Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 8870
Skriver dette på vegne av samboeren min og lurer på om det i det hele tatt er noe man kan gjøre..

Samboeren min har et barn på 13 år som han aldri har møtt. Hun sa hun brukte prevensjon og sa fra om barnet når det var 3 år. Mora fikk 4 barn med 4 ulike fedre på samme måte og flytta til andre siden av landet med alle ungene. 2 av de andre fedrene har vi snakket litt med og de har vært i retten osv osv men orket ikke mer til slutt fordi hun er meget ustabil.

Samboeren min betaler 6100 i bidrag og tjener under 400 000, mora tjener ikke noe omtrent fordi hun jobber akkurat så lite at hun får frikort og slipper å betale skatt. I tillegg får hun fullt barnebidrag for 4 barn i alder 8-13, aleneforsørger tillegg, barnetrygd og bostøtte. Også legger hun ut bilder med vesker til 20k, negler, vipper osv. Er det noe man kan gjøre eller er systemet så urettferdig ovenfor menn?
Videreføre genene sine og få en grei månedslønn i barnebidrag så man jobber akkurat nok til å ligge under frikortsgrensen?

Hun her har jo stelt til ting veldig greit for seg og ungene sine, bare synd hun bruker alle pengene på seg selv, og ikke nok med det - bare tøys.
Hadde hun brukt dem på opplevelser for seg selv og ungene, spart til de blir voksne osv. hadde det nesten, NESTEN stått respekt av det.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av LilleSofsen Vis innlegg
Er det noe man kan gjøre eller er systemet så urettferdig ovenfor menn?
Vis hele sitatet...
Ordningene du nevner er jo ment treffe best mulig sånn jamt over for alle som mottar. Da kan det oppstå situasjoner som ikke
oppleves rettferdig. Akkurat Barnetrygd er likt for alle, en alenemor i Holmenkollen mottar like mye som en alenemor på Tveita.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er ingen ekspert, men i min erfaring har Mor all makten her. Nå er jeg heldig og har et relativt velfungerende menneske som eks-partner men nok om det: Såvidt meg bekjent så kan du gjenta søkeprosessen om underholdnings/barnebidrag og da vil NAV sende søknadsdokumenter til eksen og, der hun må fylle ut utgifter etc: Men jeg regner med at om hun driter i å fylle ut noe som helst, så vil NAV gjøre et eget estimat ut i fra offentlige opplysninger eller muligens bare bruke de forrige opplysningene: Men det er lov å håpe, kanskje glipper hun, kanskje NAV revurderer saken og beløpet blir redusert.

Jeg synes 6100 høres jævlig mye ut i fra situasjonen du beskriver, jeg tjener bedre enn samboeren din og på det værste betalte jeg 4000kr.

Edit: Jeg må legge til, det som gjør saken her annerledes er jo at han ikke tilbringer tid med barnet, noe jeg alltid har gjort. Ingen tid med barnet betyr at man må bidra mer økonomisk, situasjonen er jo spesiell i og med at hun "lurte" han til å ha ubeskyttet sex. Men jeg er ingen ekspert, man burde kanskje forhøre seg med en advokat som har erfaring med slikt.
Sist endret av Dodecha; 16. juli 2022 kl. 20:37.
Trådstarter
5 2
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg er ingen ekspert, men i min erfaring har Mor all makten her. Nå er jeg heldig og har et relativt velfungerende menneske som eks-partner men nok om det: Såvidt meg bekjent så kan du gjenta søkeprosessen om underholdnings/barnebidrag og da vil NAV sende søknadsdokumenter til eksen og, der hun må fylle ut utgifter etc: Men jeg regner med at om hun driter i å fylle ut noe som helst, så vil NAV gjøre et eget estimat ut i fra offentlige opplysninger eller muligens bare bruke de forrige opplysningene: Men det er lov å håpe, kanskje glipper hun, kanskje NAV revurderer saken og beløpet blir redusert.

Jeg synes 6100 høres jævlig mye ut i fra situasjonen du beskriver, jeg tjener bedre enn samboeren din og på det værste betalte jeg 4000kr.
Vis hele sitatet...
Det er først og fremst beløpet jeg reagerer på. Skjønner jo at han må betale noe, men 6100 er veldig mye for en med så lav inntekt som han.. men mor er registrert i skattelistene med 0 i inntekt flere år på rad så da trekker de bare fra hans økonomi i steden og driter i at han så vidt har råd til klær til sine anere barn som bor hos oss 100 prosent.
Tusen takk for svar uansett
Jeg jobbet tidligare med en som hadde 2 unger fra 2 ulike kvinner.

