Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 8165
Kan nok koffein gi meg et energi kick? (tror ved mange tilfeller det er placebo effekten
som får folk til å løpe og skrike av battery)

Hva er koffeinsjokk?

Hvor mye kaffe, battery eller cola må drikkes før man begynner å merke noe? (når det gjelder øl blir jo dette veldig individuelt, gjelder det koffein også?)

Er det farlig å ruse seg på koffein?

Er det noen visse regler jeg må følge for å f.eks. unngå hodepine?

Hva er mest effektivt? cola? kaffe? ??

Finnes det koffein i pilleform? hvor får man tak i slike piller?
Den her er ihvertfall ganske interesang før du starter å drikke Koffeinholdige væsker

http://www.energyfiend.com/death-by-caffeine/

Hvis livet en dag er for tungt er det bare å måle hvor mye du trenger
St. Vitus: Djeeez.

Du kan få koffein i form av piller. Jeg tror ikke jeg ville satset på koffeinrus av sterkere slag som en gjennganger.
Hadde halvveis kaffemaraton en dag. Startet hardt på skolen med 6-7 2dl kopper, og fortsatte med ca. 10 kopper til hos en kompis. Da begynte det å suse godt i toppen, litt trøbbel med balanse og kvalme.
De første 6-7 koppene på skolen gikk forholdsvis greit, bortsett fra at det var litt ubehaglig å sitte på en stol uten å gjøre noe.
Dette her var nok ikke helt koffeinsjokk, men litt på grensen muligens. Vil ikke anbefale deg å prøve å få koffeinsjokk, er særs ubehagelig...
Kompis fikk koffeinsjokk på TG for noen år siden.. Koffeinoverdose! Han løp rundt og farta etter ett stort antall energy drikker.. Når han stoppa og løpe så besvimte han.. Lå på sykehuset å sånn :S
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av gæærn
Kan nok koffein gi meg et energi kick? (tror ved mange tilfeller det er placebo effekten
som får folk til å løpe og skrike av battery)
Vis hele sitatet...
Koffein er supert om man ønske å holde seg våken. Jeg har vanskelig for å sovne kort tid etter konsumering av kaffe.
Koffein får meg til å føle meg mer skjerpet og klar i hodet. I større mengder blir jeg også veldig rastløs. Men ikke slik at jeg løper rundt i taket og skriker.

Sitat av gæærn
Hva er koffeinsjokk?
Vis hele sitatet...
Symptomene på koffeinsjokk er skjelving, kaldsvette, økt puls og i ekstreme tilfeller tap av bevisthet.

Sitat av gæærn
Hvor mye kaffe, battery eller cola må drikkes før man begynner å merke noe? (når det gjelder øl blir jo dette veldig individuelt, gjelder det koffein også?)
Vis hele sitatet...
Det er nok veldig individuelt.
Etter én kopp kaffe har jeg store problemer med å få sove. Etter fire eller fem kopper, merker jeg koffeinet i kroppen.

Sitat av gæærn
Er det farlig å ruse seg på koffein?
Vis hele sitatet...
Tja. Har vært tilfeller hvor folk har blitt bevistløse etter et for høyt inntak av koffein.

Sitat av gæærn
Er det noen visse regler jeg må følge for å f.eks. unngå hodepine?
Vis hele sitatet...
Hodepine? Det har vi ikke sett.

Sitat av gæærn
Hva er mest effektivt? cola? kaffe? ??
Vis hele sitatet...
Tja. Cola inneholder jo også en del sukker. Så om vedkommende er lite mottakelig for sukker, kan det vel hende at cola gir mer effekt enn kaffe.
Men personlig kjenner jeg ikke mye effekt av koffeinet når jeg drikker cola.

Sitat av gæærn
Finnes det koffein i pilleform? hvor får man tak i slike piller?
Vis hele sitatet...
Om du ser på erowid, kan du lese om folk som har inntatt rent koffein i form av piller eller pulver.
Jeg vet ikke hvor slike piller er å oppdrive.
Koffein er digg, men når dosen blir over 8 kopper kaffe protesterer kroppen min... Ikke spessielt farlig, men kan gi noen lidelser ved stort forbruk.

http://home.howstuffworks.com/caffeine.htm
http://home.howstuffworks.com/coffee.htm

Hvordan kaffe virker:
Blokkerer adenosin ved å kople seg i reseptorene til adenosin i hjernen. Adenosin senker hjernens aktivitet ved søvn. Ergo; du blir ikke trøtt.
Utløser dopamin og adrenalin
Øker hjertets hastighet

Voilla!... Kaffe!


