Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6740
Monterte ny videoredigering/gamingrigg for ca et år siden. Men har siden da hatt det jeg anså som et lite problem men som kanskje viser seg å være ett større problem enn jeg trodde..


CPU’en er den første utgaven med 3900X fra AMD. Står montert i ASUS Prime Pro x570

Den viser altså 34-35% bruk av CPU rett etter oppstart. Men om jeg derimot åpner task manager og har den åpen i bakgrunnen gikk jeg ned til 1-3% flatt og tempen gikk fra 60 til 38 grader! og den går opp igjen så fort jeg lukker TM.

Altså har googlet en del nå, men finner noe blanda svada svar på de som nevner spesifikt 35% bruk. Jeg antok først virus men verken Microsoft Defender eller Antimalware Bytes har funnet noe, noe som egentlig ikke overrasker meg da jeg kun laster ned fra sikre kilder og er relativt flink til å luke ut ekle linker.

Første tanken som streifet var vel virus men de gangene jeg har opplevd det er det 100% bruk med engang. Derfor mistenker jeg noe annet, og vil heelst ikke reinstallere enda selvom det sikkert 98% sikkert finner feilen

Gikk nettopp igjennom oppstartappene og gått igjennom noe Chrome Utvidelser men til inget hell.

Det som får tannhjula mine til å slåss nå er det at alt er egentlig peachy så lenge jeg har task manager i bakgrunnen og samme feilen hvis jeg starter i sikkermodus

Bare for å legge til helt på slutten, både task manager og sensorene i Corsair iCue viser det samme så noe er det men veldig usikker på hva som lukker seg 5-10 sekunder etter man åpner TM.

OM det skulle være et virus av noe slag så har de hvertfall gått grundig til verks for ikke å bli oppdaget så lett!


Etter noen timer med søking så antok jeg nesten at kunnskapen her inne sikkert treffer på noe.
Hvor kommer data fra att du har 60 grader og 34-35% forbruk?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Selve tallet er ikke viktig, glem å søke på 35% ol.

Hva om du prøver Process Monitor for å undersøke hva det er som chugger CPU over tid?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Hvor kommer data fra att du har 60 grader og 34-35% forbruk?
Vis hele sitatet...
Sitat av robhol Vis innlegg
Selve tallet er ikke viktig, glem å søke på 35% ol.

Hva om du prøver Process Monitor for å undersøke hva det er som chugger CPU over tid?
Vis hele sitatet...
Svarer begge, men det gir grunnlag for å søke opp litt ekstra på explorer.exe og da heller jeg mer og mer over til virus men aldri før har jeg opplevd at virus bare tar 35% og at det lukkes når TM er åpnet
du svarer ikke på mitt spørsmål men last ned https://www.ccleaner.com/speccy og se hva den sier.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
du svarer ikke på mitt spørsmål men last ned https://www.ccleaner.com/speccy og se hva den sier.
Vis hele sitatet...
Unskyld misforstod helt spørsmålet ditt, det kommer både fra Task Manager og alle sensorene i iCue altså programmet som kontrollerer temp og lys i hele pcen. Tror jeg har svart nå, er Speccy bedre mener du?
Det kan like godt være programmet som vister feil. derfor ville jeg testa med speccy.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Det kan like godt være programmet som vister feil. derfor ville jeg testa med speccy.
Vis hele sitatet...
Da er speccy testet og kan bekrefte 63 grader.

Resursovervåkningen viste 2 kjerner i bruk mens speccy bare viser temp på selve CPU Package men da har jeg vel ingen grunn til å tro at det ikke stemmer.


Men! Kommer opp 2 oppføringer på explorer.exe både i Speccy, i TM under bruker med to PID/ID nr

Er dette… normalt?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sjekket du linken jeg oppga over? To (eller flere) explorer.exe er normalt så vidt jeg kan se - gjetter at én er en systemprosess, den andre er filutforskeren.
Sitat av robhol Vis innlegg
Sjekket du linken jeg oppga over? To (eller flere) explorer.exe er normalt så vidt jeg kan se - gjetter at én er en systemprosess, den andre er filutforskeren.
Vis hele sitatet...
Yes, men da over til the problem at hand.

Ikke det at 35% bruk i idle er … farlig. Men det er jo uønsket at en PC som er ment til å redigere og fargekorrigere 4K materiale gjør det. Eller tempen på 60 grader i IDLE er jo ikke bra.

Men dette er jo en rimelig fresh install og klarer ikke se hvorfor den går til et normalt nivå i task manager. Siden vi tross alt lever i 2021 så tenkte jeg prøve en bios flash før jeg prøver å formatere.

