon.
Vis hele sitatet...
Kilde Statkraft
Sist endret av Dough; 7. august 2021 kl. 11:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Her bør ein trekke inn to ulike sider:

1. Redusere det eksisterande straumforbruket.
2. Bruke alternative energikjelder

Den desidert største utgifta til straum får ein på toppane på vinteren, der ein både bruker mykje straum og straumen er dyr.

Her kan du:
* Installere varmepumpe.
* Isolere huset.
* Hogge din eigen ved.

Viss du tenker å produsere eigen straum i tillegg, kan denne vere til hjelp for å rekne ut lønsemd:

https://solkart.no/