Han betaler 6k for hver unge men sier han er bare pålagt å betale 5900 men ut av respekt til mødrene til ongene hans so hiver han inn en ekstra hundrings

Års lønnen hans var over 400k.
So det med at din samboer må betale 6k kan stemme med hva han er pliktig å betale
Mannsforum.no evt Facebook gruppa..

Der vil du få svar fra andre som har opplevd lignende, flere har inngående kjennskap til lovverket
Sitat av LilleSofsen Vis innlegg
Skriver dette på vegne av samboeren min og lurer på om det i det hele tatt er noe man kan gjøre..

Samboeren min har et barn på 13 år som han aldri har møtt. Hun sa hun brukte prevensjon og sa fra om barnet når det var 3 år. Mora fikk 4 barn med 4 ulike fedre på samme måte og flytta til andre siden av landet med alle ungene. 2 av de andre fedrene har vi snakket litt med og de har vært i retten osv osv men orket ikke mer til slutt fordi hun er meget ustabil.

Samboeren min betaler 6100 i bidrag og tjener under 400 000, mora tjener ikke noe omtrent fordi hun jobber akkurat så lite at hun får frikort og slipper å betale skatt. I tillegg får hun fullt barnebidrag for 4 barn i alder 8-13, aleneforsørger tillegg, barnetrygd og bostøtte. Også legger hun ut bilder med vesker til 20k, negler, vipper osv. Er det noe man kan gjøre eller er systemet så urettferdig ovenfor menn?
Vis hele sitatet...

Tror du burde puste rolig og ikke legge energi i dette. Du vet jo ikke hvordan den vesken er betalt? Kanskje hun fikk den av typen? Kanskje den er fake og kostet 200? Dropp stocking og stol på systemet. Det er kanskje gode grunner til at hun ikke jobber mer. Dette er uansett ikke din kamp.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dette er uansett ikke din kamp.
Vis hele sitatet...
Nja.

Barnebidraget skal jo gå til barna. Hvis det heller går til negler og vesker, på bekostning av barna dine, så er det kanskje en kamp som er verdt å ta?

Ikke at jeg vet noe som helst om hvordan det skulle foregått i praksis, eller om far har noen som helst reell mulighet til innsyn i hva pengene fra ham blir brukt på, men prinsipielt sett er nok ikke dette den verste kampen å ta.

Dog må det understrekes at dette gjelder særskilt de pengene som far betaler (til barnet).
Jeg er helt enig i at far ikke har noe som helst med hva mor driver med for øvrig, inkludert hvor hun får penger fra, hva hun bruker sine egne penger på, og hvordan hun tilbringer tiden sin.
Sist endret av Realist1; 17. juli 2022 kl. 00:28.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nja.

Barnebidraget skal jo gå til barna. Hvis det heller går til negler og vesker, på bekostning av barna dine, så er det kanskje en kamp som er verdt å ta?

Ikke at jeg vet noe som helst om hvordan det skulle foregått i praksis, eller om far har noen som helst reell mulighet til innsyn i hva pengene fra ham blir brukt på, men prinsipielt sett er nok ikke dette den verste kampen å ta.

Dog må det understrekes at dette gjelder særskilt de pengene som far betaler (til barnet).
Jeg er helt enig i at far ikke har noe som helst med hva mor driver med for øvrig, inkludert hvor hun får penger fra, hva hun bruker sine egne penger på, og hvordan hun tilbringer tiden sin.
Vis hele sitatet...

Det er jo ikke ts sitt barn, dermed ikke hennes kamp. Hvordan vet ts hvor pengene til negler og vesker kommer fra? Ts sier jo barnemora bor på andre siden av landet. Dessuten virker det jo som ts stalker barnemora på some

Det er jo satser for bidrag, og det er neppe lovlig og uansett ikke enkelt å kreve innsyn i barnemors kontobevegelser, dessuten kan jeg aldri tenke det er lov.

Fyren burde jo drita i penga og heller ha fokus på samvær med barnet sitt. Både for egen del og for barnets del.

Nei her virker ts som en kjip drittkjerring som legger seg bort i ting hun ikke har noe med. Ts virker å tenke på seg selv og hvordan de to kan slippe litt ""utgifter". Har man barn tar man ansvar.