PS: Lag et par kopper av fars kaffe eller kjøp en iskaffe eller to.

PSPS: Koffeinpiller er det resept på. Drikk kaffe du!

http://www.energyfiend.com/the-caffeine-database/
Sist endret av adrian nor; 22. januar 2006 kl. 14:54.
for det første, et kraftig koffeinsjokk er IKKE behagelig!!

Se for deg at hele kroppen din skjelver, nervene dine er overaktiverte, og ikke minst, du har en umenneskelig kraftig hodepine

Jeg har aldri ønsket å dø så kraftig som etter en kaffedrikke-konkurranse på folkehøgskolen

Drakk 17 kopper!

Aldri reagert dårlig av koffeinpiller, men så har jeg aldri tatt mer enn en pille heller, hjelper veldig mot fullesjuke, og bra om du skal holde deg konsentrert under en matteeksamen eller noe annet uutholdelig piss!
PSPS: Koffeinpiller er det resept på. Drikk kaffe du!
Vis hele sitatet...
koffein tabbiser får du kjøpt resept fritt i sverige.
From the BBC World News website: Drivers have been warned about caffeine excess after a man was jailed for leading police on a 50-mile car chase after drinking 20 cans of Red Bull. Peter Edwards, 48, from King's Lynn, was jailed for four months on Friday after Norwich Crown Court heard he was pursued across Cambs and Norfolk. His car was seen "swerving from side to side" across the A10, the court heard. The AA motoring group said too much caffeine can affect the way you drive. 'Stay awake' Andrew Howard, head of road safety for the AA Motoring Trust, said: "The message is that if you take anything as a stimulant, whether it be caffeine or herbal medicines, then you have got to be aware that they ultimately have an effect on you and the way you drive. "Caffeine in sensible qualities can help drivers stay alert, but if taken to excess, like many other drugs, it can have strange effects on people." An RAC spokesman said: "Caffeine is something that we recommend drinking in small quantities." At one stage police drove in front of Edwards to slow him down but he simply veered out to overtake in front of a lorry. Police eventually stopped his car at Swaffham by using a stinger device to puncture his tyres. Edwards, who was later tested and found to be free of any alcohol or drugs, admitted dangerous driving on 13 March last year. David Bird, in defence, said Edward's mother had died of cancer two weeks before the chase and Edwards had been suffering from severe depression. He was also said to have had a history of mental illness. "He had been drinking cans of Red Bull as he was ferrying members of his family to various parties during the night and had consumed the drink to stay awake," he added. A spokeswoman for Red Bull said: "Research has proven that just one or two cans of Red Bull can help alleviate the effects of tiredness - there is no added benefit in consuming the product in excessive amounts. "One can of Red Bull contains the same amount of caffeine as a cup of filter coffee."
Vis hele sitatet...
Forsiktig med å innta for store doser koffein.
Det er både ubehagelig og farlig, en svært stor belastning på blodpumpa pga de store mengdene med stresshormoner som blir frigjordt.
Comeon hvorfor kaste bort tid cola/kaffe/tabbiser når du bare kan kjøpe JOLT-tyggegummi?
Drakk 4 liter kaffe på 4 timer, og eneste som skjedde var at magen min ble jævla ustabil og måtte pisse og drite i et sett.
Ble jo rastløs og våken hele natta.
gæærn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Smoked_Salmon
Comeon hvorfor kaste bort tid cola/kaffe/tabbiser når du bare kan kjøpe JOLT-tyggegummi?
Vis hele sitatet...
hvor henn?
så må jeg skrive masse unødvendig for å få over 20 tegn.
spankingguru
Worner's Avatar
Jeg pleier å ta 2 300mg koffein piller oppløst i vann før jeg trener. Da får jeg et skikkelig kick. Svetter litt, skjelver og føler meg litt susete. Men jeg klarer å presse meg mye lengre.

Jeg kjøpte de i Spania btw.
Koffeinpiller får du kjøpt på apoteket i Sverige uten resept. Du får kjøpt de i Norge også, men da må du ha resept. Så hvis du er i Sverige er det bare å gå på apoteket og spørre etter koffeinpiller, og du får en boks med ca 100 piller med 100mg koffein i hver.

