Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3764
Har prøve i nynorsk i morgen som skal skrives på word.

Har brukt oversetter via nettet på alle nynorsk prøver og innleveringer til nå.
Har merket at læreren har blitt mistenksom, og dette er siste prøven jeg har i nynorsk.

Har en tanke om at læreren kommer til å følge ekstra godt med så tror det blir vanskelig å bruke oversetter via nettet.


Noen som har noen tips eller gode jukse metoder som dere tidligere har brukt?
Enkleste måten er faktisk bare å lære seg nynorsk. Da går prøven av seg selv.
Nynorsk gir ikke mening for østlendinger
Sitat av Freskern Vis innlegg
Nynorsk gir ikke mening for østlendinger
Vis hele sitatet...
Språk gir typisk ikke mening for dem som ikke kan det. Løsningen er å lære seg språket.

Seriøst, det skal faen meg ingenting til å få bra karakter i nynorsk sidemål. Kravene er helt latterlig lave, og du har bokstavelig talt fasiten i form av en ordbok med deg til enhver tid. Bruker du den og i tillegg pugger en liten A4-side med bøyingsregler så har du den billigste femmeren du noengang har fått. Eller så kan du skrive Spynorsk Mordliste på ordboken og demonstrere hvor teit du synes det er. Det er jo også et valg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Språk gir typisk ikke mening for dem som ikke kan det. Løsningen er å lære seg språket.

Seriøst, det skal faen meg ingenting til å få bra karakter i nynorsk sidemål. Kravene er helt latterlig lave, og du har bokstavelig talt fasiten i form av en ordbok med deg til enhver tid. Bruker du den og i tillegg pugger en liten A4-side med bøyingsregler så har du den billigste femmeren du noengang har fått. Eller så kan du skrive Spynorsk Mordliste på ordboken og demonstrere hvor teit du synes det er. Det er jo også et valg.
Vis hele sitatet...
Så lett er det ikke.
Det er vel fremdeles mulig å sette språket til nynorsk på word og kjøre rette program?
Trådstarter
15 4
Prøven e på pc ja
Sitat av Freskern Vis innlegg
Så lett er det ikke.
Vis hele sitatet...
Det er lettere enn det meste annet på skolen, rett og slett fordi lista ligger så lavt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er lettere enn det meste annet på skolen, rett og slett fordi lista ligger så lavt.
Vis hele sitatet...
Folk har tydeligvis høyere karakterer i Norsk hovedmål, både skriftlig og muntlig + engelsk muntlig og skriftlig i gjennomsnitt på landsbasis.

Så det stemmer vell ikke helt? Eller?
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Folk har tydeligvis høyere karakterer i Norsk hovedmål, både skriftlig og muntlig + engelsk muntlig og skriftlig i gjennomsnitt på landsbasis.

Så det stemmer vell ikke helt? Eller?
Vis hele sitatet...
Min påstand er altså at det er fordi det er nedprioritert av mange, ikke fordi det er vanskelig å få god karakter.
Så fordi du synes det er lett må det være det for alle?
Kan du ikke heller prøve å lære deg språket? les en nynorsk bok eller noe sånt, det er en jævla god måte for å utvide ordforådet dit.
Sitat av *pi Vis innlegg
Seriøst, det skal faen meg ingenting til å få bra karakter i nynorsk sidemål. Kravene er helt latterlig lave, og du har bokstavelig talt fasiten i form av en ordbok med deg til enhver tid.
Vis hele sitatet...
Vil bare kommentere litt på dette. Kravene da jeg gikk på skolen for omlag 12-13 år siden så var nynorsk like vanskelig som bokmål, bare at man måtte skrive på nynorsk i tillegg.

Jeg var han som fikk 2 i språkfag og 6 i realfag på VGS. Så enkelt er nok en relativt begrep.

Men jeg er enig om at nynorsk ikke er noe spesielt vanskeligere enn grunnleggende grammatikk og setningsoppbygging. Man sliter selvsagt hvis man sliter i bokmål også.

TS vil nok slite når han leser oppgaven. Og oppgaven er mer enn å bare bøye nynorske ord.
Sist endret av Superspurv; 5. mai 2022 kl. 11:47.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Vil bare kommentere litt på dette. Kravene da jeg gikk på skolen for omlag 12-13 år siden så var nynorsk like vanskelig som bokmål, bare at man måtte skrive på nynorsk i tillegg.

Jeg var han som fikk 2 i språkfag og 6 i realfag på VGS. Så enkelt er nok en relativt begrep.

Men jeg er enig om at nynorsk ikke er noe spesielt vanskeligere enn grunnleggende grammatikk og setningsoppbygging. Man sliter selvsagt hvis man sliter i bokmål også.