Ts stram livremmen og aksepter at mannen din har en fortid og er far til et barn.
Sist endret av _abc_; 17. juli 2022 kl. 01:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hun overbeviste han om at hun brukte prevensjon, og tre år senere så mottar han en regning pålydende 6.000,-/mnd de neste 15 årene, for et barn som han i praksis er nektet samvær med fra før fødselen. Men som alltid- det er personen med utovertiss som er syndebukken her ikkesant? Heia likestilling.
Til TS: Var jeg typen din, ville jeg forsøkt å manipulere henne til å tro at han og du skal flytte til samme by som hun bor, bare for å se responsen, og handle deretter. Det kan muligens gi svar på mange spørsmål.
Sitat av eXplode Vis innlegg
Hun overbeviste han om at hun brukte prevensjon, og tre år senere så mottar han en regning pålydende 6.000,-/mnd de neste 15 årene, for et barn som han i praksis er nektet samvær med fra før fødselen. Men som alltid- det er personen med utovertiss som er syndebukken her ikkesant? Heia likestilling.
Vis hele sitatet...
Nei, han er ingen syndebukk. Men skal en stole blindt på at en kvinne som sier hun bruker prevensjon ikke ender opp med å bli gravid? En valgte selv å ikke beskytte seg ved å ikke benytte kondom. Det er ikke bare kvinnen som er ansvarlig å beskytte seg selv. Mannen har jo også ett ansvar, og må først og fremst tenke på seg selv.

Skal en være sikker så burde en tenke slik at det kan jo være at den pillen kanskje ikke fungerer eller at kanskje det ikke stemmer helt det kvinnen sier. Da trer en gjerne på den hetta, selv om det kanskje ikke er like godt som uten. Kvinnen beskytter seg selv og mannen beskytter seg selv.

Det er heller ikke så enkelt å tenke slik at blir hun gravid så kan hun jo bare ta abort da. Det er veldig mange kvinner som ikke klarer dette, og en kan vel heller ikke forlange dette, på samme måte som å forlange maten en har bestillt og betalt for på restauranten.

Både menn og kvinner kan ha sine ulemper. Menn kan gjerne finne på å denge kvinnen helseløs. Kvinner kan ha en voldsom trang til å bli med barn, koste hva det koste vil.

Skjønner godt at en kan bli frustrert hvis en ikke blir fortalt sannheten til. Men nå er det jo heller ikke slik at alle derute snakker 100% sant heller.

Det en kan gjøre her er jo faktisk å kreve å få treffe barnet. Er barnemor også så utrolig ustabil som det sies skal det vel kanskje være mulig å kjempe for å se ungen i det minste? Det har jo gått 10år siden en fikk vite det og stusser jo littegrann over at en ikke har sett ungen sin enda, selv om barnemoren skulle satt seg på bakbeina aldri så mye. Greit at en kanskje ikke ville ha unge den gang men det var nå slik at det ble en så da har man vel ett ansvar, utenom det økonomiske også.

Det er jo faktisk ikke barnets feil at det ble til, uansett hvor forbannet en er på barnets mor. Personlig ville nå jeg oppsøkt barnet for lenge siden.

Er det nå slik at samboer betaler alt for mye pga ustabil mor? Spørsmålet er om en virkelig kan legge all skyld der? Er en så blind og har en del partnere så hadde det vært stor sjanse for at en havnet der til slutt like vel?

Måtte bare lufte det her. For en er jo ingen syndebukk, men en barnefar. Dette har jo ingenting med likestilling å gjøre. Mannen bestemmer vel egentlig om kvinnen skal bli gravid eller ikke, hvis en ser det fra den siden.
ts det finnes en bidragskalkulator på nav sine sider, du kan jo sjekke hva den sier ?
Sitat av eXplode Vis innlegg
Hun overbeviste han om at hun brukte prevensjon, og tre år senere så mottar han en regning pålydende 6.000,-/mnd de neste 15 årene, for et barn som han i praksis er nektet samvær med fra før fødselen. Men som alltid- det er personen med utovertiss som er syndebukken her ikkesant? Heia likestilling.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er faktisk hans egen feil, han hadde et eget ansvar for prevensjon. At han ikke har hatt baller nok til å kjempe for samvær med sitt eget barn på 13 år hva sier det? Faren er voksen og må ha en voksen tilnærming til denne saken. Han får slutte med selvmedlidenheten og ta ansvar for egne handlinger og sitt eget barn.

Selvsagt skal han betale og det er tia og veien for at han forlanger tid med barnet. Worst case burde faktisk barnefaren vurdere flytting til barnets bosted.

edit
Sist endret av _abc_; 17. juli 2022 kl. 10:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av LilleSofsen Vis innlegg
Skriver dette på vegne av samboeren min og lurer på om det i det hele tatt er noe man kan gjøre..