Hvis ikke en av dere to, eller begge for all del har en bedre løsning?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
??

Du lurer på hva som tar CPU. Jeg linker til en side som forklarer hvordan du finner ut hva som tar CPU. Hva for slags "bedre" løsning ser du egentlig etter?
Prøv å resett CMOS, google det så finner du ut hvordan. Det fungerte for meg når prosessoren bare utnyttet en tredjedel av ghz som den hadde. Last ned HWmonitor "https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html" se hvordan de ulike kjernene oppfører seg, om det er noe som skurrer.
På generelt grunnlag så vil det nok aldri være dumt å sjekke at både bios og chipset er helt oppdatert. Det er pussig at CPUen oppfører seg slik da, jeg ligger på rundt 2% idle.


Temperaturen din er forsåvidt relativt normal idle såvidt jeg bekjent, du kan logge temp med HWMonitor nevnt over mens du kjører Cinebench og du vil se både clock speed, watt og temperatur om du vil være sikker på at du har god nok kjøling.


Et annet tips er å se hvilken strøm plan du kjører på, og at Windows er fullt oppdatert. Evt skru på game mode som skal stoppe mest mulig bakgrunnsprosesser.
Sitat av robhol Vis innlegg
??

Du lurer på hva som tar CPU. Jeg linker til en side som forklarer hvordan du finner ut hva som tar CPU. Hva for slags "bedre" løsning ser du egentlig etter?
Vis hele sitatet...
Ikke for å være utakknemlig for svarene, kan uansett være gull verdt senere men de to programmene gjorde egentlig ikke noe mer enn å bekrefte det jeg allerede mistenkte. Explorer.exe trekker resurser. I det minste så ga ressursovervåkeren mer info om hva slags moduler, register nøkler og gud vet ikke hva. Og der stopper det litt for meg. Det skal sies at jeg har så langt kun brukt det programmet du linket til med den guiden. Det var 2 funksjoner :P men når jeg trykte på CPU grafen hang hele programmet seg opp så står dessverre litt på flat bakke enda. Men skal også trykke og teste litt selv også

Sitat av Mozzie Vis innlegg
På generelt grunnlag så vil det nok aldri være dumt å sjekke at både bios og chipset er helt oppdatert. Det er pussig at CPUen oppfører seg slik da, jeg ligger på rundt 2% idle.


Temperaturen din er forsåvidt relativt normal idle såvidt jeg bekjent, du kan logge temp med HWMonitor nevnt over mens du kjører Cinebench og du vil se både clock speed, watt og temperatur om du vil være sikker på at du har god nok kjøling.


Et annet tips er å se hvilken strøm plan du kjører på, og at Windows er fullt oppdatert. Evt skru på game mode som skal stoppe mest mulig bakgrunnsprosesser.
Vis hele sitatet...
Temp messig så burde jeg kanskje nevnt at det er AIO vannkjøler. Så når task manager ligger i bakgrunnen ligger den jevnt på 38 grader og 7-900 rpm på viftene.

Videre så brukte jeg en del cinebench når jeg satt opp vifte grafene sammen med iCue, task manager, Ryzen Master og ordentlig tempmåler med k-sensor utenpå for å dobbeltsjekke. Så føler meg 100% sikker på at infoen jeg får fra: hk, gpu, cpu og diverse temp målere som er lagt inn i iCue

Men altså… pcen er et år gammel, kosta mer enn mange legger i sin første bil. Det skulle faktisk ikke vært nødvendig en gang.

Har tilogmed prøvd å tilbakestille «overclocken» først på CPU også deretter RAM men hjalp lite.

Skal dobbeltsjekke versjon på chipset og bios nå men har vel så og si alltid vært sånn med nyeste, var egentlig veldig tilfeldig at jeg så at det ble normalt med task manager oppe i går
Så PCen står normalt med 35% forbruk av CPU? Jeg sjekket med min PC tidligere i dag og da viste min også ca 30% ett par sekunder akkurat da jeg åpner task manager før den faller til et 2-3% igjen.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det du beskriver er noe symptomatisk med noe virus/miner/malware som ligger installert, og monitorerer programlista di og eventuelt avslutter hva enn den driver på med straks den merker at du begynner å lete etter den (typisk med taskmgr). Det er naturligvis ikke garantert, men det er en snål oppførsel.

Kan du hente ned Process Explorer fra SysInternals og se om du får samme type oppførsel? Ikke ha taskmgr kjørende, men bruk heller PE til å se etter prosesser. Sjekk også eventvwr for en overflod av feilmeldinger.