Til opplysning så inneholder en kopp kaffe ca 80-90mg koffein, mens samme mengde cola kun inneholder 20mg. Dermed er det ikke så rart man ikke merker noe særlig kick av å drikke cola.
(med en kopp regner jeg ca 1,5dl)
hentet herifra: http://www.kaffe.no/kaffe_helse.htm

Jeg ville ikke anbefalt å prøve eks. kaffe marathon, for da går du mest sansynlig et koffeinsjokk i vente. Koffeinsjokk er IKKE noe du vil prøve. Les mer i denne tråden; http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=57379

Forresten så er det visst sånn at røykere tåler koffein bedere, ettersom nikotin aktiverer et enzym i leveren slik at nedbrytingen av koffeinet går raskere.
Sist endret av effie; 22. januar 2006 kl. 22:02.
Har Battery mer koffein enn Cola og kaffe??
drakk 28 bokser en gang uten å kjenne noen effekt, aldri sovi så godt etterpå :P
gæærn's Avatar
Trådstarter
Jeg drakk 4 kopper med kaffe i dag før skolen.
Pulverkaffe fra israel som jødevennen min kjøpte til meg.

Har ikke vært noe ekstremt hyperaktiv, men jeg har følt meg skikkelig våken.
http://www.cybercandy.co.uk/aaasmt/i...cope_short#926 vet ikke om du får det igjennom tollen, ellers tror jeg ikke koffein er så veldig egnet som rusmiddel.
Battery og lignendes inneholder umenneskelig mengder SUKKER! Flesteparten blir mer eller mindre hypre av sukker, ialfall rasløse
Sitat av gæærn
hvor henn?
så må jeg skrive masse unødvendig for å få over 20 tegn.
Vis hele sitatet...
Du kan få den blant annet på http://www.jinx.com/scripts/products...tID=8&affID=-1

jinx.com. fin side.
Hvorfor ikke bare vaske deg med koffein basert såpe?
http://www.thinkgeek.com/caffeine/accessories/5a65/
Jeg har spist en del koffein piller å det funker. Jeg har spist disse for og ikke sovne når jeg er på fylla å jeg vil si dette funka meget bra. kjente ikke jeg ble hyper eller noe, bare slet med å sovne.
Og det er jo en fordel når man er på fylla
Sitat av Dragoon
Hvorfor ikke bare vaske deg med koffein basert såpe?
http://www.thinkgeek.com/caffeine/accessories/5a65/
Vis hele sitatet...
http://www.erowid.org/ask/ask.cgi?ID=3010
Sitat av Jeb
Kompis fikk koffeinsjokk på TG for noen år siden.. Koffeinoverdose! Han løp rundt og farta etter ett stort antall energy drikker.. Når han stoppa og løpe så besvimte han.. Lå på sykehuset å sånn :S
Vis hele sitatet...
Var paa Tg noen aar siden selv, hadde drukket en hel hau av redbull og liknende saker.
Hadde vel vaert vaaken i rundt 50 timer da. Skvatt no javelig mens jeg satt aa spilte rainbow six: rvs.. Hehe fikk en puls paa omtrendt det samma som no syk speedcore.
Etter 10 min fikk jeg litt noia aa gikk en tur til medic teltet. Hadde visst faatt en overdose av koffein. Legen hadde aldri vert bort i saa hoy puls f0r hehe.. Eter 10 mmin til paa legebenken og mye vann roa det seg hehe.. Har slappa litt mer med redbull fra da av

engelsk tastatur sux
Det er litt merkelig for jeg har prøvd å bli rusa på redbull, dem små konsentrerte glass flaskene (hvis noen vet hva jeg snakker om?)
Men hvartfall jeg drakk en hel haug med dem redbullene å jeg merka absolutt ingenting.
Kansje det er forskjellig fra person til person men jeg synes redbull er bare tull.
Drikk kaffe isteden.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
De inneholder jo mer koffein, da. Jeg og Schizoma overlevde en uke med minimalt av søvn i Tyskland ved hjelp av et heksebrygg bestående av disse små flaskende blandet med guruana (i pulverform, fysj for en smak) og andre energidrikker i en stor flaske. Når vi merket trøttheten sige på så tok vi oss hver vår munnfull av dette skvipet (som jo smakte veldig, veldig dårlig pga. guruanaekstraktet), tett etterfulgt av tyggis eller drops. Hjalp på.
gæærn's Avatar
Trådstarter
Selges red bull i Norge? har ikke sett det på vanlige matbutikker, men kanskje dem selger det på
deli de luca ellernoen andre storkiosker?

Vurderer å kjøpe noen koffein tabletter + redbull neste gang jeg kjøsler meg ned til sverige.