Samboeren min har et barn på 13 år som han aldri har møtt. Hun sa hun brukte prevensjon og sa fra om barnet når det var 3 år. Mora fikk 4 barn med 4 ulike fedre på samme måte og flytta til andre siden av landet med alle ungene. 2 av de andre fedrene har vi snakket litt med og de har vært i retten osv osv men orket ikke mer til slutt fordi hun er meget ustabil.

Samboeren min betaler 6100 i bidrag og tjener under 400 000, mora tjener ikke noe omtrent fordi hun jobber akkurat så lite at hun får frikort og slipper å betale skatt. I tillegg får hun fullt barnebidrag for 4 barn i alder 8-13, aleneforsørger tillegg, barnetrygd og bostøtte. Også legger hun ut bilder med vesker til 20k, negler, vipper osv. Er det noe man kan gjøre eller er systemet så urettferdig ovenfor menn?
Vis hele sitatet...
Er det avklart at dette er hans barn via farskapstest?
hvis du ikke ønsker å få barn, så bruker du selvfølgelig prevensjon. Hvis partner ikke ønsker seg noen barn, så blir det opp til partner å bruke prevensjon. Så enkelt og greit er det faktisk.

man er rett og slett nødt til å ta anvar for seg selv, og sine egne handlinger...
Sitat av eXplode Vis innlegg
Hun overbeviste han om at hun brukte prevensjon, og tre år senere så mottar han en regning pålydende 6.000,-/mnd de neste 15 årene, for et barn som han i praksis er nektet samvær med fra før fødselen. Men som alltid- det er personen med utovertiss som er syndebukken her ikkesant? Heia likestilling.
Vis hele sitatet...
Likestilling er ikke ansvarsfraskrivelse og det å kunne gjøre som man vil uten at det får konsekvenser, ærlig talt. Tre på kondomet når du skal knulle om du ikke vil bli far. Har du sex er det en viss sannsynlighet for at det vil bli avkom av det, det er slik naturen fungerer, ingen prevensjon er 100% sikker men om dama faktisk går på p-piller, og du bruker kondom, så skal det godt gjøres at det blir unge utav det. Eventuelt la være å knulle med kvinner du ikke kan stole på. Som vi kvinner får høre de gangene vi blir såret litt for mange ganger av forskjellige menn: vi har valgt feil mann. Ok, da tenker jeg dere burde slutte å knulle "feil" kvinner... Urettferdig respons, eller hva?

Blir varm i trøya av sånne som deg ass.
En ting jeg vil skyte inn som det virker som om de 3-4 postene ikke får med seg er at far ble ikke fortalt at han har et barn før barnet var 3 år gammelt..

Nå kan regler være regler og folk kan være folk, og det å ikke fortelle en tidligere partner at han har et barn før barnet allerede er fylt 3 år er pillråttent, og ene og alene bassert på det, om det stemmer, gjør at jeg anser denne kvinnen som en god gammeldags dittsekk og ville kjempet mot det så lenge lommeboka tillot det.
Sist endret av Kloakk; 17. juli 2022 kl. 23:44.
Barnebidrag skal vel ikke være mer enn maks 25% av inntekt, så med 400 000 kr i inntekt så er vel makstaket for hans del 8333 i måneden. Så hvordan mener du at han betaler "alt for mye"?
Be om ny beregning hos NAV på barnebidrag. Makstaket er som nevnt 8333,- men du vil havne noe under dette om du har flere barn og eget livsopphold. Antar du ender opp ikke så lant unna 6000.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
En ting jeg vil skyte inn som det virker som om de 3-4 postene ikke får med seg er at far ble ikke fortalt at han har et barn før barnet var 3 år gammelt..

Nå kan regler være regler og folk kan være folk, og det å ikke fortelle en tidligere partner at han har et barn før barnet allerede er fylt 3 år er pillråttent, og ene og alene bassert på det, om det stemmer, gjør at jeg anser denne kvinnen som en god gammeldags dittsekk og ville kjempet mot det så lenge lommeboka tillot det.
Vis hele sitatet...
Du vil heller tatt kampen mot barnets mor enn å sette barnets behov først? Hva har far gjort de siste 10 år? Totalt fraværende i barnets liv. Her har faktisk far et personlig ansvar og den kampen far skal kjempe er ikke om barnetrygd, det er om samvær og kvalitetstid med barnet.