TS vil nok slite når han leser oppgaven. Og oppgaven er mer enn å bare bøye nynorske ord.
Vis hele sitatet...
Det sies at kravene er like på hovedmål og sidemål. Min erfaring (som lærer i disse fagene) er at det på ingen måte er tilfelle i praksis. Dette gjelder riktig nok ungdomsskolen, mulig det er veldig annerledes på vgs.

Selvsagt har folk ulike evner, men min erfaring er at for språksvake elever er nynorsk sidemål temmelig lavthengende frukt å skaffe seg god karakter uten mye innsats. Du får utrolig mye uttelling bare på å kunne regelrett bøying, og det står jo faktisk i ordboken. Det er synd at det saboteres av holdninger både fra lærere og foreldre som nærmest gir det status å suge i nynorsk og gå fra tentamen etter en halvtime.

For bokmål sidemål er det en helt annen sak. Der er kravene like høye på begge språk.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så fordi du synes det er lett må det være det for alle?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hatt nynorsk som sidemål på skolen, men jeg har undervist ganske mange som har det. Så det handler i grunn ikke så mye om hva som er lett for meg personlig.
Sist endret av *pi; 5. mai 2022 kl. 14:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
det handler i grunn ikke så mye om hva som er lett for meg personlig.
Vis hele sitatet...
Neida, faget er kjempelett og de eneste som gjør det dårlig er de som ikke vil. Det høres ut som et suverent utgangspunkt for undervisning
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Neida, faget er kjempelett og de eneste som gjør det dårlig er de som ikke vil. Det høres ut som et suverent utgangspunkt for undervisning
Vis hele sitatet...
Det var ikke utgangspunktet, det er erfaringen etter å ha observert veldig mange som som har prøvd, og som ikke har prøvd, og ha hjulpet veldig mange til å mestre det. Det er klart det er individuelle forskjeller, og det finnes endelig dem som ikke har potensiale til å lære seg nynorsk substantivbøyning, den lille gangetabellen eller enkle engelske gloser. Men de aller, aller fleste kan det - mange flere enn de som kan mestre å skrive novelle og essay, uansett hvor hardt de jobber. Det er i veldig stor grad avhengig av simpel pugging for å nå det som er regnet som et adekvat nivå.

Å skrive godt nynorsk er selvsagt ikke lett, å skrive godt i det hele tatt er ikke lett. Men forventningene og det gjennomsnittlige nivået er så lavt, at det er et fag der elever som ellers ikke er særlig sterke i språk faktisk kan skaffe seg litt mestring og selvfølelse. Men det potensialet ødelegges av et rykte som helt håpløst vanskelig og dessuten direkte ukult å kunne. Det er jo synd.

At faget er teit, meningsløst og dritvanskelig er i alle fall ikke et godt utgangspunkt for å lære noe.
Rinkebysvorska‘n
Sitat av *pi Vis innlegg
Språk gir typisk ikke mening for dem som ikke kan det. Løsningen er å lære seg språket.

Seriøst, det skal faen meg ingenting til å få bra karakter i nynorsk sidemål. Kravene er helt latterlig lave, og du har bokstavelig talt fasiten i form av en ordbok med deg til enhver tid. Bruker du den og i tillegg pugger en liten A4-side med bøyingsregler så har du den billigste femmeren du noengang har fått. Eller så kan du skrive Spynorsk Mordliste på ordboken og demonstrere hvor teit du synes det er. Det er jo også et valg.
Vis hele sitatet...
Helt uenig med deg. Personlig så forstår jeg svensker (fra GBG/St.holm) lettere enn jeg forstår enkelte norske dialekter. Dette har selvfølgelig noe med eksponering å gjøre da, den er grei.

Synes det er så teit å pese unge folk med å lære seg nynorsk, gi de heller mer av et tredje språk språk i tillegg til Bokmål og engelsk.

Jeg selv er mer eller mindre flytende i portugisisk selvom jeg kanskje har litt rar dialekt når jeg snakker, og av og til at jeg gjør små grammatiske feil. Snakker en mellomting av den portugisiske og brasilianske varianten Spansk behersker jeg stort sett så lenge det ikke går alt for fort i svingene.
Ellers kan jeg tallene fra 1-10.000 på Thai, Fransk, Italiensk, Nederlansk og Tysk + diverse dagligdagse ord og fraser. Holder nå på å lære meg Tysk og Tyrkisk, vurderer å se nærmere på vietnamesisk, arabisk. PM meg om noen er interresert i å hjelpe hverandre.
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Helt uenig med deg. Personlig så forstår jeg svensker (fra GBG/St.holm) lettere enn jeg forstår enkelte norske dialekter.
Vis hele sitatet...
Enig, men det har jo lite med nynorsk å gjøre, og i alle fall ingenting med det jeg skriver å gjøre.
Sist endret av *pi; 6. mai 2022 kl. 08:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
åssen gikk prøven TS?
Sitat av *pi Vis innlegg
At faget er teit, meningsløst og dritvanskelig er i alle fall ikke et godt utgangspunkt for å lære noe.
Vis hele sitatet...
Der får du ingen krangel fra meg. Jeg vil riktignok snu påstanden din opp ned, og det er ikke lett å selge nynorsk som hverken kult, morsomt eller nyttig. Og jeg jeg forresten helt rett i min antagelse: Jeg har aldri trengt det utenfor skolen. Det er vel bare kristendom, blokkfløyta og diktanalyse som har vært mindre nyttig alt i alt.

