Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1520
Heisann!

Nå har endelig (noen) bankene begynt å ta sikkerhet alvorlig. Hvis du er kunde av Postbanken, må du nå taste inn sikkerhetskoden fra kalkulatoren (samme kalkulator som blir brukt for å logge inn på nettbanken), hvis du skal bruke VISA via internett. Disse kodene er meget vanskelig å knekke, ettersom de er tidsbaserte. Med dette menes at en ny kode genereres hvert halve minutt. I tillegg er denne koden meg unik i akkurat det tidsintervallet. Det vil si at en person som har mitt fødselsnummer, samt en slik kalkulator, ikke kan logge inn på nettbanken min, siden koden min og koden hans ikke er identiske.

I tillegg har jeg lagt merke til at Skandiabanken ENDELIG har fått et bedre innloggingssystem, da med slike engangskoder man får tilsendt via posten. Før kunne man logge inn på andres nettbank hvis man hadde fødselsnummer og en 4-sifret PIN-kode. Fødselsnummer får man høvelig lett tak i ved f.eks. å bruke social engineering. Klart, man måtte laste ned et setrifikat, men hvem bryr seg hvis man bruker en terminal på f.eks. et offentlig bibliotek?

Nettbanken til Postbanken har også forbedret seg. For å betale giroer, må man også taste inn denne 6-sifrede koden man får fra kalkulatoren.

Det jeg er mest happy for nå, er at netthandling blir langt sikrere. Man har kanskje ikke den garanti at man virkelig FÅR varene, men man kan i alle fall prise seg med den sikkerhet at ingen kan misbruke kortnummeret.

Nå er jeg ikke kjent med andre banker enn Postbanken og Skandiabanken, så derfor lurer jeg på om de av dere som er kunde i andre banker, kanskje kan opplyse meg om sikkerheten her. Hva må til for å logge inn i nettbanken? Hvordan er det med VISA-betaling? Andre kjente sikkerhetshull?
Sparebanken Møre krever i hvert fall sikkerhetskode for innlogging, og for betaling av giroer, samt enkel overføring av penger.
VISA-betaling i Sparebanken møre har jeg ikke nevneverdig erfaring med, men jrg tror ikke man må taste sikkerhetskode for dette.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Jeg bruker visa fra DNBNor og må taste inn min personlige kode samt "kalkulatorkoden". Dette gjelder for kjøp av varer og tjenester på internett samt innlogging til nettbank. Det skal sies at det ikke er alltid at jeg er nødt til å mate inn denne ekstrainformasjonen ved kjøp på internett. Denne løsningen heter 3-D Secure og du kan lese mer om det HER
Skandiabanken hadde bedre sikkerhet enn du beskriver her da Raze. Det var ikke bare å laste ned et sertifikat. For å logge seg på en annen persons nettbank måtte man ha:
1. Fødselsnummer
2. Pinkode
3. Tilgang på personens mobiltelefon for å få engangspin for å få lastet ned sertifikatet

Så det var ikke akkurat noe stort sikkerhetshull tidligere på skandiabanken vil nå jeg si.
VISA reklamerer jo for tiden med økt sikkerhet ved bruk av VISA-betaling over nettet, du skal jo nå bruke kodeenheten din som ekstra sikkerhet. Dette har jeg i tillegg fått informasjon om per epost for uker tilbake. Så jeg må innrømme at da jeg skulle betale kinobilletter over nettet her forleden krevde VISA ingen kodeenhet. Kun kortnummer og utløpsdata. Men som sikkerhet skal du vise frem VISA-kortet ved henting av billetter, heller ikke dette skjedde, så systemet her ikke helt perfekt enda, men det kommer seg vel!