At mor gjorde feil i barnets 3 første år er det ingen som kan endre idag, fokus nå er barnets beste. Ikke stillingskrig mellom mor og far
Sist endret av _abc_; 18. juli 2022 kl. 06:56.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du vil heller tatt kampen mot barnets mor enn å sette barnets behov først? Hva har far gjort de siste 10 år? Totalt fraværende i barnets liv. Her har faktisk far et personlig ansvar og den kampen far skal kjempe er ikke om barnetrygd, det er om samvær og kvalitetstid med barnet.

At mor gjorde feil i barnets 3 første år er det ingen som kan endre idag, fokus nå er barnets beste. Ikke stillingskrig mellom mor og far
Vis hele sitatet...
Er vel ingen problem å gjøre begge deler? Og jeg kan ikke akkurat sette meg inn i det når jeg ikke aner noe som helst om situasjonen til de involverte. Så det eneste jeg kan konkludere med, hvis det som er skrevet her stemmer, er at å ikke gi beskjed til noen at de skal bli far er en skikkelig drittstøvel ting å gjøre.
Sist endret av Kloakk; 18. juli 2022 kl. 11:30.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Er vel ingen problem å gjøre begge deler? Og jeg kan ikke akkurat sette meg inn i det når jeg ikke aner noe som helst om situasjonen til de involverte. Så det eneste jeg kan konkludere med, hvis det som er skrevet her stemmer, er at å ikke gi beskjed til noen at de skal bli far er en skikkelig drittstøvel ting å gjøre.
Vis hele sitatet...

Ingen vet omstendighetene rundt dette. Depresjon? Det forekommer. Faktisk hyppig nok til at det er kalt fødsels-depresjon.

Uansett hva galt more gjorde for 13 år siden er det på tide at far blir voksen og tar ansvar og ikke ligger i hvil og marinerer i selvmedlidenhet.

Dette er ikke en mann vs kvinne kamp. Det er en kamp der far og barn trenger tid sammen. Far har gitt faen i barnet i 10 år. Våkn opp.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ingen vet omstendighetene rundt dette. Depresjon? Det forekommer. Faktisk hyppig nok til at det er kalt fødsels-depresjon.

Uansett hva galt more gjorde for 13 år siden er det på tide at far blir voksen og tar ansvar og ikke ligger i hvil og marinerer i selvmedlidenhet.

Dette er ikke en mann vs kvinne kamp. Det er en kamp der far og barn trenger tid sammen. Far har gitt faen i barnet i 10 år. Våkn opp.
Vis hele sitatet...
Er vel det jeg sier, vi vet ikke med sikkerhet at barnet eller far hadde vært tjent med å ta opp kontakten nå etter 13 år, derfor jeg velger å ikke uttale meg rundt det.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Er vel det jeg sier, vi vet ikke med sikkerhet at barnet eller far hadde vært tjent med å ta opp kontakten nå etter 13 år, derfor jeg velger å ikke uttale meg rundt det.
Vis hele sitatet...
Hva tror du barnet tenker? Enhver far har faktisk ansvar og burde ta det ansvaret. Det vil sikkert bli upraktisk og kleint og det vil bli en helt annen hverdag enn det barnefaren er vant til. Det betyr faktisk ingenting, det er slik det er for fedre. Det handler hva barnet trenger. Barnets behov kommer som numero uno.

@Kloakk det jeg skrev kom ut litt uten filter, litt kjapt og uten stopp innom tenkehjernen. Var ikke ment som attakk på deg.
Bare at tråden er trist og post#1 virker hjerterå. Uansett kunne jeg formulert det bedre.
Sist endret av _abc_; 19. juli 2022 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva tror du barnet tenker? Enhver far har faktisk ansvar og burde ta det ansvaret. Det vil sikkert bli upraktisk og kleint og det vil bli en helt annen hverdag enn det barnefaren er vant til. Det betyr faktisk ingenting, det er slik det er for fedre. Det handler hva barnet trenger. Barnets behov kommer som numero uno.

@Kloakk det jeg skrev kom ut litt uten filter, litt kjapt og uten stopp innom tenkehjernen. Var ikke ment som attakk på deg.
Bare at tråden er trist og post#1 virker hjerterå. Uansett kunne jeg formulert det bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg finner det veldig besynderlig at du er veldig villig til å gi barnemor fordelen av tvil men ikke rekker ut en jævla millimeter for
barnefaren.
Du strekker deg til å akseptere at barnemor kanskje er ufør, sliter med noe bagasje og har gode grunner til å kjøpe seg dyre vesker, sminke etc.