Jeg synes dog du er litt misser poenget når du sier at det lave nivået gjør det lett å få gode karakterer. Om det hadde vært så lett hadde vel nivået vært høyere? Det blir som en selger som klandrer kunden for dårlig salg...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Der får du ingen krangel fra meg. Jeg vil riktignok snu påstanden din opp ned, og det er ikke lett å selge nynorsk som hverken kult, morsomt eller nyttig. Og jeg jeg forresten helt rett i min antagelse: Jeg har aldri trengt det utenfor skolen. Det er vel bare kristendom, blokkfløyta og diktanalyse som har vært mindre nyttig alt i alt.

Jeg synes dog du er litt misser poenget når du sier at det lave nivået gjør det lett å få gode karakterer. Om det hadde vært så lett hadde vel nivået vært høyere? Det blir som en selger som klandrer kunden for dårlig salg...
Vis hele sitatet...
Det skulle man tro, og det er der jeg påstår at det er holdningene som gjør at snittet likevel er lavt. Det gir en fin mulighet til å hevde seg litt ekstra med kun moderat innsats, for de som ønsker det. Det sagt, så vil jeg ikke nødvendigvis skylde på "kunden", dvs eleven, i alle fall ikke utelukkende. Det er også et læreransvar å motivere, og mange i omgivelsene har skyld i nevnte dårlige holdninger. Også mange norsklærere.

Når det gjelder nytteverdi, så synes jeg ikke det er så interessant. Akkurat nynorskkompetanse er riktignok et krav i svært mange stillinger i landet, men man greier seg helt fint uten. Man greier seg også helt fint uten å kunne noe om napoleonskrigene, platetektonikk, spenningsrekken for metaller, Ibsen, forskjellen på da og når, barokken, reglene i basketball, algebra eller å lage brun saus fra bunnen. Grunnskolen er hovedsaklig allmenndannelse, ikke yrkesopplæring. Hvis det er én ting skolen ikke trenger mer av så er det snever målstyring.
Sist endret av *pi; 6. mai 2022 kl. 21:22.
Elsker Nynorsk. Kjenner jeg blir glad på innsiden når ting er tekstet på Nynorsk. Beste norske oppfinnelsen siden ostehøvelen!
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Elsker Nynorsk. Kjenner jeg blir glad på innsiden når ting er tekstet på Nynorsk. Beste norske oppfinnelsen siden ostehøvelen!
Vis hele sitatet...
Nynorsk (dvs landsmål) ble strengt tatt funnet opp før ostehøvelen. Men ja.
Sitat av *pi Vis innlegg
Når det gjelder nytteverdi, så synes jeg ikke det er så interessant.
Vis hele sitatet...
Vel, både og. Jeg er enig i nytten i almenkunnskap, absolutt. Så og si all kunnskap kan brukes til noe, og sjelden akkurat som man forventer. Men det har mye å si når det gjelder både viljen og evnen til å lære.

Merk at jeg ikke har noe i mot nynorsk eller sidemål som sådan. I det hele tatt synes jeg dialekter er fascinerende og vakre. Men å skrive nynorsk er for de som faktisk snakker det. Sett opp mot bokmål og min egen dialekt som stod omtrent midt i mellom fremstod faget som temmelig meningsløst. De kunne like godt hatt kjerning av smør som eget fag...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Vel, både og. Jeg er enig i nytten i almenkunnskap, absolutt. Så og si all kunnskap kan brukes til noe, og sjelden akkurat som man forventer. Men det har mye å si når det gjelder både viljen og evnen til å lære.
Vis hele sitatet...
Jeg mener kunnskap har verdi utover hva du konkret kan bruke den til. Det handler om å relatere til verden, naturen, samfunnet og deg selv på varierte måter, og har mer med utvikling av identitet å gjøre enn direkte nytteverdi. Det er også min erfaring at det er en mer motiverende inngang til læring enn å få påpekt nytteverdien til det man lærer. Fag man forholder seg til på den måten spør man ikke om nytteverdien til. Jeg tror det er et blindspor. Læring må gjerne være praksisnær, men det er fordi det er den naturlige måten å lære på, i direkte samhandling med stoffet - ikke fordi det viser hva det kan brukes til "når du blir stor". Folk blir sjelden motivert av premier som ligger lenger frem i tid enn deres totale levealder.