Har forresten sett koffein leppomadepå en eller annen side.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Mener å ha sett Red Bull på apoteket.
ikke i norge, den er forbudt og jeg tviler på at den selges på apoteket mot resept. da går det heller i tabletter, Vil jeg tro.
eg hadde ett eksperiment i syden. drakk 9 red bull bokser. fra klokka 9 til midnatt. låg voken helt til klokka 6 om morningen og såg på gresk såpeopera fekk veldig vondt i auga, pulsen steig veldig osv. var ikkje kjekt i det heile tatt.

red bull'en dei hadde i hellas inneholdt 32mg per 100 ml. altså ca 80mg i heile boksen blir det ? blir vel svakare enn kaffe då. helt idiotisk å høyre på alt ditta tullet med folk so påstår det e 15 koppa kaffi i ein boks..
Redbull inneholder taurin. Det samme gjorde Pepsi X, som forsvant ganske kjapt fra butikkene i Norge da det ble oppdaget. Taurin står på legemiddellisten.
Red Bull selges/ble solgt under disk en del steder i Oslo. Jeg mener også
å ha sett "vodka-redbull" på drinkmenyen på et eller annet utested i Oslo,
men det begynner å bli en stund siden...
Skal ikke vodka og redbull være skadelig for kroppen?
Sitat av Vomitpuke
Skal ikke vodka og redbull være skadelig for kroppen?
Vis hele sitatet...
Heh..Både alkohol, sukker og koffein er jo skadelig for kroppen, så ja, jeg skulle tro det.
batteri er VELDIG svakt, kjøp heller redbull i sverige, ikke lov å selge dette inorge pga konsentrasjonen av koffein.
Jeg hadde en noe uvanlig opplevelse igår kveld. Etter å ha vært våken i ca 55 timer, begynte jeg å bli trøtt. Siden jeg hadde lekser og var nødt å gjøre disse valgte jeg å ta en kopp kaffe og to rosenrotkapsler. Matinntaket den dagen var også noe labert. Ca 45 min etter å ha drukket kaffen og spist kapslene, begynte jeg å miste balansen, synet ble styrket og pupillene ble utrolig små. Jeg ble litt urolig for hva som skjedde ettersom jeg satt å leste på denne tråden da jeg opplevde dette, og valgte å legge meg litt nedpå.
Da begynte jeg å fryse og skjelve, kaldvettet gjorde jeg også. Og toppen på toppen av det hele begynte jeg å få syke halliser, lignende sopp. Jeg ble paranoid og la meg til å sove, da var det masse cev'er på gang, men jeg klarte tilslutt å sove.

Føler meg opplagt idag, jeg drikker vanligvis kaffe omtrent hver dag og har aldri reagert på kaffe på denne måten før. Noen som vet hva dette plutselige utfallet kom av? Soppflahback+ koffeinoverdose kanskje?
Kanskje litt offtopic, men har noen opplevd det samme som meg?

Når jeg begynner å bli små-irritert (skal veldig mye til for å få meg sinna), alle rundt meg er ekstra treige og jeg er veldig rastløs osv, heller jeg da innpå en cappucino, espresso, sterk kaffe altså, så blir jeg helt rolig og avslappet.

Og jeg kan drikke iskaffe (tilsvarer en kopp kaffe) før jeg legger meg og sovne fortere enn vanlig?

Fant en artig og lett oppskrift på kaffesjokolade: http://dilldoe.blogspot.com/2006/01/chocolate-jolt.html

Effektivt for de som aldri har tid til å koke kaffe om morgenen (dvs. meg )
Sitat av bread
Redbull inneholder taurin. Det samme gjorde Pepsi X, som forsvant ganske kjapt fra butikkene i Norge da det ble oppdaget. Taurin står på legemiddellisten.
Vis hele sitatet...

Pepsi X? Var det sånn blå Pepsi?

Sitat av hairball
batteri er VELDIG svakt, kjøp heller redbull i sverige, ikke lov å selge dette inorge pga konsentrasjonen av koffein.
Vis hele sitatet...
Er Battery svakt?
Det virker sterkere en Cola.
Sist endret av ffdck; 26. januar 2006 kl. 15:05.
Sitat av ZtAiAn
Pepsi X? Var det sånn blå Pepsi?
Vis hele sitatet...
Tror det, smakte den aldri.


