Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1420
Hei! Jeg lurer på om det er noen av dere som har alternative energikilder og vil fortelle om erfaringer med det ?

Da tenker jeg på alt fra solceller,vind,saltkraft og vannkraft etc.

Jeg har sjekket ut solceller og solfangere bl.a. og drømmer litt om å en gang være delvis eller mest mulig selvforsynt med strøm.

Hvis man bor ved en bekk f.eks. kan man sette noe der for å generere litt kraft.

Er usikker på hvordan kraftlagene stiller seg til dette med å være selvberget, vil tro det er en del strenge regler rundt dette..

Har en visjon om at mange kunne hatt små vindmøller i flaggstengene sine f.eks. som hadde vært mindre inngrep enn store vindmøller.

Kanskje løsningen på energibehov er at mange flere får igang egenproduksjon?
Du burde bare kjøre på, Norge har en politikk som er veldig positiv for fornybar energi, både på industrinivå og på enkeltmannsnivå. Kraftlagene kan si hva de vil, men de må nok bare innfinne seg med hva enn du finner på, selv hvor mye det fucker opp for de.

Ville anbefalt å ta kontakt med en elektriker og forhøre seg med hvilken standardløsninger de vet om.
Hei.
Har du vann som renner med en viss høydeforskjell ser dette ut som en av de bedre løsningene.
https://www.youtube.com/watch?v=gY3p...TurbulentHydro
Det er godt tilrettelagt og tror også lov påøagt at aktører (Gjerne noen som har gått sammen og investert i et anlegg) skal kunne selge strømmen til nettet.
Så tenker at det handler om å se mulighetene på tomten man har til disposijon.

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 22. april 2021 kl. 01:28. Grunn: Rettet feil
Trådstarter
Fin turbin var ikke dum den.