De kunne like godt hatt kjerning av smør som eget fag...
Vis hele sitatet...
Har lært folk det også jeg
Sist endret av *pi; 7. mai 2022 kl. 00:03.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg mener kunnskap har verdi utover hva du konkret kan bruke den til. Det handler om å relatere til verden, naturen, samfunnet og deg selv på varierte måter, og har mer med utvikling av identitet å gjøre enn direkte nytteverdi.
Vis hele sitatet...
For ordens skyld; jeg ser på alt dette som "nyttig". Men jeg ser virkelig ikke hvordan det å skrive stotrende nynorsk under tvang har gitt meg noe som helst annet enn avsky for språket. Og det var vel neppe intensjonen...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
For ordens skyld; jeg ser på alt dette som "nyttig". Men jeg ser virkelig ikke hvordan det å skrive stotrende nynorsk under tvang har gitt meg noe som helst annet enn avsky for språket. Og det var vel neppe intensjonen...
Vis hele sitatet...
Nei. Da har det blitt formidlet på feil måte, både av læreren og alle rundt deg. Det er nemlig like meningsfylt, dannende og identitetsskapende som andre ting du lærer på skolen. Man kan diskutere saklig hva som er optimalt stoffutvalg i skolen og hvor mye plass det skal ta, og nynorsk er ikke fredet i den debatten. Men det er ikke noe iboende meningsløst ved akkurat den lærdommen.

Den påfallende sterke motviljen mot akkurat nynorsk er faktisk ganske interessant. Det er lett å avskrive den som pubertal vrangvilje mot ting man synes er vanskelig, men det er for enkelt. Tenåringer opponnerer mot algebra og diktanalyse også, men det har samtidig høy kulturell status å mestre det. Det synes ganske åpenbart for meg at forakten mot nynorsk sidemål i skolen ikke handler om stofftrengsel. Det handler om det historiske og kulturelle som hører med nynorsken, om by/land og om de gamle mindreverdighetskompleksene til et bondsk nisseland som gjerne ville være noe annet enn de er. Ikke sånn å forstå at dette er den individuelle grunnen hos hver enkelt nynorskhater, men det er kilden det er nedarvet fra. Egentlig synes jeg det er den beste grunnen til å fortsette å ha sidemål i skolen. Språk er identitet og historie, og dette er en del av felles norsk identitet og historie.

For the record, lenger oppe i akademia gir det kulturell kapital å mestre nynorsk. Nynorskhat er, som mindreverdighetskomplekser flest, et lavkulturelt fenomen.
Sitat av *pi Vis innlegg
lenger oppe i akademia gir det kulturell kapital å mestre nynorsk
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke så rart siden vi da snakker om mer modne studenter som har valgt det selv.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Kanskje ikke så rart siden vi da snakker om mer modne studenter som har valgt det selv.
Vis hele sitatet...
Altså, jeg mente ikke at studenter lærer seg nynorsk frivillig, det gjør de jo ikke. Jeg snakket om språkets kulturelle status.

Det med frivillighet er uansett et merkelig argument. Jeg har virkelig aldri hørt noen hevde at elever ikke bør tvinges til å lære matte, det skaper bare motvilje mot faget og bidrar til å svekke i stedet for å styrke matematikken i samfunnet. Det ville jo være absurd. Selvsagt hadde nynorsken blitt radikalt svekket om det ikke var et skolefag. Såpass ærlige bør motstanderne være, de tror ikke seriøst det er mer hensiktsmessig for språkets stilling at det tas av pensum.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det med frivillighet er uansett et merkelig argument.
Vis hele sitatet...
Snakker du til meg eller din egen stråmann nå? Jeg har da ikke sagt at ingen bør tvinges til noe eller at nynorsk skal ut av pensum.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Snakker du til meg eller din egen stråmann nå? Jeg har da ikke sagt at ingen bør tvinges til noe eller at nynorsk skal ut av pensum.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk inntrykk av at du trodde folk lærte nynorsk som studenter fordi de hadde valgt det selv. Beklager om jeg misforsto. Du skriver jo også lenger oppe at å tvinges til å skrive nynorsk bare har gitt deg avsky for språket, så det hørtes litt ut som om du mener tvang er kontraproduktivt.
Sist endret av *pi; 7. mai 2022 kl. 23:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.