Du kan også bruke "tasklist" i kommandolinje for å få ut en liste over kjørende applikasjoner. Slenger du på parameteret /V kan d u få ut litt mer detaljert informasjon som CPU Time.

Jeg er klar over at du allerede konkludert med explorer som synder. Men bruk PE, den vil kunne gi deg langt mer informasjon.
Sist endret av m0b; 21. august 2021 kl. 01:18.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Så PCen står normalt med 35% forbruk av CPU? Jeg sjekket med min PC tidligere i dag og da viste min også ca 30% ett par sekunder akkurat da jeg åpner task manager før den faller til et 2-3% igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg kan signere på at jeg også observerer denne her flere ganger jeg åpner Task Manager. CPU% spiker når jeg åpner TM før den faller til normalnivå rett etterpå.
Ville sett på https://windowsreport.com/high-cpu-u...xe-windows-10/

High usage kan trigges av spesielle ikoner på skrivebordet, vist nok. Kobling til cloud (onedrive) er en mer vanlig årsak.

audioses.dll ser ut til å være beryktet, er en del rare ting med Windows 10 ^^
Sist endret av itori123; 21. august 2021 kl. 07:57.
Det er veldig vanskelig for oss å svare på noe som helst uten noen detaljer, vi kan sitte og gjette oss frem men når vi ikke har navnet på prosessen eller noe annet så er det litt som å gjette "hvor langt er ett tau"

Jeg vil anbefale deg å droppe task manager, den har ingen funksjon når ting blir avansert, den er egentlig mer ett consumer produkt.
Derimot så har vi som nevnt over her...

Process Explorer

Husk og start meg som administrator
Den vil vise deg mye mer av alt, den vil også fortelle deg med farger hva som er startet (Grønn), hva som nettopp er avsluttet (rød) , den vil vise deg hvor mye CPU som brukes av ting og den vil vise hvilke moduler, dll filer etc som er i bruk av en hver prosess samt hvilke prosesser som deler hvilke dll filer.
Du har i tillegg muligheten til å gjøre en lookup i virustotal bare med ett par trykk, da vil du få en oversikt over hva virustotal tror om alt du har kjørende, som alltid, om noe er flagget som virus så er det ikke nødvendigvis det, men da er du i hvert fall klar over det.

I tillegg vil du for en hver prosess få en PID, dette er en identifikator du kan jobbe med.


Process Monitor

Husk og start meg som administrator
I tillegg så kan du starte process monitor først, det process monitor gjør er å liste opp alt som skjer på maskinen din kronologisk, den tar ikke bort noen events og du kan lagre den både med og uten filter så den er veldig praktisk for å grave i ting.
MEN resultatet den lister opp er overveldende og det er mye å se på, derfor er det viktig å filtrerer ut alt som ikke er viktig.
Kort fortalt så lister den opp alt, ble det opprettet en temp fil som levde i 1 ms inne i "%localappdata%\noe\noe annet" så vil den være i lista, det vil stå hvem opprettet den, hvem slettet den, hvilke rettigheter ble brukt av hvilken bruker for å accessere den, du kan få en stack trace, etc ,etc... Ja, alt.


Noe så enkelt som PID (Fra processen i prosess explorer kan mates inn som filter), kommer ofte langt med det.


Process monitor inneholder også en tree view (tools -> process tree) det er en view som ligner litt på taskmgr / process explorer. Du kan også bruke process tree til å navigere til den aktuelle eventen som er listet opp i hovedlista til procmon.
Fra tree view så kan du høyreklikke en prosess og inkludere som filter, bare den prosessen eller den prosessen og child prosesser.


HowTo1

HowTo2
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Så PCen står normalt med 35% forbruk av CPU? Jeg sjekket med min PC tidligere i dag og da viste min også ca 30% ett par sekunder akkurat da jeg åpner task manager før den faller til et 2-3% igjen.
Vis hele sitatet...
Og så fort task manager blir lukket går den opp igjen eller forblir den lav? Min går alltid opp til 35 men det går ca 1-2 minutter etter oppstart

Sitat av m0b Vis innlegg
Det du beskriver er noe symptomatisk med noe virus/miner/malware som ligger installert, og monitorerer programlista di og eventuelt avslutter hva enn den driver på med straks den merker at du begynner å lete etter den (typisk med taskmgr). Det er naturligvis ikke garantert, men det er en snål oppførsel.

Kan du hente ned Process Explorer fra SysInternals og se om du får samme type oppførsel? Ikke ha taskmgr kjørende, men bruk heller PE til å se etter prosesser. Sjekk også eventvwr for en overflod av feilmeldinger.

