Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 11910
Hallo, for 5 dager siden satte jeg i gang med å brygge øl. Jeg fikk et oppstart sett fra min lokale bryggebutikk. Da alt var blandet i vinboblen og låsen var satt på, begynte det å boble fra gjærlåsen kort tid etter.

Nå 5 dager senere har vi lagt merke til at det ikke bobler lenger.. og at det er noe som ser ut som gjær langs toppen av kanten, og at det som før var veldig mye skum er blitt til en liten øy. Han i butikken så det skulle gjære 2 uker på ballong og 2 til på flaske, skal vi nå tappe over på flasker?:P
Verdt å merke:

Vi bruker kork som mellomledd mellom ballongen og låsen.
Vi brygger med 1,7 kg og 1 kg sukker erstatning

Er helt ny når det gjelder denne hobbyen og jeg trenger hjelp
I like turtles
Skyfex's Avatar
Nå er det en stund siden sist jeg brygget, men erfaringen min er at det kun bobler vesentlig i 2-3 dager. Jeg antar at gjæringen resten av perioden går såpass treigt at det ikke blir noe særlig bobling.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Stormgjæringen vil bare vare i 2-3 dager, hvor det bobler i gjærlåsen hvert 3-6 sekund. Har det sluttet å boble helt? Eller bobler det bare mindre?
Vi har ikke merket, noen form på bobling på 2 dager. Men det kan hende den bobler når vi ikke er der
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Tja, det skal jo boble litt oftere enn annenhver dag. Sjekk at det ikke har kommet skum i gjærlåsen som blokkerer for luften.
Hadde det samme problemet når jeg startet med brygging. Det jeg hadde gjort feil var at jeg hadde glemt å ta av lokket på gjærlåsen.
Det så ut som den ikke kunne bli tatt av, og den satt veldig godt....
Har du noen form for topp/lokk på låsen din? Fjern den, så skal du se det ordner seg
Er ikke skum der, bare sprit.

Tror jeg har lokalisert problemet. Det viser seg at 1/3 av gjæret sitter fast i halsen uten å være nær blandingen.

Skal prøve å fikse det snart

Og jeg har tatt av lokket på låsen så det er ikke problemet
I like turtles
Skyfex's Avatar
Et annen ting å merke seg er at hvis ikke lokket er 100% tett så vil karbondioksiden slippe ut på andre måter en gjærlåsen. Jeg har en bøtte som nesten ikke bobler selv de første 2-3 dagene med minder jeg teiper den godt igjen. Det trenger ikke å være farlig. Så lenge ikke det er for store sprekker så vil overtrykket av CO2 sørge for at det ikke slipper bakterier og dritt fra utsiden inn til ølet.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Snuspus Vis innlegg
Hadde det samme problemet når jeg startet med brygging. Det jeg hadde gjort feil var at jeg hadde glemt å ta av lokket på gjærlåsen.
Det så ut som den ikke kunne bli tatt av, og den satt veldig godt....
Har du noen form for topp/lokk på låsen din? Fjern den, så skal du se det ordner seg
Vis hele sitatet...
Da gjorde du feil ved å ta av lokket iallefall, for lokket skal være PÅ gjærlåsen for at støv og dritt ikke skal komme nedi der. Den er ikke tett når den står på. Mangler man lokk kan man lage det av aluminiumsfolie.
har hatt helt samme problemet, jeg snakket med den lokale bryggbutikken i byen, der sa han at om det skulle skje, så rist litt på dunken.
Plopp i gjærlåsen er ingen god indikasjon på gjæring,
CO2 kan slippe ut fra andre kanter
Mål SG