Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2206
Får ikke til å bruke SSD som drive. Prøvd i snart 20t her å installere Windows med USB på SSD NVMe driven.
Ser ut til at BIOS ikke oppdager SSD disken, ettersom at driven ikke kommer opp i boot options.
Når jeg har installert OS på SSD så ender det bare opp i en slags loop hvor den vil installere OS på nytt.
Testet dette på HDD driven min og alt funket perfekt der.
Mobo: B360I GAMING PRO AC
Lagring: Kingston NV1 NVMe M.2 SSD 1TB
Etter et lite raskt søk og mangel på informasjon fra deg, flere forumer som peker på at det er kun M2-2 altså port nr 2 på hovedkortet som støtter nvme. Port 1 støtter kun SATA
Trådstarter
12 0
Sitat av 420master Vis innlegg
Etter et lite raskt søk og mangel på informasjon fra deg, flere forumer som peker på at det er kun M2-2 altså port nr 2 på hovedkortet som støtter nvme. Port 1 støtter kun SATA
Vis hele sitatet...
aaa, er ikke noe god på teknologi. Men er ganske sikker på at jeg har den på port 2, hvordan sjekker man evt dette?
Sitat av couponkid Vis innlegg
aaa, er ikke noe god på teknologi. Men er ganske sikker på at jeg har den på port 2, hvordan sjekker man evt dette?
Vis hele sitatet...
Det skal stå hvilke porter som er hva i manualen.

Det kan hende du trenger ekstra drivere, windows kommer ikke alltid med alle som trengs. Sjekk om det er noen drivere for lagring (storage) på fabrikantens nettside og evt bruk de i installasjons prosessen.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Det skal stå hvilke porter som er hva i manualen.

Det kan hende du trenger ekstra drivere, windows kommer ikke alltid med alle som trengs. Sjekk om det er noen drivere for lagring (storage) på fabrikantens nettside og evt bruk de i installasjons prosessen.
Vis hele sitatet...


Det burde stå på selve hovedkortet også, stort sett med liten hvit skrift.


En annen ting TS: gjør som EvilSink sier, kan hende du må inn i noe som heter BIOS for å aktivere nVME
Høres ut som et MBR/GPT - BIOS/UEFI relatert problem.

Tipper du installerer windows som GPT (som i og for seg er korrekt), men ikke bytter til UEFI-boot etter installasjonen er ferdig. Legacy BIOS klarer ikke å lese GPT formaterte disker.

Se om du kan finne et sted i BIOS som får PCen til å boote i UEFI modus, så bør det gå ann å boote fra den nye disken/windowsinstallasjonen din.