Du kan også bruke "tasklist" i kommandolinje for å få ut en liste over kjørende applikasjoner. Slenger du på parameteret /V kan d u få ut litt mer detaljert informasjon som CPU Time.

Jeg er klar over at du allerede konkludert med explorer som synder. Men bruk PE, den vil kunne gi deg langt mer informasjon.
Vis hele sitatet...
Takk, skal teste den siste i mogen, Sysinterval har jeg testet litt allerede. Trenger som nevnt å vite eksakt hva slags modul/tjeneste som trekker å prøve og finne ut om det er hammer eller slegge jeg bør bruke.

Begynner å mistenke miner egentlig, morsomt at du nevnte det. «Bare» 35% cpu bruk ser jeg ikke heelt som forenlig da 35 er et tall som er akkurat lavt nok til at man kan stjele mining ressurser og det var hvertfall ett problem tidligere.

Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Jeg kan signere på at jeg også observerer denne her flere ganger jeg åpner Task Manager. CPU% spiker når jeg åpner TM før den faller til normalnivå rett etterpå.
Vis hele sitatet...
Så fort jeg lukker går det 1-2 minutter også går den opp til 35


Sitat av itori123 Vis innlegg
Ville sett på https://windowsreport.com/high-cpu-u...xe-windows-10/

High usage kan trigges av spesielle ikoner på skrivebordet, vist nok. Kobling til cloud (onedrive) er en mer vanlig årsak.

audioses.dll ser ut til å være beryktet, er en del rare ting med Windows 10 ^^
Vis hele sitatet...
Har allerede testet dette og gjorde ingenting dessverre.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Det er veldig vanskelig for oss å svare på noe som helst uten noen detaljer, vi kan sitte og gjette oss frem men når vi ikke har navnet på prosessen eller noe annet så er det litt som å gjette "hvor langt er ett tau"

Jeg vil anbefale deg å droppe task manager, den har ingen funksjon når ting blir avansert, den er egentlig mer ett consumer produkt.
Derimot så har vi som nevnt over her...

Process Explorer

Husk og start meg som administrator
Den vil vise deg mye mer av alt, den vil også fortelle deg med farger hva som er startet (Grønn), hva som nettopp er avsluttet (rød) , den vil vise deg hvor mye CPU som brukes av ting og den vil vise hvilke moduler, dll filer etc som er i bruk av en hver prosess samt hvilke prosesser som deler hvilke dll filer.
Du har i tillegg muligheten til å gjøre en lookup i virustotal bare med ett par trykk, da vil du få en oversikt over hva virustotal tror om alt du har kjørende, som alltid, om noe er flagget som virus så er det ikke nødvendigvis det, men da er du i hvert fall klar over det.

I tillegg vil du for en hver prosess få en PID, dette er en identifikator du kan jobbe med.


Process Monitor

Husk og start meg som administrator
I tillegg så kan du starte process monitor først, det process monitor gjør er å liste opp alt som skjer på maskinen din kronologisk, den tar ikke bort noen events og du kan lagre den både med og uten filter så den er veldig praktisk for å grave i ting.
MEN resultatet den lister opp er overveldende og det er mye å se på, derfor er det viktig å filtrerer ut alt som ikke er viktig.
Kort fortalt så lister den opp alt, ble det opprettet en temp fil som levde i 1 ms inne i "%localappdata%\noe\noe annet" så vil den være i lista, det vil stå hvem opprettet den, hvem slettet den, hvilke rettigheter ble brukt av hvilken bruker for å accessere den, du kan få en stack trace, etc ,etc... Ja, alt.


Noe så enkelt som PID (Fra processen i prosess explorer kan mates inn som filter), kommer ofte langt med det.


Process monitor inneholder også en tree view (tools -> process tree) det er en view som ligner litt på taskmgr / process explorer. Du kan også bruke process tree til å navigere til den aktuelle eventen som er listet opp i hovedlista til procmon.
Fra tree view så kan du høyreklikke en prosess og inkludere som filter, bare den prosessen eller den prosessen og child prosesser.


HowTo1

HowTo2
Vis hele sitatet...
Yes! Dette skal sjekkes ut i morgen, hos meg hang det seg sikkert fordi jeg glemte å kjøre som admin

Husker på XP var det en litt sær måte å få SYSTEM tillatelser på, er dette fortsatt en greie på 10?
Kan jeg foreslå en ting, som egentlig er svært enkelt, men samtidig veldig inngripende? Reinstaller hele skiten...
Ntfs rettigheter er ntfs rettigheter, bare med flere valg og annen gui, så ja, samme greia nå som før.
process monitor er treg fordi den viser alt, aktiver filter for å gjøre den litt mer snappy.