Du hopper elegant over faktumet at Mor ikke fortalte om barnet før det fyllte 3 år, hva slags person er det som holder en far bort fra barnet sitt spør nå heller jeg? Hva vet du som situasjonen til faren i perioden etter her? Du ignorerer også faktumet at Moren flyttet langt unna, og har flere barn fra lignende situasjoner, ut i fra trådstarters opplysninger så maler ikke akkurat dette er rosenrødt bilde av Moren.

Så det du i essens ber om her er at faren skal nedprioritere sitt nåværende familieliv for å prøve å bøte på et forhold med et barn som ble holdt unna han.

Likevell setter du deg på en proverbial høy hest og står her og fordømmer faren som ubrukelig, du tegner et puritansk moralskt mål med at barnets behov er alt: Ja det er det men det får være grenser hvor langt en mann må strekke seg for å etterkomme morens vranghet.
Hvor kravene til mor?

Faen heller, jeg blir satans provosert av slikt bedreviteri fra deg, jeg har lyst å be deg dra dit peppern gror. For tro meg, jeg har hatt endel innsikt i lignende saker der man bare skal takke de øvre krefter for at far ikke bare tar frem hagla og tar seg en siste gåtur i skogen og bli en del av den kjipe statistikken.

Rettsvesenet trenger en grundig overhaling i slike tilfeller og man må klare å se at Far kan være en god Far og at Mor kanskje ikke er så god Mor i noen tilfeller.
Det er grenser for hvor mye dritt en skal slenge i retningen til trådstarter og samboeren, problemet her er jo at dette er en planlagt handling fra moren sin side. Alle ser da vel det?
Knulle 4 forskjellige menn og dra på seg unger med alle 4, bruke samme løgn om prevensjon.
Så flytte til andre siden av landet. Og ikke si en dritt på noen år.
Det er jo helt opplagt at motivet er å skaffe seg passiv inntekt på bekostning av andre, og at dette er det eneste det handler om.

Det fritar ikke faren for barnebidrag men alle som ikke ser at dette er surt for faren bør prøve og sette seg inn i situasjonen hans.
Normale kvinner vil aldri utnytte menneskers dumhet/ignoranse om at vi desverre for ofte tror for godt om andre mennesker. I 99% av tilfellene vil kvinnen gå på prevensjon når hun sier det, og hun vil garantert si ifra om at hun er gravid når hun faktisk er det.

Det pisset med en stillingskrig mellom far og mor har allerede moren stelt i stand helt fint på egen hånd med disse handlingene.

Det og komme og kreve at faren skal flytte på andre siden av landet og kaste hele sitt nærmiljø med jobb, venner, familie og alt som han har bygd opp i ett langt liv er bare latterlig.
Ja det er kjipt for barnet men dette er helt 100% moren sitt valg. Det er dette som er motivet hennes og planen fra starten av.

Hva hvis dama hadde hetet Phong og kom fra Tailiand? Hadde det fremdeles vært samme forventninger om at far bare skal flytte?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Det og komme og kreve at faren skal flytte på andre siden av landet og kaste hele sitt nærmiljø med jobb, venner, familie og alt som han har bygd opp i ett langt liv er bare latterlig.
Ja det er kjipt for barnet men dette er helt 100% moren sitt valg. Det er dette som er motivet hennes og planen fra starten av.
Vis hele sitatet...
Hvem som har sagt han skal flytte?

Det er mange som har delt samvær med reiseavstand i dag. Det er faktisk så vanlig at Avinor og flyselskapene har rutiner for og tilbud til barn som reiser alene fra de er 5 år.

Barn som reiser alene

Uansett så vil aldri far kunne unngå at barnet selv kommer til ønske å finne ut av sitt opphav ved en gitt alder. Det er helt normalt for de fleste å finne ut av det i løpet av livet, når i livet det skjer kan være veldig varierende men det skjer.

Det er ikke bare så enkelt som at barn aksepterer å ikke ha 2 biologiske foreldre uten å tenke noe mer på det.

Mikken Niva gjorde en fin TV serie om det. Uten pappa er en fin referanse for at dette ikke er helt uproblematisk.
Jeg har selv en fraværende pappa og jeg var vel godt over halvveis i livet før jeg fikk orden på de følelsene av savn og lengsel for å nevne noe,
Sist endret av Dough; 19. juli 2022 kl. 12:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Selvsagt skal han betale og det er tia og veien for at han forlanger tid med barnet. Worst case burde faktisk barnefaren vurdere flytting til barnets bosted.

edit
Vis hele sitatet...
I mitt hode så flytter du ikke til andre siden av landet når du har barn og ønsker samvær.
Derimot ønsker du passiv inntekt så ja, gjør det vanskeligst mulig, enhver dag med faren er mindre inntekt
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
I mitt hode så flytter du ikke til andre siden av landet når du har barn og ønsker samvær.
Derimot ønsker du passiv inntekt så ja, gjør det vanskeligst mulig, enhver dag med faren er mindre inntekt
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare en hypotese.