I tilfelle det ikke er nevnt allerede, så er grensa for koffeininnhold i leskedrikker 150mg/liter. Redbull inneholder så vidt jeg vet 320mg/liter, eller 80mg pr. boks. Så to bokser tilsvarer en kopp sterk(+) kaffe.
Jeg drikker kaffe for smaken, men hvis jeg trenger en stimulant,
foretrekker heller en god dose yerba mate (en slags urtete).
Nå skal det sies at det ikke bare er koffein i dette da.
Er også en god del theophyllin og theobromin (som er i samme familie som koffein).

Litt vanskelig å drikke veldig mye mate though, da man fort føler seg 'mettet', og i starten er det nesten uungåelig å sette seg ned litt, men etter noen minutter blir man fin og hyper =)

Er ikke dyre greiene. Får en kilo for noen dollar. Frakta som koster mest.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
noen andre enn eg som har sniffa koffein piller? og kor mykje koffein kan funke rusende?
eg tok 50mg i 1 snort...

eg sniffa 50mg koffein pille her om dagen på fulla. tok 0.5g på 1 time i form av piller og litt sniffing. sniffing er ikk noe og ambefalle her. svir litt i nasa så blir du litt bedøva så går det over.. blir litt rar i toppen etter 0.5g koffein, men ikkje noe rus...



edit: veit eg ikk bør dra opp gamle tråder men nå skjedde nå det..
og når det gjelder redbull og kvifor det ikke er lovlig i norge så er det taurin innholde. taurin er aminosyrer og den norske lov har veldig låg tolleranse for aminosyrer. det er og et høgt innhold av koffein i det
og visst du blir roligere av koffein så er det eit tegn på at du kan begynne og bli avhenging. du er rastlaus visst du ikke får koffein i kroppen.
Sist endret av itZsaiN; 4. juni 2006 kl. 21:33.
Virker for meg som om koffein er veldig inviduelt. Jeg kan drikke litervis med kaffe og fortsatt være like trøtt og sliten som før jeg startet å drikke og har aldri i mitt liv kjent noe som helst hint til "hyperhet" etter inntak av koffein.
vel, eg har funne ut at det kommer helt ann på kor lenge du har vert våken. visst du tar en god dose koffein og er overtrøtt fra før av kan du blir rar i kroppen (ukontrolerte rykninger, følest som hendene svever, øynene er ikkje helt med) men visst du tar 5tabbiser (500mg) midt på dagen og ikke er så trøtt men trenger å våkne så blir du berre litt rastløs, men ikke på noen måte ukontrolerte rykninger og den slags. du holder deg og mykje lengre våken da uten og tenke over at du kanskje kan være trøtt
Når jeg var på klassetur til østersund i tiende klassen drakk jeg opp ett brett med red bull på 1 time ellerno..1,5 time maks. Ble hyper hele helga gitt. Samt en halvsøvnig falsk våken-tilstand.
Sitat av Popp
drakk 28 bokser en gang uten å kjenne noen effekt, aldri sovi så godt etterpå :P
Vis hele sitatet...


hahaha

Snipp snapp så var d eventyret ut
noe som funker godt ihvertfall for meg er å blande red kick og filterkaffe i et kaffefilter som du putter i kaffetrakteren og lager red kick kaffe av, men det kan være at det bare er placebo effekten som gir utslag for fikk tipset av en kamerat som skrøyt noe veldig av dette, og siden jeg aldri har følt at reint redkick pulver har gjort meg noe hyper er det litt rart at jeg ble så hyper av kaffe og red kick.
men så smakte det j**** også da så det måtte jo være godt for noe
uten å lese noe som helst:
Hodepinen kommer etterpå. Inntar du mye kaffe som en vane hver dag, og plutselig kutter det ut, så kommer hodepinen.
snakker du av erfaring eller ch0izz ? hehe
eg slutta og drikke cola for 1 år siden. var veldig veldig trøtt i 2 dager.. så var berre sukker suge der heile tida, og om eg fekk i meg noe sukker så var det noe som mangla for det. var da eg begynnte og drikke kaffi for alvor. drakk 1 kanne for dagen på det meste. har roet meg nå og drikk rundt 3-4 kopper for dagen. cola og all form for brus har eg slutta heilt med og er stolt over d hehe.

har og funne ut at høgt koffein inntak kan føre til gulsot (lever sjukdom, som kan merkes med gule øyer), ein venn av meg fekk dette av langvarig bruk av koffein tabbiser. var begynnt og få det eg og. berre seier det men vær litt forsiktig med bruken. ikk gå over 2 tabbis på 1 gang, som d står på pakken.
Sist endret av itZsaiN; 8. juni 2006 kl. 20:15.