En annen hypotese er at i mangel på ansvar fra faren så flytter moren tilbake tilbake til sitt hjemsted der hun har famile og venner som stiller opp. En ikke helt uvanlig problemstilling.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Det er grenser for hvor mye dritt en skal slenge i retningen til trådstarter og samboeren, problemet her er jo at dette er en planlagt handling fra moren sin side. Alle ser da vel det?
Knulle 4 forskjellige menn og dra på seg unger med alle 4, bruke samme løgn om prevensjon.
Så flytte til andre siden av landet. Og ikke si en dritt på noen år.
Det er jo helt opplagt at motivet er å skaffe seg passiv inntekt på bekostning av andre, og at dette er det eneste det handler om.

Det fritar ikke faren for barnebidrag men alle som ikke ser at dette er surt for faren bør prøve og sette seg inn i situasjonen hans.
Normale kvinner vil aldri utnytte menneskers dumhet/ignoranse om at vi desverre for ofte tror for godt om andre mennesker. I 99% av tilfellene vil kvinnen gå på prevensjon når hun sier det, og hun vil garantert si ifra om at hun er gravid når hun faktisk er det.

Det pisset med en stillingskrig mellom far og mor har allerede moren stelt i stand helt fint på egen hånd med disse handlingene.

Det og komme og kreve at faren skal flytte på andre siden av landet og kaste hele sitt nærmiljø med jobb, venner, familie og alt som han har bygd opp i ett langt liv er bare latterlig.
Ja det er kjipt for barnet men dette er helt 100% moren sitt valg. Det er dette som er motivet hennes og planen fra starten av.

Hva hvis dama hadde hetet Phong og kom fra Tailiand? Hadde det fremdeles vært samme forventninger om at far bare skal flytte?
Vis hele sitatet...

Vet vi helt sikkert at historien er akkurat slik den blir fremstilt i post #1?
At far ikke brukte dong er faktisk hans feil og hans alene.

Vi aner ikke om historien er fortalt korrekt, og selv om vet vi ikke hvorfor barne mor valgte flytting. Uansett, ting er som de er. Striden mellom mor og far må faktisk vike, barnet kommer først og skal prioriteres av begge.

Ja kanskje startet moren stillingskrigen, uansett er det 13 år siden og fokus fremover er barnets beste, ikke gammelt agg mellom de voksne. Er mor ikke i stand til og legge fortiden bak seg da er det opp til far og roe ned ting, ikke eskalere. Foreldrene er voksne og får faktisk oppføre seg voksent.

Ingen voksen mann kan lene seg tilbake i 13 år og legge all skyld på den andre parten. Far er selv ansvarlig for at han ikke har krevd tid med barnet.
Så nå har jeg vært innom denne tråden mange ganger, og jeg har vurdert om jeg skal ta sjansen på å skrive svaret jeg har mest lyst til å skrive - og nå skal jeg gjøre det.

Nå vet ikke jeg hvor sterkt deres moralske kompass er, men jeg vet det med meg selv at hvis jeg plutselig skulle fått ett barn så er det for at noen har vært uærlige med meg, og jeg vet også at jeg aldri skulle betalt noe her. Hvordan lurer du kanskje på? Jo, hvis du har sett filmen Gudfaren så ville det vært ved å "gi henne ett tilbud hun ikke kan si nei til". Altså hun må gjerne ringe politiet, men det er lite de kan gjøre når det er ord mot ord, og ved neste møte så blir det ikke sagt ett eneste ord og da ringer hun ikke politiet flere ganger.
Vanskelig situasjon..
Jeg har mistet tråden fullstendig...
Sitat av LilleSofsen Vis innlegg
Det er først og fremst beløpet jeg reagerer på. Skjønner jo at han må betale noe, men 6100 er veldig mye for en med så lav inntekt som han.. men mor er registrert i skattelistene med 0 i inntekt flere år på rad så da trekker de bare fra hans økonomi i steden og driter i at han så vidt har råd til klær til sine anere barn som bor hos oss 100 prosent.
Tusen takk for svar uansett
Vis hele sitatet...
Hvorfor gidder han egentlig å produsere så mange barn hvis han er så fattig?
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Så nå har jeg vært innom denne tråden mange ganger, og jeg har vurdert om jeg skal ta sjansen på å skrive svaret jeg har mest lyst til å skrive - og nå skal jeg gjøre det.

Nå vet ikke jeg hvor sterkt deres moralske kompass er, men jeg vet det med meg selv at hvis jeg plutselig skulle fått ett barn så er det for at noen har vært uærlige med meg, og jeg vet også at jeg aldri skulle betalt noe her. Hvordan lurer du kanskje på? Jo, hvis du har sett filmen Gudfaren så ville det vært ved å "gi henne ett tilbud hun ikke kan si nei til". Altså hun må gjerne ringe politiet, men det er lite de kan gjøre når det er ord mot ord, og ved neste møte så blir det ikke sagt ett eneste ord og da ringer hun ikke politiet flere ganger.
Vis hele sitatet...
Sier du at du skulle grisebanket moren til barnet ditt? Eller drepe henne kanskje?

Hvis du blir far fordi du ikke bruker dong er din reaksjon vold, trusler og kanskje drap fordi du har sett en "cool film"? Newsflash. Hun dama er ikke fienden din, der er moren til barnet ditt. Den aller viktigste personen i barnets liv fordi du har latt det gå 10 år uten at du krever din rett i forhold til samvær. Du kan ruge på bitterheten, og det er greit, det er dine kjensler. Du kan ikke true, skambanke eller drepe henne.

Er du helt skrudd i hodet? Det er jo du som har fucka opp. 2 ganger.

Bli voksen, i det minste den dagen du blir pappa.
Sist endret av _abc_; 19. juli 2022 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg må si at jeg synes 6100kr per måned høres utrolig lite ut for at noen skal kunne totalt frasi seg ansvar for sitt biologiske avkom og overlate hele jobben med oppdragelse til noen annen. Det å ha barn er en ekstrajobb døgnet rundt og koster mye penger.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette er jo bare en hypotese.

En annen hypotese er at i mangel på ansvar fra faren så flytter moren tilbake tilbake til sitt hjemsted der hun har famile og som stiller opp. En ikke helt uvanlig problemstilling.
Vis hele sitatet...
Ja med 1 barn så er en hypotese som den du forteller ikke så vanskelig å kjøpe.
Problemet er jo at det er gjort 3 ganger til, det peker veldig til overlegg.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vet vi helt sikkert at historien er akkurat slik den blir fremstilt i post #1?
At far ikke brukte dong er faktisk hans feil og hans alene.

Vi aner ikke om historien er fortalt korrekt, og selv om vet vi ikke hvorfor barne mor valgte flytting. Uansett, ting er som de er. Striden mellom mor og far må faktisk vike, barnet kommer først og skal prioriteres av begge.

Ja kanskje startet moren stillingskrigen, uansett er det 13 år siden og fokus fremover er barnets beste, ikke gammelt agg mellom de voksne. Er mor ikke i stand til og legge fortiden bak seg da er det opp til far og roe ned ting, ikke eskalere. Foreldrene er voksne og får faktisk oppføre seg voksent.

Ingen voksen mann kan lene seg tilbake i 13 år og legge all skyld på den andre parten. Far er selv ansvarlig for at han ikke har krevd tid med barnet.
Vis hele sitatet...
Vel jeg har bare de fakta som er fortalt.
Det er det jeg må forholde meg til og det er derfor jeg lett kaster henne under bussen.
Viser det seg at alt er helt annerledes så forsvinner hele min argumentasjon.
Men jeg har ingen spåkule og må diskutere utifra de fakta jeg blir presentert.

Personlig så er mitt syn at å gjøre sånt er sidestilt med svindel. Det at en uskyldig 3. part blir fanget imellom er absolutt helt jævlig. Og som far selv så klarer jeg ikke å forstå at noen kan være kyniske nok til å gjøre dette. Desverre så er det ett ubestridelig faktum at en del people = shit.

Sidenote: Jeg aner ikke selv hva jeg hadde gjort om jeg var i denne situasjonen. Hadde jeg visst det fra dag 1 så hadde jeg ikke vært i tvil, jeg hadde kjempet det jeg kan. Men om jeg hadde visst det fra år 4 etter knull så tja. Er det kjærligheten eller avsmaken mot henne som hadde seiret.
Du går nok en god del runder med deg selv om du får vite noe sånt.
Det er umulig å svare på før du faktisk er der.